Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli tuossa purkasin imupuolen putket ja totesin että hieman kevyttä öljypinnoitetta putkissa on, mitenkäs tämmönen saadaan kätevimmin talteen?.. Ja miten tuo venakopan vena toimii, näytti siltä että jos siihen letkuun puhaltaa niin tulee paineet kyllä takas.

Samalla kokeilin myös turbon siipiä pyöritellä. Pyörii hyvin mutta mielestäni pieni välys siinä on sivuttain. (hyvin pieni).
Myös öljyä menee se noin 5-8dl tonnille joten onkos tämä vaan mobilin öljyjen taikaa vai pitääkö se ruveta turboremonttia harkitsee?

Turbo näyttäs olevan se jonka pitääkin, eli 49178-01(42)0: Big 16G
 

Liitetiedostot

  • 2011-09-25-001 (Medium).jpg
    2011-09-25-001 (Medium).jpg
    66.5 KB · Lukukerrat 3,092
  • 2011-09-25-002 (Medium).jpg
    2011-09-25-002 (Medium).jpg
    46.2 KB · Lukukerrat 3,020
  • 2011-09-25-004 (Medium).jpg
    2011-09-25-004 (Medium).jpg
    64.7 KB · Lukukerrat 3,021
Vs: Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

Pieni sivuttaisvälys on ok. Päittäisvälystä ei sais olla.

En tiedä tuon motin venttiileistä, mutta ei kai sellasta ees imupuolella (paineettomalla) tartte. Kerääjä väliin varmaan se helpoin tapa on kerätä ylimääräset pois.
 
Vs: Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

Samppa sanoi
Pieni sivuttaisvälys on ok. Päittäisvälystä ei sais olla.

En tiedä tuon motin venttiileistä, mutta ei kai sellasta ees imupuolella (paineettomalla) tartte. Kerääjä väliin varmaan se helpoin tapa on kerätä ylimääräset pois.

Eli ymmärsinkö oikein, kun tuosta rööristä sormet laittaa sisään, niin siipi saa liikkua ylös / alas (kotelon suuntaisesti), mut ei eteen / taakse (eli ulos/sisään aukosta)
(oon meinaan aina luullut toisinpäin)
 
Vs: Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

J. Puhakka sanoi
Eli ymmärsinkö oikein, kun tuosta rööristä sormet laittaa sisään, niin siipi saa liikkua ylös / alas (kotelon suuntaisesti), mut ei eteen / taakse (eli ulos/sisään aukosta)
(oon meinaan aina luullut toisinpäin)

Ainahan se siipi liikkuu sivuttain ja ylös alas uudessakin liukulaakeroidussa ahtimessa. Öljy ottaa välykset pois. Päittäisvälys eli akselin suuntainen on se kriittisempi ja maksimiarvo on ahtimesta riippuen on noin 0.1 mm.

Tutki imuputkeen venttiilikopasta tuleva huohotusletku, ainakin omissa autoissani öljy on tullut tuolta eikä ahtimesta. Keräyssäiliö väliin auttaa tuohon pieneen öljykalvoon, mutta sitä öljyä tulee ehjässä moottorissa niin vähän ettei säiliöön kerry paljon mitään vaihtovälillä. Se vähäkin vaan riittää sotkemaan putket.

Öljynkulutus sinänsä kuulostaa huolestuttavan suurelta eli kaikki ei kyllä ole kunnossa.
 
Vs: Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

ast sanoi
Ainahan se siipi liikkuu sivuttain ja ylös alas uudessakin liukulaakeroidussa ahtimessa. Öljy ottaa välykset pois. Päittäisvälys eli akselin suuntainen on se kriittisempi ja maksimiarvo on ahtimesta riippuen on noin 0.1 mm.

Tutki imuputkeen venttiilikopasta tuleva huohotusletku, ainakin omissa autoissani öljy on tullut tuolta eikä ahtimesta. Keräyssäiliö väliin auttaa tuohon pieneen öljykalvoon, mutta sitä öljyä tulee ehjässä moottorissa niin vähän ettei säiliöön kerry paljon mitään vaihtovälillä. Se vähäkin vaan riittää sotkemaan putket.

Öljynkulutus sinänsä kuulostaa huolestuttavan suurelta eli kaikki ei kyllä ole kunnossa.

Ei tuokaan öljymäärä mitä putkissa varmaan hälyttävä ole tuolle 120tkm matkalle mutta silti.. oishan se kiva kun siellä ei ois öljyä.. :) (Ja siitä huohotusputkesta se nimenomaan tulee kun se on niinku joka suuntaan.. (ilmanputsaria myöten bout), semmonen tosi kevyt öljykalvo. (ie. pyyhkäsee sormella, sormenpäähän jää paskaa vähäsen)

Öljyä ei vuoda mihinkään (ainakaan maahan asti), eikä sitä minun mielestäni palakkaan kummemmin, itse veikkaisin öljyjä. Tosin tuntuu Sliderillä samat öljyt pysyvän sisässä.. Tosin tästäkin on useampaa koulukuntaa, kuulemma nämä vanhat G63:et joita ajetaan kuuluu polttaakkin/kuluttaakkin öljyä huomattavasti reilummin kuin vaparit.. Pitää vaihtaa castrolliin jotka ei taas Sliderillä pysy sisässä ;D
 
Vs: Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

J. Puhakka sanoi
Ei tuokaan öljymäärä mitä putkissa varmaan hälyttävä ole tuolle 120tkm matkalle mutta silti.. oishan se kiva kun siellä ei ois öljyä.. :) (Ja siitä huohotusputkesta se nimenomaan tulee kun se on niinku joka suuntaan.. (ilmanputsaria myöten bout), semmonen tosi kevyt öljykalvo. (ie. pyyhkäsee sormella, sormenpäähän jää p*skaa vähäsen)

Öljyä ei vuoda mihinkään (ainakaan maahan asti), eikä sitä minun mielestäni palakkaan kummemmin, itse veikkaisin öljyjä. Tosin tuntuu Sliderillä samat öljyt pysyvän sisässä.. Tosin tästäkin on useampaa koulukuntaa, kuulemma nämä vanhat G63:et joita ajetaan kuuluu polttaakkin/kuluttaakkin öljyä huomattavasti reilummin kuin vaparit.. Pitää vaihtaa castrolliin jotka ei taas Sliderillä pysy sisässä ;D

Tähän hommaan suosittelisin aavistuksen jäykempää öljyä. Tota öljyäkun voi hävitä niin monesta paikasta. Alapään stefat, venakopan stefat ja tiivisteet, venttilinvarren kumit, ahdin, männänrenkaat, huohotus... Tollanen moottori, jos sillä ei ole ajettu rata-ajoa niin on jumittanut öljyrenkaat karstasta jumiin. Sliderillä on selkeesti ajettu rataa ja sen takia voi olla kone paremmassa hapessa vaikka olisikin enemmän ajettu. Samalla siihen on voitu tehdä muutenkin enemmän remontteja.

Mut tähän vois tokasta sen legendaarisen kommentin, että "Männät halki, kun huohottaa. Paalaa koko auto."
 
Vs: Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

"Öljyä" saa olla imuputkistossa senverta, että jos sormel pyyhkäset ni sormi sotkeentuu. Korkeintaan tippa voi tulla siksi, että se on kerääntynyt putken ja letkun yhdyskohtaan. Muuten ei saa tippoina tulla.

PS. vaihda ne mobilaatit mäkee... nää tbot vaa syö niitä. Jännä homma, mut sama ollu kaikis ja muut laadut pysyy sisäs :)
 
Vs: Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

Jännä homma ku 5w-50 mobili pysyy ihan hyvin sisäs. :)
 
Vs: Paljonko turbossa saa olla välystä / Ratkaisuja öljyn huohotuksen keräämiselle?

Minulla ei ole ollut mitään merkitystä kumpi öljy mobil vai castrol. Castrol on omassa autossa nostajille parempi selkeästi joten pysytään siinä.
 
Takaisin
Ylös Bottom