Peugeotin 208 R2 ja R5

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Käytiin Salo Racingilla ihmettelemässä noita uusien luokkien autoja, täytyy kyllä sanoa että oli vieressä nosturilla olleeseen ysiin verrattuna aika eri kamaa.

http://ajakaamme.net/2015/02/18/salo-racingin-uudet-kujeet-peugeot-208-r2-t16-r5/

Oli suorastaan naurettavan kevyitä osia esim. nuo navat ja jarrusatulat.

Toivotaan että Mitsultakin tulisi nyt vihdoin jotain vastaavaa, niinkuin tuo Space Starin R5-beta :)
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

Mukava nähdä kuinka peugeot mikkelissä Juhalla kulkee! Ainakin testeissä vauhti oli hurjaa! :)) meikäläisenkin pösö päässy kuviin oikeen kyseisellä sivulla :p
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

MakeM sanoi
Käytiin Salo Racingilla ihmettelemässä noita uusien luokkien autoja, täytyy kyllä sanoa että oli vieressä nosturilla olleeseen ysiin verrattuna aika eri kamaa.

Tekstistä poimittua :

"Käytännössä ryhmä on jaettu R1-R5 -luokkiin, R1:n ollessa melko lähellä tuotantoautoa ja R5:n ollessa vastaavasti lähellä WRC-autoa."

"Seitsenkertainen rallin Suomen mestari (viimeisin vuonna 2012) päätyi uutta ajokkiaan etsiessä R5-luokiteltuun Peugeot 208 T16:een."

Helpottaako verataus Evo ysiin ? On todellakin eri kamaa... Toinen on (N) = R1 ja toinen on R5 = (<WRC).


PS. Tutustu (CT9A) WRC "seiskaan" , niin voit myös todeta ,että "ysi" on eri kamaa.... ero on ihan yhtä suuri.
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

R1 on etuvetoluokka ... Noin 120hp vissiin.
Vanha "iso-N" eli nelikkoluokka Fia N(evot,subrat) on nykyään Suomessa Sm2 luokka(tuotanto 4-vedot)

R1-r5 luokasta evoa "lähinnä" on ehkä r4 johon evon saa luokiteltua. (saa olla jo pleksilasit, pedalboxit, tukivarsimuutokset jne ja jopa sekventiaali)

Www.rallism.fi/sarja
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

-JP- sanoi
R1 = N , tuota meinasin.... Jos verrataan autojen "rakennetta".

No ei sitä voi mitekää sanoa N. En tiä mitä tosin N tarkotat?

Ja epäilen että "nosturilla" ollut ysi siis on salon kilpaysi joka on lähes r4.

Käytännös Suomessa siis ajavat FIA N (vanha N ryhmä, 33mm kuristin) + Fia R4 (evot modifikaatioilla) + FIN N 4wd, jossa on joko 34mm kuristin turbon imuaukossa jos ajat "pumppubensalla"ja 33mm jos ajat E85. Kaikki 3 "ryhmää" samassa SM2 luokassa. Ja käytännössä nämä ovat yhtä nopeita ja "samaa" tekniikkaa.

R4 evon ja R5 pösön ero on huimahko osien keveydessä, mutta ei voimassa kuitenkaan. Nassessa on sen 320hp ja R5 on sen karvan alta 300hp.
Mut tekniikka TÄYSIN eriä jo. R5 on tehty kilpa-autoksi jo suunnittelupöydällä. Pösössä taitaa olla katto ja ajovalot +takavalot vakiota. Loppu ei läheskään vakiota. Esim navat käy tosiaan joka nurkkaan sama napa ja sama vetari jne.
Laatikko sekventiaali, alustan joustomatkat on luokkaa 15-25cm ENEMMÄN kuin N-ryhmän evossa.

WRC sarjassahan R5 ajaa sitten samassa luokassa S2000-autojen kanssa vielä tämän vuoden.

http://www.autourheilu.fi/35219.aspx


Summa summarum: R4= ~evo tuned vs R5.
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

-JP- sanoi
No (N) ajattelin "tuotantoautojen" luokkaa , en muuta.

no nykyään tuo "tuotantoauto"- nimitys rallissa on muutettu näihin 1.0-1.6 moottorisiin tehtaalta tuleviin malleihin viittaavaksi =R1 eli tavan kansanauto 2-vetoisena.
Evo ei R1 mene vakionakaan siis tähän kategoriaan (ei edes säääntöjen puolesta)
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

Harri K sanoi
no nykyään tuo "tuotantoauto"- nimitys rallissa on muutettu näihin 1.0-1.6 moottorisiin tehtaalta tuleviin malleihin viittaavaksi =R1 eli tavan kansanauto 2-vetoisena.
Evo ei R1 mene vakionakaan siis tähän kategoriaan (ei edes säääntöjen puolesta)

Ne on viherpiipertäjät tuhonneet myös tuon homman... tai sitten "yleislama" ? Ennen oli paremmin asiat myös "rallissa". (mun mielipide)
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

R1 taitaa olla vanhoja nimityksiä lähinnä pikku-n?
Jotenki tuntuu menneen hemmetin sekavaksi nää uudet luokka- ja ryhmä jaot tai sitten vaan on niin juurtunut vanhat niin syvälle tonne mielen sopukoihin :D Kun oli tyyliin F,n,N,a ja A (ja tietty B-ryhmä :D) that's it :D
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

Taitaa puoluetoveri nyt hakea sitä, että tuotantoautoon perustuvaa kilpa-autoa ei pidä missään olosuhteissa verrata autoon, joka on tyhjästä käsin tehty kilpa-autoksi, siihen tarkoitetuilla erikoisosilla.
Se mikä luokka vastaa teoriassa mitäkin, lienee tässä yhteydessä yhdentekevää.
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

Harri K sanoi
No ei sitä voi mitekää sanoa N. En tiä mitä tosin N tarkotat?

Ja epäilen että "nosturilla" ollut ysi siis on salon kilpaysi joka on lähes r4.

Käytännös Suomessa siis ajavat FIA N (vanha N ryhmä, 33mm kuristin) + Fia R4 (evot modifikaatioilla) + FIN N 4wd, jossa on joko 34mm kuristin turbon imuaukossa jos ajat "pumppubensalla"ja 33mm jos ajat E85. Kaikki 3 "ryhmää" samassa SM2 luokassa. Ja käytännössä nämä ovat yhtä nopeita ja "samaa" tekniikkaa.

R4 evon ja R5 pösön ero on huimahko osien keveydessä, mutta ei voimassa kuitenkaan. Nassessa on sen 320hp ja R5 on sen karvan alta 300hp.
Mut tekniikka TÄYSIN eriä jo. R5 on tehty kilpa-autoksi jo suunnittelupöydällä. Pösössä taitaa olla katto ja ajovalot +takavalot vakiota. Loppu ei läheskään vakiota. Esim navat käy tosiaan joka nurkkaan sama napa ja sama vetari jne.
Laatikko sekventiaali, alustan joustomatkat on luokkaa 15-25cm ENEMMÄN kuin N-ryhmän evossa.

WRC sarjassahan R5 ajaa sitten samassa luokassa S2000-autojen kanssa vielä tämän vuoden.

http://www.autourheilu.fi/35219.aspx


Summa summarum: R4= ~evo tuned vs R5.




Salon tallissa ollut valkoinen evo ysi on r4-luokan auto ja tosin auto ei ole salon oma ;)
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

Hyvinhän tuo kulki. :peukku

http://www.iltalehti.fi/ralli/2015022119238164_ri.shtml
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

pexi sanoi
Taitaa puoluetoveri nyt hakea sitä, että tuotantoautoon perustuvaa kilpa-autoa ei pidä missään olosuhteissa verrata autoon, joka on tyhjästä käsin tehty kilpa-autoksi, siihen tarkoitetuilla erikoisosilla.
Se mikä luokka vastaa teoriassa mitäkin, lienee tässä yhteydessä yhdentekevää.

Juurikin tätä haettiin...
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

pexi sanoi
Taitaa puoluetoveri nyt hakea sitä, että tuotantoautoon perustuvaa kilpa-autoa ei pidä missään olosuhteissa verrata autoon, joka on tyhjästä käsin tehty kilpa-autoksi, siihen tarkoitetuilla erikoisosilla.

Minäpä vertasin 8)
Mun mielestä oli hyvin mielenkiintoista tajuta paikan päällä kuinka nuo eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Juuri nuo Harrin mainitsemat asiat, osien älytön keveys, vaihdettavuus ja todella pitkät joustovarat.
Onhan noilla toki hintaeroakin ihan reilusti ollut uutena.

Kieltämättä aika soivasti näyttäsi kulkevan, saa nähdä miten jatkuu. Tosin onhan Salolla ennenkin kulkenut ;D
 
Vs: Peugeotin 208 R2 ja R5

https://www.youtube.com/watch?v=ol9r1uitbpI

Hauskasti istuvat tuolla takapenkin kohdalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom