Pajeron hehkun valot toimii !

J

jaskajokunen

Guest
QgsTuolla on kuva !Valitettavasti laatu on hieman huono ( ei ollut muuntotyökalua käytettävissä ja kun aiemmin olin skannannut sen Adoben formaattiin toisella skannerilla ja nyt piti tulostaa ekaks ja skannata se jpg:ksi, jotta sain sen photopuckettiin )

Mutta siis asiaan: Vähän kuvan keskiosan yläpuolella on liitin B-06 ( todellisuudessa sijainti on mittariston takana), jossa nastat 4 ja 5 ovat hehkutuksen merkkivaloja (5 muistaakseni punainen ) Kytkin tuon merkkivalon Glow Control unitin 7 nastaan eli samaan joka on Glow relay 1:n 1 nasta. Tuohan on se päähehku ja ajatuksena oli, että kun päähehku sammuu logiikan ohjaamana niin se riittää mulle. Eli valon pitäis palaa vain sen päähehkutuksen ajan ja kun sammuun niin saa rämäyttää käymään. Vaan eipä toiminut ihan sillee todellisuudessa. Siihen 7 nastaan kytkettynä merkkivalo vilkahtaa ja sammuu sitten kuuluu naks ja kun pistän muuttorin käymään niin valo jää palamaan , ihan niinkuin hehkuille menisi päävirta edelleen. Mikähän olisi se oikeampi nasta ?
 
Re: Pajeron hehkun merkkivalot edelleen työn alla

Sulla on ongelmana se, että mittaristossa merkkivalolle tulee suoraan + johto merkkivalojen sulakkeelta tai ties mistälie ja jotta sen saa palamaan, pitää tuo nasta maadoittaa.

Eli kun kerran tuolle releelle tulee ohjaus positiivisena, jää pari vaihtoehtoa. Joko kytket sen johdon tuohon hehkujen sulakkeelta tulevaan johtoon (ennen releitä), jolloin valo palaa sekä päähehkun että jälkihehkun aikana, tosin päähehkulla kirkkaammin. Haittapuolena se, että johdot ovat hätää kärsimässä, ellet laita siihen väliin sulaketta. Semmoista pientä, mikä riittää sille merkkivalolle.

Parempi konsti olisi laittaa juuri siihen nastaan, johon oletkin kytkenyt, transistori, joka kääntäisi homman toimimaan oikein päin. Ja saman tien parikin kappaletta niitä, jotta saat molemmat valot. Toinen siis tietenkin toiselle releelle. Tämä siis siten, että otetaan pari pientä kytkintransistoria, kytketään kannalle sarjavastuksen kautta tuo ohjaus, kollektorille tuo merkkivalo ja emitteri runkoon. Siis näin, jos kyseessä NPN tyyppinen trankku. Jos kuulostaa heprealta, voin järjestää nuo transistorit ja kytkentäohjeen.

Ja viimeinen, ehkä jopa paras konsti olisi katsoa, josko tuossa ohjainyksikössä olisi noihin käyttämättömiin piikkeihin kytketty sitten kumminkin noiden merkkivalojen ohjaus ja sittemmin jätetty johdot johtosarjasta pois, jotta saatiin joku tekosyy myydä auto vähän kehnompivarusteisena halvemmalla...
 
Re: Pajeron hehkun merkkivalot edelleen työn alla

pitää kai koittaa etsiskellä se piuha tuosta boxin liittimestä, siis noista kaaviossa olevien merkittyjen lisäksi olevista ( 3 , 9 tai 12 ) nastat , jos ei onnistu niin kokeillaan sit sitä trankkujuttua :)
 
Re: Pajeron hehkun merkkivalot edelleen työn alla

Kun kokeilet niitä nastoja, älä tuikkaa sitä merkkivalon johtoa sinne suoraan. Voipi olla joku nasta, joka ei kestä tuonkaan suuruista virtaa.

Varmempi tapa on virittää vaikkapa joku 4,7k ohmin vastus sinne nastan ja +:n väliin. Sitten yleismittarilla katsot, mitä sille nastan puoleiselle päälle vastusta kuuluu. Jos jännite on 12v kun lampun pitäisi olla pimeä ja melkein 0v kun sen pitäisi palaa, niin on kyseessä oikea nasta. Muuten, älä koske :)

4,7k vastuksen värikoodit ovat keltainen-violetti-punainen-kulta (siis se yleisin semmoinen).

Oikeastaan melko turvallista olisi sanoa, että mikä tahansa vastus, joka on välillä 1-10 kilo-ohmia käy tuohon hommaan varsin hyvin, eli pitää syynätä sitä kolmatta rengasta, sen pitää olla se punainen. Muilla ei niin väliä. Jos renkaita on enemmän kuin 4 ja yksi niistä ei ole tuommoinen metalliväri, mittaa mittarilla..

Ajjoo, eipä se testiledikään suunnatonta virtaa tuolta ota, joten eiköhän kaikki paikat senkin kestä. Se vaan tukevan plussan ja sen nastan väliin.. jos sulla siis semmoinen jo on.

Jos joku häiriintyy siitä, että väännän rautalangasta, niin sanokoon heti :D
 
Re: Pajeron hehkun merkkivalot edelleen työn alla

katselin tänään sitä boxilta lähtevää johtosarjaa ja nuo 3, 9 ja 12 nastat ovat ilman johtoja eli saattaisi olla mahdollisia merkkivalon lähtöjä. Nyt pitäisi vain virittää siihen boxille menevään liittimeen 3 pientä naaras-abikoa jotta sais johtoa viriteltyä väliin. Ei mulla ollutkaan tarkoitus sitä merkkivalolla koittaa, vaan mulla on sellainen halpis-ledi testauskynä joka ottaa johtimen läpi piikillä ja toisessa päässä on hauenleuka maadoitusta varten. Lienee se turvallinen testaustapa ?
 
Re: Pajeron hehkun merkkivalot edelleen työn alla

Tuata... joo, ihan turvallinen, mutta tässä tapauksessa et saa sillä mitään sieltä välttämättä ulos. Tai saat, mutta et sillä tapaa kun sen tekijä on ajatellut. Elikkä pitää kytkeä se sen testerin piikki jonnekin, mistä tulee 12v ja sitten kokeilla sillä hauenleualla ne "irtopiikit".

Paitsi jos se halpishärveli osaa näyttää myös negatiivisen jännitteen, eli silloin kun hauki on sähkössä ja kärsä maassa. Silloin riittää, kun järjestät sen hauen 12 volttiin kiinni.
 
Re: Pajeron hehkun merkkivalot edelleen työn alla

Nyt toimii merkkivalot oikein ! Kiitokset "Esku"lle ohjeista
thumbup.gif
! Piti ottaa kuva valostakin, mutta kameran akku sippasi. Tuossa on värkki työn alla. Bebekistä hain osat ja pienen kotelon sille ( yht. 5€ ). Vielä pitäis saada se jälkihehkun merkkivalo futaamaan eli pujoitella tuo kuvassa näkyvä vihreä johto mittarille ja toinen pää sille hehkuboxille.
 
:eek: :eek: :eek:

No on sitä sitten menty hifistelemään senkin kanssa :) Että oikein kutistesukat ja kaikki. Herttinen. Aika hieano. :D Tosin näyttää jopa yksinkertaisemmalta kuin onkaan, kun piilotit vastustukset..

On se kone...

Oliko kotelo 5€ ja osat kaupan päälle? :)

P.S. Oli muuten niin käsittämättömän sofistikoitunut piirikaavio, että eikös se pitäisi laittaa tonne artikkeliosioon ;)
 
Re: Pajeron hehkun merkkivalot edelleen työn alla

jaskajokunen sanoi
...toimii merkkivalot oikein ! Kiitokset "Esku"lle ohjeista  on värkki työn alla. Bebekistä hain osat ja pienen kotelon sille ( yht. 5€ )...

Itteki oon joskus puolihuolimattomasti miettinyt tuota samaa probleemaa. Sen hokasin, että ohjaus valoille täytyy tulla maasta, ja siihen se sitten jäi.

Viittikkö jaska laittaa osaluettelon ja jonkinlaisen piirikaavion..., analoginen elektroniikka kun jäi joskus väliin.
 
Juu.. mallia rautalanka.

Jaskajokusella oli jotain ongelmaa tuon kanssa. Vaan ei ole ihan vielä vissiinkään varmaa, onko vika tuossa kytkennässä vai jossain muualla. Jos sullakaan ei toimi, niin uskon että tuo on perästä :)
 
Vs: Pajeron hehkun valot toimii !

Onkohan tuota kaaviota enää kenelläkään tallella? Vois omaan yrittää saada nuo valot pelaamaan. Onko ohjausboksista kukaan löytänyt valoille sopivaa nastaa vai onko valojen ohjaus otettu hehkun releille menevistä johtimista?
 
Vs: Pajeron hehkun valot toimii !

mulle kelpais kans tuo kaavio ja kytkentäohjeet, vaikka -87 L200 onkin kyseessä... :)
 
Vs: Pajeron hehkun valot toimii !

Kyllähän tuo kaavio on vielä olemassa. Lähettäkää sähköpostia kaikki halukkaat!
Yritän jaksaa muistaa laittaa jonnekin saataville ja linkittää kunhan ehdin.
 
Takaisin
Ylös Bottom