Sähköautojen lataus

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Mitä enemmän sähköautojen latausta opettelee, sitä enemmän huomaa, että on opittavaa. Pari kurssia korkeakoulutasoista sähköopetusta on ollut hyvä pohja + tietysti sähköautoihin liittyvät turvallisuus ja pätevöitymiskoulutukset auttavat tietämään, että mitä ei saa tehdä, ja kuinka vaarallista se oikeasti on tehdä asioita väärin.

Ensimmäisen erän PHEV:n tilaajat saivat Plugit.fi firman käynnin ilmaiseksi (=Delta maksoi), jossa käytiin lävitse talon sähköjärjestelmät, että miten ne kestävät latausta. Usein ei oikein kunnolla kestä edes sitä vakiona tulevaa 10A latauspiuhaa.

Outlanderhän pystyy lataamaan myös 15A:n virralla, jolloin tarvitaan uusi latauspiuha. Ongelma vaan on, että suurin osa 16A pistorasioista, mitä rakennuksissa on, eivät kestä tuota 16A virtaa. Tai siis kestävät, kun niitä kerran on, mutta niiden kestävyys on mitoitettu hetkellisen käytön mukaan, eikä jatkuvan käytön mukaan - jollaiseksi sähköauton lataus katsotaan.

Eli kotiin ei oikeastaan voi hankkia mitään laturia, joka liitettäisiin normaaliin Schuko rasiaan, ja joka lataisi 16A. On olemassa erikseen 16A luokiteltuja rasioita, eli tuollaisen voisi sitten sähkärin avustuksella tehdä ja ostaa vaikka i-Mievin laturin, jolla saisi Outlanderiin potkua.

Kotikäyttöön suositellaan ja on turvallisinta asentaa kiinteästi kytketty latausboksi. Hinnat ovat jo vuodessa tippuneet ihan hyvin, ja varmasti tippuvat vielä lisää, jos vain malttaa odottaa. Nykyinen kaupallinen hintaluokka on jotain tuhannen euron luokkaa.

Julkiset latauspisteet ovat suurimmaksi osaksi schuko pistorasioita, jotka kestävät tuon 10A kuorman hyvin, mutta 16A lataus voi olla jo vähän riskimpää. Normaalisti tuossa sulaa vain ne rasian sisuskalut, eikä esim laturin pistokkeet (ymmv)

Joissain (en ole käynyt kaikissa) Fortumin pisteitä on Schukon yhteydessä myös euroopan hyväksymä Mennekes tyylinen liitin (mutta mm- Hyvinkään Willassa on VAIN Mennekes), josta saa ulos enemmänkin kuin 16A, mutta jos siitä liittää piuhan Outlanderiin, niin latausmaksimi on aina 15A, jonka määrittelee Outlanderiin asennetun laturin teho.
Tämä tarvitsee erillisen piuhan, eli Mennekes type 2 adapterin Outlanderin J1772 type 1 piuhaan. Noiden hinnat on euroopan nettikaupoissa £170 - 229e. + rahti.

Sitten on tietysti pikalaturi ChaDeMo, josta tulee n. 300V tasavirtaa suoraan akuille - Fortum/ABC pisteissä maks 50A virralla. Tuosta tulee se n. puolituntia akun 30->80% lataus. (26-27 min todelliset käynnit) Näissä piuha on aina kiinni laturissa, eli tätä latausjohtoa ei tarvitse olla itsellä.

Tuossa pikakooste.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Sähköautojen lataus

En tiedä noista nettikaupoissa olevista Mennekes-J1772 piuhoista mitään, enkä niiden hyväksynnistä, mutta uskoisin niiden olevan samoja, kuin mitä kiinasta bulkkina tulee. Olen kysellyt hintoja suoraan sieltä Kiinasta, mutta Suomen lainsäädäntö ja maahantuojien vastuut kummittelevat mielessä niin paljon, että en uskalla noista kaupallista toimintaa aloittaa.

Halvin saamani tarjous on nyt rahteineen 189 dollaria. Tuon kun kurssittaa euroon ja laittaa Alvin päälle, niin saadaan n. 168 euroa.

Kimppatilaus laskisi rahdin hintaa hieman, mahdollinen tulli tulee vielä päälle ja sen suuruus lienee pari prosenttia. HIntaluokka piuhalle olisi siis n. 150-170 euroa.

Piuha olisi siis Mennekes (male) - J1772 (auton liitin) piuha 2,5 neliön TUV hyväksytyillä johdoilla, pituus 3m. Tätä ei saa käyttää missään muussa kuin Outlanderissa (max 16A). Eli esim 6,6kW LEAF:n laitettuna johto lämpenee ja eristeet saattavat sulaa tms. Johto muuten sopii kaikkiin sähköautoihin, joissa on sama J1772 liitin ja maksimi latausvirta 16A.

Piuhaa voisi siis ainoastaan käyttää julkisissa latauspisteissä, joissa on Mennekes liitin. Myös tietysti kotonaan, jos haluaa hommata oman seinäboksin, jossa tuo sama Mennekes liitin. Mannereuroopan julkiset aseman käyttävät kaikki tuota Mennekes liitintä, eli siellä reissaajille tuo on ns. pakollinen, jos autoa haluaa ladata.

Kiinnostuneet voivat kysyä kimppatilauksesta lisää minulta, mieluitin s-postilla tai privana.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Nyt ei leikkaa ??? siis piuhalle on käyttöä vain tietynlaisessa lautausasemassa ja semmosen ostaminen himaan maksaa tonnin. Mikäs tuossa on ideana. Mä kaipaisin vaan lyhyempää 16A piuhaa hima käyttöön.
 

terracot

New Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

Eikös nuo mm. joissain kauppakeskuksissa olevat sähköautoille varatut paikat vaadi juuri tuon Mennekes kaapelin, eli ilman sellaisen ostamista ei pääse paikkoja hyödyntämään? Olisiko 5 m kaapeli 3 metristä parempi näissä? Oma auto vasta matkalla Suomeen, joten omat kokemukset vielä puuttuu, mutta voisin olla kiinnostunut järkevän hintaisesta kimppatilauksesta.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Sähköautojen lataus

Anaconda sanoi
Nyt ei leikkaa ??? siis piuhalle on käyttöä vain tietynlaisessa lautausasemassa ja semmosen ostaminen himaan maksaa tonnin. Mikäs tuossa on ideana. Mä kaipaisin vaan lyhyempää 16A piuhaa hima käyttöön.

Mennekes liittimiä on eurooppa väärällään, ja Suomessakin useimmissa julkisissa latauspisteissä. Siellä sitä voi käyttää, mutta ei ole pakko jos ei halua.

Kyllä niitä schuko - 16A piuhojakin on olemassa, mutta kun niitä ei ihan oikeasti saisi kotona käyttää... I-Mievin ja ilmeisesti Leafinkin ensimmäiset laturit ovat sellaisia kummajaisia, jotka lataavat 16A Schukosta. Ei kai noita taloja ole montaa sen takia palanut.

Charge Amps ainakin Ruotsissa toimittaa sellaista kaapelia, joka osaa 6, 10 ja 16A lataukset, mutta hinta rahteineen ja veroineen jossain 800 e hinnoissa. Levottoman hintaisia, kun sisällä oleva elektroniikka maksaa muutamia euroja. Mutta jos noissa on oikeat hyväksynnät (Niinkuin pitäisi kaikissa tuotteissa Euroopassa olla), niin se hyväksyntä maksaa hunajaa ja lisätään tietysti loppuhintaan. Artisti maksaa. Nyt muuten näyttäisi, että hintaa ei enää nettisivuilla ole - on vain ilmainen "varaus" ostamaan tuote, kun sitä taas saa... Erikoinen tapa.

Itse päädyin tuon tilasta tilaamaan laillisen seinäsetin FinnElectricilta. Tulee kiinteästi asennettua ja laajennusvaraa on jatkossa lisää. PHEV ei takuulla tule olemaan viimeinen sähköllä kulkeva autoni.

Sen lisäksi ajattelin uhrata tuon n puoltoistasataa tuohon Mennekes-piuhaan, jotta saa kauppareissusta vähän enemmän irti kotiinpaluuta varten. Kuten jossain toisessa säikeessä jo aiemmin todettiin "Kyllä säästäminen käy kalliiksi". :)
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Sähköautojen lataus

terracot sanoi
Eikös nuo mm. joissain kauppakeskuksissa olevat sähköautoille varatut paikat vaadi juuri tuon Mennekes kaapelin, eli ilman sellaisen ostamista ei pääse paikkoja hyödyntämään? Olisiko 5 m kaapeli 3 metristä parempi näissä? Oma auto vasta matkalla Suomeen, joten omat kokemukset vielä puuttuu, mutta voisin olla kiinnostunut järkevän hintaisesta kimppatilauksesta.

Jumbossa on Schukot, Stockmannilla Schuko+Mennekes ja Willassa on vain Mennekes. Muualla en ole vielä käynyt. Kun tuo autossa pyörisi ns. jatkuvasti mukana, niin ajattelin, että 3m riittäisi joka paikkaan, eikä veisi autossa niin paljoa tilaa.. On totta, että jos vaikka ne sähköautopaikat olisi täynnä, niin 5m johdolla vetäisi vielä viereisestäkin ruudusta. 5m johto ainakin noissa muissa nettikaupoissa maksaa 20e enemmän, ehkä todellinen hinnanlisäys olisi lähempänä 10 euroa.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Sähköautojen lataus

Willassa on paikat sähköautoille ihan oven vieressä, joten aina täynnä. Tosi fiksua!
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

tiko sanoi
Willassa on paikat sähköautoille ihan oven vieressä, joten aina täynnä. Tosi fiksua!

Täynnä ladattavia vai täynnä muita ajoneuvoja?
(ilmeisesti kuitenkin tavallisia?)
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Sähköautojen lataus

En ole sähköautoon törmännyt. Käyn ko talossa parikertaa viikossa ja kerran olen saanut pysäköidä "vähäpäästöisille autoille" tarkoitettuun ruutuun, otin valokuvan ;D
No ihan yks lysti, mutta jos olisivat laittaneet nuo latauspisteet johonkin pimeään nurkkaan, johon ei vahingossakaan muut eksy, niin joskus joku voisi niitä käyttääkkin.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Garrett sanoi
Jumbossa on Schukot, Stockmannilla Schuko+Mennekes ja Willassa on vain Mennekes. Muualla en ole vielä käynyt. Kun tuo autossa pyörisi ns. jatkuvasti mukana, niin ajattelin, että 3m riittäisi joka paikkaan, eikä veisi autossa niin paljoa tilaa.. On totta, että jos vaikka ne sähköautopaikat olisi täynnä, niin 5m johdolla vetäisi vielä viereisestäkin ruudusta. 5m johto ainakin noissa muissa nettikaupoissa maksaa 20e enemmän, ehkä todellinen hinnanlisäys olisi lähempänä 10 euroa.
Mä oon käyttänyt Jumbossa ihan sitä normi pistorasiaa. Samaten Stockalla, Verkkokaupassa, Sellossa, Kaaressa jne. Mistä ihmeen mannekiinista ja scud ohjuksesta oikein puhutte ;D? Missään en ole nähnyt vielä muunlaista rasiaa, kuin mikä löytyy kotoakin. Ilmeisesti olen jäänyt jostain paitsi ???
 

PlugIt

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

PlugIt avaa lähiviikkoina verkkokaupan, josta 16A Type 2 - Type 1 kaapelin voi hankkia n 300€ hintaan. Kannattaa seurata osoitetta www.plugit.fi
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Garrett sanoi
Siis tuo on just sellainen mitä tuossa aikaisemmin tarjosin. Type 2 = Mennekes, ja Type 1 = J1772. Kolmesataa on mun mielestä aika paljon.

Ok, mä oon vaan siis tippunut kärryiltä ???
Eli voiko tommosella lataa normi pistorasiasta, jos siinä on 16A sulake takana?
Vai oliko tää se mikä tarvii jonkun lisävarusteen vielä?
Ja mikä sen sun hinta oli?
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

Noin.
Nyt on vakiolatauskaapelista kumipäällysteinen verkkojohto sisältä poikki. (se lyhyt n.40cm)
Tuota jo aattelinkin kuukausi takaperin, että jokohan kohta kupari katkeaa.
Kun tuo läpivienti/vedonpoistonippa (PG?) on niin kireellä ja kumikaapeli pehmeä, että puristus mulkkaa ne kuparisäikeet hissukseen poikki.
Tohon tarttis olla joku vahvistettu kumikaapeli taikka muovipintainen verkkojohto ni ehkä kestäisi enemmän puristusta ja aikaa?

Mites muilla joko pätkii?
Kannattaa varoa ton liitoksen rasittamista jos on kumipintainen verkkojohdonpätkä.
Eli silkkihansikkain vaan :)

Delta-autossa toimivat erittäin asiallisesti ja uuden laittoivat tilaukseen.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

pitkamad sanoi
Mites muilla joko pätkii?
Kannattaa varoa ton liitoksen rasittamista jos on kumipintainen verkkojohdonpätkä.

Piuha on kovalla käytöllä, mutten ole huomannut mitään muuta, kuin ulkoista normaalia kulumaa ja likaantumista. Täytyy tutkia toi mainitsemasi liitos tarkemmin.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Sähköautojen lataus

Minulla meni latauslaite "vikatilaan"', eli punainen valo paloi, kun olin auton ladannut. Onko muilla tapahtunut vastaavaa?

Akun varaus näytti 46km, normaalisti pääsääntöisesti 42km, kun lähdin ajaman ajo tuntuma oli varsin mielenkiintoinen. Auto meni kuin hevonen, tuntui että pitää painella jarrua kaasun sijaan, ettei nopeus nouse liikaa. Normaalisti kun ajan Helsinkiin ja takaisin keskikulutus on noin 5,5 l, nyt se oli 3,5l. Luulen että virtaa oli noin kolmannes enemmän, kuin ennen?! Tämän jälkeen kun olen ladannut, niin varaus on ollut 36-38 km.

Oli sen verran hieno ajokemus, että voisin ottaa tuon moodin käyttöön ihan jokapäiväiseen ajoon :)
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Anaconda sanoi
Piuha on kovalla käytöllä, mutten ole huomannut mitään muuta, kuin ulkoista normaalia kulumaa ja likaantumista. Täytyy tutkia toi mainitsemasi liitos tarkemmin.

Ei mitään merkkiä kulumisesta tms. Mulla tosin tuo "mötikkä" osa lepää kotioloissa siinä lataussyvennyksessä ja muualla yleensä ripusta sen siitä riiputuslenkistä johonkin, ettei paino ole sen johdon varassa. Liekö nuo toimenpiteet pitäneet sen paremmassa kunnossa?
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

tiko sanoi
Minulla meni latauslaite "vikatilaan"', eli punainen valo paloi, kun olin auton ladannut. Onko muilla tapahtunut vastaavaa?

Akun varaus näytti 46km, normaalisti pääsääntöisesti 42km, kun lähdin ajaman ajo tuntuma oli varsin mielenkiintoinen. Auto meni kuin hevonen, tuntui että pitää painella jarrua kaasun sijaan, ettei nopeus nouse liikaa. Normaalisti kun ajan Helsinkiin ja takaisin keskikulutus on noin 5,5 l, nyt se oli 3,5l. Luulen että virtaa oli noin kolmannes enemmän, kuin ennen?! Tämän jälkeen kun olen ladannut, niin varaus on ollut 36-38 km.

Oli sen verran hieno ajokemus, että voisin ottaa tuon moodin käyttöön ihan jokapäiväiseen ajoon :)
Mielenkiintoinen ilmiö :peukku.

Missäköhän vaiheessa virityspajat alkaa tarjoo tuunauksia sähkömoottoreihin ja akkuihin. Varmaan sähkösysteemeissäkin on hyödyntämätöntä potentiaalia, mitä voisi tuoda esille softalla tms.

Varmaan myös mahdollista joissain vaiheessa vaihtaa akkuja tehoversioihin tms.
 

asx

asx 2,2 DI-D Cleartec Instyle 4WD 6A.. golt 1.3 99
Club Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2014
Sijainti
siikainen
Vs: Sähköautojen lataus

Kai niissä vähä on mahollista virittää , nostaa jännitettä tms , sittenhän toi vasta olisi peli kun toho ympättäs viälä toi kaasu niin ei periaattees tarvis pensaa ollenkaa ... mä jo oottelenki kaasul toimivaa asx sää jos sellane joskus tulee markkinoille ..
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

Sain tänään haettua uuden latausjohdon takuuseen ja taas toimii! :)
Viimeviikolla tuli tekstiviesti, että kaapeli on noudettavissa liikkeestä.
Hyvää palvelua Deltasta.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Sähköautojen lataus

En ole varma koskiko tuo vaihto operaatio vain sitä ensimmäistä erää autoja. Niihin oli asennettu tavis lampuille tarkoitettu ohjaus, autossaan on led takavalot.

Vielä siitä vikatilaan menneestä latauksesta: auto latauksen lopussa jotenkin tasaa, tai jotain, varauksen akuissa. Jos se esim on päivällä latauksessa ja lataus on melkein täysi, mutta tämä tasaus kesken, antaa tietokone aika hyviä lukemia. Eilen taisi olla hieman vastaava tapaus, ajomatkaa luvattiin 48 km. Millaisia lukemia itse saatte latauksen jälkeen, siihenhän tietty vaikuttaa oma ajotyyli sekä ajohistoria? Tätä akun "tasausta" ei suoriteta, kun auton lataa noista suurjännite asemilta. En tiedä onko tuossa se syy, miksi akkuja ei ladata täyteen ko asemilla?

Kun perjantaina hain autoni huollosta, oli identtinen veli vierellä, täytyi hieman arpoa kumman auton ovea alan avata. Oli perättäiset kilvet autoissa :)
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

tiko sanoi
Millaisia lukemia itse saatte latauksen jälkeen, siihenhän tietty vaikuttaa oma ajotyyli sekä ajohistoria?

Mulla ne on yleensä 41-44km mutta vaihteluväli on suurimmillaan ollut kait 39-49km (muistaakseni)
Toi ei mun ajotavalla ja matkoilla tarkoita toteutuneita kilometrejä oikeastaan koskaan.
Lähes aina on hiukan vähämmän päässyt kuin näyttö etukäteen antaa ymmärtää.

Mä luulen, et pitäisi ajaa 60-70km/h jos haluaisi tehtaan (ja mittarin) ilmoittamiin lukeemiin päästä.?
 

jtp_fi

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2013
Vs: Sähköautojen lataus

tiko sanoi
Kun perjantaina hain autoni huollosta, oli identtinen veli vierellä, täytyi hieman arpoa kumman auton ovea alan avata. Oli perättäiset kilvet autoissa :)

Tais olla minun. Mulle vaihdettiin tuulilasi (ja sanoivat tsekanneensa myös tuon vetokoukku-johtohässäkän vaikka kyllä mulla on adaptiivinen vakionnopeuden säädin). Toukokuussa edellä menevästä autosta lensi kivi tai nasta ja melko keskelle tuulilasia tuli särö. Illalla töistä kotiin lähtiessä särö oli levinnyt keskeltä molempiin suuntiin eli siinä ei ollut enää muuta tehtävissä kuin vaihtaa koko lasi. No onneksi on lasivakuutus, joten 200 euron omavastuulla selvisi.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Sähköä tankataan ABC Kivimaalla Lahden seudulla.
Missäs jengi on lataillut autojaan kesän riennoissa?
 

Liitetiedostot

  • ABC Kivimaa pikkukuva.jpg
    ABC Kivimaa pikkukuva.jpg
    105 KB · Lukukerrat 1,314

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Kannattaa muuten käydä hakemassa Electric Traffic sovellus puhelimeen, jos sitä ei oo tullu vielä hommattua. Sovellus on ilmainen ja näyttää Suomen kaikki tiedossa olevat latauspisteet. Sovelluksesta voi myös navigoida kohteeseen. Lisäksi on mahdollista osallistua ja ilmoittaa uusia pisteitä, niin sit niitä lisätään sinne. Eli mitä enemmän sitä käytetään sitä parempi se on. :peukku
 

terracot

New Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

Garrett sanoi
Charge Amps ainakin Ruotsissa toimittaa sellaista kaapelia, joka osaa 6, 10 ja 16A lataukset, mutta hinta rahteineen ja veroineen jossain 800 e hinnoissa. Levottoman hintaisia, kun sisällä oleva elektroniikka maksaa muutamia euroja. Mutta jos noissa on oikeat hyväksynnät (Niinkuin pitäisi kaikissa tuotteissa Euroopassa olla), niin se hyväksyntä maksaa hunajaa ja lisätään tietysti loppuhintaan. Artisti maksaa. Nyt muuten näyttäisi, että hintaa ei enää nettisivuilla ole - on vain ilmainen "varaus" ostamaan tuote, kun sitä taas saa... Erikoinen tapa.

Etsin itsekin toista piuhaa kun vihdoin työpaikalle tulee latausmahdollisuus normipistorasiasta. Vaihtoehtoja järjellisen hintaisesta Schuko - Type 1 kaapelista en ole löytänyt. Onko kellään halvempia täkyjä kuin esim. tuo sinänsä mainio Charge Amps tai Hollannista löytämäni:
ChargeAmps n. 6000 SEK = 650 EUR: http://charge-amps.com/um-evse-v2
Hollannista latauskaapeli 560 EUR + posti (jos toimittavat tänne): http://www.goedkope-laadkabel.nl/#!laadkabel-schuko-type-1-/c1ijw

Tarve siis siihen, että auton mukana tulleen kaapelin voisi pitää kotona ja autoon hommaisin toisen vastaavan kaapelin mahdollisimman halvalla.
 

Liitetiedostot

  • ChargeAmps.jpg
    ChargeAmps.jpg
    8.9 KB · Lukukerrat 2,564
  • Latauskaapeli.jpg
    Latauskaapeli.jpg
    11.3 KB · Lukukerrat 2,551

fon

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

Pisin matka tähän mennessä pelkällä sähköllä 44 km. Muistaakseni oli luvattu jopa 52 km. Onkohan autossani jotain vikaa. Miten muilla?
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

fon sanoi
Pisin matka tähän mennessä pelkällä sähköllä 44 km. Muistaakseni oli luvattu jopa 52 km. Onkohan autossani jotain vikaa. Miten muilla?

Samanlaisia matkoja mullakin. oisko 48km ollut maksimi.
Jos ajaisi 50-60kmh ni varmaan pääsisi tuon luvatun?

-M
 

jtp_fi

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2013
Vs: Sähköautojen lataus

fon sanoi
Pisin matka tähän mennessä pelkällä sähköllä 44 km. Muistaakseni oli luvattu jopa 52 km. Onkohan autossani jotain vikaa. Miten muilla?

Joo, ei mullakaan käytännössä ole mennyt enempää kuin 44 km. Tuo luvattu 52 km on tietty "labraolosuhteissa" missä ei ole yhtään ylämäkeä tai kovia kiihdytyksiä.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

terracot sanoi
Etsin itsekin toista piuhaa kun vihdoin työpaikalle tulee latausmahdollisuus normipistorasiasta. Vaihtoehtoja järjellisen hintaisesta Schuko - Type 1 kaapelista en ole löytänyt. Onko kellään halvempia täkyjä kuin esim. tuo sinänsä mainio Charge Amps tai Hollannista löytämäni:
ChargeAmps n. 6000 SEK = 650 EUR: http://charge-amps.com/um-evse-v2
Hollannista latauskaapeli 560 EUR + posti (jos toimittavat tänne): http://www.goedkope-laadkabel.nl/#!laadkabel-schuko-type-1-/c1ijw

Tarve siis siihen, että auton mukana tulleen kaapelin voisi pitää kotona ja autoon hommaisin toisen vastaavan kaapelin mahdollisimman halvalla.
Melkosta ryöstöä noi latauskaapeleiden hinnat edelleen. Sitten kun alkaa pyörimään siellä 100€, nii laitan harkintaan...
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Sähköautojen lataus

Anaconda sanoi
Sähköä tankataan ABC Kivimaalla Lahden seudulla.
Missäs jengi on lataillut autojaan kesän riennoissa?

Pikalaturit paikoissa: Oulu, Lahti, Espoo Nihtisilta, Espoo Tapiola, Vantaa Ilola, Hyvinkää, Hki keskusta käyty.

Kesän Kuusamon reissulla tuli ladattua ihan mökin pihalla lohkolämmitintolpasta, kun siinä oli 16A sulake. Menomatka vain lähtölatauksella meni 8,7 l/100km, mutta koko viikon matka (yht 2200 km) meni 6,1 l/100km. Takas tultiin Oulun pikalaturin kautta ja matkalla pysähdyttiin vielä mökillä yöksi, jossa saatiin myös akku täyteen.

Keskustan Stockmannin parkkis on hyvä paikka bongata sähköautoja. Kerran oli aikamoinen värisuora sähkölatauksessa olevia autoja. Porsche, Toyota, Opel, Nissan ja oma Mitsu. Eilen illalla paikalta lähtiessä lataukseen jäi vielä kolme Teslaa ... :nykii Stockmannilta kotipihaan jää 2 km vailla, ettei pääse pelkällä sähköllä. Tosin Ruskeasuon valoista kiihdytin tarkoituksella sen verran tehokkaasti, että bensaakin kului. Jos ajaisi pienempiä teitä, niin saattaisi onnistua.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

terracot sanoi
ChargeAmps n. 6000 SEK = 650 EUR: http://charge-amps.com/um-evse-v2
Hinta "enää" 4700SEK + rahti :nykii
Vielä on matkaa alaspäin...
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

No nii nyt sitten oma latauspiuha sano sopimuksen irti. Mitään ulkoista vikaa ei näy, mutta ongelma on just siinä lyhyen piuhan pätkän liitoskohdassa. Sitä kun survoo sisäänpäin, niin kontakti palautuu.

Uusi piuha on tilattu ja se pitäs tulla parissa päivässä.
Varaosapäällikkö oli kuulemma antanut palautetta varastoon että piuhoja pitää olla hyllyssä.
Mulla kävi tuuri ja kuormassa oli eilen tänään tullut yksi kpl jota ei oltu vielä korvamerkattu, saan onnex sen, muuten olis joutunut venaan pari viikkoa :nykii
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

Anaconda sanoi
No nii nyt sitten oma latauspiuha sano sopimuksen irti. Mitään ulkoista vikaa ei näy, mutta ongelma on just siinä lyhyen piuhan pätkän liitoskohdassa. Sitä kun survoo sisäänpäin, niin kontakti palautuu.

Uusi piuha on tilattu ja se pitäs tulla parissa päivässä.
Varaosapäällikkö oli kuulemma antanut palautetta varastoon että piuhoja pitää olla hyllyssä.
Mulla kävi tuuri ja kuormassa oli eilen tänään tullut yksi kpl jota ei oltu vielä korvamerkattu, saan onnex sen, muuten olis joutunut venaan pari viikkoa :nykii

Mä jo ihmettelinkin kun näitä ei ala olemaan useammalla tullut. Mullahan toi meni joskus keväällä.
Silloin kirjoittelin tänne aiheesta ja pohdin vedonpoiston/läpiviennin ongelmaa. Sääli, että eivät ole laittaneet edes jäykkää kutistesukan tms. pätkää siihen kumikaapelin päälle.
Saattaisi kestää hitusen pidempään.
Mulla on jo nähtävissä tässä uudemmassa kaapelissakin, että se tulee menemään taas poikki ennemmin tai myöhemmin.
On ihan stanan tiukkaan vielä kiristetty se mutteri, joten osa kuparisäikeistä on niin kovassa rasituksessa, et ne katkeaa jo hyllyssä.. :mad:

Varovasti olen yrittänyt käsitellä mutta saas nähä kuin kauan kestää. Joka päivä töissä ja kotona kun sen kytkee ja irroittaa niin tuleehan siihen rasitusta. Tosin siihen niitten pitäis kait olla myös suunniteltu.
Toivotaan ettei aiheuta kellekkään mitään vaaratilannetta..
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

pitkamad sanoi
Mä jo ihmettelinkin kun näitä ei ala olemaan useammalla tullut. Mullahan toi meni joskus keväällä.
Silloin kirjoittelin tänne aiheesta ja pohdin vedonpoiston/läpiviennin ongelmaa. Sääli, että eivät ole laittaneet edes jäykkää kutistesukan tms. pätkää siihen kumikaapelin päälle.
Saattaisi kestää hitusen pidempään.
Mulla on jo nähtävissä tässä uudemmassa kaapelissakin, että se tulee menemään taas poikki ennemmin tai myöhemmin.
On ihan stanan tiukkaan vielä kiristetty se mutteri, joten osa kuparisäikeistä on niin kovassa rasituksessa, et ne katkeaa jo hyllyssä.. :mad:

Varovasti olen yrittänyt käsitellä mutta saas nähä kuin kauan kestää. Joka päivä töissä ja kotona kun sen kytkee ja irroittaa niin tuleehan siihen rasitusta. Tosin siihen niitten pitäis kait olla myös suunniteltu.
Toivotaan ettei aiheuta kellekkään mitään vaaratilannetta..
Niimpä, toi chargeampsin evse on aika paljon fiksumpi suunnittelultaan. Kyllähän tommonen iso mötikkä rasittaa piuhaa ihan älyttömästi versus semmonen missä on vaan kahva ja se pistoke.

Sain muuten uuden piuhan tänään. Toivottavasti tajuavat nyt tilata niitä varastoon valmiiksi muutaman.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Sähköautojen lataus

Moro,

Ajelu jatkuu ja latauspisteet lisääntyy. Ne jotka ovat katsoneet latauspisteita www.sahkoinenliikenne.fi osoitteesta: Lopettakaa. Kyseinen sivusto listaa 104 latauspistettä vain Suomessa. Sattumoisin (e-NV200) kävin Nissanin sivuilla ja heillä on oma karttansa latauspisteistä. Nissanin kartassa latauspisteitä Suomessa 272 kpl - sekä paljon paremmat ilmoitukset, että millainen latauspiste on tarjolla.

1 Normaalin latauksen pistoke tarkoittaa vain normaalia Schuko-rasiaa (Eli sitä, mikä on jokaisella kotonaan, johon työnnetään jokainen radio, mikro ja leivänpaahdin) omaa laturia varten.
2 Nopean latauksen pistoke tarkoittaa Mennekes rasiaa, josta Leaf ja pari muuta sähköautoa voi ladata 6,6Kw teholla. ~n. 30A, tällöin virransyöttöyksikkö on siellä tolpassa ja tarvitaan oma välipiuha.
3 Pikalatauspistoke tarkoittaa asemaa, joka työnnetään ChaDeMo porttiin (Uusissa on lisäksi myös Eurooppalaisen standardin pistoke.) EI tarvita omaa johtoa.

Tuon 1. lataustavan johdon on jokainen saanut auton mukana. Lataa 10A virralla. (n. 2.2kW)
Tämän listan 3. Lataustapa lataa suoraan akkua 50A virralla, mutta koska jännite on 300VDC on latausteho PHEV:llä n. 15kW

Listassa esiintyvä nopean latauksen pistoke on siis kolmivaihevirtapistoke, jossa mukana sähköautojen tarvitsema tunnistus ja kommunikointipiuha. Standardi on suoraan yhteensopiva PHEV:n J1772 (eli sen pienemmän) latauspistokkeen kanssa. Virransyöttö pistokkeesta muodostetaan kommunikoimalla auton kanssa, että mitkä piuhat kytketään ja miten. Outlander lataa vain yhdestä vaiheesta max. 15A virralla.

Nopean latauksen 7-napaiset pistokkeet ovat yleistymässä vauhdilla. HOK-Elanto on asentanut syksyn aikana useisiin pääkaupunkiseudun Prsimoihin tolpat, joissa on vaihtoehtona tuo nopean latauksen piuha.

Olen tutkinut saatavuutta ja useassa paikassa tuollaisen tarvittavan välikaapelin hinta on 300 e luokkaa. Välikaapeleita on tietysti useilla spekseillä ja pituuksilla. OPI käytössä 16A maksimivirta riittää, mutta uskon melkeinpä jokaisen aikovan pitäytyä sähköisessä ajelussa Outlanderin jälkeenkin, niin kannattanee uhrata muutama kymppi lisää esimerkiksi 32A kestävään piuhaan. 5m riittänee joka paikkaan olematta liian pitkä mukana kuljetettavaksi.

Täten voit seuraavan sähköauton ostaessasi käyttää suurella todennäköisyydellä samaa piuhaa siinäkin ja piuha sallii maks 6,6kW lataustehon.

Netissä myös alkaa olemaan vaihtolatureita, eli tutkin suurella hartaudella Outlanderin 3.3kW laturin vaihtoa 6.6kW malliksi. Vähintään siinä vaiheessa tuota piuhaa tarvitaan.

Asiasta vielä kiinnostuneet voivat vilkaista myyntipalstaa, josko siellä olisi tuollaisia piuhoja myynissä.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Toivottavasti joku jaksaa vielä selittää... ;D

Haluaisin tuollaisen 2 kohdan latausmahdollisuuden kotiin.
Autokatoksessani on sellainen Mennekes 3 vaihevirtapistoke 3 x 16amp.
ilmeisesti sellaista piuhaa ei ole eikä tule joka suoraan osaisi tuosta pistokkeesta autoa ladata.
Onko todella niin että tuon 200 piuhan lisäksi pitäisi ostaa 600 evse rasia, jotta autoa voisi ladata kotona?
Miksi kukaan ei valmista tyhmää latauspiuhaa, jonka saa 3 vaihevirtapistorasiaan ja tarvittava lähetyspään äly on latauspiuhan kahvassa?
Siis oikeasti tää ei voi olla näin vaikeaa :nykii
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Sähköautojen lataus

Anaconda sanoi
Toivottavasti joku jaksaa vielä selittää... ;D

Haluaisin tuollaisen 2 kohdan latausmahdollisuuden kotiin.
Autokatoksessani on sellainen Mennekes 3 vaihevirtapistoke 3 x 16amp.
ilmeisesti sellaista piuhaa ei ole eikä tule joka suoraan osaisi tuosta pistokkeesta autoa ladata.
Onko todella niin että tuon 200 piuhan lisäksi pitäisi ostaa 600 evse rasia, jotta autoa voisi ladata kotona?
Miksi kukaan ei valmista tyhmää latauspiuhaa, jonka saa 3 vaihevirtapistorasiaan ja tarvittava lähetyspään äly on latauspiuhan kahvassa?
Siis oikeasti tää ei voi olla näin vaikeaa :nykii

Tuntuisi olevan. Taas kun etsi lisää tieto, niin vanha "tieto" osoittautui vääräksi. Tuossa aiemmin mainitsemallani piuhalla ei tule ikinä pystymään lataamaan 6.6kW teholla, koska:
a) J1772 on vain yksivaihepistoke - teoriassa tuohon voisi laittaa 400VAC ja kaksi vaihetta, jolloin saataisiin enemmän tehoa - mutta kun ei ole standardissa sitä 400V:tä.
b) Missään ei ole suurempaa yksivaihepistoketta kuin 16A. Kolmivaiheena löytyy 16A, 32A, 50A, mutta menee aika hankalaksi, kun käytännössä talojen pääsulakkeet ovat vain 3x25A.
eli käytännössä pitäisi olla kytketty tuo julkisten latauspisteiden liitin 3x32A piuhoihin jota en usko..

Tarkkaa teknistä tietoa netistä löytyy luvattoman vähän. Kyllä sieltä löytyy 6.6kW seinäbokseja, mutta jos maks sisääntulovirraksi sanotaan 16A ja jännitteeksi max. 250VAC, niin ei tuosta voi saada 6.6kW:tä millään... Tai sitten esim Nissanin sivuilta ei löydy yhtään teknistä tietoa mihin tuollainen laturi pitäisi kytkeä. Ei myöskään muilta kotilaboksien valmistajilta. Jatkan tiedon louhintaa.

Volvo kyllä ymmärtää tarpeesi ja laittanee seuraaviin malleihinsa kolmivaihelaturin. Tällöin maksimiteho voi olla vaikka 22kW.

Kaikki tähän saakka netistä löytynyt tieto on siis mainospuhetta, jossa puhutaan maksimeista ja teorioista. Täytynee lähentyä sähköpostitise, jotta saa spesifista tietoa. Huoh.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Garrett sanoi
... Jatkan tiedon louhintaa.

Volvo kyllä ymmärtää tarpeesi ja laittanee seuraaviin malleihinsa kolmivaihelaturin. Tällöin maksimiteho voi olla vaikka 22kW.

Kaikki tähän saakka netistä löytynyt tieto on siis mainospuhetta, jossa puhutaan maksimeista ja teorioista. Täytynee lähentyä sähköpostitise, jotta saa spesifista tietoa. Huoh.

Arvostan että joku jaksaa perehtyä. :peukku
Mäkin koitan imeä tietoa, mutta ymmärryksessä on vähän takamatkaa... :-\
 

tuimonen

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

Ostin 2 piuhaa (älykortti pistokkeessa) www.ev-power.eu nettikaupasta 200 €/kpl. Toiseen laitoin mennekes-liittimen ja toiseen 3-vaihetöpselin kytkettynä 1 vaiheeseen. Eli nyt saan sen 15 A 220V pelaamaan missä tällaiset pistokkeet onkaan. Töissä vaihdoin autoille tarkoitetun Shuko-rasian tuohon Mennekesiin ja kotona sattuu olemaan autotallissa 3-vaiherasia. Tämähän vastaa käytännössä noita kalliita kotiin tarkoitettuja bokseja (vikavirtasuoja tietty pitäisi olla), nehän on täysin ylihintaisia. Halvin löytämäni ChaDeMo-laite on ollut 15.000 € ja minusta siinäkin on vielä 0 liikaa, ei siinä oikeasti ole kallista tavaraa sisällä. Varmaan sellainenkin kohta löytyy markkinoilta. :)

Nyt on molemmat kiinalaiset valmisteet lopettaneet toimintansa! tämä lisäys syksyllä 2015.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Sähköautojen lataus

tuimonen sanoi
Ostin 2 piuhaa (älykortti pistokkeessa) www.ev-power.eu nettikaupasta 200 €/kpl. Toiseen laitoin mennekes-liittimen ja toiseen 3-vaihetöpselin kytkettynä 1 vaiheeseen. Eli nyt saan sen 15 A 220V pelaamaan missä tällaiset pistokkeet onkaan. Töissä vaihdoin autoille tarkoitetun Shuko-rasian tuohon Mennekesiin ja kotona sattuu olemaan autotallissa 3-vaiherasia. Tämähän vastaa käytännössä noita kalliita kotiin tarkoitettuja bokseja (vikavirtasuoja tietty pitäisi olla), nehän on täysin ylihintaisia. Halvin löytämäni ChaDeMo-laite on ollut 15.000 € ja minusta siinäkin on vielä 0 liikaa, ei siinä oikeasti ole kallista tavaraa sisällä. Varmaan sellainenkin kohta löytyy markkinoilta. :)

Moi, mulla on sama kytkettynä ihan Schukoon. Adaptereita mulla on sitten mm. tuo 3-vaihe 16A. Noilla hoituu lataaminen näppärästi. Jos kytkit tuon saman tuohon 7-napaiseen Mennekesiin, niin olisin kiinnostunut, että miten.... Tai siis, että toimiiko? Minun ymmärtääkseni Mennekes vaatii proximityn ja signaalin kytkettyinä, että sieltä tulee virtaa...

Mä voin toimittaa sulle 3-vaihe 400V, 25kW DC laturin, Chademo sopivuudella + Chademo piuhan kolmasosahintaan. Eli valmiin setin, jonka voit kytkeä suoraan talosi päävirtakatkaisimen jälkeen ja ladata autosi puolessa tunnissa. Tuohon hintaan ei tule kotelointeja, hyväksyntöjä tai muutakaan mielenrauhaa tuottavaa juttua.. Halvemmalla vielä löytyy Alibabasta jos uskaltaa tilata.

P.S. Pelkkä genuiini Chademo-liitin suoraan Japanista on sen 2000 euroa ilman veroja. Noissa on vähän vielä tuotekehityskustannuksia mukana. Minäkin olen odottelulinjalla. :)
 

terracot

New Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

Garrett sanoi
Moi, mulla on sama kytkettynä ihan Schukoon. Adaptereita mulla on sitten mm. tuo 3-vaihe 16A. Noilla hoituu lataaminen näppärästi. Jos kytkit tuon saman tuohon 7-napaiseen Mennekesiin, niin olisin kiinnostunut, että miten.... Tai siis, että toimiiko? Minun ymmärtääkseni Mennekes vaatii proximityn ja signaalin kytkettyinä, että sieltä tulee virtaa...

Moi, onko kyseessä tuo http://www.ev-power.eu/EVCharge-Products/Assembly-kit-Charging-plug-J1772-with-cable-16-Amp-5m-incl-electronics.html?cur=1
GWL/Power Assembly kit: Charging plug J1772 with cable (16 Amp, 5m) incl. electronics ?

Eli tuohon vain normaali schuko liitin rautakaupasta kiinni ja menoksi? Saitteko muuten ilman VATtia tilattua, hinta näytti olevan nyt 220 € ilman VAT.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Joko joku saa rakennettua mulle 3-vaihe piuhan?
Mistä voi noutaa, koska ja paljon maksaa :joulu
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

pitkamad sanoi
Mä jo ihmettelinkin kun näitä ei ala olemaan useammalla tullut. Mullahan toi meni joskus keväällä.
Silloin kirjoittelin tänne aiheesta ja pohdin vedonpoiston/läpiviennin ongelmaa. Sääli, että eivät ole laittaneet edes jäykkää kutistesukan tms. pätkää siihen kumikaapelin päälle.
Saattaisi kestää hitusen pidempään.
Mulla on jo nähtävissä tässä uudemmassa kaapelissakin, että se tulee menemään taas poikki ennemmin tai myöhemmin.
On ihan stanan tiukkaan vielä kiristetty se mutteri, joten osa kuparisäikeistä on niin kovassa rasituksessa, et ne katkeaa jo hyllyssä.. :mad:

Varovasti olen yrittänyt käsitellä mutta saas nähä kuin kauan kestää. Joka päivä töissä ja kotona kun sen kytkee ja irroittaa niin tuleehan siihen rasitusta. Tosin siihen niitten pitäis kait olla myös suunniteltu.
Toivotaan ettei aiheuta kellekkään mitään vaaratilannetta..

No niin.
Vakiolatauskaapelin verkkojohto jälleen poikki.

Delta-autossa toimivat erittäin asiallisesti ja sain samana päivänä uuden. (kolmas johto siis tähän autoon)
Nyt oli kuitenkin varaosanumero vaihtunut ja uusi kaapeli sekä nippa näytti siltä, että asiaa on valmistajan suunnalla pohdittu ja ehkä tuo uusi versio kestää pidempään..

-M
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

pitkamad sanoi
No niin.
Vakiolatauskaapelin verkkojohto jälleen poikki.

Delta-autossa toimivat erittäin asiallisesti ja sain samana päivänä uuden. (kolmas johto siis tähän autoon)
Nyt oli kuitenkin varaosanumero vaihtunut ja uusi kaapeli sekä nippa näytti siltä, että asiaa on valmistajan suunnalla pohdittu ja ehkä tuo uusi versio kestää pidempään..

-M

btw
Uudessa latauskaapelissa on myös se pitkä korkeajännitekaapeli nyt vaihdettu huomattavasti joustavampaan!
Tämän kelaaminen takakonttiin on huomattavasti mukavampi homma :)
 

terracot

New Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

pitkamad sanoi
btw
Uudessa latauskaapelissa on myös se pitkä korkeajännitekaapeli nyt vaihdettu huomattavasti joustavampaan!
Tämän kelaaminen takakonttiin on huomattavasti mukavampi homma :)
i

No nyt sitten meni mullakin se lyhyempi pätkä rikki, eli ensin toimi sopivasti taivuttelemalla ennen kuin lopullisesti sanoi itsensä irti. Uusi tuli viikossa, ilmeisesti uutta mallia, koska pitkä johto tuntuu taipuisammalta. Tietääkö esim. Koodista mikä versio kyseessä?
 

pitkamad

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2014
Vs: Sähköautojen lataus

terracot sanoi
i

No nyt sitten meni mullakin se lyhyempi pätkä rikki, eli ensin toimi sopivasti taivuttelemalla ennen kuin lopullisesti sanoi itsensä irti. Uusi tuli viikossa, ilmeisesti uutta mallia, koska pitkä johto tuntuu taipuisammalta. Tietääkö esim. Koodista mikä versio kyseessä?

Luulis kun mainitsivat tiskillä, että oli uusi varaosanumero...
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Noin 23tkm takana ja hain eilen jo kolmannen latauskaapelin, eli ainakin tuon vanhan erän kaapelin elinaika on noin 10tkm, kovalla käytöllä. Tuntuu tosiaan aika paljon joustavammalta tämä uusi letku. :peukku
Tosin eipä tuolla nyt ole niin väliä, autossa on 5 vuoden takuu joka varaosa kaverin mukaan kattaa kyllä latauspiuhatkin tuolle 5 vuodelle.
 

Outlanders

New Member
Liittynyt
15 Kesäkuu 2015
Vs: Sähköautojen lataus

terracot sanoi
Etsin itsekin toista piuhaa kun vihdoin työpaikalle tulee latausmahdollisuus normipistorasiasta. Vaihtoehtoja järjellisen hintaisesta Schuko - Type 1 kaapelista en ole löytänyt. Onko kellään halvempia täkyjä kuin esim. tuo sinänsä mainio Charge Amps tai Hollannista löytämäni:
ChargeAmps n. 6000 SEK = 650 EUR: http://charge-amps.com/um-evse-v2
Hollannista latauskaapeli 560 EUR + posti (jos toimittavat tänne): http://www.goedkope-laadkabel.nl/#!laadkabel-schuko-type-1-/c1ijw

Tarve siis siihen, että auton mukana tulleen kaapelin voisi pitää kotona ja autoon hommaisin toisen vastaavan kaapelin mahdollisimman halvalla.

Tilasin itselleni Charge Amps latauspiuhan, oli tarjolla samoja latausjohtoja Suomalaisessa verkkokaupassa.

http://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Categories/Saehkoeautot_kotilatauspisteetLatausjohdot
 
Ylös Bottom