Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

esko j

New Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2011
Sijainti
Kiiminki
No niin... Pajeron -02 3,2 jakolaatikon merkkivalo alkaa vilkkumaan 22-25 km ajon jälkeen takavedolla ajettaessa. Kun laitoin nelivedon päälle niin kesti ajaa Jyväskylästä Ouluun ilman pysähdyksiä. Mennessä piti sammuttaa auto aina 22 km välein että vilkkuminen loppuis. Pitääkö ajaa kesä nelivedolla? Talvella ei koskaan ilmennyt tätä ongelmaa, kun nelikko päällä. Muuten kaikki vedot kytkeytyy päälle ja pois melko hyvin. Onko samanlaisia ongelmia ollut muilla raatin jäsenillä ja miten on korjattu?
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

Neliveto kannattaa pitää päällä kesät talvet, kuluu vaihteisto vähemmän/tasaseen. Niin isot pojat sano.
Mikä valo siellä alkaa vilkkumaan kesken ajon?
Itsellä reistas nelivetotsydeemit viimekeväänä. Koitin paikallistaa vikaa letkuja ropeltamalla, mutta eihän siitä mitään tullu. Vein lopulta huoltoliikkeeseen ja syyllinenkin löytyi: vetotavan valintavivun kytkin oli rikki. Töinern makso jotain 200€ muistaaksrni, eikä sen koommin ole niiltäosin reistannu.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

Ethän Cebedeus ota tosissaan kaikkea mitä isot pojjaat sanoo? Tai no, kuluuhan se tasaisemmin, mutta miksi pitää kuluttaa turhaan osia ;D Ollu taas Toyotamiehet asialla, ku niillä ei HDJ80:ssä saa nelivetoa pois ;D
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

samaa mieltä,eiko se jo ohojekiriaski kielletä..
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

No siellä ohjekirjassa just suositeltiin nelivedon käyttöä. Tästä oli jokuaika sitten inttoa täällä ja ite olin sitämieltä, jotta takavedolla vaan, mutta toisin oli. Olin väärässä. Ja taas? :nykii
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

Eli valo on ajovalinnan 2wd/4WD-merkkivalo, joka on kojetaulussa olevan 2wd/4WD toiminnan kertovan kaaviotaulun etu ja taka-akselin välissä oleva merkkivalo, joka palaa normaalisti kun neliveto on valittu ja lisäksi keskitasauspyörästö on lukittu. Käytetään kun ajetaan huonolla tiellä, tämän jälkeenhän voidaan vielä lukita taka-akseli. Nyt vaan vilkkuu keskitasauspyörästön valo ja renkaiden valot on pimeät, vaikka rengasvaloista pitäisi palaa vähintään taka-akselin renkaiden valot.

Takavetoa suositellaan aina kun ajetaan tavalisilla ja pikateillä, neliveto kärrynvedossa ja liukkailla/huonoilla teillä
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

takarenkaiden valot tod.näköisesti kärähtäny. niidenhän pitäs palaa aina ku ei ole jakolaatikko vapaalla.

Jos eturenkaiden valot ei pala, niin silloinhan ei ole neliveto päällä?

Eli ilmeisesti keskilukon katkaisijassa on jotaki häikkää tai jostaki ihmeellisestä syystä yrittää keskilukkoa päälle, vaikkei ole edes neliveto päällä. Eikös tuo vilkkuminen kerro "siirtymä"vaiheesta eli on lukko menossa päälle tai aukeamassa.

Tuo 22km:n jälkeen vilkkuminen vois kertoa, että lämpenee sopivasti ja alkaa sitten häikkäämään..
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

Noissa 01-02 mallisissa on kaiketi häikkää noissa jakolaatikon antureissa. Päästävät kosteutta sisäänsä ja sitten menee vikatilaan. (eli se keskilukko vilkuttaa). Itellä tekee samaa sillontällön. Ongelma väheni kun kerran otin ja käytin anturien liittimet irti, putsasin ja laitoin crctä. Huoltotiedote aiheesta suosittelee vaihtamaan kytkimet korjattuun tyyppiin.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

Juu, eli vikatilassa on, kun vilkkuu vaan se keskimmäinen valo. Mulla teki samaa, ku oli se kytkin valitsimesta rikki.

Ohjekirjasesta piti oikkeen tarkistaa ja tossa kaaviossa oli näin:
2H: takaveto. Ajettaessa kuivalla päällystetyllä tiellä.

4H: ful-time neliveto. Super select 4WD 2:n perusasento. Ajettaessa kuivalla päällystetyllä tiellä ja liukkaalla tiellä.

Eli eipä tuolla ole väliä kummalla ajaa.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

Nostetaanpa aihetta, kun samat oireet itselläkin. Tuliko selvyyttä miksi keskilukon valo alkaa vilkuttaa reilun 20km 2wd ajon jälkeen?

Itselläni vikakoodiksi antaa 35, freewheel engage switch system Open circuit/Short circuit/Malfunction of switch. Testasin "freewheel" anturia ja ainakin se yhdisti. Sitten mittasin vastusarvot "freewheel clutch" solenoideilta, jotka oli 34,8 ja 33,4 ohmia. Korjauskirja antaa arvoiksi 35-45 ohmia. Alipaineletkut näyttivät ainakin päälisin puolin ihan hyviltä. Neliveto kytkeytyy nätisti päälle ja pois. Mitäs seuraavaksi? Jotenkin viittaa kuitenkin alipainevuotoon..?

Tämmösen löysin osoitteesta: http://4epikanini.webs.com/gen3pajero4x4system.htm

"In the case of a flashing center diff light only (all green lights off and only the center diff light is flashing - going to 4H makes no difference to the lights) after driving for about 20-25km it is usually the one solenoid sending vacuum to the actuator in 2H or the vacuum pipes thereof being old and collapsing on itself because of the vacuum and allowing the actuator to release after a while.

Mostly the flashing center amber light after a few kilometers can be cured by renewing the vacuum solenoids by the airbox, the vacuum pipes and possibly the actuator if the diaphragm might have a leak."
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

Itellä oli samanmoista oiretta täs taannoin ku vaunua veti. Oma tiagnoosi oli vähän arkisempi, laatikko lämpiää, häiriövalo alkaa vilkkumaan kun anturit antaa kontaktia väärässä järjestyksessä ('93 teki tätä samaa, vaikkei siinä varsinaisesti oo oma diagnostiikkaa). Oli jakolaatikosta kirjaimellisesti hävinny Redlinen 75W-90 öljyt, tuli vaan puuroo pihalle.... vaihdoin normi syntneettiset... ei oo sen koommin äkkäilly (tämän kikkailun jälkeen ajettu 40kmk)
 
Vs: Pajeron jakolaatikon merkkivalo vilkkuu 22 km ajon jälkeen

Löytyi vika. Jonkin edellisen omistajan asentama takaiskuventtiili väärinpäin.
 
Takaisin
Ylös Bottom