Pinnoitetut renkaat

H

Hammer

Guest
Mitäs mieltä väki pinnoitetuista renkaista maasturissa? Tässä reilu kuukausi sitten ostamassani pajerossa kun on alla melko kuluneet pinnoitetut kesärenkaat ja Vianorin myyjä haukkui suohon kyseiset renkaat ja totesi ettei heillä edes myydä pinnoitettuja renkaita, joten kannattaisiko ne vaihtaa M+S -renkaisiin vai ajella noilla vielä tämä syksy ja vaihdattaa ne ensi kesänä uusiin renkaisiin?
 
riippuu mistä tykkää (ja mihin on varaa)

mun henk.koht mielipide on että jos autolla ajetaan niin pitää olla kunnon renkaat

mulla on itellä alla nyt tolaset ja on mukavat ajaa ihan joka alustalla
31x10.50x15 kokoa

http://www.bridgestone-eu.com/articles.asp?ID=1710

ja talvelle on tollaset 265/75 R 15

http://www.bridgestone-eu.com/articles.asp?ID=152
 
Minulla oli edellinen menopeli pitkä Pajero ja ajoin sillä kesällä että talvella pinnoitetuilla renkailla ja ainakin minulle sattui hyvät renkaat,kestivät kulutusta ihan normaalisti.
 
kyllä hyviäkin pintoja on en sitä sano....
ja ehkä itsekin vielä joskus ostan pinnatut.....
 
ja talvelle on tollaset 265/75 R 15

http://www.bridgestone-eu.com/articles.asp?ID=152

Mitäs tuollaisilla on hintaa? Ja eikös rengaskoon vaihtaminen edelleytä muutoskatsastuksen? Talvirenkaina on 235/75/R15 nastarenkaat ja kesäisin alla on 235/75/R15 pinnoitetut.
 
Ei vaadi muutoskatsastusta jos ei tuumakoko muutu paljoa, en muista oliko se nyt 3" jos muuttuu niin pitää muutoskatsastaa...
 
Jos tuumakoko muuttuu 2" tai yli alkuperäisestä rekisteriotteeseen ilmoitetusta koosta, joutuu muutoskatsastamaan. Ja tämä siis AINA kun vaihtaa isompaa vannetta alle... Renkaan leveyden vuoksi ei joudu muutoskatsastamaan, kunhan renkaat pysyvät lokareiden sisäpuolella. ;)
 
3 luku

Alustamuutokset

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyörän- laakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

eli renkaan leveydenkin muuttuessa em. tavalla on muutoskatsastettava !
 
Aika villi on siis käytäntö.. :) Mulla tuli kuittia, kun vanteen tuumakoko kasvoi yhdellä tuumalla edellisestä muutoskatsastuksesta (3" siis alkuperäisestä - josta se AINA katsotaan). Sen sijaan renkan leveydestä ei sanottu mitään vaikka siinä oli muutosta yli 30cm. Tähdennettiin vain sitä, että lokarin kaarta ei saa ylittää. :) Näin siis täällä Hervannassa...  ;D
 
niin niin pankaas lukien mikä on vakio rengas koko rekisteriotteessa

mulla oli 215r15 niin katsastussetä sanoi että muutoskatsastetaan ne niin on sitte laillinen

ja eipä ukko muuta kuin laitto maksamaan muutoskatsastus maksun ja lisäs rekisteriotteeseen lisätiedon että katsastuksessa todettu uusi rengas koko 265/75r15

ja edelliset kummit oli 235/75r15

mäpäs kysäsen mitä tän hetkinen hinta on?? :)
 
Takaisin
Ylös Bottom