PHEV apuvirran antaminen

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
Eli oma Outlander PHEV (MY20) seisoi viikon ajamatta pihassa, ja nyt ilmeisesti on akku tyhjä. Mitään eloa autoon ei tule, edes keskuslukolle. Ilmeisesti toiminnot on normaalin 12V takana? Mitenkä tuollaiselle uskaltaa antaa apuvirtaa, vai uskaltaako ollenkaan itse?

EDIT: onko tuo ihan normaalia että kun laitoin töpselin kiinni autoon, niin vilkuttaa laturissa valoa että olisi muka ajoakut täynnä, vaikka tiedän ettei ole. Onkohan tuossa jotain isompaakin häiriötä?
 
Viimeksi muokattu
Sinne konehuoneen sulakerasiaan vaan 12v, ohjekirjasta löytyy ohje jos ei muuten selviä. Siihen sähköksi riittää vaikka joku älylaturi jossa virtalähde toiminto, voi normaali akkulaturikin kelvata. Sinne ei siis tarvi mitään normi auton starttivirtoja vaan pelkkä heräte, kun virrat saa sisältä napista päälle, sähkö tulee jo ajoakusta. 12v akun lataaminen ei sitten sieltä sulakerasiasta onnistu, vaan takaa akunkenkä irti ja sitten lataus jos tarvii.

Ajoakkua ei voi ladata jos 12v akku tsipannut.
 
Kiitos vastauksesta. Manuaalia kun tosiaan tutki oikein, niin sieltä löytyi ohjeet tuohon. Täytyy seurata tuota, jos purkaa vielä toisen kerran virrat niin täytyy viedä pajalle. Jos tuo 12V akku alkaa olla vaan loppu, niin kuuluuko se takuun piiriin?

Tästä oppineena täytynee mennä Motonettiin ostamaan tollainen pieni apukäynnistin/varavirtalähde, saattaa pelastaa joskus tilanteen.
 
Siis ei sinne laiteta sitä jumpperista tulevaa starttivirtaa vaan tuo älylatureissa oleva 13,6 v virta riittää.
Itse takakontissa oleva akku sitten ladataan kuvatulla tavalla..
 
No ainoa mistä sain virtaa oli veljen auto, joten siitä napattiin akusta. Lataantuuko tuo 12V akku nyt kun auton laitoin töpselin päähän? Välissä kävin n. puolen tunnin lenkin sillä ajamassa. Ei mitään hajua miten näiden vehkeiden 12V oikein latautuu vrt. perinteiseen polttomoottoriin.
 
No ainoa mistä sain virtaa oli veljen auto, joten siitä napattiin akusta. Lataantuuko tuo 12V akku nyt kun auton laitoin töpselin päähän? Välissä kävin n. puolen tunnin lenkin sillä ajamassa. Ei mitään hajua miten näiden vehkeiden 12V oikein latautuu vrt. perinteiseen polttomoottoriin.
Kannattaa lukea foorumilta näitä vastaavia läpi, aika hyvin läpi käyty aihe...

Mutta 12V akku latautuu aina jos:
- Ajoakku latautuu
- Auto "Ready" -tilassa
- Joka päivä parkissa ollessa klo 14, jos ajoakussa on latausta
 
Tosta 12v akun latautumisesta samalla kun ajoakkua ladataan olen eri mieltä, mielestäni silloin ei matalajännitepuoli ole aktiivinen eli ei lataudu. Muutoinhan ei mitään 12v akun lataus ongelmaa olisikaan, latausjohto vaan kiinni ja se siinä.

Korjataan tähän että lataa kyllä 12v akkua latausjohdossa, ellei ajoakku ole jo täynnä.
 
Viimeksi muokattu
Tottakai saa olla eri mieltä, mutta näin se vaa menee:
12V akun latauspiiri on aina aktiivinen kun HV-järjestelmä on aktiivinen, eli käytännössä aina kun ajoakkua ladataan/puretaan.

Avainsanana toki KUN ajoakusto latautuu. Jos akku on täynnä ja auto roikkuu johdon nokassa, niin mitään latinkia ei 12V akkukaan saa...
Ongelmanahan on vain, jos 12V puolen jännite ei riitä korkeajännitepuolen aktivointiin, niin myöskään lataus ei toimi...silloin auto = tiiliskivi.

Sitä suuremmalla syyllä se 12V akku vaihtoon heti, jos alkaa tulla pimeitä lähtöjä tai EV herjaa tauluun, vaikka autoa ajetaan/ladataan päivittäin. 12V akku saa käytännössä lähes jatkuvaa ylläpitolatausta ja jos se alkaa oireilemaan niin akku on oikeasti jo kypsä (Ellei takana ole käyttäjäperäistä tai pitkän seisonnan aiheuttamaa tyhjentymistä).
 
Viimeksi muokattu
Omaan kokemukseen tuosta 12v akun lataantumatta jäämiseen on ehkä eka kerta kun sen sain tyhjäksi omaa tyhmyyttäni, jätin auton tallissa virrat siihen "ekaan" asentoon ja akku tyhjeni huomaamatta kun valot päällä. Ajoakku saattoi olla täynnä jolloin latausta ei saatu päälle. Toinen moka oli yrittää apuvirtaa taakse, ei onnistunut vaikka 2 tai 3 laturia oli antamassa sähköä, auto ei nollaannu mitenkään kun sähköt putoaa alas, vaan kun akun jännite nousi alkoivat kuormat tulla mukaan yksitellen, parkit, mittaristo, lämmityslaite, ajovalot. Mitään ei voinut kytkeä pois kun nappulat ei totelleet. Eli näistä jäi käsitys että ei lataa johdossa.
 
Onko käryä paljonko 12v akku MY19 kustantaa esim Deltalla (vuosihuolto lähenee niin voisi vaihdattaa samalla jos ei ns marmorilisää)?

Omani alkaa olla jo ehtoopuolella kun >-20C pakkasilla tyhjenee sen verran muutaman päivän ajamattomuudella että startissa vilkkuu kaikki mahdolliset virhekoodit näytössä. Toipuu sitten kun pyörittää tyhjäkäyntiä muutaman minuutin ja käynnistää auton uudelleen.
2 kertaa tehnyt em manööverin kovilla pakkasilla.
 
Onko käryä paljonko 12v akku MY19 kustantaa esim Deltalla (vuosihuolto lähenee niin voisi vaihdattaa samalla jos ei ns marmorilisää)?

Omani alkaa olla jo ehtoopuolella kun >-20C pakkasilla tyhjenee sen verran muutaman päivän ajamattomuudella että startissa vilkkuu kaikki mahdolliset virhekoodit näytössä. Toipuu sitten kun pyörittää tyhjäkäyntiä muutaman minuutin ja käynnistää auton uudelleen.
2 kertaa tehnyt em manööverin kovilla pakkasilla.

Tuollainen YUASA mulla oli entinenkin joten halvalla sain itse vaihdettua akun. marmorilla sanoi että 300e+ hinta :D
 

Tuollainen YUASA mulla oli entinenkin joten halvalla sain itse vaihdettua akun. marmorilla sanoi että 300e+ hinta :D
Linkkisi ei muuten toimi, mutta jos kyseessä se sama 69€ karvalakkiakku mitä toisessa langassa linkitit niin suosittelen skippaamaan kokonaan.
Voin luvata että tavallinen akku kuolee mitsussa vuodessa. Tulee pidemmän päälle kalliiksi ostaa joka vuosi 70€ akku, kuin 5-6v välein ~200€ akku...

Alkuperäinen Yuasa AGM akku maksaa akkuliikkeissä reilun 200€. Optima YT R2,7 -akku on n. 150-180€.
Itse laittaisin Optiman, koska nuo Yuasan akut tuntuu nykyään olevan 50/50 todennäköisyydellä ylihintaista kuraa...
 
Linkkisi ei muuten toimi, mutta jos kyseessä se sama 69€ karvalakkiakku mitä toisessa langassa linkitit niin suosittelen skippaamaan kokonaan.
Voin luvata että tavallinen akku kuolee mitsussa vuodessa. Tulee pidemmän päälle kalliiksi ostaa joka vuosi 70€ akku, kuin 5-6v välein ~200€ akku...

Alkuperäinen Yuasa AGM akku maksaa akkuliikkeissä reilun 200€. Optima YT R2,7 -akku on n. 150-180€.
Itse laittaisin Optiman, koska nuo Yuasan akut tuntuu nykyään olevan 50/50 todennäköisyydellä ylihintaista kuraa...

Eli kyseessä tämä?

Auton takuisiin ei liene akun tee-se-itse vaihdolla vaikutusta vai onko?
 
Takaisin
Ylös Bottom