Phev matka sähköllä

Jarski77

New Member
Liittynyt
18 Lokakuu 2021
Meillä on pariviikkoa majaillut 20 mallinen outlander ja ihmetyttää kun luvataan 45km sähköajo mahdollisuus. Kotilaturilla yön yli ladattaessa on saatu rangea 34km. Onko se 45km jotain mainospuhetta vai onko jotain jäänyt huomioimatta. Autolla ajettu 10tkm
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Akkujen lämpötila vaikuttaa siitä saatavaan energiaan huomattavasti eli ladattaessa sinne silloin myös menee vähemmän. Toinen tuo sisätilojen lämmitys, sen näkee info>trip (vanhemmassa ainakin näin). Vielä kun kelit kylmenee tilanne vaan pahenee.
Jostain syystä Outlanderin ajoakku tuntuu heikkenevän käytön myötä monia muita hybridejä nopeammin mitä nyt noita muita seuraillut.
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Käytä esilämmitystä kun auto on latauksessa. Onhan BMU:n softa päivitetty merkkiliikkeessä?
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Meillä on pariviikkoa majaillut 20 mallinen outlander ja ihmetyttää kun luvataan 45km sähköajo mahdollisuus. Kotilaturilla yön yli ladattaessa on saatu rangea 34km. Onko se 45km jotain mainospuhetta vai onko jotain jäänyt huomioimatta. Autolla ajettu 10tkm
Tuohonhan vaikuttaa paljon millaista ajoa ajaa. Maantie nopeus vähentää selkeästi rangea. Sitten jos ei ilmastointia tarvi, niin lumihiutaleen kuva pois näytöltä, niin tulee taas muutama kilsa lisää. Ja jos haluaa pihistellä, niin vielä kun ottaa puhaltimen pois niin tulee kilsoja lisää. Sateella ei välttämättä ole hyvä idea
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Akkujen lämpötila vaikuttaa siitä saatavaan energiaan huomattavasti eli ladattaessa sinne silloin myös menee vähemmän. Toinen tuo sisätilojen lämmitys, sen näkee info>trip (vanhemmassa ainakin näin). Vielä kun kelit kylmenee tilanne vaan pahenee.
Jostain syystä Outlanderin ajoakku tuntuu heikkenevän käytön myötä monia muita hybridejä nopeammin mitä nyt noita muita seuraillut.
Mikä on tuo muita nopeammin? Veljellä 2015 mallinen phev ja sillä ajettu 160tkm ja ei ole tippunut siitä kun osti auton 4v sitten. Veljen työkaverille samanlainen Outtis ja sillä ajettu yli 260 tkm ja ei ole merkittävästi tippunut range. Tuohon 260 tkm ajettiin ei ole kuulemma tehty muuta remonttia kuin jarrupalat vaihdettu. Veljen autoon ei sitäkään.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tässä mun oli n. 250 tkm kohdilla akku 64%, nyt 2 vuotta ja 292 tkm akku 52,8%. Toki mihinkä se akku juuri kuluisi jos tankilla käydään usein. Periaate on ollut että työmatkojen (nyt 17 km sivu) kulutus on 0 l/100km. Tällä akulla se ei tule talvella onnistumaan jos vähänkin käyttää lämmitystä. Akun solut on kyllä ihan tasaiset jännitteeltään joten olisi outoa jos kaikki 80 akkua olisi maanantai kappaleita. Mutta käyttöiän päässä ne on.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Mikä on tuo muita nopeammin?

Tuossa on jotain faktaa asiasta. Aika hyvänä näyttäytyy myös Chervolet Volt joka sama kuin Opel Ampera. Joku joskus kertoi myös ko. autosta että range ei olisi laskenut juurikaan, luulin silloin vaan syyn olevan Ampera-silmälaseissa mutta taisin olla väärässä.


Ja tuossa täällä palstalla oleva gallup Outlanderin ajoakun kunnosta.
 

Tarmo21

New Member
Liittynyt
3 Kesäkuu 2021
Mikäpä mahtaa tarkoittaa BMU-softan päivitys ja voiko sen tehdä itse. Toinen mieltä vaivaava asia on se, että kuinka tehokas takamoottori on eli onko neliveto todellinen auttaja vaikeissa paikoissa?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
BMU päivitys vaatii vierailun merkkiliikkeeseen. Soittamallakin selvinnee onko autosi softa päivitetty.
Vanhojen takamoottori on 60kW ja uudemmissa tais olla ~10kW enemmän tehoa takana.
 

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
Tuli itsekin ostettua tuollainen Outlander, ja tiedossa kyllä oli että talvella range on aika pieni, mutta onko normaalia että se on näillä -5'c ja -10'c lämpötiloilla n. 22-24km kun auton käynnistää, riippumatta onko ollut esilämmityksessä vai ei? MY20 ja 43tkm ajettu. Ei liene pitäisi akkujen vielä kyykähtää noilla kilsoilla. Toki huomaahan tuon että edes tuota ilmoitettua 22km ei kyllä pääse helpolla.
 

Pehveli

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2021
Tollasta lukemaa oma vastaava 15tkm ajettu kulkine tarjoaa myös. Lämppärin kun laittaa offille niin niin sit tulee rangea noin 45km. Siitä aasinsilta tämmöseen ajatukseen. Noit 5kw kinukki löpöilmalämmitin sarjoja saa parilla satkulla ja sen sais hyvin upotettua paksin syvennykseen. Niissähän on 10l säiliö joka varmasti riittäisi koko talveksi. Myös ajastin ja kaukokäynnistys. 2 puhallustorvea takasivuikkunoiden vierestä tohottamaan eteen. Lämpööhän se tuottaa viiveettä ja sähkön kulutus olematon. Voisi ehkä pitää auton oman lämppärin offilla. Kuulostaako miltä. Ois kiva kuulla ajatuksia muiden näkökulmasta. Onhan tuo tietty ekoiluvastaista
 

Pehveli

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2021
Esim tämmönen
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20220109-222200.jpg
    Screenshot_20220109-222200.jpg
    91.4 KB · Lukukerrat 171

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
Tollasta lukemaa oma vastaava 15tkm ajettu kulkine tarjoaa myös. Lämppärin kun laittaa offille niin niin sit tulee rangea noin 45km. Siitä aasinsilta tämmöseen ajatukseen. Noit 5kw kinukki löpöilmalämmitin sarjoja saa parilla satkulla ja sen sais hyvin upotettua paksin syvennykseen. Niissähän on 10l säiliö joka varmasti riittäisi koko talveksi. Myös ajastin ja kaukokäynnistys. 2 puhallustorvea takasivuikkunoiden vierestä tohottamaan eteen. Lämpööhän se tuottaa viiveettä ja sähkön kulutus olematon. Voisi ehkä pitää auton oman lämppärin offilla. Kuulostaako miltä. Ois kiva kuulla ajatuksia muiden näkökulmasta. Onhan tuo tietty ekoiluvastaistaista
Tuo sanomasi 45km ilman lämppäriä kyllä ihmetyttää, itse en saa kuin 32-35km lukemaksi vaikka lämppärin pistää pois. Lämmityksessä olleena. Voiko tuohon vaikuttaa vielä jollain muulla?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuo sähkörangen km-lukema perustuu edeltäviin ajoihin ja on vain arvio.

Muutamia keinoja jolla voit päästä pidemmälle sähköllä.
Varmista että isompi akkuiseen autoosi on tehty BMU päivitys.
Aja rauhallisemmin.
Lataa vielä hetki esilämmityksen jälkeen, koska lämppäri(4kW) kuluttaa enemmän kuin auto saa ladattua vaikka lataisit 16A virralla(3,6kW).
Viimasuojat keulalle talvella.
Rengaspaineet kohdalleen ja ehkä pikkuisen enemmän painetta, etenkin kovemmilla pakkasilla paineet laskevat.
Max 18'' vanteet ja pienen vierintävastuksen omaavat renkaat. Mielellään kevyet vanteet.
 

Pehveli

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2021
Tänään tämmönen lukema. 20 min remotea piuhassa. Lämppäri päälle nii tippuu tuosta sen vajaa 10km
 

Liitetiedostot

  • IMG_20220126_135025.jpg
    IMG_20220126_135025.jpg
    124.8 KB · Lukukerrat 363

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
Itse sain tänään lämmityksen jälkeen 23km, ja puhallin offille niin 10km lisää. Ei kyllä vakuuta tuo oma auto ei sitten yhtään. Kuitenkin ulkolämpötilat nollan luokkaa, ajo ollut niin rauhallista kun vaan ikinä osaa. Täytynee alkaa valittamaan tuosta huoltoon.
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Sen range mittarin saa nollattua mittariston asetuksien kautta, jolloin rangen näyttämä kilometri määrä aina lisääntyy. Tavallaan unohtaa kuljettajan tyypillisen ajosuorituksen ja antaa yltiöposiotiivisen arvauksen sähköllä ajattavasta matkasta.
 

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
Tänään Konalan Delta Autosta kysyin tuota BMU-päivitystä, sanoivat että eivät pysty näkemään onko sitä tehty jos ei ole heillä teetätetty. Lisäksi ei osannut vastata edes maksaako kyseisen toimenpiteen tekeminen heillä. Täytyy odottaa että ottavat uudelleen yhteyttä kun selvittelevät, ja tarpeen vaatiessa täytyy kysellä muualta.
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Tänään Konalan Delta Autosta kysyin tuota BMU-päivitystä, sanoivat että eivät pysty näkemään onko sitä tehty jos ei ole heillä teetätetty. Lisäksi ei osannut vastata edes maksaako kyseisen toimenpiteen tekeminen heillä. Täytyy odottaa että ottavat uudelleen yhteyttä kun selvittelevät, ja tarpeen vaatiessa täytyy kysellä muualta.
Taisi Konalan pojat valehdella sinulle päin naamaa tuosta päivitysasiasta ?
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Takuun piikkiin tuo ilman muuta kuuluu. Huoltokirjassa pitäisi olla merkintä siitä jos on tehty. Ainakin itselleni siitä laitettiin merkintä. Ellei My20 autoihin ole jo tehtaalla sitä tehty, tai onko niihin edes tarpeellista tehdä.
 

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
Joo täytyy lienee soitella Rinta-Joupille Ala-Tikkurilaan ja katsoa mitä sieltä vastataan. Deltasta tarjottiin eilen suoraan kapasiteetin mittausta, ja jos yli 70%, niin lasku asiakkaalle, kuten taitaa aina mennä.

Mitenhän tuollainen "Lindqvist method", onko kukaan kokeillut? Vaikuttaako takuuseen?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Sen verran vaikuttaa takuuseen että tekemällä tuollaisen resetin akun takuu loppuu.
 

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
Soittivat tuolta Deltalta takaisin tänään ja sanoivat että on ilmainen jos takuu voimassa. Tosin eivät osanneet sanoa edes sen tarkemmin mitä autolle tehdään, kuin että yön yli pitää olla siellä. En tiedä ovatko siellä noita koskaan edes tehnyt. No, maaliskuun alussa saa auton sinne, katsotaan onko mitään vaikutusta.
 

Tarmo21

New Member
Liittynyt
3 Kesäkuu 2021
Meillä on pariviikkoa majaillut 20 mallinen outlander ja ihmetyttää kun luvataan 45km sähköajo mahdollisuus. Kotilaturilla yön yli ladattaessa on saatu rangea 34km. Onko se 45km jotain mainospuhetta vai onko jotain jäänyt huomioimatta. Autolla ajettu 10tkm
En tiedä tuli oikeaan osioon mutta ongelma on tämä. Auto PHEV vm 20 on esilämmitysmahdollisuus kaukosäädöllä yms.
Huolimatta EV asetuksesta moottori lähtee käyntiin jos hiukankin lisää lämmitystä ajon alkuvaiheessa. Jos pitää lämmöt alimmassa niin silloin pääsee sähköllä mutta kylmää on kyyti ja ikkunatkin huurtuvat . Tämä siis myös nollan keleillä. Harmittaa käynnistää ja kuormittaa polttomoottoria turhan takia koska matkat yleensä kaupunkiajoa ja range riittäisi talviajossakin hyvin.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Itsellä on ilmastointi oletuksena auto-tilassa ja pyyntinä +18c.

Ajoon lähtiessä tyypillisesti painan auton käynnistämisen jälkeen välittömästi EV-nappulaa ja Eco moden päälle. Ei käynnisty polttis ainakaan -5c - 0c ulkolämpötiloissa, kylmempää ei ole ollut vielä, vaan sähköllä mennään lähes kaikki ajot. Ei ole ollut mainittavia tuulilasin huurtumisongelmia.

Autona MY19. 51 TKM mittarissa. Yleensä pidän remote lämmitystä päällä ennen ajoon lähtöä näillä ilmoilla 10-20 minuuttia ja auto samalla laturissa. 33-34 km on pisimmät sähköajot näillä opein.

Vielä ei ole tullut käytyä BMU-softapäivityksessä. Ajoakun kapasiteetti 77,8% watchdogin mukaan. Rangea auto näyttää yleensä n. 25 km eli vähemmän kuin mitä oikeasti pääsee.
 
Viimeksi muokattu

Tarmo21

New Member
Liittynyt
3 Kesäkuu 2021
Kiitos tiedosta, testailen noilla tiedoin. Meidän latausyksikkö on vähän kökkö kun siinä on max 8h lataus ja aamulla joutuisi painamaan napin uudelleen lataukseen jos haluaa esilämmittää töpselin kautta
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Juu, 4 kW lämmitysvastukset nappaa 10-30 minuutissa akusta ihan aimo siivun, jos ei ole lataus käynnissä samaan aikaan.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Eilen tuli 71,7 km keikasta sähköllä päristeltyä ensimmäiset 45,7 km sekalaisessa kaupunki/maantie/motari-ajossa.

Ilmastointi off-asennossa, koska eihän sitä kevätkeleissä mihinkään tarvi...

Screenshot_20230419_212718_PHEV Watchdog.jpg


Ajoonlähdössä akku ei ollut ihan täysi vaan PHEV Watchdogin mukaan 37 Ah oli lähtötilanne.
Täysi akku on WD:n mukaan 39 Ah (84,8 % SoH * 46 Ah)

Usko on vahva, että 50km menisi rikki kaupunkiajossa piripintaan ladatulla akulla.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
50km+ osoittautui helpoksi nakiksi:

Screenshot_20230422_222344_PHEV Watchdog.jpg


Rangeakin jäi vielä jäljelle, kun karautin auton katokseen kotona:

Screenshot_20230422_222637_Gallery.jpg


Ihan täydellä akulla en tänäänkään päässyt matkaan, kun vaimo oli aamulla jo heittänyt keikan eikä akku ehtinyt ihan latautua loppuun asti, ennen kuin piti itse hypätä rattiin.

60km lienee mahdollista piripintaan ladatulla akulla kaupunkiajossa. Tämän päivän keikasta pieni osuus oli maantietä.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Maantieajot ja etenkin motarilla paahtaminen on toinen juttu.

Eilen tuli tarve heittää 95,8 km maantie-motarikeikka. Polttis käynnistyi ekan kerran 39,9 km kohdilla.

Screenshot_20230424_085854_PHEV Watchdog.jpg


Bensan kulutus ajoakun tyhjentymisen jälkeisillä 55,9 kilometrillä oli WD:n mukaan 3,6l eli keskikulutuksena 6,44 l / 100 km. Ei paha.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tänään piti kuskailla muksuja edes-takas-sinne-ja-tänne harrastuksiin urbaanissa ympäristössä.

Toisin sanoen, sopivaa pätkää testailla pehvin sähköajorangen rajoja.

Menihän se 60km niukin naukin rikki.

Päivällä piti ensin heittää 20km työkeikka ja sille lähtiessä auto arpoi tällaisia:

Screenshot_20230510_221516_Gallery.jpg


Työkeikan jälkeen akku latautumaan ja ehtoolla muksuja kuskaamaan:

Screenshot_20230510_220626_PHEV Watchdog.jpg


Ensimmäiset 60,5km päästiin sähköllä ja viimeiset 600m oli polttis päällä generoimassa lisää virtaskaa akkuun.
 
Ylös Bottom