Piristystä 3.2 D-ID Pajeroon?

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tuossa omassa -07: ssa on tuo 160hp kone ja nyt on tullut ajatus osallistua ilmastotalkoisiin ja nostaa nuo tehot oikeammalle tasolle tuonkokoiselle koneelle.
Mikä olisi se foorumilaisten mielestä oikea tapa siihen?
Lastutus, ohjelmointi väylän kautta vai lisäpurkki?
Kuka osaa tuon ohjelman teon sillä tasolla että voi sanoa työn laadun olevan sellainen että tekijä uskaltaa sanoa tehtävän jälkeen että " minun tekemä" .
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Varmaankin tuollaiseen niin se ohjelmointi, ja varmaan sellaisessa paikassa missä myös dyno käytössä että se voidaan myös todeta toimivaksi/ säätää kohdilleen jos tulee tarvetta. Suositella en kyllä osaa välttis mitään, varmaan oivallisin tapa olis ottaa eka selville vaikka muitten maitten foorumeilta missä enemmän noita liikenteessä että miten ovat hoitaneet.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Luonnollisesti tuo penkissä säätö on varmasti laadukkain kunhan on sellainen säätäjä joka hommansa osaa ja on kokemusta kyseisestä mallista, koekaniiniksi ku ei ole halua joutua.
Odotin keskustelua lastun ja tuon purkin puolista, onko niissä ollut kokemukset millaisia.
Vanhemmassa Pajerossa-01 oli tuo johtosarjassa oleva purkki lupeissa oli hulppeat 205/490 lukemat, mitä se sitten antoi ja kuinka onkin sitten oma lukunsa( joskus tuuppasi niinmaan perusteellisesti ja toisinaan ei juuri mitään huomattavaa, kulutus tosin laski tuollakin n.0.5l/100 km)
Hintatasoltaan penkitys kallein hintaluokkaa en edes arvaa, nuo purkit 160-600€...
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Itse olen töissä muutamista autoista poistanut noita purkkeja kun vanhemmiten aiheuttaneet välillä epämääräisiä vikatiloja. Mutta tiedän autoja mitkä toimineen moitteetta pitkään. Et jos haluaa tehoja niin ei kait senkun kokeilee, mutta toki varautuu et saattaa sekoittaa auton jotain toimintoja..
 

Warpu

New Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2019
Itellä Pajero 00 3,2 DID. Onko tuntomerkkejä tuommosen purkin tunnistamiseksi, autosta epäilys että saattaa sisältää. jos ei ole muutakuin piuhojen väliin liitettävä huijauspurkki niin voisi koittaa miten toimii ilman.
 

Rade

New Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2018
Tuossa omassa -07: ssa on tuo 160hp kone ja nyt on tullut ajatus osallistua ilmastotalkoisiin ja nostaa nuo tehot oikeammalle tasolle tuonkokoiselle koneelle.
Mikä olisi se foorumilaisten mielestä oikea tapa siihen?
Lastutus, ohjelmointi väylän kautta vai lisäpurkki?
Kuka osaa tuon ohjelman teon sillä tasolla että voi sanoa työn laadun olevan sellainen että tekijä uskaltaa sanoa tehtävän jälkeen että " minun tekemä" .
Aj tech hoitaa homman. On tullut käytyä.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Lisäpurkki Donator Italiasta tulossa, säädettävä, usb :n kautta
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Nyt on purkkia vähän testailtu.
Kivasti toimii, tasaisesti lisää potkua tuosta 1800 rpm yläpuolelta ylös saakka, mutta yllättävän paljon vaikuttaa kulutukseen tuo rasia.
Aiemmin nuo kulutukset oli siinä 8,8-8,3 l/100 km välillä, nyt kevyellä ajolla kulkee jopa alta 6 litran tuon kulutusmittarin mukaan, lyhyessä ajossakin alta 7.
Pienin lukema 5,5 tyynellä kelillä kevyellä kaasulla tuollaisella yhtämittaisella liki 100km ajolla...
Potkua saa tuolla ohjelmalla lisää jos haluaa mutta toistaiseksi tuntuu tuo riittävän, seuraillaan nyt tuon toimintaa, jobd 2 :lla seurailin nuita ahtoja ja muita arvoja mitä sillä nyt näkeekään, ahtaa nyt enimmillään hiukan yli kilon..
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
No tommonenhan on sitten saatava. Onko sulla tosiaan 160 hv kone. Kun mullakin on 2007 pajero, mutta mielestäni 170 hv... tarkastin bilteman sivulta rekkarilla ja se sivu väittää 169 hv.

http://www.donatorstore.eu/shop/chi...power-p-18451.html?cPath=10255_1367_9220_9222

Onko tuo kapine sama purkki mitä tilasit. Mikähän se saman hintanen kapistus mahtaa olla sivulla, missä puhutaan jostakin kaukosäätimestä??

Millanen oli asentaa, vaatiiko raketti-insinöörin taitoja. Ei muuten kiinnoistais koko touhu mutta jotain voisi tehdä tolle kulutukselle. Meillä harvon menee tietokone alle 10l/100km. Todellista ei uskalla edes mitata.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tuo minun on manuaali eli kiinteäsiipisellä turbolla.
Ei vaadi kuin näppärät sormet ja käyrät pihdit että saa johtosarjan kiinnikkeen painettua auki.
Itse liitinhän laitetaan kiinni suoraan ruiskutukin päähän eikä siihen liittimeen joka on siinä samassa johtosarjassa hieman aiemmin ja olisi hyvin näkösällä.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tuo minulla oleva on CRSF + USB, eli eri malli, mitä sitten on eroa en osaa sanoa.
Mietinnässä on tuon laittamista myös Outlanderiin, olen ollut yhteydessä Thomasiin tuolla firmassa ja on vielä hieman vaiheessa tuo.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Huomenna tulee liki 600 km huitastua, siinä saa sitten jotan kuvaa tuosta sovelluksesta. Jos kaikki toimii kuten pitää niin hankin tuon sitten Outlanderiinkin.
Siinä kulutukset on tuossa lyhyessä ajossa 7-7,5 välillä , sitten pidemmällä matkalla talvikelilllä 6,8-7,5 ja kesäkelillä 6,5-6,8.
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Kerrohan sit mikä on arvio kulutuksesta pitkän lenkin jälkeen. Mitä kaikkea tuossa usb boksissa voi säätää, ja kuinka säätö tapahtuu. Boksi irti ja sisälle tietokoneen viereen, vai läppäri auton viereen ja voi säätää jotain auton käydessä?? Onko siellä valmiita esiasennettuja säätöjä esim. tehoihin panostava ohjelma ja taloudellisuuteen panostava ohjelma. Tuo minun linkkaama boksi lupaa jopa 20 % parannusta kulutukseen, kun tuo USB malli "vain" 10 %..
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
6,7l/100 km oli reissun keskikulutus , voimaka sivuvastainen tuuli ja 4 henkilöä+ koira (50 kg) kuormana .
Ajonopeus rajoitusten mukainen, kyllä tuo tuntuu ihan toimivalta, ainut miinus on vakionopeussäätimen käytöksen jyrkentyminen, alamäkeen katkoo syöttöä terävästi ja herkästi.
Karttoja voi itse tuolla sivustolla olevalla ohjelmalla muokata jos tuntee siihen tarvetta niin kovasti, usb liitin lie kotelon päädyn suojalevyn alla, ohjemat siirtyy mukanatulevalla tikulla usb: n kautta.
Saahan nuihin sen kaukosäätöisen ohjauksenkin jossa voi karttaa vaihta vaikka lennosta...
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
1890 km tuossa ennen juhannusta tuli rykästyä reiluun vuorokauteen, motaria ja normiteitä,Tallinnan ruuhkia ja hieman myös Helsingin ruuhkaa, kulutus tuossa hieman reippaassa ajossa yöllä kun ei tarvinnut ilmastointia käyttää 7,1 ja pävällä hellekelissä sekä loppumatka yöllä 7,4.
Ainut ongelma ollut tuon vakionopeussäätimen kanssa ajo alamäkiin, katkoo syöttöä niin nopeesti että nykii siinävaiheessa.
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Itsellä on nyt sama laite kiinni pari viikkoa. Ja minulla ei ole kyllä samanlaiset kokemukset..

Kun sain laitteen paikalleen, kävin ajamassa muutaman kilometrin lenkin kulutusmittaria seuraillen. Varovasti pystyi ajelemaan lenkkejä, joissa keskikulutus mittarin mukaan 7,3-7,8 l/100 km. Hyvältä vaikutti. Tehon lisäyksestä en kyllä osaa sanoa, mutta huomasin kyllä tuon saman kuin sinä että syötön katkominen on hieman terävämpää luin aiemmin. Mutta mielestäni aika huomaamaton muutos.

Mutta, olen sitten sen jälkeen tarkastanut kahdesti kulutusmittarin siten että nollaan sen tankilla, kuten myös tripin. Sitten tankki liki tyhjäksi nurkka-ajolla ilman kärryä, tai kevyttä kuomukärryä vetäen maantiellä. Kulutusmittari näytti molemmilla kerroilla keskikulutukseksi 9,3 l. Sellaisiin lukuihin ei aiemmin päässyt millään. Mutta tankatessa totuus paljastui. Eka tankkaus 11,45 l / 100 km, ja toinen tankkaus 11,35 l /100 km.

Voisiko kyse olla kuitenkin siitä, että laitehan kai nimensä mukaisesti huijaa ruiskutuspaineen korkeammaksi kuin auton oma tietokone haluaisi antaa. Ja tästä seuraa se että auto kuluttaa enemmän kuin luulee kuluttavansa.

Tämähän ei silti sulje pois sitä mahdollisuutta, että kulutus on oikeastikin (luvatun) 10 % pienempi kuin ilman laitetta. Mutta ei minusta siltä silti vielä tunnu..

Oletko luottanut pelkkään mittariin vai laskenut aina todellisen kulutuksen?

Ja oletko koskenut siihen askelsäätimeen mikä boksin sisältä löytyy? Siinä on askeleet 0-9. Itselläni se on edelleen 0:ssa, niin kuin oli tullessaankin.

Tutkin laitetta tietokoneella ennen asennusta autoon. Muistitikulla on vain ohjema, jolla on mahdollista säätää boksin karttoja. Lisäksi tikulla on pitkä lista eri autojen karttoja, ja lisäksi löysin sieltä aika tuoreen tiedoston, juuri 3,2 Pajeroa varten tehdyn kartan. Se sama kartta oli ajettu boksin sisään valmiiksi. Tikkua ei boksiin saa kiinni. Boksi on aina irroitettava autosta, ja tuotava tietokoneen viereen. Mukanhan tuli piuha, jonka USB pää sopii tietsikkaan ja toinen pää boksiin. Karttoja voi säätää ruudulla, ja lähettää uuden kartan boksiin. Tätä en tosin testannut oikeasti vielä. Kartassa voi säätää kahta asiaa. Common Rail painetta kierrosalueella? 0-100 % ja Turboa kierrosalueella? 0-100 %.

Pystyykö tuollainen ruiskutukin päähän kytkettävä boksi oikeesti säätämään turbossa jotain? Valmiilla kartalla, mikä boksissa oli, ei turbon karttaan oltu kajottu. Sen säätö oli nollassa koko alueella. Common Rail säätöä oli tehty. Askelsäätimen asento ei vaikuttanut karttaan mitenkään. Voisikohan se olla esim että se nostaa kaikkia tehtyjä säätöjä vaikkapa 1 % kerrallaan. tms.??
 
Viimeksi muokattu

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Itsellä nyt käytössä ollut tuo n. 3000 km.
Kulutus tuon ilmoitetun suuruinen tuolla tavalla jonka olen kertonut, tankatessa olen tuon tarkistanut.
Mittarivirhe nopeusmittarissa on n. 3%( korkeammat renkaat).
Ei tuolla aiemmin ole yli tuhannen kilometrin tankillisella päässyt, kaipa se jotain kertoo, toki ajotapa on rauhallinen ja kyseessä on manuaali laatikolla oleva Pajero, tuossa perheen Outlanderissa joka on "automaatti" diesel kulutus on myös tipahtanut, toki ei niin paljon, siinähän ei sitä omaa ajotapaa sillätavalla voi muuttaa kuin perinteisellä laatikolla olevalla.
Arvelinkin että ei tuo automaattilaatikolla niinpaljoa vaikuta koska tuo lisääntynyt vääntö siellä alarekisterissä ei auta sitä automaattia koska se jo muutenkin vaihtaa niin alhaalta isompaa silmään.
Tuo ohjelma tuli ilmeisesti tuon minun yhteydenoton myötä tuohon manuaalimalliin koska sieltä ko. asiaa tiedustelitiin useampaan otteeseen.
Tutustuin itsekkin siihen säätöohjelmaan läppärin ääressä ja kyllä tuo on eräänlainen universaali malli eli ei juurikaan säädetty ajamalla , paras olisi jos pystyisi solu kerrallaa säätämään nuita kuten jossain kehittettyneemmissä purkeissa, toki se lisää muuttujia ja homma saattaa seota ja karata käsitä.
Vakioasetuksilla on...toistaiseksi.
Tuo MAP anturin tieto kiertää ecun kautta ja voisi periaatteessa ohjata turboa, ahtopaine on nyt korkeampi kuin ennen tuota boksia.
Saas nähdä vaikuttaako tuo EGR:n toimintaan matalampien kierrosten kautta karstottumisena vaikka minulla onkin se muokattu.
MAP anturin liitinputki ainakin on vaarassa karstan vuoksi, sen aion huomenna tarkistaa ja samalla käytän EGR:n auki.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
ja vielä aiheesta, se säätöpyörä siellä boksin sisällä on eri karttoja varten , eli voit ladata sinne muistiin eri kartat ja vaihdat tarvittaessa toiselle sitten siitä kääntämällä, tuohonhan on olemassa myös se kaukosäätöinen malli, siitä en kysellyt onko juurikin tuohon purkkiin sopiva vai jonkun toisen , wi-fi yhteys siinä taisi olla.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Ei ollut egr:ään tullut karstaa, hieman yli 40tkm edellisestä tarkastuksesta.
Map anturin liitäntäputkessa hieman töhnää, putsasin spraylla, hieman kako käynnistäessä ku brakecleaner sytty ennen dieseliä, pölläytti mutta ei kummempaa.
 
Ylös Bottom