Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Jees, tuli vaihdettua Naperoon (-89 td-ic) jakohihna, tasapainoakselin(=TP)-hihna, molemmat kiristäjät.

Työn tuoksinassa(kin) tein mm. seuraavia huomioita:

-älä ryhdy hommaan yksin, tarvitset apukäsiä joissain työvaiheissa

-varaa kampuran hihnapyörää varten sopiva, matala ulosvetäjä (oli kovassa).

-kun jakopää on levällään, on helppo vaihtaa vesipumppu ja nokan tai kampuran stefa, eli kannattaa varautua osien puolesta myös näihin hommiin, jos pumpun tai stefojen kunto epäilyttää. (itse jätin pumpun vaihtamatta kun se vaikutti varsin hyväkuntoiselta). Varaa ruuvilukitetta kampuran hihnapyörän pulttia varten.

-ennen töiden aloittamista, oikeastaan minkään konehuoneessa tehtävän työn, leikkaa sopivasta letkusta hieman tuulihakaa pidempi pätkä ja pujota se tuulihakaan. Itse tajusin tämän vasta kolmannen osuman jälkeen. Se tuulihaka on terävä ja sen verran mukavassa paikassa, että myös verta saa kupolista esiin sopivalla osumalla...

-pidä purkaessa osat ja pultit järjestyksessä ja huomioi mm. miten kiristäjien jouset asettuvat. Ota tarvittaessa kuvia.

-tuulettimen "tunneli" jäähdyttäjän edestä kannattaa ottaa ensimmäisenä pois ja se pitää HALKAISTA (kaksi pulttia sivuilla) ennenkuin se mahtuu tulemaan pois

-ohjaustehostimen pumpussa on niiden kahden etummaisen lisäksi takana yksi pultti, joka pitää löysätä, jotta saa hihnan pois.

-kampuran alimmaisen hihnapyörän pultin saa nätisti löysälle pitkällä (750mm) jatkovarrella, jonka pujotat runkopalkin ja simpukan välistä niin, että se nojaa runkopalkkiin (kuskin puolelle siis). Sitten nykäiset sammutus-solenoidin piuhan irti ja hivautat virta-avaimesta (moottori pyörähtää myötäpäivään-> pultti löystyy).

-varo murjomasta jäähdytintä työn kuluessa, suojaa se tarvittaessa.

-ennen hammashihnojen irroittamista jakomerkit on käännettävä paikoilleen -TP-hihnan lukitusreikiä ei todellakaan ole helppo löytää lohkon kyljestä, mutta ei tarvitsekaan jos kääntää merkit paikoilleen ennen purkamista ja varoo liikuttamasta hihnapyöriä (onnistuu kyllä).

-purkuvaiheessa kiristäjät saa löysälle toisen vetäessä vanhasta hihnasta toisen kiristäessä pultin, jolloin kiristäjä lukittuu "löysä" asentoon.

-alimmat TP-hihnan merkit on hieman hankala nähdä, epävarmuus riivaa asentajaa, mutta sitten kun hetken järkeilee, niin kyllä ne menevät paikoilleen.

-vanhaa hihnaa voi käyttää hyväksi uuden kiristäjän lukitsemisessa "löysä" asentoon ennen uuden hihnan asennusta, TP akselin hihnan tapauksessa.

-jakohihnan kiristäjän sain itse "löysä" asentoon vääntämällä sitä sopivan ohuella puulistalla, kaverin lukitessa mutterin räikällä. Jakohihnan kiristäjä on oltava TÄYSIN auki-asennossa jotta saat uuden hihnan murjomatta paikoilleen.

-uutta jakohihnaa paikoilleen laittaessa huomaat ruiskupumpun ajoitusmerkin siirtyneen -se siirtyy heti kun hihnan irroittaa, sitä kiristää joku jousi tai nestepaine tms. Kun laitat uuden hihnan, käännät vain merkit kohdalleen ja pyöräytät hihnan järjestyksessä -ruiskupumppu-nokka-akseli-kampura-kiristäjä. Co-mechanic on hyödyksi tässäkin työvaiheessa.

-muista päästää kiristäjät "kireä" asentoon JA lukita ne sen jälkeen sillä mutterilla / pultilla.

-tarkista ajoitusmerkkien asento moneen kertaan asennuksen kuluessa ja asennuksen jälkeen, pyöritä kone ympäri ennen käynnistystä ja tarkista vielä kerran.

-käytä kampuran alahihnapyörän pulttiin lukitetta kasatessa.

-tuulettimen tunnelin yläosa, vesipumpun hihnapyörä ja visko tuuletin pitää pujottaa samalla kertaa paikoilleen. Sitten tunneli kiinni ja askartelemaan hihnapyörän ja tuulettimen kanssa (juu on tosi kiva pikku homma)
 

Liitetiedostot

  • 4d56t_timing_marks.jpg
    4d56t_timing_marks.jpg
    110 KB · Lukukerrat 16,110

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Tässä ja tässä kuvat ulosvetäjästä jonka lainasin kampuran hihnapyörää varten. Nerokkaan yksinkertainen laite; halpa, menee pieneen tilaan ja teki tehtävänsä.

Hihnapyörän pultti pitää ulosvetäjää käytettäessä kiertää takaisin koloonsa ja jättää se hieman löysälle, jotta hihnapyörä pääsee liikkumaan. Pulttia on hihnapyörän liikkuessa löysättävä aika ajoin lisää.

Ajattelin tehdä/teettää itselleni pakkiin yhden (onko muita kiinnostuneita?).

Jos teet itse, niin tässä mittoja:
leveys 150mm
käytetyn latan paksuus 8mm + keskellä vahvistuspala 4mm
latan leveys 25mm
pitkittäisten reikien pituus 40mm

keskipultti: M12
pikku pultit: M8 (huom! kuvasta poiketen jouduin käyttämään pidempiä pultteja)

Tämä on jonkun tekemä yleismallin vetäjä, mutta kävi Pajeron hihnapyörään suoraan. Tämä malli soveltuu siis hihnapyöriin, joissa on sopivat pultin reiät, joihin ulosvetäjän pultit saa kierrettyä.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Tuohon paikkaanhan on myös toinen halpa "työkalu", nimittäin niihin reikiin (4 kpl) voi laittaa myös pultit joita kiristämällä tasaisesti hihna pyörä tulee nätisti pois.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
hyvä tietää.

En uskaltanut sitä kokeilla, kun ei ollut tietoa mitä hihnapyörän takana on.... ja sittenkin siinä on se, että kyllähän se (4 pulttia) vähän kampeaa vinoon sitä hihnapyörää, kun ei niitä samanaikaisesti saa kierrettyä...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
pari lisähuomiota kasausvaihetta varten:

-tuulettimen tunnelin yläosa, vesipumpun hihnapyörä ja visko tuuletin pitää pujottaa samalla kertaa paikoilleen. Sitten tunneli kiinni ja askartelemaan hihnapyörän ja tuulettimen kanssa (juu on tosi kiva pikku homma)

-ennen töiden aloittamista, oikeastaan minkään konehuoneessa tehtävän työn, leikkaa sopivasta letkusta hieman tuulihakaa pidempi pätkä ja pujota se tuulihakaan. Itse tajusin tämän vasta kolmannen osuman jälkeen. Se tuulihaka on terävä ja sen verran mukavassa paikassa, että myös verta saa kupolista esiin sopivalla osumalla...
 
M

miksu2003

Guest
No kuinkas kauan meni aikaa jos saa kysyä:)
OOn nimittäin noit useammankin vaihtanu:):) kuului joskus työnkuvaan. juu tuo ruuvilukite kyllä kalskahtipahasti korvaan. mut toivottavasti et sitä paljoa laittanu:):) meinaa jos ite sen aijoit seuraavanki kerran avata. se pysyy ilmankin kun saa vaan sen oikeaan kireyteen eli noin 30 kiloo:) tarkistithan et tuo kiila ura ja kiila oli kunnossa kanssa. nii ja luulenpa et tuo vesipumppu tulee vielä sinua vaivaamaan.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
kyl siihen meni tunteja monia, en edes tehnyt yhteen putkeen -mutta en toisaalta pitänyt mitään kiirettäkään.

Ruuvilukitetta laitoin juuri sen takia kun en tiedä miten kireälle sen sain....
kyllä se startilla aukeaa niinkuin nytkin ;D

Kiilaura ja kiila olivat ihan OK.

Mikä sen vesipumpun nyt sitten tappaa? Jotenkin ei tuntunut järkevältä vaihtaa ehjän tuntuista vesipumppua... kai se nyt jotenkin oireilee ennenkuin hajoaa?
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Tuuletin/tunneli/visko-hässäkkään kehittynyt oma asennustapa. Ensin otan jakopäänkopan yläosan pois, sitten tunnelin yläosa lähtee kivuttomasti, takasin laitossa on hyvänä apuna kannaton pultti jonka laitan yhteen niistä vesipumpun neljästä reiästä, sitten hihnapyörä ja visko hollille, kolme pulttia kiinni ja viimeksi vaihtaa kannattoman pultin pois. Pysyvät hyvin nipussa. Sitten taas tunneli kiinni ja viimeksi yläkoppa. Kampiakselin hihnapyörän pultin kun vetää oikeaan momenttiin = 19 kg, niin pysyy ja saa aukikin seur. kerralla
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
se vesipumppu muuten vaihdettiin sitten kansirempan yhteydessä. Ja hyvin lähti hihnapyörä auki, vaikka olikin lukitetta..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Vaihdoin itsekin viimeksi ilman ulosvetäjää, pitkillä pulteilla. Hirvittävän tuntuista hommaa, ainahan se vähän menee vinoon, jotenkin se ulosvetäjä tuntui paremmalta. Mutta vaihtui siis pulteillakin.

Seuraava erikoistyökalu joka täytyy tehdä, on joku kampe jolla kiristäjän saa väännettyä auki asentoon helposti. Ja sitten vielä joku jolla hihnan saa pyöräytettyä kiristäjän pyörän päälle nätisti.
 

aitta

New Member
Liittynyt
9 Maaliskuu 2006
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Hyvät ohjeet. minä olen myös ottanut syylärin pois, 4 pulttia ja 2 lemmaria.
Ulosvetäjä löytyy biltemasta 6.9 €
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Täytyy suunnitella joku sopiva rauta siihen. Ongelmahan siinä on se, että ei sitä kiristäjän pyörääkään saisi kauheasti murjoa.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

kumpaa remmiä te laitatte paikoilleen.... ?
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

:p niin niin! mutta en vaan ymmärtäny mikä siinä oli onkelma siinä kiristimes kun en itse ole siihen törmännyt siinä mieles ja kuitenkin olen jokusen vaihtanu!

eikös sen käsin väännä löysälle vai kuinkahan sen viimeks tein.... ku ei aina muista kaikkia juttuja kun ne vaan tekee..
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

ihan oikeat osat ja kyllä ne menee sinne.... 2 tuntia puheineen :peukku
 

weikko80

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2006
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Mulla ne remminrattaat lähti ihan käsipelillä ellen ihan väärin muista. Ton hihnapyörän ulosvetimen tein tollasesta normaalista halpis kaksleuka-ulosvetimestä,niitten orkkiskäpälien tilalle vaan pultit jotka sai hihnapyörään kiinni..
 

khonkonen

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Mulla homma tyssäs tänään siihen ku kampiakselin päässä olevan hihnapyörän pultti ei auennu. Kaks miestä oli vääntämässä niin ei mitään tapahtunu, sit kokeilin isolla kunnon pulttikoneella hakata sitä ni ei mitään tapahtunu. No pitää ens viikolla hakea tohon isoimpaan 3/4 tuuman koneeseen 19 millin voimahylsy ni jos alkais antautumaan.
 

jan weck

pajero -90 2.5 tdic
Liittynyt
22 Marraskuu 2006
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

ei muutakun syöttöpumpulta liitin irti ja tarpeeks jatkovarsia että ylttyy rungon alle, sit vaan starttaa niin pitäs lähteä auki. itsekkin kokeilin pultti pyssyillä mut ei lähteny.
 
N

nelikko

Guest
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Onko noin, että lähteepi startilla?
Luulis pyssyllä lähtevän aika hereesti???
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Starttilla olen sen aina avannut. Ja aina olen kasatessa pistänyt tipan lukitetta kierteeseen, ollaan siitä mitä mieltä hyvänsä.

Sellainen 750mm väännin 1/2" karalla on muutenkin hyvä työkalu. Maksaa jotain 20e Moponetissä tai vastaavassa.
 
N

nelikko

Guest
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

No toihan täytyy laittaa korvan taakke...hmm...mietityttää...
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

"Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon" ;D Eli momenttiavain tässäkin kohtaa maksaa vaivan.
 

khonkonen

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Millä olette pitäneet koneen paikallaan? Laitettiin neliveto päälle ja pönkät renkaiden eteen ja sit kaks miestä väänsi kahden metrin varrella siitä ruuvista ni auto vaan yritti liikkeelle....
 

jan weck

pajero -90 2.5 tdic
Liittynyt
22 Marraskuu 2006
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

khonkonen sanoi
Millä olette pitäneet koneen paikallaan? Laitettiin neliveto päälle ja pönkät renkaiden eteen ja sit kaks miestä väänsi kahden metrin varrella siitä ruuvista ni auto vaan yritti liikkeelle....

no sillä startilla olen avannut juuri tuon takia. pultti pyssy on toinen vaihtoehto. pelkällä vääntämisellä kone pyörii aina sen verran että ei pultti aukea.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Juuri tällaisia ammattimaisia keinoja kerhon (toivottavasti tuleva ex.) puheenjohtajalta pitää odottaakkin

Tämä meni nyt vähän ohi... mitä vastaan protestoit? Startilla avaamista? Lukitetta?

Startilla avaaminen on toiminut aina, en näe mitään pahaa siinä, lukitetta (en sitä kovinta laatua) olen laittanut TIPAN, en litraa, eikä minulla toisaalta ole ikinä ollut hihnapyörät löysällä ja kampiakselin kiilaurat tohjona. Mielestäni lukitteen laittaminen on pieni riski tähän verrattuna. Minähän ainoastaan kerroin miten minä teen tämän remontin, enkä salailllut mitenkään, että lukite-asiasta on eriäviä mielipiteitä.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Niin ja siitä hihnapyörän kiristämisestä vielä: momenttiavaimella se on aina kiristetty. :)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Onko jarrut kunnossa?

Jos on,niin vaihde silmään ja jarru pohjaan,vääntöä ja kyllä pitäisi aueta.

Eräänkin kerran oli navan pultti niin jumissa/ruosteessa,että kolmen metrin jatkovarrella piti vääntää että sai auki.

Ja kuten Nikokin mainitsi,itsekin laitan AINA tipan ruuvilukitetta,kevyintä mallia.
Saa auki,mutta ei aukea vahingossa.

Ja toisaalta,KUN siellä välissä on ruuvilukitetta->hapeton tila,ei pääse ruostumaankaan jumiin,lähtee huomattavasti helpommin seuraavalla kerralla auki.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

niin poijjaat kyllä ne tuolla isoissakin pajoissa aukoo kampiakselin pääty muttereita starttaamalla jos vaan kone pyörii oikeeseen suuntaan !
että kyllä meidän kerhon arvovaltainen puheenjohtajamme asian on kokenut in real life toimivaksi..

ja pankaas miettien minkälaiset voimat siellä akselilla on muutenkin 8) kyllä saa olla kuitenkin aika piukas jos ei sillä lähde auki.. yleensä jotain muuta korkkaa ennen.. esim. avain millä avataan? ja jos se kestää niin seuraava on se pultin poikki meno... ja sekin kuitenkin on tod.näk luokkaa 12.8 tai vastaava jaapaanialainen kovuus... eli jos poikki menee niin voi voi..

terveisin nimim. muutama halpahylsy paskaks.. ja sitte auki startilla!! kunnon hylsyn kans :peukku
 

khonkonen

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Kyllä se oli tuo pulttikone 3/4 tuuman. Jotain 500nm tai mitä lie siinä oli, niin jo lähti sievästi auki. Ja sinnekki oli edellinen korjaaja laittanu lukitetta ni vissiin sen takia oli jumissa.
 

eko_mies

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2005
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

moikka,

oli ihan pakko laittaa oma "työkalu" soppaan mukaan, koska sillä tehden hommaan ei tarvita paljoakaan voimaa, starttia tms.

yksinkertainen, joka lukitaan kampiakselin hihnapyörään siinä olevista M8:n kierteistä ja sopivan pitkä tanko, joka ottaa runkoon kiinni. Aina on (kop, kop) lähtenyt tuskailematta.
[oli muuten aivan ihka eka työkalu joka tuli tehtyä kun pajeroon hankki...]

t:eko_mies
 

khonkonen

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Ompahan vaan kätevä työkalu keksintö. Ei tuollanen käyny edes mielessä.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

oikeen hyvä työ kalu! ja idea! ainoo vaan että ne kierteet on mulla ainaki ollu aina täynnä jotai ylimääräistä ja nyt kun mulla on tossa 2 siivaa päällekkäin niin ne reijät on käytössä.. mutta kukin avaa tyylillään... mikä vaan on sallittu ;D
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Tänään alottelin remminvaihtoa purkamalla ja kauhee munkki oli käynyt,sillä tasapainoakselin remmi oli katkennut jossain välissä mutta onneksi katkenneen hihnan molemmat päät oli liimautunut nätisti kampiakselin hihnapyörän alle muodostuneeseen öljymöhnään eikä menneet jakohihnan väliin :nykii :peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Sama juttu omassani, vaikka vaihtoon oli teoriassa 15tkm. Siksi olen nyt pudottanut vaihtovälin 60tkm:iin.
 

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Lisäänpä tännekin vaikka ehkä hieman offtopic...

Omassa ex-pajessa hihnanvaihdon suoritti tuttu paja kotkassa, oli kahdella tonnilla jo yli vaihtovälin... :-X

Tp-akselin hihna oli totaalisen muusina, kumma kyllä ei ollut mennyt jakohihnan väliin, mutta jakohihnasta oli jo 50% hampaista kateissa... että ei olisi ollut kauaa kun olisi jysähtänyt. Ja edellisenä päivänä vielä ajelin aika reipasta vauhtia Varkaus-Kotka välin...

Suositteli tämä pajan ite isäntä sitten minulle että hänen kokemuksensa mukaan pajen hihnanvaihtoväli on melko lailla kannattavinta tehdä VIIMEISTÄÄN 70-75tkm kohdalla... ::)
 

Flugfiske

New Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2007
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

MetanolMan sanoi
Lisäänpä tännekin vaikka ehkä hieman offtopic...

Tp-akselin hihna oli totaalisen muusina, kumma kyllä ei ollut mennyt jakohihnan väliin, mutta jakohihnasta oli jo 50% hampaista kateissa... että ei olisi ollut kauaa kun olisi jysähtänyt. Ja edellisenä päivänä vielä ajelin aika reipasta vauhtia Varkaus-Kotka välin...

Suositteli tämä pajan ite isäntä sitten minulle että hänen kokemuksensa mukaan pajen hihnanvaihtoväli on melko lailla kannattavinta tehdä VIIMEISTÄÄN 70-75tkm kohdalla... ::)

Suurin syy pajessa noihin hampaiden häviämisiin on kampuran ja tp-aksuloiden stefat, jotka falskaa oljyä => kovettaa hihnat => hampaat häviää.
Stefat kannattaa (lue pitää) vaihtaa joka kerta kun vaihtaa hihnan (ei montaa juroa maksa). Tämän kun tekee, niin on hihna kunnossa, kun satkun jälkeen sen uusii...

Ja mitä tulee tohon damperin pultin avaamiseen, niin menkääs neidit kuntosalille ;) , ite olen sen aina t-vääntimellä avannut, kunhan on nelikko päällä ja emäntä polkemassa jarrua, ilman ongelmia (mun t-väännin on n. 48cm pitkä)...
 

khonkonen

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Flugfiske sanoi
Suurin syy pajessa noihin hampaiden häviämisiin on kampuran ja tp-aksuloiden stefat, jotka falskaa oljyä => kovettaa hihnat => hampaat häviää.
Stefat kannattaa (lue pitää) vaihtaa joka kerta kun vaihtaa hihnan (ei montaa juroa maksa). Tämän kun tekee, niin on hihna kunnossa, kun satkun jälkeen sen uusii...

Ja mitä tulee tohon damperin pultin avaamiseen, niin menkääs neidit kuntosalille ;) , ite olen sen aina t-vääntimellä avannut, kunhan on nelikko päällä ja emäntä polkemassa jarrua, ilman ongelmia (mun t-väännin on n. 48cm pitkä)...

Eipäs tartte vissiin tämä neiti kuntosalia ku ei pitäny nelikko, eikä jarrut vaan auto pyrki liikkeelle... ;)
 

Tomi.T

Pajero 2.5 TDIC -88
Liittynyt
20 Marraskuu 2003
Sijainti
Espoo
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

ite olen lukinnu kampiakselin paikalleen, poistamalla vauhtipyörän suojalevy alta vaihteiston alta ja iso lattapäämeisseli hampaitten väliin kiilaksi.
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Huomaako eroa tärinässä jos jättää tasapainoakselien remmin kokonaan pois?
 

karppinen

Pajero -91 2,5 tdi
Liittynyt
28 Helmikuu 2007
Sijainti
iisalmi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Itse en huomannut muuta eroa kuin että sammutuksessa heilautti autoa
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Kyllä sen huomaa ihan selvästi, moottori värisee ja tärisee tyhjäkäynnillä ja siinä 1100-1300rpm tienoilla selvästi enemmän. Ei ehkä joku satunnainen kuski huomaa, mutta auton vakituinen kuljettaja huomaa kyllä.

Itse ainakin arvasin TP-hihnan hajoamisen ennen edellistä remmin vaihtoa...
 

karppinen

Pajero -91 2,5 tdi
Liittynyt
28 Helmikuu 2007
Sijainti
iisalmi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

No joo, tärisi se kyllä hieman mutta vain kylmänä kun kierrokset oli alle normaali tyhjäkäynnin. ehkä jossain 700 - 800. Tai tärinää en muuten huomannut muusta kuin että se teki jonkun muun resonointi kilkatuksen
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Huomaa eli ei, ite en ainakaan huomannu milloin on remmi katkennu.
Nyt kasasin ilman TP-hihnaa, jos hakemalla pitää hyviä puolia hakea niin nouseepahan ainakin remmihässäkän luotettavuus 100%.
 

eko_mies

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2005
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

m,

itse en kyllä jättäisi pois, tuskin japsit ihan huvikseen sellaisen sinne on aikoinaan suunnitellu. Joitakin turhia härpäkkeitä voi jättää pois/irti/korjaamatta, kuten takalasinpyyhkijän moottori tms. (on muuten mukavampi ajella "ruuhkassa" kun takalasi on sopivasti kurassa jolloin takana roikkuvan valot ei häiritse :p )

Itseasiassa väittäisin että lisääntynyt "tärinä/värinä" tulee aiheuttamaan ongelmia :
- ruiskun putket
- pakoputkisto
- jne.

t:eko_mies
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Niko Päivinen sanoi
Kyllä sen huomaa ihan selvästi, moottori värisee ja tärisee tyhjäkäynnillä ja siinä 1100-1300rpm tienoilla selvästi enemmän. Ei ehkä joku satunnainen kuski huomaa, mutta auton vakituinen kuljettaja huomaa kyllä.

Nyt kun on taas pitkästä aikaa pajero alla, niin olen ruvennut miettimään tuota TP-akselin hihnaa. Tyhjäkäynnillä tärisee, mutta en ole aivan varma onko tehnyt sitä aina. Muistaakseni ei ole ollut niin paha.

Mutta sitten uusin tärinä: Kun ajaa 4.vaihteella noin 50-55km/h niin alkaa kauhea värinä (kierrokset on silloin vajaa 2000). Taustapeilistä ei näe mitään kun värisee niin paljon ja kaikki tavarat, mitä on kojelaudalla resonoi todella pahasti. Kun nopeus nousee 60km/h eli kierrrokset 2000 niin värinä loppuu ja peilistäkin näkee jo taaksepäin.

En muista paljonko edellisestä jakopää rempasta on. Onkohan tuo nyt sitä Tp-hihnan puuttumista vai oiskohan jotku moottorin kumit niin väsyneet, että resonois sen takia?
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

empä oo kyllä ees ajatellu et vois vetopuolelta tulla ;D Täytynee siis tarkistaa. Tuntuu vain olevan aika kierrosriippuvainen tuo tärinä kun tulee myös 3. vaihteella samoilla kierroksilla. Huomenna siis auton alle.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

No nyt on uudet remmit + muut kilkkeet. Ei oo ainakaan sieltä tullu tärinä. Seuraavaksi moottorin kumit tutkintaan.
Ei ollu tuo jakopääremppa mitenkään paha tehdä ja stefatkin vaihtui nätisti. Se vänkärin puolen TP-akselin stefa ei vaan oo näköjän joka firman listalla ja asennuksessa voi senkin rikkoa hyvin helposti. Nyt jännityksellä odottaen et miten kävi. Suuri riski että lähti se jousi stefasta irti asennuksessa. Siihen pitäisi olla joku putki tai holkki, joka ohjais sen stefan huulen siittä kynnyksestä yli.

Samalla kun syyläri oli irti niin huuhdeltiin ja pestiin jäähdytysjärjestelmä. Ensin vedellä, sitten pesuaineella ja sitten vielä huuhtelu vedellä ennen nesteitä. Onneksi kaveri suostui "lämmittelemään" kättään siellä kuuman pakosarjan ja turbon vieressä kun irroitti lohkon tyhjennysroppua. Onhan sekin paikan keksiny. Vaparissa se on niin helpossa paikassa, mutta tuossa on tosiaan joku prkl dumpannu turbon siihen eteen. Noh, viimesellä huuhtelukerralla löyty siihen propun paikalle sopiva hana. nyt ei oo enää lähellekkään niin vaikeaa tyhjentää nesteitä lohkosta.

Kaiken kaikkiaan jäähdytysjärjestelmän pesun ja moottorin pesun kanssa tais mennä joku 6 tuntia josta ainaki yks tunti konehuoneen pesemiseen ja pari tuntia jäähdytysjärjestelmän pesemiseen.
 

koojii

Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

semmoseen varmistusta kaipaisin että eikö tp:n akselit ole aina oikein kun niitten merkit on kohallaan...eli vaikka niitä pyöittelis siinä vaiheessa kun ei hihnaa ole ::)
niin autohan oli vm.92 2,5td pajero
 
Ylös Bottom