Rumpu ei irtoa ja käy 3:lla pytyllä

O

Oscar

Guest
Autoista kun en tiedä vielä juuri mitään niin mitähän kannattaisi tehdä / tarkistaa kun Lancerini (Peltotauto, Mitsibushi Lancer GLX -87) käy vain kolmella pytyllä (seissyt koko talven pihalla)?

Ja toisekseen mitenhän saan takarenkaan jarrurummun irti? Rengas on irti ja se keskellä oleva pultti, mutta ei vieläkään lähde vetämällä irti (on se rengas jotenkin lukkiutunut, pitänee jarrukengät vaihtaa).

Tuossahan ei pitäisi muuta irrotta kuin se pultti?
 
Oscar sanoi
Ja toisekseen mitenhän saan takarenkaan jarrurummun irti? Rengas on irti ja se keskellä oleva pultti, mutta ei vieläkään lähde vetämällä irti (on se rengas jotenkin lukkiutunut, pitänee jarrukengät vaihtaa).

Motista en sano mitään mutta kerran oli jarrut jumissa Mazdastani (R.I.P), avasin pultin ja laitoin renkaan kiinni ja voimalla repäsin niin irtosipa rumpu lopulta. ;)

Omalla vastuulla tietenkin ::)
 
http://www.koivunen.fi/omc.htm <---- tuossa olisi kuvien kanssa "ohjeet"
* Irrotetaan pyörät
* Tarkastetaan, että käsijarru on täysin vapaalla.
* Automaattinen tai manuaalinen jarrukengän säädin rummun sisällä nollataan alkuasentoon.
*Jarrurumpu irrotetaan voimakeinoja käyttämättä, jotta pyörän navat, pyörän laakerit, anturit ja hammaskehät (ABS) eivät vaurioituisi.
 
Jos kengät ovat rumpua vasten jumittuneet niin irroittaminen vaatii voimaa. Saattaa toki irrota autolla pakittamallakin. Itsellä vaan jumi ihan totaalisesti aikoinaan, eri merkissä tosin.
 
Kengät ovat todennäköisesti "kaivautuneet" rumpuun joten kaulus on edessä eikä irtoa suoraan vetämällä. Tällöin VAROVASTI rummun reunoja vasaralla naputtamalla ne saa tulemaan tois urasta.

Voimakeinoja ei kannata käyttää jos ei halua uusia rummun sisuskaluja kokonaan.
 
Voikohan tässä minun Lancerissa nollata jarrukengän säätimen alkuasentoon?

Noissa ohjeissa luki jotain..

Ei hellästi eikä voimallakaan ole irronnut tuo rumpu.. :seina
 
Onko takajarrut jumissa? Pyöriikö siis kun ajat?

Kyllä sen rammun pitäisi oikealla tekniikalla irrota vaikka olisikin jumittunut, kunhan varot ettet hajota laakereita samalla. Itsellä tosissaan oli jumittunut sen verran tiukkaan, että vaati renkaan kiinnittämistä parilla pultilla ja kovaa riuhtaisua, sai sitä niin kutsuttua momenttia. :) Kovin uudessa autossa en tätä konstia käyttäisi, mutta -86 Mazdassa ei ollu niin nuukaa. Melko samalla systeemillä on varmaaan -87 Lancerin rummut.

Mites se käynti, oletko tarkastanut virranjakajan, johdot jne, voipi olla ihan pikkuvika, tai sit ei ;)

Edit: Typo
 
No niin, rumpu on irti rengas pyörii mukavasti!

Mutta nyt tuo toinen ongelma, eli käy vain 3:lla pytyllä.

Virranjakajan ja tulpanjohdot olet tarkistanut, niissä ei ole häikkää. Epäilen vähän että voisi olla tulppa rikki, mutta mistä erotan ehjän tulpan rikkinäisestä?

Remontti on työn alla, pikaisia vastauksia kaipailen!!!

Edit: Niin tuo minunkin rumpuni kaipasi todellakin sitä "momenttia"! :peukku
 
Oscar sanoi
Virranjakajan ja tulpanjohdot olet tarkistanut, niissä ei ole häikkää. Epäilen vähän että voisi olla tulppa rikki, mutta mistä erotan ehjän tulpan rikkinäisestä?

Tulppa ei maksa kuin pari ekua/kpl. Jakajan kansi ja johdot kannattaa puhdistaa huolella ja katsoa että johdot ovat kunnolla kiinni, onnea metsästykseen :)
 
Kiitos linkeistä ja vinkeistä, enää en apua tarvitse auto toimii mainiosi!

Sain käymään 4:llä pytyllä kun vaihdoin nuo uudehkot tulpat 4v seisoneen auton tulppiin ;D (eli joku tulpista oli rikki)!
 
Vanha auto on todella hyvä opettelemisen väline, kokeilemalla oppii nimimerkki: kokemusta on. Homma menee välillä*ituiksi mut siitä oppii :)
 
Näin se on, itse tekemällä oppii ja oivaltaa vaikka välillä meinaa armottomasti v*tuttaa! :)

Ja kun tuo nyt on peltoauto niin varmaa lähes tulkoon on että ennen syksyä foorumeille palaillaan! ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom