PHEV Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

hoj

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2016
Täältä varmaan löytyy tietoa, miten käytännössä jos työpaikan lämpötolpassa on lämpötilan mukaan katkeavat sähköt, osaako Outlanderin laturi ladata tämmöisestä töpselistä ja miten käytännössä jos lämpötolpassa on rajoitus esim. 5A eli ei kestä kovin paljoa virtaa varsinkaan jos viereinenkin auto on talvella kytketty.

Kotona ja omalla työpaikalla osaan parkkeerata jatkuvan virran rasian viereen mutta kiinnostaisi tilanne tuolla muilla parkkipaikoilla tilanteessa jossa joudun aamulla ajamaan lähes tyhjäksi akun ja pääsisin takaisinpäin käyttämään hyväksi kaikki sähköt mitä lämpötolpasta on päivällä irronnut.

Onko siis latausta mahdollista rajoittaa lämpötolpalle sopivaksi?

Onko auton lämmitys mahdollista kytkeä niin että sisälämmitys toimii mutta akkuja ei ladata jolloin auto olisi ns. normaalisti lämpötolpassa?
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

Auton mukana tuleva vakiolaturi on 10amp, eikä sitä ole mahdollista rajoittaa.
Auton oma lämmityslaite ottaa aina akusta virran.
Auton voi lämmittää kyllä niin että ei lataa, kun ei laita piuhaa kiinni, mutta se syö silloin akkua.
Jos asennat siihen normaalin sisätilanlämppärin, niin saat auton lämpimäksi kuten yllä kuvasit.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

Se, että vakiolaturi on 10A, ei tarkoita että se ottaisi sen verran ulos tolpasta. Jos laturi lataisikin akkua täydellä virralla (jota se ei käytännössä koskaan tee), tehonkulutus 85% hyötysuhteella olisi 165w, joka tarkoittaa että 230v tolpasta otetaan ulos 0,72A.

Yleensä noissa on ongelmana ennemminkin se, että vierustoverin lohko/säteily/letku/sisätilanlämmitin paukuttaa vikavirtasuojaa pois päältä, jolloin tolppaan ei tule sähköä :)
 

asx

asx 2,2 DI-D Cleartec Instyle 4WD 6A.. golt 1.3 99
Club Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2014
Sijainti
siikainen
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

Ihmeen vähä toi laturi ottaa virtaa kun normi lohkolämmitinki on heti sen 1000 vattii ... mites voikoha muute tolla normi ( hitaalla ) laturilla ladata akkuu ajon aikana ?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

Lämmitin lämmittää, laturi lataa. Kaksi eri asiaa, kaksi eri virrankulutusta. Jos autossa on vakiona tolpasta virtansa saava ylläpitolaturi, niin siinä ilmeisesti silloin on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka taas toimii tyystin eri periaatteella kuin verkkosähköllä toimiva lohkolämmitin :)

asx, akku latautuu muutenkin ajon aikana kun auton moottoriin liitetty laturi sitä lataa, vai mitä meinasit?
 

asx

asx 2,2 DI-D Cleartec Instyle 4WD 6A.. golt 1.3 99
Club Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2014
Sijainti
siikainen
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

Mä meinasin et tyylii yksi aurinkopaneeli tuottaa vattei enemmän kun mitä (hidas) laturi tarvii ladatakseee tolpasta auton akkuu ...
kattotelineelle vaa pari aurinkopaneelii niin aina se on sit lisänä jos haluu kikkailla ...
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

nostokurki sanoi
Se, että vakiolaturi on 10A, ei tarkoita että se ottaisi sen verran ulos tolpasta. Jos laturi lataisikin akkua täydellä virralla (jota se ei käytännössä koskaan tee), tehonkulutus 85% hyötysuhteella olisi 165w, joka tarkoittaa että 230v tolpasta otetaan ulos 0,72A.

Yleensä noissa on ongelmana ennemminkin se, että vierustoverin lohko/säteily/letku/sisätilanlämmitin paukuttaa vikavirtasuojaa pois päältä, jolloin tolppaan ei tule sähköä :)

Mistäs nämä arvot oli?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

nostokurki sanoi
(10*14.4)*1.15=165, 165/230=0,72.

Uskoisin, että täällä puhutaan PHEVistä, jolloin 10 A laturi on ajoakulle. Tyypillisesti nuo sähköautojen lataustehot on jotain kahden kilowatin luokkaa :)

Ihan nyt sen takia vaan mainitsen, ettei kukaan polta sulakkeita tai kaapeleita.
 

asx

asx 2,2 DI-D Cleartec Instyle 4WD 6A.. golt 1.3 99
Club Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2014
Sijainti
siikainen
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

MakeM sanoi
Uskoisin, että täällä puhutaan PHEVistä, jolloin 10 A laturi on ajoakulle. Tyypillisesti nuo sähköautojen lataustehot on jotain kahden kilowatin luokkaa :)

Ihan nyt sen takia vaan mainitsen, ettei kukaan polta sulakkeita tai kaapeleita.

Mites toi on, kun eikös se oo joku 11 kilovati akku vai minkäs kokone se oli niin eihän se vissii tuu ikänä täytee jos 5 dessä tunnis hitaalla laturil pitäs akku olla täys ...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

MakeM sanoi
Uskoisin, että täällä puhutaan PHEVistä, jolloin 10 A laturi on ajoakulle. Tyypillisesti nuo sähköautojen lataustehot on jotain kahden kilowatin luokkaa :)

Ihan nyt sen takia vaan mainitsen, ettei kukaan polta sulakkeita tai kaapeleita.

Aa, okei. My bad, en katsonut tarpeeksi tarkkaan mistä puhutaan, kun ei ollut otsikossa mainittu :D Käsitin että kyse oli normaali bensamoottorin apulaitteista.
 

hoj

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2016
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

Selvennetään nyt vielä että kysymys koski ladattavaa outlander PHEV autoa. Sen voi kytkeä johdolla sähköverkkoon ja ladata ajamiseen tarkoitettuja akkuja 230V pistorasiasta.

Kysymykseni liittyi yleisesti työpaikkojen pihalla oleviin lämmitystolppiin joiden sähköjä vieläpä katkotaan pitkin päivää. Lämpötolpissa kun usein on 2 autoa kiinni ja yhteensä se 10A tai 16A sulake. Silloin olisi kohteliasta pystyä rajaamaan oma virrankulutus 5A (tai 8A)
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: PHEV Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

Muutin otsikkoa sen verran että tiedetään puhua oikeasta asiasta :).
 

Juhkak57

New Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Vs: Lataus lämpötolpasta joka pätkii sähköjä?

hoj sanoi
Selvennetään nyt vielä että kysymys koski ladattavaa outlander PHEV autoa. Sen voi kytkeä johdolla sähköverkkoon ja ladata ajamiseen tarkoitettuja akkuja 230V pistorasiasta.

Kysymykseni liittyi yleisesti työpaikkojen pihalla oleviin lämmitystolppiin joiden sähköjä vieläpä katkotaan pitkin päivää. Lämpötolpissa kun usein on 2 autoa kiinni ja yhteensä se 10A tai 16A sulake. Silloin olisi kohteliasta pystyä rajaamaan oma virrankulutus 5A (tai 8A)
Tämä on erikoinen kysymys . Tulee väkisin mielikuva "varastetaan" työnanajan kuorma-auton tankista dieseliä oman auton tankkiin :nykii
Onkohan selvillä , että työantaja oli sallinut tämän ?
 
Ylös Bottom