Vs: pajeroon sopivaa vinssiä? 89vm pitkä pajero.
terotso sanoi
mikä olis yleisin vinssi tuomoseen vehkeeseen, kenelläkään kokemuksia? suhkot halvan kun vielä löytäis.. :driver
Pitkään Pajeroon sopiva vinssi on sähkökäyttöinen 9500lbs (tai jotku merkkaavat sen 9,5). Halvan jos haluaa ja vähän käyttää ja viitsii aina välillä huoltaa niin Kiinavinssit on ihan hyviä pelejä... merkkejä on paljon ja hinnat n. 350-450€. Uutena noihin kannatta vaihtaa ne vaseliinit sinne vaihteistoon (joku laadukas vaseliini niiden kiinan varastorasvojen tilalle, niin pitäs kestää kohtuukovaa käyttöäki). Hitaita ovat vetämään ja äänekkäitä, mutta asiansa varmasti ajavat. Sitte jos haluaa panostaa vähän laatuun ja käyttömukavuuteen (esim. hiljaisuus, nopeus jne...), niin edullisin huippuvinssi on merkiltään ComeUP ja sama kokoluokka tästäkin merkistä riittää pajeroon. Comeupin hinta on jotain 700-900€ rippuen mistä ostaa. Isompiakin vinssejä löytyy kaikista merkeistä mutta kokemuksesta tuo ysipuolikas on hyvä... isommissa on sitte jo reilusti enemmän sitä omaa painoa. Comeuppiin saa osia hyvin jos jotain siitä saa särki. Sitte hyviä on myös Amerikkalaiset kamppeet esim Warn, mutta hintaa aidolle Warnille uutena kertyy jo yli tonnin ja mallista riippuen hinta kipuaa yli 2000€
on.
Toinen hyvä valinta on mekaaninen vinssi. Pajeron oma tai Toyotan läpivetävästä mekaanisesta modifioimalla pajeroon (joutuu vähän askartelemaan tuota Toyotalaista että saa sopimaan Pajeroon.... ei mitään ylitsepääsemätöntä kardaanin kun siihen virittelee jostakin ja kääntää laitteen siten että saa ulosoton toiselta puolelta). Mekaanisen etu on se että voima ei ikinä lopu jos sokat kestää kardaaneissa. Hinnat pyörii käytetyillä mekaanisilla kunnosta riippuen 200-500€:n paikkeilla. Huono puoli mekaanisessa on sen tuoma lisäpaino autoon ja esim. upotustilanteessa jos auto sammuu, niin vinssikään ei sitte toimi. Sähkövinssi pyörii niin pitkään kuin akuissa riittää virtaa, ei kovin kauaa mutta kyllä sen kohtuuisostakin ojasta vielä kuiville vetää. Itellä ollu mekaaninen pajerossa aikanaan ja tykkäsin kyllä siitäkin, mutta nykyään sähkökelat edessä ja takana enkä ole mekaanista kaivannu... jotenki mukavampi käyttää nuita sähkösiä ja niissä kun vielä köydet korvaamassa vaijerin niin painokin huomattavasti kevyempi kuin mekaanisessa. Sähkökela vinssipeteineen ja vaijereineen painaa n 40kg kun mekaaninen peteineen ja kardaaneineen lähentelee sataa kiloa.
Sähköt kannattaa sähkövinssiin rakentaa huolella paksuilla kaapeleilla ja laadukkaalla päävirtakytkimellä ja vieläpä niin että tuon päävirran saisi katkaistua kuskin paikalla istuessa, niin ei polta autoa tai vinssiä jos joku oikosulku jostainsyystä tulee kesken vinssauksen. Kaapeleiden paksuus ja liitoksien laatu ja puhtaus vaikuttaa suoraan vinssin voimaan ja turvallisuuteen, joten satsaa myös niihin aikaa ja järkeä.
Kolmaskin vaihtoehto on hydraulivinssi, mutta ne ei ole edullisia, eli tonnista ylöspäin hinnat ja työtä tulee kun joutuu pumput sun muut kilkkeet rakentelemaan. Ihanahan se hydraulinen on käyttää kun on melkein kokonaan äänetön ja todella nopea. Huono puoli tässäkin vaihtoehdossa on sen käyttökelvottomuus auton sammuessa.
Oma suositus on ehdottomasti Come UP:in 9,5. Ylivoimainen hinta/laatu suhde. Itellä keulassa kyseinen kampe ja takana samankokoinen Warni. Pidän Comeuppia parempana kuin puolet kalliimpi Warni. Ja jos saa suositella paikkaa josta tuon Comeupin tilaat halvimmillaan suomesta nopealla toimituksella ja hyvällä asiakaspalvelulla: Hämeen autosähkö (HASOY). En saa mainostamisesta mitään, mutta perustuu omaan kokemukseen. ;D