Pajero voimansiirron tärinä / resonanssi

Aimo-A

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2020
Tuli ostettua kuukausi sitten -11 automaatti Pajero 110 t ajettu. (Kilometrit tarkistettu)
Autossa on erikoinen tärinävika, joka tulee 70-80 km/h nopeudessa tasakaasulla ajettaessa. Tärinä on matalataajuuksinen ja resonoi koko koriin. Ääni tulee vain 5 vaihteella ja lakkaa kun kaasun löysää tai kiihdyttää. Autoon vaihdettiin juuri perä liikkeen piikkiin, mutta ei vaikuttanut tärinää/jurinaan. Välillä myös laatikko kolahtaa 4-5 vaihteiden välillä. Laatikkoöljyt on vaihdettu n. 15 tkm sitten, mutta eivät ole Mitsun alkuperäiset, vaan jotkut Commat. Täyttävät kuitenkin laatuluokitukset. Loppuviikosta auto menossa lisätutkimuksiin, mutta ajattelin kysyä, että olisiko arvauksia viasta ja onko ollut muilla vastaavaa.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kuulostas laskerivialta laatikossa tai automaatin toimintavialta, luistaako väännön vuoksi...
Öljyt kyllä mielestäni sais olla valmistajan omat, nuo kun on niistä ranttuja..
 

JHK

New Member
Liittynyt
11 Marraskuu 2020
Itsekin ostin saman ikäisen pajeron tuossa keväällä n.170 tkm ajettuna. Tuohon resonointiin olen itsekin kiinnittänyt huomiota ja ulkomaan foorumeilta siitä lukenut. Minulle on muodostunut oletus, että kyseessä on ison 4 pyttyisen diiselin ominaisuus. Moottori resonoi kuormitettuna tietyllä kierrosalueella auton rungon kanssa.
Myös tuo isoimman pykälän kolahdus on tuttu ilmiö. Yleensä tapahtuu silloin kun kiihdyttää n. 60 km/h vauhtiin ja höllää nopeasti kaasun jolloin ilmeisesti turbiinilukko ehtii kuitenkin kolahtaa kiinni. Tapahtuu useimmiten, kun on vasta lähtenyt liikkeelle, eli kylmillä öljyillä. Nyt kun on ollut muutamia pakkasaamuja, niin olen ollut havaitsevinani laatikon käytöksessä poikkeamaa kesään verrattuna, esim. juuri tuossa turbiinilukon kytkeytymisessä. Kylmillä öljyillä lukko kytkeytyy vasta suuremmalla nopeudella kuin lämpimänä. Edellinen omistaja on huoltokirjan mukaan vuosi sitten vaihdattanut vaihteistoöljyt, mutta suodattimen vaihdosta ei huoltokirjassa ole mainintaa. Tuosta epävarmuudesta johtuen olen suunnittelut öljyjen vaihtoa.

Olisi mielenkiintoista kuulla aloittajalta, onko tullut uusia löytöjä ja muilta pajeromiehiltä kokemuksia, onko kyseessä viat vai ominaisuudet.
 

Aimo-A

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2020
Hei!
Auto käytettiin merkkiliikkeessä vaihdelaatikon ohjelmoinnissa (kuulemma kannattaisi käyttää aina omistajan vaihtuessa). Ei muuta vaikutusta kuin, että kolahtelua en ole ainakaan enää huomannut.
Käytin auton myös "lastutuksessa" eli ohjelmoitiin lisää tehoja ja samalla egr ohitettiin. Ei juuri vaikutusta resonanssiin (ehkä esiintyy vähän pienemmällä alueella), mutta muuten oli kyllä loistava juttu. Ohittaminen sujuu nykyään mukavasti Mutta joo, samaan suuntaan olen itsekin kallistumassa, että ääni on ns. normaalia. Kävin ajamassa toista Pajeroa ja sieltäkin saman äänen saa kuuluviin, mutta hiukan vaimeammalla voimakkuudella. Mietin, että ehkä joku moottorin kumityyny saattaa omassa autossa hieman voimistaa ääntä. Ääni on kuitenkin sellainen, että se jää helposti monella huomaamatta: esiintyy vain pienellä nopeusalueella ja vain tasakaasulla. Ääni on samanlainen kun manuaalilaatikolla ajaisi liian isolla vaihteella. Ohjelmoija sanoi osuvasti, että ääni on tyypillinen "moottori oksentaa" -ääni
 

JHK

New Member
Liittynyt
11 Marraskuu 2020
Näin uutena jäsenenä lueskelin muutamat MK4 liittyvät keskustelut läpi ja näytti siltä, että tuo turbiinilukon kolahtelu taitaa olla myöskin "ominaisuus" varsinkin silloin kun auton omistaja vaihtuu. Ja ilmeisesti tulee kuntoon juurikin laatikon ohjelmoinnilla tai resetoinnilla.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Mulla -10 Pajero, 227 tkm tällä hetkellä ja 9 kk ollut omistuksessa.

Kolahtelu tuttu juttu ja ominaisuus ulkomaan foorumeidenkin mukaan. Vaihteistoa ei muuten tarvitse erikseen käydä "ohjelmoimassa" vaan riittää että aku(t) irrottaa joksikin aikaa jolloin tomaatin muisti nollaantuu. Sillä ainakin itsellä kolahtelu hävisi alkuun kokonaan, mutta noin tuhannen kilometrin jälkeen se taas alkoi. Tuon on oppinut kyllä jo ennakoimaan ja osaa olla tietyissä kohdissa esim alamäissä kiihdyttelemättä/hidastelematta kaasupolkimella liikaa. Edit. automaattiin on kyllä uusi ohjelma olemassa, jossa tuota kolahtelua on yritetty poistaa, mutta mulla sillä ei ollut paljoa vaikutusta asiaan. Joutui erikseen tuon uusimman ohjelmiston pyytämään ja maksoi jonkun 50e.

Tärinät samoilla perusteilla ominaisuus, jotkut ovat tuon saaneet katoamaan tai ainakin vaimenemaan huomattavasti kun voimansiirron ja apurunkojen tukikumit on vaihdettu.

EGR kannattaa tosiaan ohittaa, siihen myydään myös valmiita johtosarjoja jotka kytketään MAF-anturin liittimen ja anturin väliin. Estää EGR:n aukeamisen kun joitain vain EGR:ään vaikuttavia anturisignaaleja huijataan. Tuo on siitä hyvä, että tarvittaessa EGR:n saa helposti taas käyttöön (en kyllä keksi että miksi tarvitsisi..). Itsellä ainakin moottorin käytös ja ääni muuttui selvästi jouheammaksi ja pehmeämmäksi ja kulutuskin tippui puolisen litraa.
Itsellä tällainen johtosarja ja hyvin toimii: https://munji.com.au/collections/mo...-2-5l-turbo-diesel-engine?variant=28177926593

Toinen mitä vahvasti suosittelen, jolla saa turbiinin lukon toimintaa helvetisti paremmaksi varsinkin "lastutuksen" jälkeen: https://www.mm4x4.com.au/product-page/auto-mate

Tuolla saa lukon pysymään kiinni automaattisesti ja aukeaa sekä vaihtaa vaihteita lukko päällä automaattisesti tarpeen mukaan. Tuon avulla tippui itsellä kulutus litralla seka-ajossa ja baanalla vielä enemmän sekä traileri perässä myös vaikuttaa kulutukseen ja laatikon kestävyyteen kun ei kuumene niin paljon.
 
Ylös Bottom