Hei!
Vm 2017 PHEV uusi onnellinen omistaja, alle viikon ollut käytössä.
Tuli mieleeni tuosta pitkän matkan polttoaineenkulutuksesta; onkohan kukaan kokeillut sellaista että ajaisi pitkät matkan siten että akun tyhjentyessä lataisi sen aina polttomoottorilla täyteen ja sitten ajaisi pelkällä EV:llä, kunnes olisi tyhj jne..? TS vuorottelee charge ja EV-moodien välillä.
Lopputuloksena *voi* olla se että kokonaiskulutus olisi pienempi kuin normaalilla hybridiajolla.
Perusteluna tässä on se että polttomoottorin ominaiskulutus on pienimmillään silloin kun sen maksimitehosta on käytössä suurin osa. Tämä tarkoittaa sitä että kun kone on käynnissä, siitä kannattaa ottaa paljon tehoa ulos. Ja hybridissähän tämä onnistuu kun ylimääräisen tehon saa ladattua akkuun. Se, säästääkö tällainen ajotapa riippuus siitä, miten hybridiajo on toteutettu: Jos se ottaa hybridiajossa moottorin tehosta vain ajoon tarvittavan tehon (eli vaikka moottorin on käynnissä niin ei kuormita sitä) niin tämä voisi oikeasti laskea polttoaineenkulutusta. Lisäksi asiaan vaikuttaa lataus/purkusyklin tehohäviö.
Se sitten on toinen juttu kuluttaako tällainen enemmän vai vähemmän moottoria ja akkua...
Tässä tietopaketti, johon teoria perustuu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=426.0
"- tavallisen bensiinimoottorin hyötysuhde korkealla kuormituksella (75-100%) on noin 30 %, ja laskee sitten nopeasti niin, että 25-50 %:n kuormituksella hyötysuhde on vain noin 25 % (maantieajo) ja 10 %:n kuormituksella noin 15 % (II:lla 60 km/t)"
"- suorasuihkutusbensiinimoottorin ominaiskulutuksen muutos kuormituksen muuttuessa muistuttaa suorasuihkutusdieselmoottoria eli ominaiskulutus on minimissään n. 70 %:n kuormituksella eikä nouse nopeasti, vaikka kuormitus laskisikin; kuitenkin ominaiskulutus kasvaa voimakkaasti, kun kuormitus laskee alle 30 %:n tai kierrokset ylittävät 4500 x/min."
Vm 2017 PHEV uusi onnellinen omistaja, alle viikon ollut käytössä.
Tuli mieleeni tuosta pitkän matkan polttoaineenkulutuksesta; onkohan kukaan kokeillut sellaista että ajaisi pitkät matkan siten että akun tyhjentyessä lataisi sen aina polttomoottorilla täyteen ja sitten ajaisi pelkällä EV:llä, kunnes olisi tyhj jne..? TS vuorottelee charge ja EV-moodien välillä.
Lopputuloksena *voi* olla se että kokonaiskulutus olisi pienempi kuin normaalilla hybridiajolla.
Perusteluna tässä on se että polttomoottorin ominaiskulutus on pienimmillään silloin kun sen maksimitehosta on käytössä suurin osa. Tämä tarkoittaa sitä että kun kone on käynnissä, siitä kannattaa ottaa paljon tehoa ulos. Ja hybridissähän tämä onnistuu kun ylimääräisen tehon saa ladattua akkuun. Se, säästääkö tällainen ajotapa riippuus siitä, miten hybridiajo on toteutettu: Jos se ottaa hybridiajossa moottorin tehosta vain ajoon tarvittavan tehon (eli vaikka moottorin on käynnissä niin ei kuormita sitä) niin tämä voisi oikeasti laskea polttoaineenkulutusta. Lisäksi asiaan vaikuttaa lataus/purkusyklin tehohäviö.
Se sitten on toinen juttu kuluttaako tällainen enemmän vai vähemmän moottoria ja akkua...
Tässä tietopaketti, johon teoria perustuu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=426.0
"- tavallisen bensiinimoottorin hyötysuhde korkealla kuormituksella (75-100%) on noin 30 %, ja laskee sitten nopeasti niin, että 25-50 %:n kuormituksella hyötysuhde on vain noin 25 % (maantieajo) ja 10 %:n kuormituksella noin 15 % (II:lla 60 km/t)"
"- suorasuihkutusbensiinimoottorin ominaiskulutuksen muutos kuormituksen muuttuessa muistuttaa suorasuihkutusdieselmoottoria eli ominaiskulutus on minimissään n. 70 %:n kuormituksella eikä nouse nopeasti, vaikka kuormitus laskisikin; kuitenkin ominaiskulutus kasvaa voimakkaasti, kun kuormitus laskee alle 30 %:n tai kierrokset ylittävät 4500 x/min."