Peräöljyä jakolootaan..

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Meni putelit sekasin touhutessa, eli olin täyttelemässä 2010 Pajeron jakolootaa Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 API-GL 4 öljyllä, 1 litran päniköitä.

Ekan pullon jälkeen vaihdoin uuteen ja 3,5 desin pumppailun jälkeen ihmettelin kun on jotenkin jähmeemmän tuntusta kuin aiempi pullo.

Sehän oli perkele peräöljyä Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 API-GL 5.

Meneekö nyt pahasti pieleen jos annan olla ton 3,5 desiä peräöljyä ja täytän loput 2,45 desiä oikeella öljyllä loppuun?

On meinaa erehdyttävän saman näköset etiketit identtisissä pulloissa...
 
Se tulikin ekana mieleen, mutta uutta öljyä pitäisi hakea kaupasta 50 km suuntaansa.. Jos tuolla sinne kauppaan nilkuttaisi sitten ja sormet ristissä ettei mitään katastrofia tapahdu tuon väärän öljyn takia.
 
Ei sen heti pitäisi räjähtää vaikka ei oikeat öljyt olisikaan.

En ota toki vastuuta jos räjähtää.
 
Ei se räjähdä mutta noi liian voimakkaat EP-lisäaineistukset voi pilata punametalliosat jos niitä pitää kauan siellä.
 
Yllättäen tässä joulukiireiden takia laatikossa edelleen sama öljyseos ja sillä nyt on mentävä riskilläkin.

Tilanne on mikä on eikä pohtimalla muutu ja öljyt vaihtuu heti tilaisuuden tullen, mutta pohdin silti että onko siellä jakolootassa muuta "syöpyvää" kuin nelivedon kytkennän synkronirengas/renkaat? Ja käsittääkseni tuo niille vahingollinen lisäaineistus ei itsessään niitä "syö", jos niihin ei kohdistu kovaa pintapainetta. Eli kun muutenkin ajan aina 4WD päällä enkä vaihtele lennosta 2WD:lle niin niihin ei kai silloin mitää pintapainetta kohdistu joka aikaansaisi niiden syöpymistä. Olenko metsässä?
 
Päivitelläänpäs tämä case loppuun.

750 km ehti öljymixi pyöriä jakolootassa, en vaihdellut 2wd-4wd -välillä kertaakaan, mitään dramaattista ei tapahtunut, vanha öljy oli puhdasta eikä kultahippuja näkynyt joukossa, uudella oikealla öljyllä ei huomattavaa muutosta käytökseen eikä mihinkään muuhunkaan. Tulipahan testattua.
 
Takaisin
Ylös Bottom