rallikatalysaattori ja päästömittaukset

Evo TTT

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2008
Sijainti
Nokia, Suomi
Terve,

Jos on Evo 9:ssä suora putki turbolta taakse ja laittaa ns. "ralli/metalli -katalysaattorin" niin meneekö Suomessa katsastuksessa päästömittaukset läpi?
Vai pitääkö aina vaihtaa vakioputki ja katti katsastusta varten?
Olisiko kenellä tietoa/kommentteja?
Mitkä ne päästörajat on Suomessa mahtaako joku tietää?
 
Vs: rallikatalysaattori ja päästömittaukset

Evo TTT sanoi
Terve,

Jos on Evo 9:ssä suora putki turbolta taakse ja laittaa ns. "ralli/metalli -katalysaattorin" niin meneekö Suomessa katsastuksessa päästömittaukset läpi?
Vai pitääkö aina vaihtaa vakioputki ja katti katsastusta varten?
Olisiko kenellä tietoa/kommentteja?
Mitkä ne päästörajat on Suomessa mahtaako joku tietää?

Näkisin, että tässä ei niinkään tule ongelmaksi päästötaso vaan putken / katin hyväksyntien puute. Eli käytännössä melkeinpä joutunet sen vakioputken vaihtamaan leimaa varten.
 
Vs: rallikatalysaattori ja päästömittaukset

Viimeleiman hain kemiran kisakissalla ja päästöissä ollut ongelmia ja autona galant-91...
 
Vs: rallikatalysaattori ja päästömittaukset

Evo TTT sanoi
Terve,

Jos on Evo 9:ssä suora putki turbolta taakse ja laittaa ns. "ralli/metalli -katalysaattorin" niin meneekö Suomessa katsastuksessa päästömittaukset läpi?
Vai pitääkö aina vaihtaa vakioputki ja katti katsastusta varten?
Olisiko kenellä tietoa/kommentteja?
Mitkä ne päästörajat on Suomessa mahtaako joku tietää?


Pitäisin mahdollisena että myös OBD testi tulisi hylätyksi tuolla "ralli" -katilla, eli puhdistusteho ei olisi riittävä ajon aikakana tai kaasut vaan solahtaa liian nopeasti katin läpi. Eli joissain ajotilanteissa kattia ennen oleva ja jälkeen olevien happitunnistimien signaali liian lähellä toisiaan.
 
Vs: rallikatalysaattori ja päästömittaukset

OK, eli siis vakioputki pitäs vaihtaa katsastukseen.
No, sit kun vaihtaa vakioputken mutta kun Ecu on muutettu
aiemmin vastaamaan sitä "isoa" putkea ja mahdollista "rallia kattia" niin
miten käy päästöjen kanssa vakioputkella?
Pitääkö Ecu "taas" säätää vastaamaan vakioputkea jotta
saa päästöt kohdalleen?
Ja sitten taas kun on saanut katastus sedän leiman niin iso putki ja rallikatti takasin
ja taas uudelleen Ecu säätö....?? Vai ?

Asun Tsekissä ja paikallinen "Mitsu Evopaja" väittää että päästömittaukset
menisi läpi rallikatilla....

Kommentteja miten Suomessa hanskaatte nuo katsastukset jos
putki on vaihdettu "suoraan putkeen"....
jos joskus täältä tulen takas Suomeen niin olis hyvä tietää :)

Onko kellä muuten kokemusta mitä nuo metalli/rallikatit Suomessa
maksaa? Täällä Tsekissä ja Saksan puolella hintahaitari on 150 eur - 650 eur...??
 
Vs: rallikatalysaattori ja päästömittaukset

En usko että putki on katsastuksessa käytettävällä alueella vaikuttanut merkittävästi seoksiin. Lambdaahan sen pitäisi muutenkin seurata jos maksimi korjausrajat eivät ylity.

Mutta älä polje autoa vakioputkella, saattaa tulla rumaa jälkeä. Ennakot ja ahtopaine on kuitenkin säädetty viriputkelle ja seoskin voi muuttua täyskuormituksessa aika paljon.

Kukin hanskaa hommat tyylillään täällä, asetukset eivät paljon muutteluvaraa anna uusiin autoihin. Päästöt sinällään saattaisivat mennäkin kirkkaasti läpi jollain muulla katilla ja putkella mutta se ei Suomessa riitä.
 
Vs: rallikatalysaattori ja päästömittaukset

Pakoputken päästä tehtävä pakokaasumittaus todennäköisesti menee läpi raacinki katilla, mutta välttämättä halvemmalla katilla tulee ongelmaksi OBD-mittaus.

Mitä kalliimpi katti niin todennäköisemmin siinä on enemmän jalometalleja. Eräässä autossa tuli juuri tämä ongelmaksi että oli ostettu mahdollisesti halvin katti mikä oli ok normaalissa päästömittauksessa, mutta ajon aikana sytytti vikavalon palamaan. Tämä siksi että katalysaattorin puhdistusteho ei ollut riittävä kuormituksen aikana.
 
Takaisin
Ylös Bottom