Pajeron kansi

J

jaskajokunen

Guest
:seina tänään normaalin pesunestesäiliön täyttörumban yhteydessä huomasin, että paisuntasäiliö on tyhjä samalla tulin puristelleeksi ylävesi-letkua, joka oli "kivikova" ja kuuma sylinterinkannen puoleisesta päästä  :seina Teki mieli alkaa viiltelemään ranteita
cry.gif
. Onkohan taas kerran mennyt kansipahvi ??? Lämmöt on kyllä normaalissa ( siinä missä aina ennenkin ) kohdassa mittaristoa ja neste lisäyksen jälkeen ei pulputtanut "paisarissa" em. havainto tehtiin heti tankkauslenkin jälkeen.
 
Muistatteko missä kilometrimäärissä teidän Pajeroista on kannet hajonneet. Emännän pajerolla ajettu 440000km, eikä kannelle ole vielä tarvinnut tehdä mitään, joten alkaa olla ilmeisesti aika valmistautua kansiremonttiin :-[.
 
Mulla alko paisuntasäiliö kuplia tossa 480 tkm kohdalla.
Kouvolan moottorikoneistamosta uusi kansi koko yläkerralla ja alkuperäisella kansipahvilla. Oli se nokka-akselikin sen näköinen että olis pitäny jotain tehdä jokatapauksessa. Nyt käy hyvin ja mittarissa 500 tkm
 
308tkm ja kansi moro. Sanoisin, että 300tkm jälkeen kandee ruveta varaamaan budjettia uuteen kanteen.
 
Meille tullessa oli kansi just vaihdettu (Mitsulla, noin abaut 240 tkm) ja nyt noin 300 tkm paikkeilla laitettiin uusi kansi. :-\

Ensi kerralla sitten vaihdetaankin koko kone, alkaa tuo alakerta olla jo sen verran väljä...
 
;D Pajero 2,5 TD IC ja 377 tkm takana, kansiremppa tehty 372 tkm kohdalla. Edessä huolettomia kilometrejä. :peukku
 
Tasan 200 tkm ja nokka-akseli meni rikki. Kansi sai niin paljon kipeätä, että se jouduttiin uusimaan kaikkien muiden ohella. Ei siis päästy vielä kuplimisasteelle  ::)
Nyt taitaa mittarissa olla 270 tkm. Eihän se ole tämän ikäiselle mitään  ;D
 
Siirsin tuon oman juttuni tähän ja meni vahingossa keulille (sori). Painetta tuntuis olevan edelleen, mutta paisarissa ei kupli. Myös nestettä tuntuis katoavan pikkuhiljaa jonnekkin ( takalämppärin kenno tai lohkolämppärin vastus on epäiltyjen listoilla, mutta kun kelit on mitä ovat, niin lisäilen nestehiä toistaiseksi )
 
mulla samoilla oireilla selvisi että takalämppäri vuotaa (menee ikkunat huuruun jos lämppäri on päällä)
ja kansipahvikin paloi...(tarvike) vaikka kilometrejä oli takana vasta 25tkm
 
Pajeron kansipahvi

Jeps, pahvi laukesi multakin just. Tällä pahvilla oli ajettu 4.800 km ja pari vuotta. Valmistajana oli - kuinkas arvatenkin - Victor Reinz.

Tarvikeliikkeestä soitettiin Koivuselle ja sanottiin, että eräässä valmistuserässä oli Pajeron pahvit viallisia. Nyttemmin on kuulemma Reinz korjannut vian.

Otin kuitenkin Keith Payne'n pahvin varmuuden vuoksi.

Takuu ei ollut enää voimassa; koska kyseessä on selvä ja todettu valmistusvirhe, osa korvattiin mukisematta (40,-).  (No se ei hirveästi lohduta, koska edessä on pitkän päivän vaihtorevohka.)

Otin samalla kunnon tiivistemassaa, koska nokka-akselin juuresta tihkuttaa hieman öljyä. Tuleepa nyt sekin korjatuksi.

Otinpa vielä uuden lämminilmapuhaltimen vastussarjan (29,- , Mitsun alkuperäisosa ja tarvikeliikkeestä!). Vanhaa on jo sen verran juoteltu, että langoista ei ole paljon jäljellä. 

Ihanalla, helpolla sekä vaivattomalla vastuksenvaihdolla voi hieman herkutella, ennenkuin alkaa typerään ja turhaan pahvin vaihtoon.
 
Olikohan meilläkin galantissa viime kesänä tommonen viallinen reinzin tiiviste. Ei pahvi kestänyt kuin 7-tuntia.

Miten sulla hajosi se tiiviste? Meillä näytti siltä kuin liekkirenkaat olisivat olleet liian kovat tai jotain koska ne murtuivat ympäriinsä siitä kulmasta niin että renkaan puoliskot irtosivat toisistaan. Tämän jälkeen pahvi oli posahtanut jokapuolelta.

Hieman outo juttu koska ainakin ooppeleiden kohdalla reinzin tiivisteet ovat todella laadukkaita. Esimerkiksi rallimiehet käyttävät reinziä paljon. Itsellänikin on ratakadetissa reinzi ja hyvin on pitänyt. Payenin ja muiden tarvikevalmistajien kannentiivisteistä olen kuullut huonoa.
 
En oo vielä avannut kantta. Rikkoutumista inrikeeraa paisarin pulputus ja sauhuinen coolantti. Kannen halkeamista en pidä (tai toivon) todennäköisenä. Nurkassa nimittäin on jo yksi halennut kansi (yks tarina olisi siitä, miten se saatiin eriytettyä koneesta!).

Kerron pahvin kunnon, kun saan sen irti.



Mielenkiintoinen artikkeli kansipahvin vioista:
Head Gasket Failure
Coming Apart at the Seams
By Larry Carley, Technical Editor

www.babcox.com/editorial/us/us80222.htm

Artikkelissa todetaan kansipahvin olevan moottorin kriittisin tiiviste; sen kun pitää tiivistää palotilan lisäksi myös eestaas kulkevat vedet ja öljyt.

Pahvin rikkoutuminen selitetään kolmella eri perussyyllä:
  • Pahvin tai moottorin suunnittelunäkökohdat (voi olla ylipäätään päskämäinen kone tiivistettäväksi, bimetallikoneen (lohko patarautaa ja kansi alumiinia) lämpötilarasitus sekä ylipäätään vituralleen valmistettu mennyt pahvi (huono suunnittelu, valmistus- tai materiaalivirhe).
  • Pahvi on asennettu väärin: pinnat likaisia, epätasaisia; kansi vääntynyt; väärin koneistettu ja viimeistelty pinta; kasattu väärässä järjestyksessä; kiristetty pultin väärässä järjestyksessä ja vääriin momentteihin; venähtäneet, rikkinäiset tai likaiset pultit; käytetty tiivistemassaa, vaikkei olisi saanut; etc.
  • Moottorin käyttö, joka on ylirasittanut tiivistettä (jälkikäynti, räjähdykset ja ylikuumentuminen).
Siteerattakoon tässä vielä asennusongelmia:
Momenteissa pitäisi olla tarkkana, tiivistevalmistajalla voi olla omat ohjeet. Lisäksi voi olla ohjeet jälkikiristyksestä (esim. ajetaan moottori kuumaksi, annetaan jäähtyä ja kiristetään lopulliseen momenttiin.) Kantsii siis jutella myyjän kanssa, jos sillä on prosyyriä tiivistemaakarilta.
Pultit pitää olla kunnossa ja puhtaat. Ei saa käyttää uudestaan venyviä pultteja (Pajerossa ei ole venyvät).  Vialliset kierteet voivat vääristää momenttilukemia jopa puolella. Suositellaan harjausta. Öljytään koneöljyllä (ei rasvalla eikä asennusöljyllä). Samaten reiät pitää putsata hyvin (jopa kierteytystapilla!).

Tarkista pulttien pituus, ettei ne pökkää pohjaan, jos lohkoa tai kantta on koneistettu. Samaten voit mitata pulttien pituuden, ettei joku niistä ole venähtänyt. Käytä kovaksi karkaistuja prikkoja ja niin, että pyöristetty reuna on ylöspäin.

Halpahallien momenttiavaimet voi antaa mitä tuloksia sattuu. Kunnon avaimetkin pitäisi kalibreerata vuoden parin käytön jälkeen.

Artikkelissa on viitattu myös sivuun:
the ROL Gasket Failure Analysis
www.rolmfg.com/Technical/Analysis/Failure.htm
 
meikäläisen pahvi oli hajonnut 1 ja 2 pytyn välistä.
ja siinä välissähän menee vesikanava, joten kaksi mäntää sai pesun.. :(
 
Takaisin
Ylös Bottom