Pajerossa ääniä vaihtaessa

  • Viestiketjun aloittaja NahkhiirMees
  • Aloituspäivämäärä
N

NahkhiirMees

Guest
Varmaan tuttu juttu monille Pajero -kuskeille, mutta meitsillä on ollut P vasta pari viikkoa. Vm -87 muuten.

Aloin kuulemaan ääniä autosta vasta pari päivää oston jälkeen. Diesel-pajalla sanottiin, että moottorin käyntiääni on varsin normaali. Eivät kuulleet mitään ihmeellistä. Myöhemmin tajusin itsekin, ettei ääni tule moottorista.

Ääni kuuluu parhaiten vaihdettaessa, kun kytkin on pohjassa ja kierrokset laskee lähelle tyhjäkäyntiä. Se on sellainen rauhallinen HRRRrrrrrr -ääni.

Tulee heti mieleen joku kytkinlaakerijuttu, mutta toisaalta taas ko. mallin vaihdelaatikkovioista kirjoitellaan paljon.

Autolla on ajettu vasta 354 000 km. Vaihteet pelaa hyvin, neliveto pysyy päällä, eikä siinä niinkun varsinaista vikaa ole, mutta se ääni häiritsee, kun ei tiedä, mistä se tulee.

Mitään vinkkiä kellään ?
 
Melko varmaan siellä joku reikä on, koska turbon vihellys kuuluu. Muuta vuotoa en ole havainnut.
 
ettei ois joku suojapelti tms löysällä?
mulla ainakin tulee outoa räpätystä mittaristosta (?)
 
Jees, meikäläisellä kanssa kelistä riippuen nopeusmittari räplättää niin vietävästi. Sen kuulee parhaiten vaihtaessa, kun kierrokset pääsevät laskemaan.
Yksi erikoinen metelinlähde oli lämppärin vaijeri. Keskikonsolin sisältä kuului hinkkaavaa ääntä, jonka huomasin katoavan, kun lämppärin säätimiä käänsi toiseen ääriasentoon. Purin konsolin ja hokasin, että joko vaijeri on joskus vaihdettu niin liian pitkään, tai se on alunperin liian pitkä, että se löysimmässä asennossaan osuu lähistöllään oleviin muoveihin. Siitä johtui ääni, joka oli vaikea paikallistaa. Erityisesti tyhjäkäynnillä se möykkäsi. Samoin pari viikkoa sitten huomasin, että vaihtaessa ja kytkin pohjassa liikennevaloihin rullatessa kuului tosi outoa surinaa jostain alhaalta ja luulin vähintään pahemmaksi laakeriviaksi. Sitten kun hain vaimoa töistä, niin se kyytiin noustessaan tokaisi, että mulla roikkuu jonkun joulukuusi auton alla. Ei muuta kun karahka pois alustasta, ja "vika" oli korjattu! :D
 
Automaatissa vaihteistoöljyn mittatikku resonoi tietyllä kierrosalueella akun suojapeltiin. Siellä paheron pohjassa on "miljuuna" erillaista suojapeltiä, joku niistä voi saada kalliilta kuuluvan "soundin". Mutta ennenkuin huokaiset, tarkista nuo kalliimmat kohteet, kuten öljyjen riittävyys yms.
 
ja myös aika "hauska" ominaisuus on, että kun lämppäri on ihan täysillä (kuumalla) niin se ujeltaa tuulen mukana.....
 
jaska74 sanoi
ja myös aika "hauska" ominaisuus on, että kun lämppäri on ihan täysillä (kuumalla) niin se ujeltaa tuulen mukana.....

Vai ujeltaa sullakin?! Mä luulin, että mun Hapero on uniikki ;D. Kun millin tuhannesosan vääntää kylmemmälle, niin ujellus katoaa kuin pieru Saharaan. Liekö nuo uudesta lähtien sitten ujeltaneet... Välillä aina miettinyt, että jos avais putket ja kattelis että mistä ujellus tulee, mutta jos se sitten onkin tyyppiominaisuus, niin lienee turha vaiva.
 
Lämppärin ujellus ääni tulee varmaankin säätöläpän reunan ja lämppärin kotelon välisestä raosta. saat sen näkyviin poistamalla puhaltimen ja lämppärin välisen ruttuputken. Säätämällä vaijerin kuorta läpänpuoleisesta kiinnityksestä siten, että läppä on varmasti kiinni ääriasennossa. Alun perin siinä välissä on superlon suikale mutta vanhemmiten se varmaankin on painunut niin kasaan että syntyy terävä reuna ja kun ohuessa raossa ilma virtaa terävän reunan ohi niin pillihän siitä syntyy. Itse sain ed. tavalla äänen häviämään.
 
Takaisin
Ylös Bottom