Pitkän matkan polttoaineenkulutus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wilmeri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Hei!
Vm 2017 PHEV uusi onnellinen omistaja, alle viikon ollut käytössä.

Tuli mieleeni tuosta pitkän matkan polttoaineenkulutuksesta; onkohan kukaan kokeillut sellaista että ajaisi pitkät matkan siten että akun tyhjentyessä lataisi sen aina polttomoottorilla täyteen ja sitten ajaisi pelkällä EV:llä, kunnes olisi tyhj jne..? TS vuorottelee charge ja EV-moodien välillä.

Lopputuloksena *voi* olla se että kokonaiskulutus olisi pienempi kuin normaalilla hybridiajolla.

Perusteluna tässä on se että polttomoottorin ominaiskulutus on pienimmillään silloin kun sen maksimitehosta on käytössä suurin osa. Tämä tarkoittaa sitä että kun kone on käynnissä, siitä kannattaa ottaa paljon tehoa ulos. Ja hybridissähän tämä onnistuu kun ylimääräisen tehon saa ladattua akkuun. Se, säästääkö tällainen ajotapa riippuus siitä, miten hybridiajo on toteutettu: Jos se ottaa hybridiajossa moottorin tehosta vain ajoon tarvittavan tehon (eli vaikka moottorin on käynnissä niin ei kuormita sitä) niin tämä voisi oikeasti laskea polttoaineenkulutusta. Lisäksi asiaan vaikuttaa lataus/purkusyklin tehohäviö.

Se sitten on toinen juttu kuluttaako tällainen enemmän vai vähemmän moottoria ja akkua...

Tässä tietopaketti, johon teoria perustuu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=426.0
"- tavallisen bensiinimoottorin hyötysuhde korkealla kuormituksella (75-100%) on noin 30 %, ja laskee sitten nopeasti niin, että 25-50 %:n kuormituksella hyötysuhde on vain noin 25 % (maantieajo) ja 10 %:n kuormituksella noin 15 % (II:lla 60 km/t)"
"- suorasuihkutusbensiinimoottorin ominaiskulutuksen muutos kuormituksen muuttuessa muistuttaa suorasuihkutusdieselmoottoria eli ominaiskulutus on minimissään n. 70 %:n kuormituksella eikä nouse nopeasti, vaikka kuormitus laskisikin; kuitenkin ominaiskulutus kasvaa voimakkaasti, kun kuormitus laskee alle 30 %:n tai kierrokset ylittävät 4500 x/min."
 
Mielenkiintoisia pohdintoja ja harmi ettei tuolla ole avattu lainkaan miksi: "Jatkuva siirtyminen manuaalisesti akun lataustilasta sähköajotilaan lyhentää ajomatkaa 20 prosentilla verrattuna hybridiajotilaan." Pitää testailla vaikka Spiritmonitorin kanssa jos saan joskus hankittua tuollaisen auton.
 
Tässä videossa kaveri sanoo, että polttoainetta kuluu samanverran chargella kuin normaaliajolla ja akut varautuvat paremmin ja keskikulutus pienenee. Kannattaa katsoa:

 
Periaatteessahan hybridin suurin hyöty polttomoottoriautoon verrattuna tulee regenaratiivisen jarrutuksen lisäksi siitä että se voi käyttää polttomoottoriaan optimaalisella teholla ja kierrosluvulla. Luulisi että auton itse pitäisi osata optimoida se, mutta näin ei taida ihan ollakaan?
Toinen juttu on sitten se, lisäkö tuon chargen käyttäminen moottorin kulutusta? Luulisin että kokonaisuutena ei merkittävästi.

Normaalistihan hybridissä itse asiassa moottori kuluu selvästi vähemmän kuin pelkällä polttomoottoriautolla: se pyörii vain osan matkasta, todennäköisesti selvästi alle puolet kilometreistä ja aktiivisesti lataamalla murto-osan siitäkin. Toisekseen sitä ei voi 'revittää' pilalle ;-)
 
Tuo CVT vaihteistokin voidaan säätää pitämään välitys juuri optimaalisella kohdalla ja sitten siihen vielä vähän lisää chargea vielä päälle pitämään moottori oikealla kuormalla hyötysuhteen kannalta kuulostaa ainakin teoriassa fiksulle.

Moottori käy huomattavasti vähemmän mutta se voi silti kulua paljonkin jos se repästään joka kerta pakkasella käyntiin kylmänä ja sitä kuormitetaan välittömästi.
 
Takaisin
Ylös Bottom