pajeron etupään korotus idea...

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Ei se ulosjoustovaroja taida lisätä siellä alhaalla.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

ei lisää, ei, mutta sisäänjoustoa lisää ja sitämyötä laajentaa tuota jouston liikerataa. Jos toinen rengas vaatii ulosjoustoa, niin yleensä toinen on silloin sisäänpainuneena. Näillä palikoilla saadaan ennemminkin se renkaiden välinen korkeusero mahdollisimman suureksi äärijoustossa..
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Niimpä. Varsinkin jos on jo valmiiksi kierrejousitus takana, mutta ei kai se näihin lehtijousihässäköihinkään kova homma ole tehä. Tukivarret taitaa olla suurin ongelma ja nekin laillisuuden puolesta, ei muuten.

Vielä tuosta etupään liikeradasta sen verran, että onko tuota korekuseroa kukaan mitannu? Siis joustot aivan ulkona ja joustot aivan sisällä, et paljonko tulee eroa. Ja jos sattuu että on auton alle asiaa noissa merkeissä, niin kuinka paljon ois vielä nivelissä varaa ylös- ja alaspäin??

Ois mukava tietää paljonko on nyt ja paljoonko on varaa tuossa joustomatkassa.
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: pajeron etupään korotus idea...

MVa~1 sanoi
ei lisää, ei, mutta sisäänjoustoa lisää ja sitämyötä laajentaa tuota jouston liikerataa. Jos toinen rengas vaatii ulosjoustoa, niin yleensä toinen on silloin sisäänpainuneena. Näillä palikoilla saadaan ennemminkin se renkaiden välinen korkeusero mahdollisimman suureksi äärijoustossa..
Totta, mutta eikö palikan tulisi silloin olla vaan sisään joustaneella puolella autoa ;)? Mahdollinen hyöty sisään joustaneella puolella mielestäni kaikkoaa ulosjoustaneeseen puoleen verrattaessa. Ulosjousto se on tärkeämpää, ei se jäykkäakselikaan auton alla käyttäydy samalla tavalla kuin keskeltä nivelöity traktorin etuakseli.
Risukeula olisi kyllä hyvä saada käyttätymään mahdollisimman paljon kuten em. traktorin akseli, mutta pajerosta puhuttaessa (ainakin omastani) liikerata loppuu joustaessa ulospäin kauan ennen kuin sisäänpäin.
Eikä taida olla olemassa semmosia jousia jotka auton normaali ajokorkeudesta joustaa yhtä paljon ulos ja sisään pelkästä auton painon vaikutuksesta..

Palikat pajerossa alapallon alla toimivat miltei samalla tavalla kuin palikat hiluksin yläpallon päällä, ainoa ero on se että toisella on korottava vaikutus ja toisella madaltava.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Kyllähän ns. ristiriipuntatilanteessa, missä niitä joustoja kaivataan, auton paino tulee kahdelle renkaalle ja kaksi vain roikkuu ja yrittää epätoivoisesti yltää maahan. Jos ulosjousto loppuu, niin silloin vielä toisenpuolen sisäänjousto voi antaa lisää periksi ja rengas voi yltää maahan. Katsoppa vaikka offipalstalla kun joustoja esittelevät, niin aina on ne sissänpainuneet renkaat lokasuojan sisällä.

ulosjoustoahan helpottaa varsinkin kierrejousella se, että pyörä tippuu alas jo painovoiman vaikutuksesta. Vääntösauva saattaa huonolla tuurilla ruveta kantamaan ennen tätä jos se on liian löysällä sen takia, että sisäänjoustoa saadaan lisää. Uskoisin silti, että Pajeron jos ajaa ristiriipuntaan, niin kyllä se eturengaskin painuu rajoitinta vasten sisään, ellei sitten ole etujousia vedetty liian tiukalle, mikä puolestaan vähentää joustavuutta.
Risukeulan säätöhän on kompromissi joustavuuden ja maavaran väälillä. Haetaan ulosjoustoa niin paljon kuin mahdollista, mutta rajan tullessa vastaan otetaan loput sitten sisällepäin, mitä vetonivelessä on varaa. Ääritilanteissahan tuo nivel on jo aika lujilla, siksi ns. normaalitila pitäisi saada mahdollisimman keskelle ja jos keulaa lähdetään nostamaan ja ulosjoustoa lisäämään maksimiin, niin pitäisi etuperää pudottaa hieman alemmas.
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Pajeron jos ajaa ristiriipuntaan, niin kyllä se eturengaskin painuu rajoitinta vasten sisään
Risukeulan säätöhän on kompromissi joustavuuden ja maavaran väälillä. Haetaan ulosjoustoa niin paljon kuin mahdollista, mutta rajan tullessa vastaan otetaan loput sitten sisällepäin
No joo ottaahan se tietty kiinni pohjaanlyönti kumiin.. Tuleehan siinä sauvaa säätämällä lisää liikerataa vaikka periaatteessa "väärällä" puolella onkin.. Joo, kun oikeen väännetään rautalangasta niin kyllähän tää toimenpide alkaa tuntua koko ajan tarpeellisemmalta ;D

Paljonkohan vääntösauvat kestää lisää liikettä?
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Tänään meen käymään tallilla, niin pitää mittoa sieltä irrallaa olevat vetoakselit, et paljonko niiden puolesta on mahollista saada liikerataa.

Itse kans mietin tuota jousien kestävyyttä / säätöä. Kun saa maksimoitua tuon etupään liikeradan ja säätää jousen niin, että auton omalla painolla painuu pohjaan se jousi ristiriipunnassa, niin kuinkahan matalalle se keula jää.. Taitaa jälleen olla asioita mitkä pitää vain kokeilla, eikä selviä muuten.
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Kyllähän se aika matalalle täytyis jättää että lisääntyny liikevara auttais ulosjoustoonkin. Tarttis sit vaan koria etupäästä korottamalla tehä tilaa renkaille.
Alapallon jalka on muuten alunperin ruuvattu alatukivaren alapuolelle, sehän jo riittäis jos vaihtas sen alatukivarren yläpuolelle, ei taida kyllä olla kovin tukeva konstruktio enää sen jälkeen.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Tänään mittailin pajeron etuvtaria. Aika toivottomalta näyttää. vakiovetareilla renkaiden korkeusero on maks 20 cm. Siis ei juuri mitään. Ideoita toki on jo miten se saadaan vetareiden puolesta jonnekki 30 senttiin. Sitten taitaaki tulla jo eturipustukselle rajat vastaan...
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Tuo on metrimitalla otettu noin-mitta, mutta eipä se kauas heitä. Etuvetarit on niin lyhyet, että eipä sillä mahottomia voi..

Pitäis olla pitemmät akselit ja kapeampi etuperä... ::)
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

tiitus sanoi
Pitäiskö alkaa sorvaamaan... ;D

Noh niillä mennään mitä mitsunöörit on aikanaan suunnitelleet. :p

hiukan kun sais rahnaa nii tilais jäykkä-akselisen mitsun ja sais eri lähtökohdat. :)

Mikäs tuommonen jäykkäakselinen on??

Mitähän laki sanoo jos kilvellisestä menee akseleita muokkaamaan? Siis etuakseleita? Enitenhän juuri tuo etuvetarien jatkaminen siinä kiusaa teettäis. Perähän on nopeasti kavennettu, mutta siinakin taitaa tulla kartaanin ja etupalkin kanssa pieni askartelutuokio. Koria jos korottaa, niin saa koneen ja laatikon hiukan ylöspäin ja sitten katoaa se kartaaniongelmakin.

Kyllä tämä vielä onnistuu, kunhan vain tuo koulu ei estäis vapaa-aikaa ja rikastumista ;D
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Ompas vekkulin ;D näkönen mitsu / luotettavan näkönen Jeeppi
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Todella outoa että 1Gen pajeron liikkumavara ei ollutkaan tuon enempää sitten. 3gen pajerokin, joka on myös takaa erillisjousitettu, jousti jo hyvin pienillä muutoksilla 525mm, eli siis 52,5cm. Tästä oli aussifoorumilla kuvat ja kaikki. :eek:

Mitsulla on muutama oma jäykkäakselinen nelikkoauto. Käsittääkseni eka sukupolven L200, siis se jota ei suomeen edes tuotu. Sitten toki uusikin Canter on nelivetomallina saatavana myös jäykällä etuakselilla.

Tuossa offipalstaa sellaillessani löysin tälläisen jutun:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55087

Eli Hummerihan on myöskin erillisjousitettu, mutta tosin portaalinavoilla... Hyvin utopistinen ajatus., mutta ehkä tälläiset voisi virittää Pajeroonkin. ;D

Maailmalla nuo muutokset etuakselilla erillisjousituksesta jäykkäänakseliin näyttävät jopa yleisiltä, etenkin uudemmissa L200:issa.
http://www.4x4community.co.za/forum/attachment.php?attachmentid=28492&d=1230712781
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

ethän sekota masa- nyt etupään joustoa koko auton joustoon. Vai onko Aussit saanu 3.Gen etupään joustaan muka noin plajon? Toki onhan se mahdollista, mutta vaatii 2* pidemmät etuvetoakselit. Siis tuossa mittasin etuakselin liikeradan, ja jos runko on suorassa, niin eturenkaista toinen voidaan nostaa 20 cm ylemmäksi kuin toinen jos oletetaan, että siinä alasjäävässä on joustot ulkona niin kauas kuin nivelet kestää..

Kyllähän koko 1.Gen saa joustamaan tuon ½metriä ku etupäästä löytyy jo puolet siittä ja takana on jäykkä akseli, niin saa joustamaan aina siihen asti, että koko kippo kaatuu..
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: pajeron etupään korotus idea...

MVa~1 sanoi
ethän sekota masa- nyt etupään joustoa koko auton joustoon. Vai onko Aussit saanu 3.Gen etupään joustaan muka noin plajon? Toki onhan se mahdollista, mutta vaatii 2* pidemmät etuvetoakselit. Siis tuossa mittasin etuakselin liikeradan, ja jos runko on suorassa, niin eturenkaista toinen voidaan nostaa 20 cm ylemmäksi kuin toinen jos oletetaan, että siinä alasjäävässä on joustot ulkona niin kauas kuin nivelet kestää..

Kyllähän koko 1.Gen saa joustamaan tuon ½metriä ku etupäästä löytyy jo puolet siittä ja takana on jäykkä akseli, niin saa joustamaan aina siihen asti, että koko kippo kaatuu..

No joo, olet oikeassa, todennäköisesti sekoitan, ja nyt kun tarkemmin katselinkin tuota niin tosiaan eihän sen etuakselin tarvitse yksinään joustaa niin paljon, jos auto voi kallistua. :D No voi olla että olen käsittänyt jotain väärinkin, joten en varmasti tiedä sanoa. Tässä linkki, josta tuon gen3 pajero jutun vetasin.

http://www.4x4wire.com/forums/showflat.php?Cat=&Number=1058202&Main=1050940

Ehkä sitten kannattaakin panostaa taka-akselinmaksimijouston lisäämiseen, eteenhän voipi vaikka virittää lukon.
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: pajeron etupään korotus idea...

masa- sanoi
Ehkä sitten kannattaakin panostaa taka-akselinmaksimijouston lisäämiseen,
Eii välttämättä, ainakaan liikaa, tulee turhan kaatumaherkkä, joku hyvä kompromissi se on tehtävä.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Ei kellään sattuis olemaan kuvaa tuommosesta esim HJ60:sen etukartaanissa käytetystä tuplaristikkoratkaisusta tai sitten mahollisuutta tutkia ja mitata, että kuinka jyrkkään kulmaan se taipuu niin, että pyörii ja toimii vielä.

Nyt ois muutama idea, että heittää akselit ahistamasta joustoa, mutta tuo tuplaristikko ja ennenkaikkea se kuulamysteeri siinä on ratkaisun avain.. Ihan semmosenaa en ole tuota silti kopioimassa. Ei kai kellään ole vetoakselissa ristikoita ;D
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: pajeron etupään korotus idea...

MVa~1 sanoi
Ei kellään sattuis olemaan kuvaa tuommosesta esim HJ60:sen etukartaanissa käytetystä tuplaristikkoratkaisusta tai sitten mahollisuutta tutkia ja mitata, että kuinka jyrkkään kulmaan se taipuu niin, että pyörii ja toimii vielä.

Nyt ois muutama idea, että heittää akselit ahistamasta joustoa, mutta tuo tuplaristikko ja ennenkaikkea se kuulamysteeri siinä on ratkaisun avain.. Ihan semmosenaa en ole tuota silti kopioimassa. Ei kai kellään ole vetoakselissa ristikoita ;D

Jeeppi käyttää/käytti avo(-olka-)akselia ja vetoakseli ristikoita, kait niitä on muillakin
 

japanian rauta

New Member
Liittynyt
3 Syyskuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Tuossa offipalstaa sellaillessani löysin tälläisen jutun:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55087

Eli Hummerihan on myöskin erillisjousitettu, mutta tosin portaalinavoilla... Hyvin utopistinen ajatus., mutta ehkä tälläiset voisi virittää Pajeroonkin. Grin

No nyt päästään asian ytimeen. Saiskohan noita portaaleita viriteltyä pajeroon? Ja saako katsastettua?
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Edelleenkin kääntää pyörimissuunnan, eli ois 5 vaihetta taakse ja yksi eteen + ei tuo sitä kaivattua joustoa lisää..

Katsastus varmaanki onnistuu jos ei nouse liikaa ja saa tuon vaihdeongelman ratkastua.
 

karppinen

Pajero -91 2,5 tdi
Liittynyt
28 Helmikuu 2007
Sijainti
iisalmi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Eekait pajen moottoria voi laittaa käymään väärään suuntaan ::) ???

Muistan vaan kun joskus pikku poikana tai siis aika paljokin pienempänä joku mopedin moottori pyöri myös väärin päin, siis laitettiin se pärisemään työntämällä taakse päin
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Eipä se 4-tahtisessa taida onnistua. 2-tahtisessa vielä niinkin, kun ei ole venttiileitä eikä muita systeemejä. Vaikka kyllähän ne väittää että vanhan Valmetinkin saa väärinpäin käymään. Ajoituksesta ja nokka-akselistahan enimmäkseen kiinni. ja toimiikko ruiskupumppu väärinpäin? Ja startin kanssa tulee myös ongelmia. Sen saa helposti pyöriin väärinpäin, mutta se mekaaninen puoli siellä ei toimikkaan väärinpäin.. Ehkä parempi jättää ainaki katupeleistä väliin moinen rakentaminen ;D
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: pajeron etupään korotus idea...

MVa~1 sanoi
Edelleenkin kääntää pyörimissuunnan, eli ois 5 vaihetta taakse ja yksi eteen + ei tuo sitä kaivattua joustoa lisää..

ei se välttämättä käännä suuntaa, riippuu rakenteesta.... 2x "vastahammas" ratas ei vaihda suuntaa, kehävälitys ei vaihda suuntaa.....
 

japanian rauta

New Member
Liittynyt
3 Syyskuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Eli menis varmaan melko totiseksi rakenteluksi. Onko missään muissa autoissa kuin hummereissa noita erillisjoustoja portaalinavoilla?
Mutta olishan sekin toisaalta komeeta kun ois 5v pakki, ajelis etiäppäin vähän hitaammin. ;D ;D
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Volkkarin T5 transportteriin saa nykyään jälkimarkkinontina porttaalinapoja
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Joo, tarkoitat varmaan tuota Seikel transportteria, erillisjousitettua sellaista. Siinä oli maavaraa muistaakseni 40cm ja myöskin portaalit.

Niin no se toki riippuu siitä kuinka tosissaan on rakentelemassa, pyörimissuunnanhan voi jossain toisessa kohtaa sitten kääntää toisinpäin, niin tilanne palautuu normaaliksi taas navoissa. ;D
 

pekko123

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Tuli viikonloppuna tämmöset Pajeron spacerit. Pitäis vielä sovitella joku päivä paikoilleen.
27032011003.jpg
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Ennenkuin Pekko asennat nuo spacerit. niin kannattaa tarkistaa, että onko vetonivelessä enää varaa taipua. Se ainakin 1.G Pajerossa on ihan rajoilla jo pelkkien ulosjousto-kumien pois sahaamisen jälkeen. Samoten alapallonivelen liikerata alkaa olemaan aika äärimmäisillään ja huonolla tuurilla noilla spacereilla hajotat vain vetonivelen ja alapallonivelen..

Oiskohan 2.G pajerosta yhtä helppoa laskea etuperää alemmas kuin 1.G:ssä on. Mulla on siihen palikat jo valmiina, mutta en ole vain varma, onko ne paikoillaan autossa vai lojuuko jossain tallin nurkassa. Ei tarkkaa muistikuvaa, että millä kiinnikkeillä tuli kasattua tuo etuperä tuonne paikoilleen.
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: pajeron etupään korotus idea...

MVa~1 sanoi
Oiskohan 2.G pajerosta yhtä helppoa laskea etuperää alemmas kuin 1.G:ssä on. Mulla on siihen palikat jo valmiina, mutta en ole vain varma, onko ne paikoillaan autossa vai lojuuko jossain tallin nurkassa. Ei tarkkaa muistikuvaa, että millä kiinnikkeillä tuli kasattua tuo etuperä tuonne paikoilleen.

Ei kai nois keulis kovin suurua eroja??

Unicorn taikuissa valmistaa niitä korotus sarjoja gen1seen, joku jenkki on sen saman sarjan istuttanu sportti pajeroon, mut se ei taija suomessa onnistua pykälien tähen. Jostain luin että noitten osien pitäis olla sarjaan tehtyjä, ja vissiin vielä tehas tekosia.... On tää semmonen sarvikuonojen maa
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Mulla ihan uus idea tuohon etupään korotukseen: Ford Broncosta dana 44 etuakseli (ttb) eli erillisjousitettu edelleen joten katsurillekki kelpaa. siihen kolme tuumaa korottava alustasarja ja arbin lukko. Vääntösauvat veks ja kierrejouset ja tukivarret tilalle. Toteutan tämän kävi miten kävi. Pirssi on -97 vuosimallin gen2 pätkäpaje. Miltä gollegoista kuulostaa?
 

kuski73

New Member
Liittynyt
9 Helmikuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Mahtava idea :peukku Laitahan sit kuvia projektin vaiheista.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Janne ja Pekko123, onkos kumpikaan saanut ajoiksi asennushommia?
Tällä hetkellä varsinkin tuon pikku korokepalan toiminta yläpallon ja -tukivarren väliin laitettuna kiinnostaa.

Säilyykö camberit parempina, kun vääntää keulaa ylemmäs? Aurauskulman muutos onkin sitten jo asia erikseen...
Taitaa kuiten jonkinverran parantaa ulosjoustoa. :p

Aikanaan laitoin itse Nissanin King Cabiin Danan 44 akselin Cherokeesta, mutta laitteen katastus jäi tekemättä, kun olisi ollut liian pitkät käsittelyajat poikkeusluvilla. Purin vehkeen sittemmin ja myin osat pois, mutta toteutus tuossa on helppo. Ainoa ongelma oli katsastukseen kelpaavan korkeuden aikaansaaminen ;D Vaati niin matalan rakenteen kuin vaan ikinä sai aikaan ::)
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Toteutus sillä asteella, että osat kasattuna tallin nurkassa odottamassa allelaittoa. Kämppäremontti vaan haittaa tällähetkellä harrastuksia, mutta viimeistään talvella alle laitto... syyhyttäs kyllä jo nyt aina ku osien ohi kävelee.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Olettekos huomannut, että ainakin 1G Pajerossa alkaa alatukivarren pallonivel rajoittamaan ulosjoustoa jo pelkällä rajoitinkumin poistamisella.

tuommoisen korotuspalikkahirviön jos tekee, niin pitää pikkusen asemoida alapalloakin jo uusiksi. Offipalstallakin moista on kokeiltu, ja pallonivelet repes irti, toki 1G:ssä piti vähän hitsailemalla kasata, kun ei ole pultattavia palloniveliä.

Mitenkäs pekko sulla toimii etupää noiden kanssa? Meneekö ulosjoustot rakoitinkumeihin asti? Toimiiko vetonivelet vielä äärijoustossa? Miten käy pyöränkulmien joustoliikkeessä, kun tukivarret on eri asennossa kuin alunperin?
 

pekko123

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Kyllä tuo varmaan muuten toimis, mut renkaan kulmat ja sitämyöten ajettavuus(tiellä) syvältä. Nyt ilman tuota spacer palikkaa, mutta pallonivel tukivarren alla toimii ihan ok.
 

TOPPAHOUSU

2.8TD -98
Liittynyt
14 Syyskuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Mitäs tuumaatte jos laittaisi tuommoiseen Gen 1 pajeroon Gen 2 ylätukivarret... ?
Kuulemma niin tulisi lisää ulosjoustoa noin 5cm ...

Iskarit pitää tämän muutoksen jälkeen vaihtaa pidempiin tai tehdä niihin jatkopalat ja sisemmille murroksille kannattaa laittaa uloimpien suojakumit, että kestävät paremmin.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Ei kai pelkillä gen 2 tukivarsilla sitä joustoa tule lisää, yleensähän niillä vaan korjataan pieleen menneitä pyöränkulmia, silloin kun vääntösauvat on ruuvattu ääreensä?

Mutta gen 2 tukivarret + balljoint flip voi jo vähän tuodakin. 5 cm kuulostaa kyllä paljolta siihenkin, mutta kaikki vähäkin mitä saa, on aina plussaa.
 

TOPPAHOUSU

2.8TD -98
Liittynyt
14 Syyskuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Niko Päivinen sanoi
Ei kai pelkillä gen 2 tukivarsilla sitä joustoa tule lisää, yleensähän niillä vaan korjataan pieleen menneitä pyöränkulmia, silloin kun vääntösauvat on ruuvattu ääreensä?

Mutta gen 2 tukivarret + balljoint flip voi jo vähän tuodakin. 5 cm kuulostaa kyllä paljolta siihenkin, mutta kaikki vähäkin mitä saa, on aina plussaa.

Jos noista Gen 2 tukivarsista poistaa vielä rajoitinkumit, niin tulee kai paremmin sitä ulosjoustoa.... ::)
Tietääkseni ainakin nuo pyöränkulmat saa paremmin säädettyä noilla uudemmilla tukivarsilla.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Itse en näe mitään ongelmaa tuon portaaliboksin asennuksen kanssa,hummerin boksithan kääntää pyörimis suunnan jos sellaisia haaveilee niin joutuu kääntämään etumurikan toisinpäin. Ongelmahan on siinä,ettei tuota retkukeulaa nyt vaan saa joustamaan oikeastaan yhtään mihinkään,sen kanssa on vain elettävä. Vaatisi perkeleesti työtä,suunnittelua ja muutoksia jos sen haluaisi saada joustamaan kunnolla esim. tukivarsien muokkausta. Nuo potaalit tois sitä kaivattua maavaraa aika tolkusti lisää,siihen vielä lukot niin kuka niitä joustoja enää tarvitsee.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Minkä tahansa porttaalinavan kanssa tulee ongelma kokonaisvälityksestä, sekä yleensä, että myös etu- ja taka-akselin saamiseen samalle välitykselle.

Etujousituksen korottaminen, eräs lähestymistapa (liitekuva). Tukivarsien lisäksi täytyy kyllä tiputtaa muutakin tavaraa, ohjaus, etuperä.. tuo yläpallon-navan välinen korokepalikka on kyllä.... :-\
 

Liitetiedostot

  • Pajero_front_end.jpg
    Pajero_front_end.jpg
    70 KB · Lukukerrat 5,482

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Niko Päivinen sanoi
Minkä tahansa porttaalinavan kanssa tulee ongelma kokonaisvälityksestä, sekä yleensä, että myös etu- ja taka-akselin saamiseen samalle välitykselle.

Etujousituksen korottaminen, eräs lähestymistapa (liitekuva). Tukivarsien lisäksi täytyy kyllä tiputtaa muutakin tavaraa, ohjaus, etuperä.. tuo yläpallon-navan välinen korokepalikka on kyllä.... :-\
Tämä taitaa olla ainoa järkevä toteutus tuolla omalla akselilla. Voisko tuota ylätukivarren kiinnitystä muuttaa runkopalkin alapuolelle, niin ei tarvis tota yläpalloon tehtyä patenttia käyttää? Vääntösauvoilla heittäisin samalla lintua ja jotkut sopivat coiloverit iskareiksi. Murikan pudotushan tuossa on välttämätöntä, mutta helpoimmasta päästä toimenpiteitä kuitenki.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Janne sanoi
Tämä taitaa olla ainoa järkevä toteutus tuolla omalla akselilla. Voisko tuota ylätukivarren kiinnitystä muuttaa runkopalkin alapuolelle, niin ei tarvis tota yläpalloon tehtyä patenttia käyttää? Vääntösauvoilla heittäisin samalla lintua ja jotkut sopivat coiloverit iskareiksi. Murikan pudotushan tuossa on välttämätöntä, mutta helpoimmasta päästä toimenpiteitä kuitenki.

Aika samansuuntaisia ajatuksia itselläkin. Runkopalkki on vaan aika korkea, korotuksesta tulee aika reilu, jos tiputtaa ylätukivarren runkopalkin alapuolelle..
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Niko Päivinen sanoi
Aika samansuuntaisia ajatuksia itselläkin. Runkopalkki on vaan aika korkea, korotuksesta tulee aika reilu, jos tiputtaa ylätukivarren runkopalkin alapuolelle..
No eihän tästä katulaillinen tule näillä muutoksilla muutenkaan, niin sama kai se on korottaa sitte kunnolla jos kilvettömän mettävehkeen rakentaa. Saattaahan tuo hyvin ja huomaamattomaksi tehtynä joltaki puusilmäkatsurilta mennä läpiki, kun ei kaikkea kerro ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Kyllä kai runkoon saa tehdä kiinnikkeitä itse... eli kyllä sen voisi saada katulailliseksi. Vrt. se miljoona nelilinkkiasennusta, kaikki korvakkeet niihinkin on tehty itse.

Tukivarsien kanssa on nihkeämpää, esim. se coilovereiden vaatima kiinnike alatukivarteen on jo aika rajatapaus. Mutta nätisti kun tekee, niin menee varmasti "huomaamatta" leimalta läpi....
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Niko Päivinen sanoi
Kyllä kai runkoon saa tehdä kiinnikkeitä itse... eli kyllä sen voisi saada katulailliseksi. Vrt. se miljoona nelilinkkiasennusta, kaikki korvakkeet niihinkin on tehty itse.

Tukivarsien kanssa on nihkeämpää, esim. se coilovereiden vaatima kiinnike alatukivarteen on jo aika rajatapaus. Mutta nätisti kun tekee, niin menee varmasti "huomaamatta" leimalta läpi....
No jos näin on niin laillinenhan tuo on. Coilovereitahan löytyy sopivia alkuperäsen iskarin kiinnikkeisiin, eli lenkki alapäähän ja tappi yläpäähän. Eri pituisinakin löytyy ja jopa säädettävinä. Mites jousituksen muutokseen suhtaudutaan jos kierrejousi tulee vääntösauvan korvaajaksi. Vai jättääkö vääntösauvat paikoilleen ja vääntää ne vaan niin löysälle kuin mahdollista, niin menis coiloverit "lisäjousina". Pitää vaan siirtää vääntösauva tässä tapauksessa tulemaan jakolaatikon kannatinpalkin alapuolelta.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Se alkuperäinen alapään kiinnike on vaan ihan p*ska jo pelkälle iskarillekin. Gen 2 mallinen on jo parempi, tein itse vastaavat (mutta pulttikiinnitteiset) korvakkeet omaan gen 1:een.

Coiloverin kanssa sen korvakkeen pitäisi vielä kantaa koko keulan kuorma. Vahvistaisin sitä tukivartta muutenkin tätä silmälläpitäen, sen pystyy tekemään helpommin huomaamatta.

Ennen se jousitustyypin vaihdos kai oli nihkeämpää, mutta nykyäänhän saa ilmajousituksenkin leimattua, ilman että mitään alkuperäistä jousta jätetään paikalleen. Itse meinasin ottaa vääntösauvan kokonaan pois, silloin keulaa voi oikeasti säätää kierrejousella.

Yksi välimallin vaihtoehto olisi myös sorvata vääntösauva ihan ohueksi, ja sitten säätää löysälle, mutta pienemmällä vaivalle sen melkein repii kokonaan pois. Saa turhaa painoakin samalla veke. Ja jää kierrejousen sopivan jäykkyyden arvailu vähemmäksi.
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Piti ihan käydä vilkaseen että miltä se GEN2 iskarin alakiinnike näyttää. Olihan siinä eroa ku yöllä ja päivällä siihen GEN1 vastaavaan. Mittailin vähän sitä ylätukivarren haarukkaa sillä silmällä että siitä coiloverin pujottas läpi... aika ahdas se on, mutta jos siitä sen saa sopimaan niin ei sunkhan sole ko kokkeilla että mitä se katsurisetä sannoo. Jos tarvii vääntösauvat jättää, niin jätetään malliksi ja sorvataan boorit pois niin ei ainakaan vaikuta coilovereiden säätämiseen :D Milläs sen vilpin näkee :D Ei oikiasti millään.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Janne sanoi
Jos tarvii vääntösauvat jättää, niin jätetään malliksi ja sorvataan boorit pois niin ei ainakaan vaikuta coilovereiden säätämiseen :D Milläs sen vilpin näkee :D Ei oikiasti millään.

Totta tuokin, ei tuo vaihtoehto käynyt mielessäkään. Mutta totta, onnistuu noinkin, JOS se vääntösauva pitää sinne jättää. Ei kyllä pitäisi.

Ainakin 2009 on ollut voimassa tuollainen:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078



Ajoneuvon jousitustyypin saa vaihtaa erityyppiseksi

Rungosta lisäksi 7§:ssä

Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä säädetyin ehdoin.
Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia. Hitsattaessa on käytettävä rungon perusaineelle soveltuvia hitsauslisäaineita ja hitsaustapaa. Runkorakenteen sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava kasvaneet rasitukset. Hitsaussaumat on varauduttava tarvittaessa esittämään tarkastettaviksi viimeistelemättöminä.

Varmaahan ei ole mikään ennen kuin leima on paperissa, mutta äkistään lukemalla pykälät eivät ainakaan kokonaan tyrmää korvakkeilla korotettua coilover keulaa...
 
Ylös Bottom