Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Viestin lopussa listaa Mitsujen (lähinnä 80-90-luvun) ratinkeskiöiden numeroista (erään ruotsalaisen yrityksen luettelo). Numerointi on ilmeisesti firman oma, mutta numeroita vertailemalla näkee ainakin missä malleissa on sama keskiö. Tähän mennessä on havaintoja siihen suuntaan, että monet 80-90 luvun keskiöt ovat samalla spoorilla, eroja on keskiön korkeudessa, vilkun palautuksessa sekä äänitorven kehän sijainnissa. Joitain keskiöitä pystyy siis modaamaan toisiin malleihin, ei toki kaikkia.

Sitten pikku havaintoja kaikille tarvikerattien ja keskiöiden kanssa puuhaaville. Tutkimukset alkoivat siitä, kun hommasin aikanaan halvalla Victor-merkkisen ratin. Kuvittelin löytäväni sille helposti Mitsuun (Colt, myöhemmin Galant) sopivan keskiön. Virhe. Ei meinaan helposti löydy, Victoreissa on outo viisipulttinen jako, eikä keskiöitä ole kauhean laajaa valikoimaa.

No, sitten löysin E-Baysta muunnoskappaleen Grantin viisipulttisen ja Momon kuusipulttisen jaon välille.Tässä vaiheessa kuvittelin vielä, että Momon kuusipulttinen jako on sama kuin vaikkapa Luisissa, joihin löytää keskiöitä helposti (jopa omasta tallista). Tilasin riskillä sovitekappaleen. Sovitekappale tuli, ja kävi ilmi, että viisipulttinen jako (Grant-Victor) on sama, mutta Grantissa on pienemmät pultit. Okei, siitä selviää uusilla kierteillä, ehkä. Kylmä suihku tulikin sitten sen kuusipulttisen jaon kohdalla, jota pidin etukäteen varmempana osumana. Ei ollut. Kävikin ilmi, että Momossa on ERI kuusipulttinen jako kuin esim. Luisissa, vaikka jotkut nettilähteet muuta väittävätkin. Saatavana on tosin kuusipulttisia keskiöitä, joissa on kaksi eri kuusipulttista jakoa.
Lopputulos: joudun näillä näkymin laittamaan Victorin ratin, Grantin soviterenkaan ja Momon keskiön. Kyllä oli halpa ratti. ;D

Tiivistettynä:
-Victorissa ja viisipulttisissa Granteissa on sama jako, mutta erikokoiset pultit. Grantin rateissa yleisin kiinnitystapa on kolmella pultilla.
-Momossa on eri kuusipulttinen jako kuin Luisin kuusipulttinen (tuplajaolla olevia keskiöitä on saatavana)
-Momo, Sparco ja OMP samalla jaolla (70 PCD)
-Luisi, Nardi, Personal ja RAID ovat samalla jaolle (74 PCD), joka on siis eri kuin Momo-Sparco-OMP jako (70 PCD)

Lista:

MITSUBISHI Month/Year Boss/nav#
Colt 78-83 724602
Colt 84-88 724602
Colt 89-9/92 724610
Colt 10/92 724612
Eclipse 92- 724608
Galant 85-5/88 724602
Galant 6/88- 724608
Lancer 84-88 724602
Lancer 89- 724610
Mirage 84-88 724602
Mirage 89- 724610
Pajero 85-9/88 724606
Pajero 10/88-8/91 724602
Pajero 9/91- 724611
Sigma 90- 724602
Starion 84- 724602
Space Runner 9/91- 724609
Space Wagon 81-8/91 724602
Space Wagon 9/91- 724609
Tredia 84- 724602
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Olisit laittanut orkkiksen,ei olis tarvinnut riisata..

Itse olen huomannut että Luisin keskiöiden ratinpuoleisessa päässä on YLEENSÄ yllättävän paljon materiaalia,että pystyy tekemään uudet kierteet eri jaolle/vaikka halkaisija vähän olisikin eri,materiaali riittää silti.
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Palataanpas taas alkuperäiseen aiheeseen:

Olen myös löytänyt keskiön, joka käy sekä A15 Colttiin (listassa #724602), että E3# Galanttiin (listassa #724608). Ainoa ero näiden keskiöiden välillä näyttäisi olevan vilkunpalautus: vanhemmissa malleissa on kaksi pitkää tappia, Galantissa taas sellainen rengas, jossa on kolme lyhyempää tappia. Keskiössä joka kävi molempiin tapauksiin, oli rinnakkain kummallekin palautinsysteemille käypäiset kolot. Eli vaikka numero on eri, käytännössä erot voivat joskus olla hyvinkin pieniä eri keskiöiden välillä.

Ja jos jollain on tietoa uudempien mallien keskiöistä, niin voisi kertoa vaikka siitä tässä threadissa....
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Luisin keskiö joka tarkoitettu E3*-galantteihin EI sovi C6*-lancereihin/C5*-coltteihin.

Vastaavasti taasen Luisin keskiö joka tarkoitettu C6*-lancereihin,sopii myös C5*-coltteihin (kuten lähes mikä tahansa osa..).
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Luisin keskiö joka tarkoitettu E3*-galantteihin EI sovi C6*-lancereihin/C5*-coltteihin.

Tämä pitää paikkansa, olen itsekin testannut. Aloitusviestin listakin tarjoaa näihin eri numeroisia keskiöitä. Erot ovat tässä kohtaa suuremmat kuin pelkkä vilkunpalautus: -88-92 Colt/Lancer malleissa spooritus on erilainen (muistaakseni eri korkeudella keskiössä) kuin vaikkapa jo mainituissa A15 Coltissa ja E3# Galantissa.
 
Vs:keskiö jäk

MITSUBISHI CORDIA - TREDIA MC6101
MITSUBISHI STARION MC6101
MITSUBISHI COLT-MIRAGE-LANCER-FIORE è1984-1988ç MC6101
MITSUBISHI COLT-MIRAGE-LANCER-FIORE è1989-1991ç MK6105
MITSUBISHI COLT-MIRAGE-LANCER-FIORE 1992è MC6107
MITSUBISHI EVO 6 ALL YEARS MC6107
MITSUBISHI GALANT-ETERNA-LAMBDA è1981-1987ç MC6101
MITSUBISHI GALANT-ETERNA-LAMBDA è1988-1992ç MC6104
MITSUBISHI GALANT-ETERNA-LAMBDA 1993è MC6110
MITSUBISHI GTO ALL YEARS MC6104
MITSUBISHI FTO ALL YEARS MC6110
MITSUBISHI SAPPORO MC6101
MITSUBISHI SIGMA MC6104
MITSUBISHI ECLlPSE MC6104
MITSUBISHI SPACE GEAR MC6107
MITSUBISHI SPACE WAGON è1991 MC6101
MITSUBISHI SPACE WAGON 1992è MC6107
MITSUBISHI SPACE RUNNER MC6107
MITSUBISHI PAJERO - MONTERO è07/1987-07/1991ç MC6101
MITSUBISHI PAJERO - MONTERO 08/1991è ML6106
MITSUBISHI L200/L300 ALL YEARS ML6106

Momon "Boss Kit" kataloogista.
 
Vs:Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Tosin listatkaan eivät aina kerro ihan koko totuutta: minullakin on tallissa yhden valmistajan* E3# Gallun tarkoitettu keskiö, joka sopi myös A15 Coltin ja Galant Sigman akseleihin. Listan numeroita vertaamalla tätä ei voisi tietää.

*=ei päde KAIKKIIN aftermarket keskiöihin

Mutta tuossakin listassa C5/C6 Colt/Lancer-malleihin on täysin oma keskiönsä, jota ei muihin malleihin tarjota.
 
Vs:Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Niko Päivinen sanoi
Kopioin tuon listan tuonne keskiöthreadiin.

Tosin listatkaan eivät aina kerro ihan koko totuutta: minullakin on tallissa yhden valmistajan* E3# Gallun tarkoitettu keskiö, joka sopi myös A15 Coltin ja Galant Sigman akseleihin. Listan numeroita vertaamalla tätä ei voisi tietää.

*=ei päde KAIKKIIN aftermarket keskiöihin

Mutta tuossakin listassa C5/C6 malleihin on täysin oma keskiönsä, jota ei muihin malleihin tarjota.

Veikkaan että tuo MC6101 on se mitsun "yleis"malli, joka käy aika moneen malliin. (Ainakin vanhempiin)
(Tai voihan olla että tuo MC6101 menee myös E3x akselille, vaikka sille oisikin tarkoitus käyttää jotain muuta?, mene ja tiedä?)
 
Vs:Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Ja esim. A15 Coltin ja E33 Gallun keskiöiden välillä erona oli vilkun palautus. Spoorit samat. Tuossa yhdessä omistamassani keskiössä oli vilkunpalautus optio kahdelle eri systeemille.

Eli juuri noin:

MC6101 menee myös E3x akselille

Menee akselille, mutta vilkunpalautus ei välttämättä toimi, jos keskiössä ei ole molempia palautussysteemejä.
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

nick I. Nieminen on havainnoinut keskiöistä seuraavaa:

CB koriseen ei sovi ainakaan -89 1.5 GLXi:n ratti. Testasin pari kuukautta sitten. Sen verran erilainen etten usko että menee toisinkaan päin toimivasti.
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Lisää keskiöhavaintoja:

C5# Colt ja C6# Lancerin keskiöt todellakin ovat spooritukseltaan erilaisia kuin vaikkapa E3# Galantin keskiö. En kokeillut ristiin niitä vielä, mutta ne ovat jo silmin nähdenkin niin erilaiset, että eivät 99% varmuudelle mene ristiin.

Ja vielä noihin kuusipulttisiin keskiöihin palatakseni: Ainakin Luisilta löytyy nykyään alumiinivalu-keskiöitä, joissa on kaksi eri kuusipulttista jakoa: Luisi-RAID-Personal-Nardi jako, sekä MOMO-Sparco-OMP-jako. Which is nice.

EDIT: pulttijakotietoja päivitetty oikeammiksi.
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Talvipäivillä oli puhetta näistä kuusipulttisten rattien jaoista, ja piti oikein ruveta taas tutkimaan tätä. Ja toden totta: olin väärässä. Kuusipulttisia jakoja on kyllä kaksi hyvin läheltä toisiaan liippaavaa (70 PCD ja 74 PCD), mutta Momo, Sparco ja OMP ovat samalla (70 PCD) jaolla, kun taas Luisi, Nardi, Personal ja Raid ovat sillä toisella (74 PCD).

Aiemmin olin sitä mieltä, että Luisi ja Sparco ovat samalla jaolla. Eivät siis ole, ainakaan tämän(kään) mukaan:

http://www.snapoff.com/rattnav.htm
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Heh. Ja taas kun tässä kattelen rattia niin niin..

Momo boss kits will fit Momo, Sparco, OMP, Isotta, Richbrook and Mountney M Range steering wheels with a 6 bolt, 70mm PCD bolt hole pattern
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

En muista ulkoa mitä tuo PCD on, mutta fakta on että Momo keskiöön sopivat ainakin Sparco ja OMP ratit. Voin mitata huomenna jos muistan.
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Mjooh, sillä mietin tuota PCD ku aiemmin mainittiin tosiaankin tuo momon 74pcd..

Mutta sitten.. mulla on tässä varastossa ollut laik ever yks ratti hyllyssä.. kaveri sano että se on enonsa porssesta..
mut ratin PCD on hieman outo eli bolt-pattern. 74mm se on kun mittaa ristikkäiset + ylhäältä kahteen alhaalla olevaan..
tässä kuva, tunnistaako kukaan?, ratissa ei lue merkkiä, vain Made In Italy.
 

Liitetiedostot

  • outopcd-madeinitaly.jpg
    outopcd-madeinitaly.jpg
    40.9 KB · Lukukerrat 1,299
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Aftermarket ratit ovat 6-pulttisia tuo on 7-pulttinen.
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

ast sanoi
Aftermarket ratit ovat 6-pulttisia tuo on 7-pulttinen.

eli tuo oikeasti voi olla joku orkkisratti, eli koristeena hyvä, ja pitää ostaa porsse jos haluaa käyttää? ;D
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Mjooh, sillä mietin tuota PCD ku aiemmin mainittiin tosiaankin tuo momon 74pcd..

Mietit ihan aiheesta. Näinhän se sanotaan tuossa yhdessä linkissäkin (korjattu nyt aloitusviestiinkin, koska aiemmin se oli väärin). ELI:

-Momo, Sparco ja OMP samalla jaolla (70 PCD)
-Luisi, Nardi, Personal ja RAID ovat samalla jaolle (74 PCD), joka on siis eri kuin Momo-Sparco-OMP jako
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Momo tarjoaa MC6107 "Lancer 1992 ->", joku ebay-myyjä ehdotti EVO VI asti?

Eli onko Lancereiden keskiöt samoja Evo I - Evo VI?

Toinen ebay-myyjä puolestaan myy samaa keskiötä evo I - IX? Kuulostaa uskomattomalta, onko ne keskiöt muka oikeasti samoja, ts. ratit käy ristiin (ainakin spooreille)?

Kolmas puolestaan myy keskiötä VII - IX (joka kuulostaa jo järkevämmältä).
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Osaan sanoa että Evo 4-6 on samalla kartiosovitteella, RS ja GSR samalla kartiolla, mutta GSR malleissa on tietty kellojousi airbagin vuoksi ja RS:ssä perinteinen liukurengas töötille.

Sitten meneekin kiinnostavaksi eli 7-9 GSR on boorilla joka kiristetään sivusta pultilla eikä ole kartio. Tätä samaa kiinnitystä on myös perus-Lancerien sport malleissa.

Evo 7-9 RS on kartiosovitteella joka käsittääkseni on sama kuin Evo 4-6. Tätä sovitetta on mm. perus-Lancerien ei-sport malleissa ja monessa muussakin.
 
Vs: Ratinkeskiöt Mitsuissa ja eri merkkisten rattien pulttijaot

Evot 1-6 on samat kartiot ku normi Lancereissa ja Colteissa, 7-9 on sitten erilainen niin kuin ast tuossa mainitsikin
 
Takaisin
Ylös Bottom