pakokaasukierrätys vai mikä?

M

mizu88

Guest
eli olen tässä jo ihmetellyt jonkin aikaa mikä ufon näköinen ilmeisesti alipaineella toimiva osa autossani on,eli -88 glsi galant
kuvaus:
osa sijaitsee edestä katsottuna vasemmalla puolella,juuri ruiskun ja ilmanputsarin letkun kiinnityskohdan alapuolella imusarjan vasemmassa päässä kiinni.siihen menee liittimen kautta letku,jonka toinen pää menee ilmeisesti ruiskulle ja toinen jonnekin imusarjan taakse. eräs inssi otti siitä ufosta letkun irti ja sanoi että tämä on pakokaasun takaisinkierrätin eli joku alipainesäädin,laittoi letkunpäähän ruuvin että säästäisi muka bensaa ja auto olisi pirteämpi,enpä tiedä,ei eroa huomaa.otin myöhemmin letkun päästä ruuvin irti ja kokeilin onko siellä imua,ensin ei ollut ollenkaan kun auto oli tyhjäkäynnillä,mutta imu lisääntyy kun kaasua lisää. eli mikä tää osa on? Kuulemma autossani ei voi olla kyseistä säädintä. olisi kiva tietää mitä te viisaammat keksitte :) bensankulutusta seuraan nyt silmä kovana miten kyseinen letkun takaisinlaitto vaikuttaa kulutukseen. auttakaa!!!
 
se on EGR  eli sillä se kierrättelee savut kuten sulle on sanottu. Onhan siinä myös sähköliitin? Tarkoitan siinä vieressä pitäs olla semmonen solenoidi.
 
kaikissa egr-venttiileissä ei ole sähköliittimiä..eli hommahan toimii siten että pakosarjasta poistumattomat kaasut kierrätetään venttiilin kautta takaisin imusarjaan,periaatteessa turbo autoissa se olisi hyvä tukkia koska sen kautta tulee kuumia kaasuja takaisin imusarjaan ja sehän on selvää että se ei ole hyväksi...
 
Sitten se on tuontiauto. Suomalaisissa 8V Galanteissa ei kyllä ollut EGR:ää. Ainakaan omassani ei ollut. Jenkeissäkin se oli silloin vaan Californiassa.

Silloinhan auto olisi sitäpaitsi vähäpäästöinen, katalysaattorit ja kaikki. Rekkariotteessa mainitaan kaikki "saasteenpoistolaitteet", myös pakokaasun takaisinkierrätys.
 
Onko tuossa Lancerissani EGR-pakokaasujen takaisin kierrätys -systeemiä?
 
Katselin tuossa alipainekaavioita ja paria kuvaa entisen Galanttini koneesta. Kyllä sieltä se "ufo" löytyikin.

Nyt täytyy kyllä myöntää olleeni väärässä. Kyllähän näissä tollanen EGR-systeemi onkin. Jonkin verran vaan poikkeaa "oikeasti" vähäpäästöisistä malleista. Sen voi kyllä huoletta ottaa pois käytöstä kunhan huolehtii ettei pääse ylimääräistä ilmaa imusarjaan.
 
Onko siitä jotain hyötyä/haittaa jos sen ottaa irti?

Tietysti ympäristönäkökohdat, mutta niistä ei ainakaan mun kohdalla ole mitään väliä, että saastuttaako paljon vai vähän...

Mutta onko tekniikalle mitään hyötyä/haittaa?
 
Takaisin
Ylös Bottom