Rengaspaineista

M

Misukka

Guest
Olisko 2.3baria liikaa 155/80/13" talvirenkailleni?
En muista enää suositteliko rengasliike 2.1, 2.2 vai 2.3 baria :-\
Eikös yleensä laiteta talvigummeihin kesäkumeja reippaammin ilmaa ???
 
Tää on ihan MUTUa, mutta kuulostaa aika korkealta painemäärältä tuollaisiin kiekkoihin... Olen myös erimieltä tuosta, että talvigummeissa olisi enempi painetta kuin kesärenkaissa. Mutta kuten sanoin, tuo on täysin MUTUa, korjatkoon joku, joka oikeasti tietää asiasta ;D

Ps. mulla paineet 195/55/15 talvikiekoissa 2.2bar takana ja edessä 2.1
 
2.1 alkaa oleen sopiva paine 155-80/13" kumille. (olkos se ohjekirjassa että 2.1-2.2)

sit kesänakit jotka o matalaprofiilit ni pitää olla painetta nii paljo ku "uskaltaa" pitää. Eli profiilin madaltuessa pitää paineita nostaa.
Itellä on 2.6 bar 205/45-16" kumeissa.
 
Nykyaikainen vyörengas kestää kyllä reilustikin painetta kulumatta omituisesti tms. Ajotuntuma muuttuu epämukavammaksi, mutta samalla ehkä myös täsmällisemmäksi. Eli mielestäni ei ole liikaa.

Melkein kuitenkin suosittelisin, että kokeilet eri paineilla (ja huomioit, että 20 astetta pakkasta vaikuttaa aika paljon). Autoslalom touhuissa on tullut huomattua, että sopivat paineet ovat todella auto ja rengaskohtaisia. Eräät 195/50-15 renkaat pitivät parhaiten 2.4 barin paineilla ja eräät toiset taas 1.8 barilla ja kyseessä oli sama auto. Alle 2.2 barin painetta en käyttäisi tieliikenteessä näin matalalla nakilla. Vanteesta tulee entinen hyvin nopeasti sopivassa kuopassa.

Nykyisessä 1100 kiloisessa käyttökotterossani olen pitänyt 175/65-14 renkaissa kesällä 2.3 edessä ja 2.1 takana. Talvella 2.4 edessä ja 2.3 takana. Jos nollakelissä tarkistaa eikä jaksa vaihdella sään mukaan, niin pitää lisätä vielä ainakin 0.1 bar noihin arvoihin.
 
Mun galantin manuska ainaski suosittelee 185/70/14 renkaille 1.8 paineita... ja olikos se nyt sitte eteen 2.0 vai toistepäin... mut kummiski 1.8-2.0 suosittelee galantin manuska
 
Lancer sanoi
sit kesänakit jotka o matalaprofiilit ni pitää olla painetta nii paljo ku "uskaltaa" pitää. Eli profiilin madaltuessa pitää paineita nostaa.
Itellä on 2.6 bar 205/45-16" kumeissa.

Lancerin ilmoittamaa tietoa tukien. mulla on kesäpalloissa (235/40/18) 3.0 bar, ja hyvin on homma pelannu. saman verran pidin myös entisis (205/40/17), neljä kesää oli samat renkaat alla,enkä löytäny moittimista.
 
Aivan.. Mitä matalampi profiili, sitä enempi painetta.. Mullakin 2.5-2.8 baria (riippuen ajosta/kuormasta) kesänakeilla. 205/40/17

Mutta 2.3 baria kuulostaa silti kovalta paineelta noihin kevarinrenkaisiin :)
 
Kävin kysyy asiaa paikallisesta kumikorjaamosta (josta ostin 2kpl noita pizzanleikkureita, loput 2 olivat 1 talven ajetut niin ostin tietty samanlaiset) ja ehdottivat 2.1/2.2bar paineita :eek:

Eli saa jäädä noi 2.3baria, kun ilimat kylymöö niin paineet laskee ;D

Kait se on ammattimiestä uskottava, joka tekee työkseen ko. hommaa :p
 
Weitec sanoi
Kait se on ammattimiestä uskottava, joka tekee työkseen ko. hommaa :p
joo, yhtään aliarvioimatta tuota sinua palvellutta ammattimiestä. mut niitäkin näyttää olevan moneen lähtöön tällä rengasalalla, eli on ammattimiehiä ja "ammattimiehiä". esimerkkinä mainittakoon kun kävin aikanaan ostamassa noi 205/40 fillarit, nii asentaja oli suht epävarman tuntunen siitä että minkälaiset paineet niihin pitäs laittaa. kolleegansa kanssa keskusteltuaan tulivat siihen lopputuloxeen, että eiköhän se 2.0 baarii ole aika kohdallaan. pikkasen joutu taivuttelemaan sitä, ennenkun sain sen laittamaan niihin 3.0 baarii ( ja tämä oli ihan "valtakunnallisesti tunnustettu" rengasliike, eikä mikään "pikkulafka").
mut jokatapauxes turvallisii kilometrei sulle niillä fillareilla, huolimatta mihin bar lukemaan sitten päädytkään. :)
 
Kiitos kiitos :)
Eipähän noilla paineilla nastat pääse kulumaan ;D

Joo, pittää mitata renkaanpinta tuossa ajeltuani tovin ja käydä asentajaa vetämässä pitkin korvia jos kuluu keskeltä kaljuksi talvessa :-* :p
 
Tervehdys

Ajoneuvosi rengaspaineiksi suosittelemme:

Normaali kuormitus etu 2.4bar, taka 2.4bar
täyskuorma etu 2.7bar, taka 2.7bar

nämä ilmanpaineet ovat talvirenkaille, kesärenkaat 0.3bar pienemmillä paineilla.

Michelin ukko
Oy Suomen Michelin Ab

:eek: :eek: :eek: :p
 
Weitec... joo kyllä ne näköjään kovasti hehkuttavat tollasten paineitten puolesta. jotta eihän siinä mitään, pistät mainitut paineet sisään ja eiku ajoo vaan mutkast tietä näkymättömiin. sit jos aikanaan näyttää fillarit siltä että ei se homma nyt ihan näin skulannukkaa, nii lyöt tosta michelin ukolle mustaa valkosella tiskiin (samalla pienellä vasuriheijarilla jakauxen vinoon ;D). ja jatkat toteamalla että uudet fillarithan menee sitte teidän piikkiin,eix jeh! ;)
 
zare sanoi
Weitec... joo kyllä ne näköjään kovasti hehkuttavat tollasten paineitten puolesta. jotta eihän siinä mitään, pistät mainitut paineet sisään ja eiku ajoo vaan mutkast tietä näkymättömiin. sit jos aikanaan näyttää fillarit siltä että ei se homma nyt ihan näin skulannukkaa, nii lyöt tosta michelin ukolle mustaa valkosella tiskiin (samalla pienellä vasuriheijarilla jakauxen vinoon ;D). ja jatkat toteamalla että uudet fillarithan menee sitte teidän piikkiin,eix jeh! ;)

Tallessa ovat lähetetty viesti että saatu ja laitoin vielä ihmetyksen kera palautetta ko. paineista. Mikäli nakit menee vituksi niin otan viestit sekä tämän juuri tekemäni nyrkkiraudan mukaan ja sitten neuvotellaan korvauksista 8) ;D
 
Ei ne mene piloille. Se keskeltä kuluminen liian isoilla paineilla oli lähinnä ristikudosrenkaiden aikakauden juttuja. Vyörengaskin voi tosin kulua keskeltä, jos on liian kapea vanne tms. Sitkeässä istuvat nämä 70-luvun käsitykset...
 
Takaisin
Ylös Bottom