RATKAISTU: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

makewa

New Member
Liittynyt
22 Syyskuu 2013
Elikkäs kävi näin. Eilen yhtäkkiä meno hyytyi tien päällä kun kone sammui. Lähti vielä pari kertaa käyntiin muttei kestänyt kaasua, sittemin ei muuta kuin vähän lupaa. Kun laitan virran päälle, kuuluu ruiskusta semmoiset surinat vähän väliä kuin yrittäisi ruiskuttaa, kierroslukumittarin neula heiluu ja rele naksuu joskus apukuskin jalkatilassa. CE ei pala, joten vikakoodia on ilmeisesti turha yrittää saada esiin. Ei ole isommin oireillut aikaisemmin, joskus on lämpöisenä käynnistyminen ollut vaikeaa.

Kysynkin nyt kokeneilta mitsumiehiltä mikä olisi marssijärjestys vian jäljittämisessä? Itselle nyt tuli mieleen bensapumppu tai sitten vain maadoitus/yhdistysongelmat
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

tukkeutunut pa-suodatin

tai jako hypännyt :-\

tai kampiakselin asentoanturi finaalissa
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

mikki87 sanoi
Mahdollisesti tullu ecu tiensä päähän..

Menisikö ECU noin kertalaakista ilman mitään varoitteluja? Täytyy sitten huomenissa kasata se ledin, vastuksen ja hauenleukojen ihmekone ja tsekata. Jos ECU on mennyt, sitten kyllä käynnistyy kaivinkone ja mitsu katoaa saviroopin syvyyksiin :-X
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

makewa sanoi
Menisikö ECU noin kertalaakista ilman mitään varoitteluja? Täytyy sitten huomenissa kasata se ledin, vastuksen ja hauenleukojen ihmekone ja tsekata. Jos ECU on mennyt, sitten kyllä käynnistyy kaivinkone ja mitsu katoaa saviroopin syvyyksiin :-X

Kokemuksesta voin sanoa että ecu voi lopettaa toimintansa alle 5 minsan sisällä sammutuksesta.. Edellises autos teki noin, emäntä ajo auton pihaan täysin toimivana, meinasin muutaman minuutin päästä lähteä liikkeelle mutta eipä auto enää käynnistynykkää, hörähti pari kertaa mutta sitte lopetti ihan täysin.. :seina

Kannattaa nyt ensi varmistaa ett akus on virtaa tarpeeks ja kaikki kaapelit on kunnolla kiinni.. Ja kannattaa tehdä toi led-lukija, silläkin saa paljon selviteltyä..
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

Pieni väliaikatiedoitus

Ledhärveli tuli tehtyä ja se vilkuttelee tasaisesti noin sekunti per vilaus kun mittasin sekkarilla. Eli ECU pitäisi siis olla kunnossa. Seuraavaksi tutkinnan alle kannattaa ehkä ottaa bensansyöttö?, koska silloin ajossa sammumisen jälkeen pari kertaa vielä lähti käyntiin
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

Joo, tai sitte Ecu on niin sökö, että luulee olevansa kunnossa. ;D

Toki jos helposti pystyt muut mahdolliset vikakohteet tarkistamaan, niin voidaan ensin olettaa ecun olevan ehjä. :)
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

mahtaako se ecu nyt järjissään olla? haiseeko bensa auton ulkopuolella,etenkin kun starttaa?

ettei ole lahonnu pensaputket tankin päästä,mutta sillon pitäs kyllä tuoksu olla ilmassa miltei kokoajan varsinkin jos käyntiin yrittää.

mutta tuo naksunta jalkotilassa kyllä viittais ecun pölhööntymiseen(ohjaa sitä relettä) ja jos naksuu niin ohjaus pätkii....

joskus olen lukenu et hapettumaa myös voipi olla sen konehuoneen sulakerasian alla,kannattaa kattoo.
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

Älkääs nyt heti maalailko piruja seinille, tulee pian itse pääsellainen vastaan ;D Ei haise bensa ei. Edelleenkin olen sitä mieltä että pumppuvika. Katsotaan kun ehditään... ja taretaan. Ruuvailu arktisessa viimassa ei tässä iässä enää oikein nappaa
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

Mahtaako joku guruista tietää mikä tämä venttilihökötys mahtaa olla? Sijaitsee rintapellissä ylhäällä keskellä? Siihen menee kaksi johtoa ja kaksi ilmaletkua. Toisen letkun kiinnike oli murtunut mutten huomannut sitä ennenkuin liikuttelin letkuja ja se irtosi kokonaan. Kokeilin huviksen sitten käynnistää autoa ja se ihmeekseni käynnistyi ja kävikin n. 20 sekkaa, huonosti tosin.

Voisiko vika olla vain ja ainoastaan tuossa venttiilissä, vai mikä lie?

EDIT: kuvausvaiheessa oli liitin irti, ei toki silloin kun kokeilin käynnistää
 

Liitetiedostot

  • kuva1.jpg
    kuva1.jpg
    287.8 KB · Lukukerrat 230
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

makewa sanoi
Mahtaako joku guruista tietää mikä tämä venttilihökötys mahtaa olla? Sijaitsee rintapellissä ylhäällä keskellä? Siihen menee kaksi johtoa ja kaksi ilmaletkua. Toisen letkun kiinnike oli murtunut mutten huomannut sitä ennenkuin liikuttelin letkuja ja se irtosi kokonaan. Kokeilin huviksen sitten käynnistää autoa ja se ihmeekseni käynnistyi ja kävikin n. 20 sekkaa, huonosti tosin.

Voisiko vika olla vain ja ainoastaan tuossa venttiilissä, vai mikä lie?

EDIT: kuvausvaiheessa oli liitin irti, ei toki silloin kun kokeilin käynnistää

Joko egr venttiilin tai jos on katti vehje niin tankin bensa höyryn päästö venttiili (päästää siis kaasut tankista imusarjaa)
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta?

katti on kyseessä ja ilmeisesti venttiili on tämä EVAP purge solenoid

http://tinyurl.com/oyn8fuf

Eikun metsästelemään kyseistä osaa
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta? Ratkaistuko?

Tilannepäivitystä

Tuli mieleeni kokeilla sellaista että nappasin toisenkin letkun irti ja kytkin ne suoraan toisiinsa ja irroitin sähköliittimen. Kone lähti käyntiin heti kakistelematta ja käy kuin unelma. Tämä tiedoksi jos jollekulle sattuu samanlainen probleema. Osaako joku muuten tarjota kyseiselle bensahöyryn päästöhärvelille järjellisen selityksen olemassaoloonsa? Onko se vain jokin viherpiipeeröiden lepyttämisesksi sorvailtu keksintö? Ainakin auto tuntuisi toimivan ilman venttiiliäkin, huomenna kokeilen vielä tulpata molemmat letkut, katsotaan mitä se vaikuttaa
 
Vs: Galant 2.0 GLI -90 sähkövika vai jotain muuta? Ratkaistuko?

makewa sanoi
Tilannepäivitystä

Tuli mieleeni kokeilla sellaista että nappasin toisenkin letkun irti ja kytkin ne suoraan toisiinsa ja irroitin sähköliittimen. Kone lähti käyntiin heti kakistelematta ja käy kuin unelma. Tämä tiedoksi jos jollekulle sattuu samanlainen probleema. Osaako joku muuten tarjota kyseiselle bensahöyryn päästöhärvelille järjellisen selityksen olemassaoloonsa? Onko se vain jokin viherpiipeeröiden lepyttämisesksi sorvailtu keksintö? Ainakin auto tuntuisi toimivan ilman venttiiliäkin, huomenna kokeilen vielä tulpata molemmat letkut, katsotaan mitä se vaikuttaa

se on niintä viher pipertäjien juttuja mutta ei ole hyvä jos on auki koko ajan, melkeinpä etsisin sen ilman kattia olevan mallin paine-takaisku venttiiliin väliin ja kytkisin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin väliin letkun. jos on auki koko ajan niin täydellä tankilla saattaa imasta bensat koneeseen aktiivihiilisuodattimen läpi.
 
Takaisin
Ylös Bottom