Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

koojii

Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

ja vielä semmosta että jatkuuko kampuran päässä oleva kiila jakopään hihna rattaittenkin alle ??? kun se kiila on jumissa siellä ..limppu lähti kyllä helposti pitäs vaan saaha se kampuran stefa vaihettua :seina
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Tuo 2,5TD on ilmeisestikkin sama kuin vanhemmissaki pajeroissa. Eli kuskin puoleinen akseli on aina oikeassa asennossa ja pelkääjänpuolen akseli on jokatoisella kierroksella kohdallaan. kun pyörität akselia niin se muljahtaa melkein kohdalleen se merkki niin silloin se on oikeassa asennossa. Eli silloin akselin painot ovat alaspäin. Ja se vasemman puolen akseli muljahtaa joka kierroksella kun ei ole välitetty. Kuulostaa ehkä vaikeasti selitetyltä, mutta kyllä sen huomaa ku pyörittelee sitä akselia.

kampuran päässähän on kaksi kiilaa. Etummainen lähtee pois ja takimmaista en ainakaan minä saanu irti, mutta ei haittaa stefan vaihtoa, koska se akseli muuttuu paksummaksi siinä stefan kohdalla. Ja joo. kyllä kiila menee sinne jakohihnojen rattaitten alle. Mulla lähti pois ne rattaat ihan vain vetämällä, ei ollu mitenkään jumissa.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

MVa~1 sanoi
Tuo 2,5TD on ilmeisestikkin sama kuin vanhemmissaki pajeroissa. Eli kuskin puoleinen akseli on aina oikeassa asennossa ja pelkääjänpuolen akseli on jokatoisella kierroksella kohdallaan. kun pyörität akselia niin se muljahtaa melkein kohdalleen se merkki niin silloin se on oikeassa asennossa. Eli silloin akselin painot ovat alaspäin. Ja se vasemman puolen akseli muljahtaa joka kierroksella kun ei ole välitetty. Kuulostaa ehkä vaikeasti selitetyltä, mutta kyllä sen huomaa ku pyörittelee sitä akselia.
Mielestäni Pajeron 2,5 koneessa ei ole välitystä tasapainoakseleissa eli aina on kohdallaan kun merkitkin on. Oikeanpuoleisessa (alemmassa) on väliakseli mutta sillä vaihdetaan vain pyörimissuunta.
 

koojii

Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

siis jatkuuko limpun kiila, jakopään hihnarattaiden alle. vai pitäisikö sen kiilan ensin irrota ennenkuin hihnarattaat pääsee tulemaan ulos.
uskalla tuota kolmijalkasella vetimellä kovin lujaa vetää jos se kiila pitääkin saada pois.hajoo vielä koko ratas
kiitos vastauksista...jäi vaan vieläki pikkusen epäselväksi mulle
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Siis ensin jakohihnan hihnapyörä pois. sitten saat ensimmäisen kiilan pois ja sitten tp-hihnapyörä pois, mutta sen kiilasta en tiiä irtoaako. Kyllä nuo molemmat hohnapyörät lähtee kiila paikallaankin pois. Kiilaurat ovat samassa kohti ja samankokoisia.

Koitin tuota välitystä manuaalista kattoa, mutta ei ollu oikein hyviä kuvia/selitystä. Kyllä se mun mielestä on kuitenki välitetty, koska vain joka toisella kierroksella tuntee kun ne painot menee alaspäin. ???
 

koojii

Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

onnisti se stefan vaihto lopulta oli kullä kunnolla jumissa..kolmijalkasellla ulosvetäjällä ja crc.tä isolla nipparilla kun veti ulosvetäjän jalat jakohihnan
pyörän ympärille niin ei lipsunu poiskaan. rälläkän avaimesta sai hyvän vastinkappaleen pitämään tp.n pyörää paikallaan kun momenttiin veti kun pikkasen mirkkelissä tappeja kavensi
ja kiitos vielä vastauksista
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

No tuo rälläkän avainhan olikin nerokas idea. Oispa ittekki huomannu. Mut pyssyy kai ne kiinni ku vain pulttikoneella ampu kiinni ja yritti kädellä vähän jarruttaa sitä hihnapyöräää.(toivottavasti)
 

supersepe

New Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Siinä tuntui olevan minulle paljon hyvää tietoa tulevalle projektille.Nyt täytyy kysyä sellaista ko asian tiimoilta,että mitenkäs sitten jos esim on otettu kansi pois ja auto on siirretty startilla pienen matkaa,niin voisin kuvitella että jotai on sitten sekaisin.Jakoremmihän on ylhäältä valtoimenaan,kun kansi oli jo pois.Nyt olisi tarkoitus heittää "uusi" kansi ja remmit ym mitä tässä kehoitettiin,että sitten toimii mutta miten olisi lähdettävä liikkeelle,että menee oikeen.Se vissiin ei ihan riitä,että on merkkit kohillaan ,vai riittääkö.Voiko olla,että olisi silleen väärässä pytyssä ??? ???
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

onko sulla hihnat vielä alakerrassa paikoillaan? Eihän ne murjoutunu tuossa siirroossa?

Ilmeisesti ne nyt sitten on aina kohdillaan, kunhan merkit on kohdillaan, eli ei ole välitettyjä tp-akseleita.
 

supersepe

New Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Alakerran hihnat on paikoillaan mutta jakoremmistä en osaa muuta sanoa,että siinä on join kolhu selkäpuolella ja en ole vielä ottanut alaosaa auki mutta noiden ohjeiden mukaan olisi tarkoitus suoriutua.Meneekö se nyt sitten remmien vaihto silleen,että jos vain on merkit kohdallaan joka paikassa,niin homma ok,vai.Se startti siirto jouduttiin tekemään,kun vuokrakärryn vinssi ei toiminutkaan ;D ja meinasi olla vitsit vähissä joka tavalla ajan ja pimeyden suhteen ;D
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

No näin se menee. Merkit vain kohdalleen. Kuten uge tuossa aikaisemmin sanoi, että ei ole välitetty TP-akseleita, niin ovat aina kohdallaan.

TP-akseleista vielä sen verran, että kun niitä pyörittää käsin, niin jossakin vaiheessa ne painot pyörähtävät alaspäin, eli akseli pyörähtää itsekseen vähän matkaa. Silloin menee merkki melkein kohdalleen. Kääntää vielä sen verran, että on merkki kohdalla, niin on varmasti oikein se TP-akseli, oli välitetty tai ei.
 

supersepe

New Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

No niin,nyt on sitten hyviä vinkkejä luettu ja nyt voi tässä jonain päivänä pikkuhiljaa aloittaa puuhastelua.Kiitoksia hyvistä neuvoista.
 

Crash77

New Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2018
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Tuota, mites kun jossain maailman foorumilla meinattiin että 2,5L dieselissä ei ota venttiilit mäntiin vaikka remmi menee poikki? Itellä meni mökki pimeeks ahdot noustessa 1,2 ja tasapaino akselien remmi poikki, nokka akselin 4/5 pukkia halki. Jako sekasin ja moottori pyörii ilman takkua. Vaihtelen toisesta kannesta pukit, keinut ja nokan. Epäilykseni on että sisuskaluille ei ole käynyt mitään. Ei tarvi ottaa kantta irti tai vaihtaa mäntiä. Ihmettelen vanhan kansan asentajana, millonka -90 dieseliin on tullut rulla nostajat? Niin siis autona L200 2,5L td 4x4
 

micco1

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2005
Vs: Pajeron jakohihnan vaihtoproggis -huomioita

Emännän pajerossa kävi samoin, vaihdoin vaan rikkoutuneet nostajat sekä rikkoutuneen venttiilikopankannen. Tämän jälkeen autolla ajettiin ja toimi kuten ennenkin ongelmitta kaksi vuotta kunnes ruostumisen takia jäi seisomaan.
Pajeroon ainakin tais tulla -89- rullanostajat, eli samalla kun tuli cooleri.
 
Ylös Bottom