HUH HUH kun eilen illalla tuli hyvä idea mieleen "jos vaihdetaankin öljyt jakovaihteistoon."
ja oli kyllä korkea aika!
ennenkuin uskallettiin tyhjentää niin piti katsoa mistä saisi lisättyä öljyä ja:
ei saanut sitä täyttöruuvia auki. oli jo joku aiemmin sitä selvästi yrittänyt (kaikki kulmat murjottu ja puuttuipa yksi kulma täysin, oli kai tehty lyöntimeisselille tilaa?) ja jumissa kuin mikä.
mikäs avuksi.. hmm yksi kuoren pulteista oikealla puolella autoa näyttäis olevan suurinpiirtein samalla korkeudella kuin täyttöaukkopultti ja se näyttäisi menevän läpi asti.. oliskohan se tosiaan mahdollista että siitä olisi yhteys öljytilaan.. noh eikun kokeilemaan 12mm avaimella vain auki ja huppista alkoi sylkeä harmaan mudan väristä öljyvesi seosta ulos..
ja paljon.
laatikko alle ja annetaan tulla tyhjäksi sitten.. millä helvetillä siellä nyt noin paljon tota mutavelliä oikein on jos tuo täyttöruuvi on samalla korkeudella.. sitä tuli ulos siitä reiästä kaksi litraa! mitattiin.
ok aika vaihtaa öjyt siis jos tuo on öljyn väri.. ehjä tyhjennys ruuvi lähti kevyesti irti ja noin 2l tuli siitäkin samaa moskaa ulos.
Miten sinne on laitettu yli 4l nestettä ja miksi??
harmaata nestettä sekin oli. siksipä vähän puulattiin .eli tippakannulla (jonka nokka sopi siihen 12mm pultin reiästä sisään että saatiin lisättyä öljyä) desi läpi että saatiin sitä harmaata mönjää vielä pois jakolaatikosta.
tyhjennys proppu paikoilleen ja tippakannulla pumpaten 2 litraa siitä kuoren ruuvireiästä sisään ja siinä vaiheessa alkoi pulputa ulos tuore öljy.. (ja juu kyllä se peukalo hieman kramppasi siinä hommassa)
ok ja nyt tänään sitten katsoin huoltokirjasta että täyttömäärä on joko 2.2l tai 2.6l eli se vähän alle kaksi litraa joka sinne laitettiin ei taida riittääkään.
mutta se kuoren pultti oli hyvin lähellä samalla korkeudella kuin täyttöproppu. ja öljy alkoi valumaan siitä pois kun se noin 1.9l oli sinne laitettu. olisiko pitänyt tehdä pieni lenkki autolla ja sitten tarkistaa nestemäärä jos koneisto imaisisi siitä pari desiä ja sitten lisätä siitä pikkupultin reiästä lisää.
tai täytyy kai se silti tehdä maanantaina varmuuden vuoksi jos tosiaan 2.2 on vähimmäis määrä mitä sinne pitäis laittaa (siis ilman ulos ottoa) ja nyt siellä on vain sen vähän alle 2l (tippakannuun jäi pikkasen)
ja vasta maanantaina koska öljy loppui.
ja oli kyllä korkea aika!
ennenkuin uskallettiin tyhjentää niin piti katsoa mistä saisi lisättyä öljyä ja:
ei saanut sitä täyttöruuvia auki. oli jo joku aiemmin sitä selvästi yrittänyt (kaikki kulmat murjottu ja puuttuipa yksi kulma täysin, oli kai tehty lyöntimeisselille tilaa?) ja jumissa kuin mikä.
mikäs avuksi.. hmm yksi kuoren pulteista oikealla puolella autoa näyttäis olevan suurinpiirtein samalla korkeudella kuin täyttöaukkopultti ja se näyttäisi menevän läpi asti.. oliskohan se tosiaan mahdollista että siitä olisi yhteys öljytilaan.. noh eikun kokeilemaan 12mm avaimella vain auki ja huppista alkoi sylkeä harmaan mudan väristä öljyvesi seosta ulos..
ja paljon.
laatikko alle ja annetaan tulla tyhjäksi sitten.. millä helvetillä siellä nyt noin paljon tota mutavelliä oikein on jos tuo täyttöruuvi on samalla korkeudella.. sitä tuli ulos siitä reiästä kaksi litraa! mitattiin.
ok aika vaihtaa öjyt siis jos tuo on öljyn väri.. ehjä tyhjennys ruuvi lähti kevyesti irti ja noin 2l tuli siitäkin samaa moskaa ulos.
Miten sinne on laitettu yli 4l nestettä ja miksi??
harmaata nestettä sekin oli. siksipä vähän puulattiin .eli tippakannulla (jonka nokka sopi siihen 12mm pultin reiästä sisään että saatiin lisättyä öljyä) desi läpi että saatiin sitä harmaata mönjää vielä pois jakolaatikosta.
tyhjennys proppu paikoilleen ja tippakannulla pumpaten 2 litraa siitä kuoren ruuvireiästä sisään ja siinä vaiheessa alkoi pulputa ulos tuore öljy.. (ja juu kyllä se peukalo hieman kramppasi siinä hommassa)
ok ja nyt tänään sitten katsoin huoltokirjasta että täyttömäärä on joko 2.2l tai 2.6l eli se vähän alle kaksi litraa joka sinne laitettiin ei taida riittääkään.
mutta se kuoren pultti oli hyvin lähellä samalla korkeudella kuin täyttöproppu. ja öljy alkoi valumaan siitä pois kun se noin 1.9l oli sinne laitettu. olisiko pitänyt tehdä pieni lenkki autolla ja sitten tarkistaa nestemäärä jos koneisto imaisisi siitä pari desiä ja sitten lisätä siitä pikkupultin reiästä lisää.
tai täytyy kai se silti tehdä maanantaina varmuuden vuoksi jos tosiaan 2.2 on vähimmäis määrä mitä sinne pitäis laittaa (siis ilman ulos ottoa) ja nyt siellä on vain sen vähän alle 2l (tippakannuun jäi pikkasen)
ja vasta maanantaina koska öljy loppui.