Hyvää joulua alustavaa viikonloppuaamua. JääräGubben kokemuksista inspiroituneena, ajattelin aloittaa oman keissini runoilun:
Auto on 2020 Outlander PHEV, ajettu alle 30tkm - nimettäköön hänet Mitsuksi
16.12.2024 (maanantai) puoliso oli lasten kanssa ajelemassa kaupoille, ja auton mittaristolle pelmahti tämä RBS! ja keltainen auto huutomerkin kanssa. No autohan menee paljon puhutulle matelumoodiin ja sitten vikaa ihmetellään kiireellä. Uuden auton kummastus ja paniikki liikenteessä tuntuu käsinkosketeltavasi perheen sisäisessä viestinnässä. Ohjekirja puhuu lautausjarrutuksen ongelmasta, ja internettiä selataan mm. tätäkin forumia lueskellaan. Uudelleen käynnistelemällä kotiin pääsee ajamaan lähes koko 10km ilman vikavaloja, kun vaan sammuttaa kaikki "herkut" mm. extralämmitykset, ilmastoinnit ja muut toiminnallisuudet. Kotona auto laturiin ja tilanne rauhoitetaan.
Tulen itse parin tunnin päästä kotiin ja lähden testilenkille. Lyhyellä kierroksella korttelin ympäri, ei tule vikavaloja kun ajaa kaikki "herkut" offilla (ilmastointi, lämmittimet, vakkari, EV, EcoMode, neliveto, regeratiivinen lataus ja mitä näitä nyt on) eli ihan perustilassa kulkee ihan mukavasti. Sitten lähdin testaileen lisäillen noita "herkkuja" ja sieltähän se RBS! ja huutomerkkiauto taas pelmahtaa. Sitten en saanutkaan enää sammuttamalla pois keltaisia vikoja, vaan linkutin kotiin ja löin auton yöksi auton mukana tulleeseen schuko-laturiin (ainoa lataus mitä kotona on). No tässä vaiheessa kello on jo varmaan puolen yön, ja viestillä totean autokaupalle (josta Mitsun ostin 2kk sitten), että tuon sinne aamupäivästä ja mietitään jatkoa. Tarvitsen juuri seuraavana päivänä töiden takia toimivan auton, joten tilanne on hieman kuumottava.
17.12.2024 (tiistai) tarina jatkuu, kun ajan myyjäliikkeen pihaan ja keskustelemme asiasta. Tässä vaiheessa en demo-efktin omaisesti ole saanut vikavaloja toistumaan eiliseen tapaan, vaikka ajoin lenkkiä käikki herkut päällä ja ilmastointikin painoi varmaan 30c sisään kabinettiin.
Eli käytännössä palautin ehjän auton, jossa oli trooppinen ilmasto sisällä, myyjälle tutkittavaksi. No ei annettu asian häiritä vaan jätettiin sinne sovitusti tutkittavaksi. Myyjä on on 95% varma, että ongelma on 12V akussa, alla kuin oli ollut pari kovempaa pakkasyötä (-10c- -15c) alla, niin tämä vahvisti myyjän diagnoosia ja minun lapsen uskoani asiaan....
Sovittiin, että jätän auton sinne ja he ajavat auton lämpimään ja lyövät 12v "käyttöakun" lataukseen yöksi, ja katsellaan huomenna lisää. Sain sieltä vaihtoautoksi pienen ranskattaren jossa oli tietenkin kesärenkaat sisällä. Siinä olikin jatkotarinoille maaperää, kun turkkilaiset työkaverit hyppäsivät kyytiini ja lähdettiin ikkunat huurussa painamaan pitkin Tampereen lumisen jäisiä katuja. Kun kyytiin mahdutettavien miesten keskipituus oli 185cm ja -paino 100kg, sekä kyydissä on neljä kesärengasta ja muita tavaroita, niin ajelu 2006 hatchback Meganella oli ihan mielenkiintoinen kokemus - mutta jätetään tämä nyt tähän vain pienenä lisämausteena tarinalle.
18.12.2024 (keskiviikko) menen palauttamaan myyjälle ranskatarta , sekä hakemaan Mitsua. Auto on sisällä lähtövalmiina, kuulemma ovat lataileet pitkään, ja otti virtaa sisään pitkään - joka tavallaan tuki tarinaa huonosta akusta. No minä olin tyytyväinen kun auto käynnistyi, ja vikavalot eivät palaneet. Suunnittelen jo mielessäni akkukaupaan ajoa ja 12V akun vaihtoa omaan piikkiin, ei paha rasti ollenkaan.
Ajan iloisena ulos ja kiittelen myyjää. Kunnes pihaan tultuani 20m ajon jälkeen, vikavalot syttyvät taas. Ja nyt ne eivät sammu käynnistäessä, eikä pitäen "herkkuja" pois päältä tai millään. Kävelen takaisin myyjän konttoriin, jossa todetaan ettei myyjä voi auttaa enempää tässä kohtaa. Pakko linkuttaa kotiin miettimään, että mihin merkkihuoltoon pääsee ja milloin. Ajan pikkuteitä - mateluvauhtia, vikaa ei saa nollaantumaan ja metriäkään ei pääse ilman vikavaloja. Tilanne on siis pahempi kuin ennen myyjälle vientiä.
20.12.2024 (perjantai) olen saanut tingattua merkkihuoltoon aamuajan, aikoja on kortilla kun tällä huollolla on vain yksi "mitsu-expertti", joka koulutettu huoltaja sähköjenkin osalta. Auto on ollut pari päivää ajamatta ja laturissa kotona, ja lähden ajamaan 15km kohti huoltoa. 5-10s käynnistyksestä vikavalot syttyy, eli ei parannusta tilanteeseen. Linkuttelen huollon pihaan ja kerrataan asiaa. He tutkivat pari tuntia (löivät vikalukulaitteeseen) ja toteavat vikakoodit
P0AA7 Leak Snsr.detection
P0AA6 Leak detection
P0AA9 leak SNS.detection circuit short!
Seuraavaksi tämä 1. merkkihuolto nostaa kädet pystyyn ja sanoo, että he eivät voi tehdä mitään. Diagnoosin mukaan ajoakun eristeet pettäneet, ja todennäköisesti vettä on päässyt ajoakun kennostoon. Tässä vaiheessa sydämeni jättää yhden lyönnin välistä, koska parasympaattiseen hermostooni on ohjelmoitu sisäsyntyinen epäilys kaikkia tehdastakuita, akkutakuita, kuten kaikkia muitakin vakuutuksia vastaan. Joka tapauksessa tällä merkkihuollolla ei ole oikeutta avata ajoakun koteloa ja tutkia / korjata vikaa, joten ystävällisesti ohjaavat toiselle merkkihuollolle eli heidän kilpailijalle toiselle puolelle kaupunkia. Tämän huollon työmääräyslapussa on punainen leima "TAKUU" - joka rauhoittaa hieman mieltäni, ja poistun maksamatta euroakaan tästä palvelusta...
Lähden linkuttamaan seuraavat 10km kohti toista merkkihuoltoa. Ei ole mukavaa, mutta ei ole vaihtoehtojakaan. Toiseen merkkihuoltoon saan soittamalla etukäteen lukittua ajan huollolle maanantaiaamulle 23.12, enkä joulun jälkeen välipäiville 30. tai 31. pv joita ensin tarjottiin.. Saan auton työmääräyksen annettua tiskillä ja jätän auton odottamaan viikonlopun yli maanantain katselmointia. Huollon tiskillä rauhoitellaan, että kokeneille huoltomiehille kuulemma tuttu vika ja heillä on jo ajatus kuinka edetään, mahdollisesti ehtivät jopa tänään perjantaina ottamaan auton sisään ja tsekkaan alustavasti vikaakin. Tilanne ei ole optimaalinen, mutta lähden taas asteen vakuuttuneempana, että asiat saadaan täällä kuntoon. Lapsen uskoni on taas vahva.
Vielä perjantai-Iltapäivällä huollosta on yritetty soittaa, mutta en työpalaverien keskellä ole saanut vastattua. Pitäisikö huolestua vai huojentua, nyt en tiedä - tietämättömyys ahdistaa. Otan tuttuun automyyjään tekstarilla yhteyttä (joka sattuu olemaan vaihtanut työpaikkaa tähän firmaan jossa tämä 2. merkkihuolto, ja sattuu olemaan sama kaveri joka 2kk sitten myi minulle Mitsun toisen liikkeen nimissä). Hän soittelee perään kun saa vielä selville uusinta tietoa, että "lisälämpövastus" olisi rikki, joka aiheuttaa vikakooditkin. Aika kaukana ollaan siis ajoakun eristeiden pettämisestä., joka oli 1. merkkihuollon diagnoosi. No mutta, nyt tämän vastuksen tilannetta ja saatavuutta alettiin siellä 2. huollossa selvittelemään maahantuojan kanssa ja toivotaan, että maanantaina olisi lisätietoa antaa. Puhelimessa sanottuna korjaus on kuulemma 3,5 tEUR (vastus) + työt, joten ihan mukavaa on, että tässäkin mahdollisessa skenaariossa keskustellaan koko ajan siellä takuunalaisten korjausten puolella. Siltikin sydämeni jättää taas yhden lyönnin välistä...
No mutta maanantaina jatketaan selvittelyjä ja päivityksiä. Joulu nyt tulee tässä huoltojen ja selvitysten suhteen väkisinkin väliin - mutta vara-autoilla pärjäillään ne vähäiset tarpeet mitä joulun aikana on, ja ennen kaikkea homma siis etenee tilanteeseen nähden parhaan mukaan.
Jotenkin minulla on kuitenkin sellainen kutina, että tässä tulee vielä jotain kirjoiteltavaa., joten jatkan tähän postaukseen tämän historiikin keräämistä ja terapeuttista purkautumistani...
23.12.2024 (maanantai) Lyhyt, ja verrattain positiivinen päivitys tarinaan. Heräsin joululoman aamulla 8:03 kun etäisesti tuttu, mutta tallentamaton numero soittaa. 2. merkkihuollon mekaanikko siellä, joka kertaa tilanteen;
- ajoakussa ei mitään ongelmaa havaittu, vaikkei kiinniliimattua akkukoteloa avattukkaan niin huoltoluukusta tarkastamalla näkee, että kotelossa ei ole vettä.
- 12v akku on vaihdettu uuteen jossain vaiheessa, mutta tiedossa ei ole milloin - se kuitenkin todennäköisesti ihan kunnossa.
- Lämmitysvastus oli osattu mennä tarkastamaan ja mittaamaan, ja se havaittiin rikkinäiseksi. -> Vaikuttaa selvältä takuunalaiselta tapaukselta, mutta vahvistus pitää saada maahantuojalta ja lupa osan tilaamiseen, sen verran kallilta rempalta vaikuttaa. Osia on varastossa Helsingissä, mikä on tietenkin hyvä ja korjausta nopeuttava asia.
Iltapäivällä kun vielä soittelen perään huoltotiskille niin sieltä vahvistetaan, että maahantuontikin on vahvistanut keissin ja lupa osan tilaamiseen ja ongelman korjaamiseen takuuseen on saatu. Mahtavia uutisia siis. Osan tilaaminen menee huomiselle, ja sen saaminen Tampereelle ottaa muutaman päivän. Huoltoon ajan saaminen menee noin viikon päähän, jolloin auto pitäisi saada jo kuntoon. Siis 31.12. On aika varattuna. Tämäkin on olosuhteet huomioon ottaen aika hyvä suoritus huoltoliikkeeltä, näin keskellä joulunpyhiä jotka osuu täysin arkiviikolle.
Nyt olen jo varovaisen positiivinen ongelman korjaantumisen suhteen ja on erittäin hienoa huomata, että on olemassa ammattitaitoinen huolto joka osaa katsoa pintaa syvemmältä. On ilmeisesti harvinaista nykyään, että löytyy mielenkiintoa / kykyä selvittää ongelmia pidemmälle kuin vikakoodilukija ensimmäisenä sanoo, vaikka sitten forumeita lukemalla ...

... ja ennen kaikkea kyky olla proaktiivisesti vielä asiakkaaseen yhteydessä on nykypäivänä aika tärkeää. Pisteet 2. merkkihuollon tiimille !!
Nyt vaikuttaa siis hyvältä, ja voimme rauhoittua joulun viettoon. Katsellaanpa sitten ajetaanko uuttavuotta viettämään takaisin jo Mitsulla...