Radalle sopivat renkaat

Vs: Radalle sopivat renkaat

Kyllä mulle saa ostaa uusia renkaita testiin tai voin ajaa käytetyilläkin. Voin pitääkin testin jälkeen ne kun ovat kuitenkin jo ihan pilalla :) Mulla onkin vaan vuosia vanhoja loppuunajettuja rinkuloita tällä hetkellä...
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Otetaas ny lakki kouraan ,

Kyllä se jos jotain testataan niin vaatii pakasta vedetyt kumit ja samanmalliset orkkis vanteet jokaiseen sarjaan , nämä sarjat ajetaan samana päivänä samalla autolla , yhden kuljettajan toimesta. Keli ja ilmanlämpö on syytä pysyä samanlaisena koko testijakson ajan.

Jos käytettyjä tai kuluneita testataan niin , sehän on ihan sama asia kuin se ,että eri renkaista keskustellaan eri auto foorumeilla. Renkaiden erot selviää kun lukee mitä muut käyttäjät asioista kommentoivat.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

-JP- sanoi
Kyllä se jos jotain testataan niin vaatii pakasta vedetyt kumit ja samanmalliset orkkis vanteet jokaiseen sarjaan , nämä sarjat ajetaan samana päivänä samalla autolla , yhden kuljettajan toimesta. Keli ja ilmanlämpö on syytä pysyä samanlaisena koko testijakson ajan.

Kuten myös autoja dynotettaessa täytyy kaikkien aina käyttää samaa dynoa samassa ilmanlämpötilassa ja -kosteudessa ja samalla vallitsevalla ilmanpaineella. Muuten ei mitenkään voida saada tuloksia, joita olisivat edes pikkuriikkisen vertailukelpoisia keskenään, eiku... ::)

-JP- sanoi
Jos käytettyjä tai kuluneita testataan niin , sehän on ihan sama asia kuin se ,että eri renkaista keskustellaan eri auto foorumeilla. Renkaiden erot selviää kun lukee mitä muut käyttäjät asioista kommentoivat.

JP on aikaisemmin ollut myös sitä mieltä, että autoja ei tarvitse koeajaa koska autolehtien toimittajat ovat niitä jo koeajaneet ja tulokset ovat luettavissa lehdestä. Näinhän se epäilemättä on. :)
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Ootko nyt ihan tosissasi?

Ei tässä nyt tarkoitus varmaan ollutkaan mitään VTT:n testejä ruveta tekemään ja kierrosaikoja mittaamaan tuhannesosan tarkkuudella.
Sama auto ja kuski + sama päivä (jos nyt ei sada) niin eiköhän sillä jo jotain osviittaa saa renkaiden eroista paremmin kuin täällä arvailemalla ja kinaamalla. ::)

Olen melko varma että esim:
uudet R888 vs. AD08 -> R888 nopeampi
x-määrän kuluneet R888 vs. AD08 -> R888 nopeampi
x-määrän kulunut R888 vs. uusi AD08 -> R888 nopeampi
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Basbarduu sanoi
Onko kukaan kokeillu sekä AD08 että A048 renkaita? Haun mukaan ST on täällä ainoa jolla on edes ollu nuo A048 kumit.
Märällä ei mitään pitoa.

Muuten aivan tautinen pito, kurvinopeudet kovempia kuin yhdessäkään evossa/subessa mitä olin vastaavina ratapäivinä kyydissä, vaikka alusta kys tötterössä kivikaudelta.

Itse ajoin mediumeilla, enkä oikeastaan kaivannut pehmeämpää, vaikkakin tötterö painoi vain 900kg.

Sanoisin että suomen radoilla vastaa 150hp konetehoa ajassa mitattuna.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

JaniB sanoi
Olen melko varma että esim:
uudet R888 vs. AD08 -> R888 nopeampi
-Samaa mieltä.

x-määrän kuluneet R888 vs. AD08 -> R888 nopeampi
- Ehkä samaa mieltä , riippuen mitä X-yhtälö tarkoittaa ?

x-määrän kulunut R888 vs. uusi AD08 -> R888 nopeampi
- Eri mieltä. (Yhtälö-X tuntematon ?)

Kommentit lainauksessa.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

DaJackal sanoi
Kuten myös autoja dynotettaessa täytyy kaikkien aina käyttää samaa dynoa samassa ilmanlämpötilassa ja -kosteudessa ja samalla vallitsevalla ilmanpaineella. Muuten ei mitenkään voida saada tuloksia, joita olisivat edes pikkuriikkisen vertailukelpoisia keskenään, eiku... ::)

Kyllä juurikin näin.

Dynamometri on työkalu jolla voidaan mitata tuloksia sinun autossa tapahtuvien ,eri muutosten vaikutuksia. Eli et voi verrata 100% tarkkuudella kaverisi auton mittaustuloksia omaasi , jos ette ole olleet samassa dynossa samana päivänä.


JP on aikaisemmin ollut myös sitä mieltä, että autoja ei tarvitse koeajaa koska autolehtien toimittajat ovat niitä jo koeajaneet ja tulokset ovat luettavissa lehdestä. Näinhän se epäilemättä on. :)

Sama asia jos alat testaamaan käytettyjä eri merkkisiä renkaita keskenään. On niin sanotusti jo "Kermat" nuoltu kakun päältä pois , vain enää perus huttu jäljellä.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Valto tai Maxxximus ovat ilmeisesti ajaneet setin R888 loppuun, kommentoikaa kuinka paljon rengas huononi kuluessaan?
Ero uuden ja 1mm pintaa jäljellä olevan renkaan välillä tuskin on montaa sekuntia.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Itseasiassa, nyt kun tarkemmin tässä muistelen niin kyllä 888:ssa on aika olennainen ero uudella vs kulumisvaroittimella olevassa+ lämpösyklejä käytettynä. En nyt mitään sekunteja osaa sanoo mut 99% varmuudella tähän pätee sama vanhakunnon kunnonvanha sanonta et ei ne romut kovassa käytössä parane.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Kyllä pito lähtee myös AD08:sta kun rengas on pariin milliin kulunut ja lämpösyklejä tarpeeksi. Tämän olen itse nähnyt kahdella rengassarjalla. Mutta aika stabiilina se pysyy useita ratapäiviä ja amatöörikuskin ajamana uskon että tarpeeksi suuntaa antavia kommentteja ja aikoja saa käytetylläkin jos nyt ei puhuta loppuun ajetuista renkaista.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

-JP- sanoi
Kyllä juurikin näin.

Dynamometri on työkalu jolla voidaan mitata tuloksia sinun autossa tapahtuvien ,eri muutosten vaikutuksia. Eli et voi verrata 100% tarkkuudella kaverisi auton mittaustuloksia omaasi , jos ette ole olleet samassa dynossa samana päivänä.

Tämä on juurikin se pointtini. 100% tarkkuudella ei voikaan verrata, mutta kylläpä niitä dynotuloksia eri penkeissä kuitenkin suurin piirtein vertailukelpoisina pidetään. Ja kuten JaniB jo sanoi, niin me ei olla VTT vaan harrastajakerho, joten se suurin piirtein -vertailu on kyllä ihan riittävän hyvä.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Ton A048:n oon sivunnu kans iha pelkästään kustannuskysymyksen takia. Paljon kalliimpi kun 888. Luonnollisesti ero vaan korostuu mitä isompaa rengasta otetaan.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Tuolla olis näemmä halvalla Toyoja:

www.1001renkaat.com/renkaat-auto/toyo/proxes-r888/235-45-zr17-93w-265991
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Vahvasti alkaa vaikuttamaan että uudet maxsportit laitan alle, tai ehkäpä ainoastaan 2uutta eteen ja vanhat taakse. R888 olisi toinen vaihtoehto, mutta on niin järjettömän hintaisia.

AD08r ja federalista ym. lueskellu ja vähän tuntuu ettei ne pidä juurikaan kummemmin kuin RS2.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

timppa811 sanoi
Vahvasti alkaa vaikuttamaan että uudet maxsportit laitan alle, tai ehkäpä ainoastaan 2uutta eteen ja vanhat taakse. R888 olisi toinen vaihtoehto, mutta on niin järjettömän hintaisia.

AD08r ja federalista ym. lueskellu ja vähän tuntuu ettei ne pidä juurikaan kummemmin kuin RS2.
Minkä kokosta R888 olis tarve? Laita yv niin katotaan mihin hintaan päästään :peukku
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Basbarduu sanoi
Ollaan viime aikoina pohdittu ratapäivien rengas asioita. Ja rupesinkin tutkimaan erään mielestäni mielenkiintoisen renkaan hyväksyntöjä. Ilmeisesti pitkes joonaksen RE-11 kumilla ei ole E-hyväksyntää. Voisiko joku vahvistaa epäilykseni suuntaan tai toiseen?

Juu, ei ole katulaillinen rengas Euroopassa. Potenza Adrenalin RE-002 on vähän sinnepäin, mutta en ole lukenut siitä erityisen mairittelevia kommentteja.

Jenkeillä on paljon muitakin hyviä malleja ilman E-hyvälsyntää. Saamme olla kiitollisia että esim. Yokohamalta ja Toyolta löytyy kelvollisia renkaita hyväksyttynä. Hankookin R-S3 taisi viimein tulla myös Euroopan markkinoille, pari-kolme vuotta jenkkien jälkeen.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

timppa811 sanoi
AD08r ja federalista ym. lueskellu ja vähän tuntuu ettei ne pidä juurikaan kummemmin kuin RS2.

Federaleista en tiedä mitään, mutta jo vanha AD08 on aivan eri tason rengas kuin R-S2. Ihan oman kokemukseni mukaan. Mitä se juurikaan kummemmin sitten tarkoittaakaan.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

En lähde kumeista sen enempää kiistelemään ,mutta jos AD08 oli "Fastest Street Tire on the Planet" ja AD08R on "Faster than that" , niin mitäpä sitä muuta lisäämään...
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

timppa811 sanoi
AD08r ja federalista ym. lueskellu ja vähän tuntuu ettei ne pidä juurikaan kummemmin kuin RS2.

Täytyy kyllä itsekin kommentoida R-S2 ja AD08 peräkkäin omistaneena, että ei ole kyllä muuten kuin melun puolesta verrattavissa nuo. AD08 kuivapito on huomattavasti parempi, ja ero märällä vielä suurempi. R-S2 runko myös huomattavasti löysempi kun AD08:ssa.
Ei sikäli, onhan noissa tuplat hintaakin, mutta on ne sen arvoiset..
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Niin tässähän se suurelta osin tulikin. Fastest STREET tires. Lasketaanko semisliksit street tireksi?

Paljonko eroa esimerkiksi noilla AD08R on vaikka yleisimpään referenssirenkaaseen, eli R888?

RS2 mainitsin vain koska sellaisilla kerran kävin radalla(tosin luokkaa 2,8bar kylmäpaineilla), mutta ne eivät pitäneet ainakaan yhtään mitään.

-JP- sanoi
En lähde kumeista sen enempää kiistelemään ,mutta jos AD08 oli "Fastest Street Tire on the Planet" ja AD08R on "Faster than that" , niin mitäpä sitä muuta lisäämään...
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

timppa811 sanoi
Paljonko eroa esimerkiksi noilla AD08R on vaikka yleisimpään referenssirenkaaseen, eli R888?

Sen kun tietäisi, ei ole yhtään vertailua tullut vastaan jossa olisi R888 ja uusi tai vanha AD08. Ero ei voi olla valovuosia kun katsotaan klubin suljetulla osastolla ( ;D) olevia kierrosaikoja eri radoilla eri renkailla. Sielläkään ei vaan ole yhtään suoraan vertailukelpoista tapausta.

Mutta R-S2 ei ole kärjessä missään, se kertoo jo jotain sen ja AD08:n erosta.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Itse en nyt mikään rata-ajon mestari ole mutta kemorassa olen ajanut suht kuluneilla ad08.seilla ja uudehkoilla toyon 888.seilla.Vuosi oli näillä ajoilla väliä mutta auto oli samalla "setupilla"
Nopeimmat kierrokset oli:
Toyo R888 1.22.7
Vanha AD08 1.22.9

Olin vähän pettynyt,odotin suurempaakin parannusta aikaan.
Autona siis vakio evo 6 bc-racingin br alustalla.
Vakio alustalla ja hankook s1 evo renkailla aika oli sitten 1.26.9
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

timppa811 sanoi
RS2 mainitsin vain koska sellaisilla kerran kävin radalla(tosin luokkaa 2,8bar kylmäpaineilla), mutta ne eivät pitäneet ainakaan yhtään mitään.

Vielä näistä muinaisjäänteistä sen verran, että endurancea ajava kaveri sanoi käyttävänsä vähän yli 2bar paineita tai muuten vähenee pito reilusti.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Basbarduu sanoi
Ollaan viime aikoina pohdittu ratapäivien rengas asioita. Ja rupesinkin tutkimaan erään mielestäni mielenkiintoisen renkaan hyväksyntöjä. Ilmeisesti pitkes joonaksen RE-11 kumilla ei ole E-hyväksyntää. Voisiko joku vahvistaa epäilykseni suuntaan tai toiseen?

Mitä ihmeen väliä radalla on jollain E-hyväksynnällä? Eikö se oo ihan sama kunhan ne on mustat ja pyöreät?
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Team 1000 sanoi
Mitä ihmeen väliä radalla on jollain E-hyväksynnällä? Eikö se oo ihan sama kunhan ne on mustat ja pyöreät?
Auto ei ole tieliikennekelpoinen e-hyväksymättömillä renkailla (slicks jne)
Klubin ratapäiville ei pääse kun "tieliikenteeseen kelpaavilla" autoilla.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

tommyz sanoi
Auto ei ole tieliikennekelpoinen e-hyväksymättömillä renkailla (slicks jne)
Klubin ratapäiville ei pääse kun "tieliikenteeseen kelpaavilla" autoilla.

Jaa kuinkahan monessa autossa sitten jokainen viriosa on hyväksytty vähäpäästöisiin autoihin tai tehot tieliikenteeseen kelpaavat? Eli mitä ihmeen merkitystä niillä renkailla sitten on? Minusta aivan turhanpäiväistä näpertelyä tuollaiset säännöt. Radalla jokainen on kuitenkin omalla vastuulla. Kuskit itse tekevät homman joko turvalliseksi tai turvattomaksi, ei esim. e-hyväksyntä jossain osassa tai renkaassa.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Jatketaanko keskustelua renkaista. Tässä ketjussa saa kaikin mokomin puhua myös kilparenkaista jos siltä tuntuu ja sellaisille on itsellä käyttöä.

AD08R:t tulossa itselle lähipäivinä koossa 225/45-17, alle sitten vähän syssymmällä jos vaikka ehtisi vanteet maalaamaan ensin.

Kaksi settiä vanhempia AD08 renkaita ollut kolmen ajokauden aikana, molemmat setit alkavat olemaan loppu. Kokemukset ovat kuitenkin olleet hyvät näistä eli kestää, pitää, pystyy ajamaan suht mukavasti tiellä ja hinta on jotenkuten siedettävää luokkaa.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Maxsportit tuntuu olevan vaikea saada, joten minäkin tilasin nuo AD08R 225/45/17. Pitäisi myös saapua tälläviikolla. Alle menee heti ja toivon mukaan pääsen botniaringille jo testailemaan niitä kerhon ratapäiville. Toukokuu pitäisi olla työreissulla ulkomailla, mutta ehkä saan viivytettyä sitä muutamalla päivällä että pääsee tuonne :)
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Makeko sanoi
Kyllä! 245/40r17 noudettu tänään :)

ekat murjomiset, powerslidet, rajat haettu AD08R, nam! pitoeron jopa huomaa edellisiin renkaisiin (RE070).
irtoo pehmeämmin tiestä ja hieman rauhallisempi viedä rajoilla. kellotuksia odotellessa..
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Makeko sanoi
ekat murjomiset, powerslidet, rajat haettu AD08R, nam! pitoeron jopa huomaa edellisiin renkaisiin (RE070).
irtoo pehmeämmin tiestä ja hieman rauhallisempi viedä rajoilla. kellotuksia odotellessa..

Kyllä ne on hyvät renkaat. :)
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Ei ole AD08R edelleenkään mikään erityinen sadekelin rengas. Luisto kun alkaa niin se kestää ikävän pitkään. Suoraa vertailukohtaa ei ole, mutta ei suurempaa eroa vanhaan AD08:iin kuivemmallakaan radalla tuntunut.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Minkäslaisia eroja muut havainneet kun rengas vanhenee?
Itsellä nuo 2012 paistetut ja alle laitetut AD08:t, vielä noin puolet kuviota jäljellä, mutta alkavat tuntua kadulla aika liukkailta. Radalle en ole päässyt vielä kokeilemaan.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Nonii. Syronit on nyt sitte ajettu loppuun ja uudet kumit on alla. 4 Ratapäivää ja pari kolme tuhatta km kadulla. Ei ne kauaa kestäny.
Ihan tyytyväinen olin niihin kyllä. Pitoo oli ihan riittävästi loppuun asti. :D

Tuossa vielä loppuun menneet.
 

Liitetiedostot

  • Syron.jpg
    Syron.jpg
    207.7 KB · Lukukerrat 465
Vs: Radalle sopivat renkaat

valto sanoi
Nonii. Syronit on nyt sitte ajettu loppuun ja uudet kumit on alla. 4 Ratapäivää ja pari kolme tuhatta km kadulla. Ei ne kauaa kestäny.
Ihan tyytyväinen olin niihin kyllä. Pitoo oli ihan riittävästi loppuun asti. :D

Tuossa vielä loppuun menneet.

Jotenkin erikoisesti epätasaisesti kuluneet ? Onko tuo ehjän näköinen kohta eri seosta ?
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

-JP- sanoi
Jotenkin erikoisesti epätasaisesti kuluneet ? Onko tuo ehjän näköinen kohta eri seosta ?

Ei se ainakaan vaikuttanut eri seokselle. Mutta onhan tuo kulutuspinta erillainen tossa reunassa. Olisko sillä sitten jotain osuutta asiaan.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

valto sanoi
Ei se ainakaan vaikuttanut eri seokselle. Mutta onhan tuo kulutuspinta erillainen tossa reunassa. Olisko sillä sitten jotain osuutta asiaan.

Sisäreuna kuitenkin kyseessä ilmeisesti ?
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

valto sanoi
Joo toi kulunut osuus on sisäreuna.
Tuossa vielä uuden kuva.

Ulkoreunalta kuvassa näyttää... siis toi ei kulumaton osa ?

Nyt on WTF?! ???

Miks meillä muilla kuluu renkaat ulko reunasta ? vaikka Camberia on 1.5 - 2.5 ?

Esim. Mulla kuluu tuo ulkoreuna ihan sekunneissa pyöreeks ? Noissa kuvissa ulkoreuna on vielä melko terävä vaikka muu kumi on jo "vainaa" ?

EDIT: Aivohäiriö... ja promillet...
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Tuli hommattua sarja Maxsportteja. Sarjasta on kaksi Softia ja kaksi Mediumia.

Varmaankin kannattaa laittaa nuo Softit eteen vain onko noilla suurta eroa keskenään?
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

lancer evo-r sanoi
Tuli hommattua sarja Maxsportteja. Sarjasta on kaksi Softia ja kaksi Mediumia.

Varmaankin kannattaa laittaa nuo Softit eteen vain onko noilla suurta eroa keskenään?

Itse laittaisin toisinpäin , mediumit eteen , toki ihan maku asia. Mutta etupään kumit on kovemmalla kulutuksella ja käyvät kuumempina , omassa autossani , henk.koht setupilla.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

-JP- sanoi
Itse laittaisin toisinpäin , mediumit eteen , toki ihan maku asia. Mutta etupään kumit on kovemmalla kulutuksella ja käyvät kuumempina , omassa autossani , henk.koht setupilla.

Tämä olikin juuri se pointti. Eturenkaat ovat kovemmalla koetuksella mutta onko noissa pidon puolesta suurta eroa? Eli puskeeko mediumit edessä enemmän kuin softit?
 
Takaisin
Ylös Bottom