Regeneratiivisen jarrutuksen tason valinta

karejg

New Member
Liittynyt
18 Elokuu 2015
Sijainti
Hämeenlinna
Oletuksena autossa on taso B2. Kun olen lähestymässä liikennevaloja ja nostan jalan kaasupolkimelta, niin lataako auto enemmän sähköä tuolla tasolla B2 vai esim. tasolla B3? Auton nopeus tietenkin hidastuu enemmän tasolla B3. Mitä vaikuttaa lautauksen määrään auton nopeus? Mikä siis olisi optimitilanne? Paljon lataustehoa (B3) ja hidas nopeus vai vähän lataustehoa (B2), mutta suurempi nopeus? Matka liikennevaloihin on sama.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Leafissa taloudellisin tapa on käyttää mahdollisimman voimakasta regeniä. Olettaisin saman pätevän Mitsuunkin.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Kannatan myös voimakasta jarrutusta. Muutoin kitkat ja ilmavastus liike-energiasta osan ja akkuun jää vähemmän. Voimakas jarrutus vain pitää aloittaa lähempänä stop paikkaa muutoin pysähtyy liian aikaisin. Käytännössä ei taida olla todellista merkitystä sillä virta -yms häviöt kasvaa generaattorissa. Ja kumitkin kuluu nopeammin äkäisessä jarrutuksessa.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Onko muilla ilmennyt tilannetta että läpät eivät toisaikaisesti muuttaisi regeneroinnin voimakkuutta. Melko ikävää vain lasettaa mäkeä alas kohti liikenneympyrää ja koittaa siinä nopeasti jarruttaa ilman jarrua, ja kas kummaa läpät eivät tee mitään ja jalka jarrulle
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Onko muilla ilmennyt tilannetta että läpät eivät toisaikaisesti muuttaisi regeneroinnin voimakkuutta. Melko ikävää vain lasettaa mäkeä alas kohti liikenneympyrää ja koittaa siinä nopeasti jarruttaa ilman jarrua, ja kas kummaa läpät eivät tee mitään ja jalka jarrulle

Generaattorille ei saada hidastuksen mahdollistavaa kuormitusta, jos akku täynnä, liian kylmä tai muusta syystä estynyt ottamaan vastaan suuria virtoja.

Veikkaan kohdallasi ensimmäistä, eli voimakas regenerointi ei ollut ehkä mahdollista, jos olit juuri ladannut akun täyteen?

Ylipäätään paljon puhutaan regeneroinnin tehokkuudesta yms. mutta hyvää kokonaishyötysuhdetta tavoitetellessa kannattaa myös keskittyä ja opetella rullaamaan ilman regenerointia.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Itse olen siinä uskossa, että pisimmälle pääsee kun laittaa B0 asetuksen ja jarruttaa normaalisti jalkajarrulla. Hitaasti eteenpäin ajaessa huomaa, kun laittaa B0 päälle kuinka auto tavallaan "vapautuu" liikkumaan kevyemmin...
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Itse olen siinä uskossa, että pisimmälle pääsee kun laittaa B0 asetuksen ja jarruttaa normaalisti jalkajarrulla. Hitaasti eteenpäin ajaessa huomaa, kun laittaa B0 päälle kuinka auto tavallaan "vapautuu" liikkumaan kevyemmin...

Itse huomannut myös että B0 on "liukkaampi" tasakaasullakin. Kaupungilla b5 on kyllä hieno kun selviää melkein pelkällä kaasupolkimella . Mutta täytyy kattoo miten regen namiskat alkaa toimimaan kun tää vesisade loppuu ja paikat kuivuu. Olisi vain fiksun oloista himmata ennemmin regenillä kuin jarruilla pienemmissä nopeuksissa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Regeneroinnissa osa energiasta muuttuu lämmöksi. Taas JOS auto pystyy rullaamaan "vapaalla" ilman että polttomoottori käy, on tämä taloudellisin siirtymistapa.
 

Ben Marco

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2019
Itse käytän noita lärpäkkeitä todella paljon ja jalkajarrua sitten vain jos tilanne vaatii. B0 aina kun auto liikkeessä, eikä hidastusta tarvita. Hyvällä ennakoinnilla B1-B5 nopeahkolla porrastuksella ja avot tiukahkot risteyksetkin taittuvat mainiosti. Huomioitavaa on tarkkailla muuta liikennettä, koska jarruvalot eivät syty ilman jalankäyttöä polkimella. Tuossa aiemmin tuli itsellekin hyvää uutta tietoa tuosta regeneroinnin puutteesta, kun akku on täysi. täytyy muistaa.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
. Huomioitavaa on tarkkailla muuta liikennettä, koska jarruvalot eivät syty ilman jalankäyttöä polkimella.

Kyllä minulla ainakin jarruvalot palaa pelkällä regenilläkin, olikohan B3-B5 tasoilla. Myös cruisella jos ajelee isoa alamäkeä, jarruvalot päällä menee koko mäen..
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Jotenkin muistikuva, että tuo jarruvalojen syttyminen regenin kanssa tuli korimalli uudistuksessa.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Mulla on siis -14 malli ja jarruvalot palaa. Olisiko ennemmin joku maakohtainen ero? Ruotsin tuonti..
 

Tume_T

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2015
Sijainti
Sodankylä
Itse törmännyt sellaiseen ongelmaan tai ominaisuuteen, että esim. risteykseen tullessa B5 päällä auto ei aluksi tunnu jarruttavan regeneroinnilla juuri yhtään ja sitten, kun jarrulla vähentää vauhtia niin regenerointi tulee mukaan hitaammalla nopeudella (Huomaa siis auton tehokkaammasta jarrutuksesta). En sitten tiedä onko vika vai ominaisuus, mutta tuntuisi siis olevan nopeuteen sidoksissa tuo "jarrutusteho". Auto Hollannin tuonti vm14 Outlander
 
Ylös Bottom