Sähköautojen lataus

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

ABC asemat ovat näköjään alkaneet joku aika sitten velottamaan latauksesta.
Ainakin Kivimaan ABC:llä hinta oli 20 centtiä/minuutti. Latasin autoa joku 20 minuuttia ja laskua tuli noin 4,5€.
Ottaen huomioon koukkauksen, jonka tein asemalle mennäkseni ja sen että pikalataus lataa vain 80% asti pääsin 4,5€ noin 15 kilometriä eteenpäin moottolritietä. Melko kallista :nykii. 3 litralla bensaa olis päässyt aika paljon pidemmälle...

Käytännössä siis ABC asemat ovat lopettaneet sähkön lataus mahdollisuuden, koska tuossa hinnoittelussa ei ole mitään järkeä.

Eipä tarvii jatkossa koukkia ja ostella 20€ munkkikahveja ;)
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Sähköautojen lataus

Anaconda sanoi
http://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Products/31350

Jos tilaan oheisen setin, niin kuinka paljon nopeammin saan akut ladattua versus nykyinen auton mukana tuleva kaapeli? Mulla on siis valmiina asennettuna tuo punainen 3-vaihe pistoke. Onko tuollaisen hankinnassa mitään ideaa?

Tolla akut tulee täyteen tyhjästä n. 3h 15min. Mulla töissä vastaava, mutta oli vuosi sitten aikapaljon kalliimpi.
 

Outlanders

New Member
Liittynyt
15 Kesäkuu 2015
Vs: Sähköautojen lataus

Anaconda sanoi
http://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Products/31350

Jos tilaan oheisen setin, niin kuinka paljon nopeammin saan akut ladattua versus nykyinen auton mukana tuleva kaapeli? Mulla on siis valmiina asennettuna tuo punainen 3-vaihe pistoke. Onko tuollaisen hankinnassa mitään ideaa?

Jos Mitsubishi Outlander PHEV meinaat latausasemaa. Ei tuo 3-vaihe Type 2 liitännällä oleva latausasema ole sopiva.
Latauspistoke tulee olla Type 1 (Type 1 on yksivaiheinen)

PHEV sisäinen laturi on 3,3 kW ja latausnopeus Type 1 (16A) pistokkeen kautta n. 3,5 tuntia, kun akuston koko on 12 kW.
Lataus ei nopeudu vaikka olisi 32A latausasema. Ellei, nyt ihan uusiin PHEV saa isompaa auton sisäistä laturia, kuin tuon 3,3 kW.

Alla olevan linkin takana on Type 1 latausasema (16A) ja hintakaan ei näytä olevan paha reipas viis sataa. Kyseinen latausasema
tarvii sinisen CEE pistokkeen. Varmasti jokainen sähkömies osaa tehdä 3-vaiheisesta punaisesta pistokkeesta adapterin siniselle yksivaihe
pistokkeelle. Niin, ei tarvii erikseen asentaa omaa sinistä pistoketta seinään.

http://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Products/31330
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Kiitoksia herroille vastauksista. :peukku Jää kyllä sitten hankkimatta, kun ei ole merkittävää eroa latausajassa.
 

olaro

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2011
Vs: Sähköautojen lataus

Moi. Tuli tänään liityttyä virta.fi asiakkaaksi. Hinnoittelu pikalatausten osalta näyttää olevan järkevämpi kuin tuo Charge and Driven aikaperusteinen. Mutta vähän epäselvää on vielä mitä virta.fi:n kartassa tarkoittaa noiden hitaampien latauspisteiden hinnoittelu. Esimerkiksi: Helsinki Fredrikinkatu 51-53. Pistokkeita 2, pistoketyypit Type2,Schucko. AC-lataus 15 s/kWh ja 2€/h. DC-lataus: ilmainen... onko noista pistoketyypeistä kumpikaan DC...? eikös ne molemmat lasketa AC virraksi ? Schucko nyt ainakin varmuudella on AC, mutta mites tuo Type2, eikö sekin ole ihan vaihtovirtaa joka menee sitten auton sisäisen laturin kautta akustolle ???
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

Osaisko joku sanoa, toimiko myös tuo 32 amp versio Outtiksen kanssa?

http://r-evc.com/en/12-type-1-j1772-16a.html
http://r-evc.com/en/13-type-1-j1772-32amp.html

Latausaika varmasti sama joo, mutta jos käytän tuota vain 16 amp, niin eihän sen pitäisi rikkoa mitään :nykii
Mieluummin hankkisin piuhan jossa on vähän varaa nostaa ampeereita tulevaisuuden tarpeisiin.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Sähköautojen lataus

olaro sanoi
Moi. Tuli tänään liityttyä virta.fi asiakkaaksi. Hinnoittelu pikalatausten osalta näyttää olevan järkevämpi kuin tuo Charge and Driven aikaperusteinen. Mutta vähän epäselvää on vielä mitä virta.fi:n kartassa tarkoittaa noiden hitaampien latauspisteiden hinnoittelu. Esimerkiksi: Helsinki Fredrikinkatu 51-53. Pistokkeita 2, pistoketyypit Type2,Schucko. AC-lataus 15 s/kWh ja 2€/h. DC-lataus: ilmainen... onko noista pistoketyypeistä kumpikaan DC...? eikös ne molemmat lasketa AC virraksi ? Schucko nyt ainakin varmuudella on AC, mutta mites tuo Type2, eikö sekin ole ihan vaihtovirtaa joka menee sitten auton sisäisen laturin kautta akustolle ???

Onko toiminut hyvin ja mitä tuo käytännössä maksaa? Onko vaivan väärti?
Itsellä tarve on kohtuu vähäinen, mutta silloin tällöin olisi näppärää jos voisi latailla Virta-asemilta.
 

olaro

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2011
Vs: Sähköautojen lataus

Moi. Juu, hyvin on toiminut. Hinnoittelu tosiaan valovuosia edellä (ainakin näin PHEV käyttäjälle) tuota Fortumin ryöstöversiota. Pikalatauspisteitä vielä lisää kehiin, niin aina paranee :)
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Sähköautojen lataus

Ei ole ollut tarvetta ladata autoa muualla kuin kotona. Auto ollut käytössä jo kaksi ja puolivuotta. Nyt kuitenkin löytyi paikka, joka sopii ajoihini niin, että lataus olisi järkevää.

Koska olen käyttänyt pelkästään auton mukana tullutta latausjohtoa, niin kertokaapa millaisen johdon tarvitsen ja mistä se olisi edullisimmin hankittavissa?
 

Jjkk

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2016
Vs: Sähköautojen lataus

tiko sanoi
Ei ole ollut tarvetta ladata autoa muualla kuin kotona. Auto ollut käytössä jo kaksi ja puolivuotta. Nyt kuitenkin löytyi paikka, joka sopii ajoihini niin, että lataus olisi järkevää.

Koska olen käyttänyt pelkästään auton mukana tullutta latausjohtoa, niin kertokaapa millaisen johdon tarvitsen ja mistä se olisi edullisimmin hankittavissa?

Mikähän se paikka on josta meinaat ladata? Auttaa kaapelin määrityksessä.
Anyhow schuko --> type1 tahi type2 --> type1 on kaapeli joka on hyvä.
Täältä niitä edullisesti saa http://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Categories

Arctic-ev poijjaat myös kernaasti vastailee kysymyksiin maililla esim.
 

RikTen

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2020
Vs: Sähköautojen lataus

1 Normaalin latauksen pistoke tarkoittaa vain normaalia Schuko-rasiaa (Eli sitä, mikä on jokaisella kotonaan, johon työnnetään jokainen radio, mikro ja leivänpaahdin) omaa laturia varten.

Tuon 1. lataustavan johdon on jokainen saanut auton mukana. Lataa 10A virralla. (n. 2.2kW)
Tämän listan 3. Lataustapa lataa suoraan akkua 50A virralla, mutta koska jännite on 300VDC on latausteho PHEV:llä n. 15kW
.

Eli kun minulla on pihavarastossa normaali Schuko 10A sulakkeen takana nyt, voin ladata mukana tulevalla johdolla?
Olen meinaan juuri ostamassa kärryä. Kutsuin huoltoyhtiön sähkärin varmistamaan, että systeemi on turvallinen (tuo pistorasia), mikä ilmeisesti suunniteltu / speksattu 16A. En koe tarvitsevani pikaisempaa latausta mihinkään, sillä yön yli latauksella päivän käynnit on sähköllä tehty. Eikö tämä pienellä virralla ja hitaasti lataaminen nyt muutenkin ole systeemille (akuille) paras tapa?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Jos mukana oleva johto on Outlander PHEVin alkuperäinen latausjohto niin kyllä.
1599216145129.png
tuommoinen siis.
iMIEVin laturi tosin on saman näköinen mutta siinä lukee että 16A.


Paras tapa ladata auton kannalta on ladata millä tahansa teholla AC-laturilla. Autoa ei siis haittaa vaikka lataisit 16A teholla, sillä auton automatiikka hoitaa homman. Mutta turha sun on kuumentaa talosi sähköjä jos hitaampikin lataus riittää. Harva schuko kestää pidempään yli 10A rasitusta. Omassa ChargeAmpsin latauskaapelissa on termostaatti joka laskee tehoa mikäli pistoke kuumuu liikaa syystä tai toisesta.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
IMG_20200905_131132.jpg

Latailen tuollaisella 16A Duosida johdolla ja huolta aiheutti chuko pistokkeen piikkien kuumeneminen polttavan kuumiksi. Välillä kirjoituksista sai kuvan että tuo 16A on liikaa ja polttaa rasiat ja talot. No, lopulta vedin sivuleikkureilla tuon valetun orkkis pistokkeen poikki ja tuollainen suora tilalle, siihen loppui kuumenemiset. Suorastaan edesvastuutonta laittaa tuollaista kuraa tällaiseen yli 3kw kuormaan.
 

risi

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2020
Mulla on tuo samanlainen Duosida ja kuumeni tuo pistoke niin että suli 16 A rasiaan. Täytyy vaihtaa samanlainen suora jos ei kerran tosiaan kuumene.
duosida pistoke.jpg
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tai sitten tosiaan vaihtaa CEE-pistokkeen ja sille vastakappale seinään.. parin kympin juttu ja saattaa säästää tulipalolta.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tai sitten tosiaan vaihtaa CEE-pistokkeen ja sille vastakappale seinään.. parin kympin juttu ja saattaa säästää tulipalolta.
Juu, noin olisi varmaan itsekin suositellut jos en olisi kokeillut tuolla toisella pistokkeella. Yhden seinäpistorasiankin haukuin kunnes tuo aiheuttaja selvisi, toiset pistorasiat vaan johti lämpöä noista pistokkeen piikeistä paremmin pois ja tuntuivat paremmilta.

Oikea tapa ladata olisi kyllä olla käyttämättä näitä tilapäiskäyttöön tarkoitettuja matkalatureita jatkuvasti.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Onko kellään tarvetta vaihtaa EV-type 1 -> 2 kaapelia Type 2 -> 2 kaapeliin. Voin toki myydäkin tuon Outlanderiin sopivan 1-2 cablen
 

RikTen

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2020
Oikea tapa ladata olisi kyllä olla käyttämättä näitä tilapäiskäyttöön tarkoitettuja matkalatureita jatkuvasti.
Niin tuo auton mukana tullut laturi on itsellä käytössä ja pelaa tuolla pistokkeella ja meidän pihavaraston rasialla mainiosti. On 10A sulakkeen takana ja sen alle on latausvirta. Olen testannut, ettei paljoa enempää kädenlämmöstä kontaktit lämpene. Sinänsä hidas yli 5 tunnin lataus maltillisella virralla luulisi olevan parasta akuille ja kennojen tasapainolle.
Mistään vaihtoehtoisesta 16A säätölaturista ei ole kokemusta. Mitsun omassa on suora, jämäkkä ja avattava pistotulppa. Letku on hyvänlaatuinen, joustava ja helppo keriä siistiksi.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Onko kukaan onnistunut lataamaan Outlanderia LIDLin hitaalla laturilla?

Lidlin latauspisteissä on siis yleensä pikalaturi (CHAdeMO/CCS) ja tavallinen laturi johdolla (ei siis pelkkää pistoketta). Joskus sain siihen letkuun oman kaapelin kiinni väljästi mutta mitään ei tapahtunut. Aika usein on CHAdeMO vapaana niin tulee sitten laitettua siihen.
 

RikTen

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2020
Onko kukaan onnistunut lataamaan Outlanderia LIDLin hitaalla laturilla?
Lidlin latauspisteissä on siis yleensä pikalaturi (CHAdeMO/CCS) ja tavallinen laturi johdolla (ei siis pelkkää pistoketta). Joskus sain siihen letkuun oman kaapelin kiinni väljästi mutta mitään ei tapahtunut.

Näin on käynyt itsellekin. Ei sovi - johdossa kai jokin haitta oman liittämiseen. Siellä muistaakseni myös lukee, ettei "omaa adapteria" saa käyttää. Turun kärsämäentien Lidliin on tullut juuri latausautomaatteja, joissa on vain paikka omalle kaapelille. Vähän samanlaisia kuin joissain Virta-latauspisteissä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Joo liittimet on tarkoituksella suunniteltu niin että johtoja ei voi ketjuttaa peräkkäin. Varmaan siihen joku adapteri olisi mahdollista löytää väliin, mutta vähän viritys se on ja näinkö ikinä maksaa itseään takaisin jos ei ihan päivittäin Lidlissä lataa.
 

subterfugium

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
Olisi tarkoitus vetää voimavirtapistoke autokatokseen jossa voisi Outlanderia ladata (3x16A). Outlanderihan lataa keskustelun perusteella yhdestä vaiheesta 15-16A. Jos ostan latausasemaa, jonka saa voimavirta pistokkeeseen ja siinä on Type-2 liitin, niin voinko Type2<->Type-1 kaapelilla ladata outlanderia sillä 3.6kW teholla? Tarviiko tämä latausasemalta jotain ominaisuutta, että kolmivaihe laturista ladataan yhdellä vaiheella?

Ideana siis tässä, että siinä saisi ladattua muitakin autoja (tai ehkä tulevaisuudessa uutta autoa) jotka syö Type-2 ja tukee kolmivirtalatausta 11kW.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Ihan mielenkiinnosta, millä porukka latailee Pehvojaan? Käytättekö ihan kylmän viileästi Mitsun omaa Schuko laturia vakituisesti vai jotain muuta?

Itse käytellyt toistaiseksi normi ulkopistorasiaa, joka haaroitettu ulkovalolta, joka vielä erillisellä katkaisijalla puolen talon päästä ja yli 20v vanha asennus. Eli varmaan huonoin mahdollinen latauspaikka.
Toki ekat päivät seurailin rasioiden ja näkyvien johtojen kuntoa/lämpöjä ja eivät näytä juurikaan reagoivan 5-8h latailuihin...

Tottakai mieli tekisi asentaa parempi ratkaisu, ihan pelkän mielenrauhan vuoksi. Karavaanari-rasiaa ja pistotulppaa hidaslaturiin en halua laittaa, koska hankaloittaa merkittävästi töissä/mökillä latailua.
Autotallin oven pielessä olisi kuitenkin valmis 16A 3-vaihe töpseli, josta helposti saisi virrat esim. Super-schukolle. Halvin ratkaisuhan olisi vain tökätä laturi suoraan punatöpseliin sopivalla super-suko adapterilla, mutta onko tuo turvallisuuden kannalta juurikaan kummempi ratkaisu?
Erillistä Type2 latausasemaa tai 16A laturipiuhaa en ainakaan vielä laita, koska hinnat on vielä aivan järjettömiä pelkälle pöljälle relerasiallekin ja pärjään täydellisesti pelkällä hidaslatauksella.
 
Viimeksi muokattu

msilvast

Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Juu ihan sillä "tilapäislaturilla". Pari vuotta aiemmin asensin uuden ulkorasian omaan 16A linjaan. Ekoilla kesähelteillä kokeilin lämpöjä, ei mitään hälyttävää. Pihinä miehenä ei innosta latausasema, ei ole hitaan latauksen vuoksi montaakaan kilometriä ylimääräistä tullut polttomoottorille.
 

subterfugium

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
Mulla tuli auton MY2013 mukana Nissan Leaf suco laturi. Se on 10A ja huomasin, että jos lataa autoa ja esilämmittää niin lämpöä ei koppiin meinaa tulla. Onko vakio suco laturi 16A?
Ajattelin ensiki hommata erillisen latausaseman johon Type-2<->Type-1 johto, mutta ehkä helpompi tässä vaiheessa olisi 16A suco laturi. Pistoke katoksessa on 10A ja pitää vaihtaa, mutta 1-vaiheinen 16A piuha sekä sulake katokseen menee jo.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Mulla tuli auton MY2013 mukana Nissan Leaf suco laturi. Se on 10A ja huomasin, että jos lataa autoa ja esilämmittää niin lämpöä ei koppiin meinaa tulla. Onko vakio suco laturi 16A?
Ajattelin ensiki hommata erillisen latausaseman johon Type-2<->Type-1 johto, mutta ehkä helpompi tässä vaiheessa olisi 16A suco laturi. Pistoke katoksessa on 10A ja pitää vaihtaa, mutta 1-vaiheinen 16A piuha sekä sulake katokseen menee jo.
Ei pitäisi vaikuttaa lämpiämiseen tuo laturi paitsi jos akku tyhjä. 16A:kaan ei riitä lämmitykseen, ottaa n. 4,5 kw ja 16A laturi n. 3,3-3,6 kw eli loppu otetaan akusta.
 

Mss

New Member
Liittynyt
2 Joulukuu 2020
Mökillä laitoin ”kotilaturin” illalla kiinni ja aamulla huomasin että ei ollu ladannu täyteen. Moneen kertaan irrotin ja putsailin mut ei enää lähteny lataamaan. Kotona sama homma ainoana erona se että nyt laturiin syttyi fault valo. Kokeillu nytte monen eri kaupan latauspisteitä mut ei lähe millään lataamaan, sit Lidlin pihalla koitin pikalatausta nii se on ainut millä lähtee lataamaan!? Mikähän mahtais olla syynä??
 

subterfugium

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
Mulla tuli auton MY2013 mukana Nissan Leaf suco laturi. Se on 10A ja huomasin, että jos lataa autoa ja esilämmittää niin lämpöä ei koppiin meinaa tulla. Onko vakio suco laturi 16A?
Ajattelin ensiki hommata erillisen latausaseman johon Type-2<->Type-1 johto, mutta ehkä helpompi tässä vaiheessa olisi 16A suco laturi. Pistoke katoksessa on 10A ja pitää vaihtaa, mutta 1-vaiheinen 16A piuha sekä sulake katokseen menee jo.
Päivitys tähän. Päädyin pinta-asennettavaan Supersuko-pistokkeeseen:

Asennuksineen 180€ ja ostin säädettävän 1-vaihe suko laturin + sille lukollisen seinätelineen:

Hieman kalliimmalla saa ns. seinälaturin asennuksineen (jolla voisi ladata myös kaapelia vaihtamalla type-2 autoja), mutta omassa ratkaisussa suko pistoketta voi käyttää myös muuhun kun autonlataamiseen ja laturin saa mukaan helposti. Huonona puolena että ei nää latausenergiaa josta voisi hyvin seurata akun kuntoa (mutta onhan se mahdollista lisäpanostuksella). Olen ollut ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun. Jos olisi enemmän ladattavia autoja tai auto tukisi 3-vaihe latausta niin varmaan sitten olisin päätynyt erilliseen latausasemaan.

16A latauksessa ja talvellä 30min esilämmityksen jälkeen akku oli melkein täynnä. Ilman latausta akusta katosi noin puolet. Muutaman kerran on ollut apua että oli 16A lataus eikä vakio 8-10A.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Voit hankkia latauslaitteen ja pistorasian väliin tulevan virtamittarin mutta en suosittele pitämään sitä jatkuvaan käyttöön.
 

subterfugium

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
Se pitäisi olla tuommoista supersuko mallia joka kestää jatkuvaa 16A virtaa. Ennoo tarkkaan etsinyt mutta ei ihan heti tullu vastaa jossa ois myös zigbee/zwave/wifi automaatio mahdollisuus.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Huonona puolena että ei nää latausenergiaa josta voisi hyvin seurata akun kuntoa
Eikö tuohon akun kunnon seuraamiseen riittäisi vähempikin? Sellainen laite jonka laittaisit silloin tällöin mittaamaan kun lataat akun tyhjästä täyteen.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Voihan sitä lataukseen kuluvaa sähköä seurata auton näytöstäkin. Vai puuttuuko joistain malleista se Charge Cost -laskuri?
 

subterfugium

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
Eikö tuohon akun kunnon seuraamiseen riittäisi vähempikin? Sellainen laite jonka laittaisit silloin tällöin mittaamaan kun lataat akun tyhjästä täyteen.
Se pitää saada kotiautomaatioon tai ei sitten ollenkaan! :) Charge Costia en ole seurannut pitää varmaa kattoa. Kyllä se siellä pitäisi olla (MY2013).
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Siihen tosiaan kun määrittää tasan euron sähkön hinnaksi niin toimii hyvin kwh-mittarina. Itse olen tuota käyttänyt ja vertailemalla ulkoisten mittarien lukemaan tarkaksi todennut.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Morjesta kaikille, onko kellään tietoa, mistä saisi kotikäyttöön kohtuu edullisesti hommattua heviin sopiva 16a suko päällä oleva lataus johto tai voimavirtapistoke päällä oleva 16 ampeerin lataus johto säätimineen
Onko myös tietoa, onko pakko olla ns. B tyypin vikavirtasuojaus latausjohdossa, vai käykö myös tyyppi A:n vikavirtasuojaus
Tai olisko mitään tietoa, miten olisi järkevästi rakentaa kyseinen latausjärjestelmä
Alkuperäinen latausjohtohan on 10a latausjohto
Haen tällä ratkaisulla nopeampaa latausaikaa
Yrittänyt etsiä kohtuu halpaa(alle 200€)ratkaisua,yhden valmistajan löytänyt, muttei tietoa vikavirtasuojauksesta, mikä tyyppi on kyseessä
Tänään tuli asennettua talliin 16 suko pistorasiat ja 16a/32 voimavirta pistorasiat
Ei kuitenkaan viihti kovin kallista systeemiä hommata, kun hevisä latausjärjestelmä on vanhentuva type1 järjestelmä
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Ei kuitenkaan viihti kovin kallista systeemiä hommata, kun hevisä latausjärjestelmä on vanhentuva type1 järjestelmä

Tuohon sen verran, type1 ja type2 erohan on vain siinä että type2 tukee kolmivaihelatausta, ja siitä syystä myös liitin on eri.

Mutta voit hyvin ostaa type2 latausaseman jossa ei ole kiinteää johtoa, vaan type2-liitin laturin kyljessä. Sitten ostaa erillisen type2-type1 johdon, joka käy autoon. Sama johto toimii myös markettien type2-laturien kanssa.

Tukesin ohjeissa vaaditaan B-tyypin vikavirtasuoja. Moinen suoja maksaa jo yksinään noin 200e, joten on selvää että 200 euron budjetilla et saa kokonaista laturia jossa moinen suoja olisi.

Mutta käytännössä aika uskomattoman vian vaatisi että A-tyypin vikavirtasuoja ei laukeaisi mutta B-tyyppi laukeaa.. mielestäni hiukan hätävarjelun liioittelua noissa ohjeissa.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Laturin sähköverkosta ottama virta on aikä väkkyrää joten tarvitaan sellainen vvs ( vikavirtasuojakytkin ) joka kykenee toimimaan oikein.
Ei sitä turhaan ole laitettu vaatimukseksi.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Laturin sähköverkosta ottama virta on aikä väkkyrää joten tarvitaan sellainen vvs ( vikavirtasuojakytkin ) joka kykenee toimimaan oikein.
Ei sitä turhaan ole laitettu vaatimukseksi.
Öh, miten se on väkkyrää? Ihan normaali hakkurivirtalähde se on, kuten kännykkälaturi tai tietokoneen virtalähde. Tehoa toki enemmän. Mutta verrataan nyt vaikka hitsauskoneeseen, niissä on tehoa helposti saman verran ja tyypillisesti käytetään kokonaan ilman vikavirtasuojaa.

B- ja A-tyypin vikavirtasuojan ero on siinä että B tunnistaa myös DC-vuotovirran. Käytännössä siis tarkoitetaan tilannetta että ajoakun jännite jostain syystä vuotaisi verkkovirtaan. Tässä vaiheessa kyllä autossa on oltava muutama muukin asia vialla..

Mutta yhtä kaikki, esimerkiksi Volkkarin Elli-laturi on hyvin kohtuuhintainen ja siinä on tuo DC-vuodon tunnistus mukana eli tavallisella A-tyypin vikavirtasuojalla saadaan Tukes-hyväksytty asennus.

Jos seinästä löytyy vikavirtasuojattu punainen voimavirtapistoke, latausaseman asennuksen voi tehdä myös maallikko. Eli töpseli seinään.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Osa meistä on julkisten latauspisteiden varassa. Tapahtui viime jaksossa: Virta ja Plugit toimivat edelleen ihan hyvin. K-lataus tuli järkiinsä ja peruslataus muuttui kWh-perusteiseksi. Ostareiden ja markettien ilmaisia paikkoja muutetaan maksullisiksi. Usein tulee myös lisää pisteitä. Maksullisuus on kohtuuhinnoiteltuna kWh-perusteisena mielestäni ihan ok.

Nyt uutena on maksullinen S-ryhmän ABC-lataus. Hinnoittelu on hyvin: (tällä hetkellä) 0.20e/kWh peruslataus ja myös CHAdeMO ilahduttavasti 0.25e/kWh eli ei per minuutti kuten muilla.

Mutta kristus - saako joku näitä S-vehkeitä toimimaan?! Joka latauskerralla luottokortin syöttäminen on varmaan pakollinen EU-tapa mutta sen jälkeen menee sotkemiseksi. Asiaa ei helpota se, että konsoli käskee painamaan nappia ja appi käskee toista. Erroria tulee aina vaan uudelleen. Kerran onnistunut vahingossa.

Pk-seudulla Jumboon on tullut parikymmentä kärsää lisää. Operaattorina on Recharge Infra. Harvinaisen sekava sotku, lupaa toimia kaikkien palveluiden kanssa mutta ei tarjoa itse mitään palvelua. QR-koodilla 30c/kWh. Jumbo yrittää ilmeisesti karkoittaa sähköautoilijat ostarilta rahaa tuhlaamasta.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Pirkanmaan osuukaupalla Tampereen seudulla Blug-it operoi ainakin osaa. Toimii vain appilla joka rahastaa luottokortilta. Hyvä puoli, näkee onko vapaana etukäteen.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Recharge Infra oli aiemmin Fortum nimeltään. Ihan hyvin toimii sillä vanhalla Fortumin rfid-tägillä ja/tai sovelluksella (charge&drive).

On kyllä sekava siinä jos yrittää itse laturista keksiä miten ladataan... Recharge Infra -hakusanalla ei löydy sovellusta eikä oikein muutakaan.

Type2 standardi tukee ajoneuvon tunnistusta sitä johtoa myöten.. en tajua miksi noissa pitää söheltää sovellusten ja tägien kanssa ollenkaan. Johto kiinni ja kahville, mitään muuta ei oikeasti tarvisi.
 

Eka Mitsu

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2023
Sarjassamme "Esson baarijuttuja" vai ei: Minulle kerrottiin Mitsun käyttävän vain kahta vaihetta 3-vaihelatauksessakin.
Jos, niin mitähän kahta niistä? Vai oisko syytä unohtaa koko tarina :)
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Eh?

Outtiksessa AC-lataus auton mukana tulevalla latauslaitteella on aina yksivaihelatausta.

Toki jos latausasema on vaiheet yhdeksi muuttavaa sorttia, niin sitten sähköä imetään useammasta vaiheesta.
 

Eka Mitsu

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2023
Eh?

Outtiksessa AC-lataus auton mukana tulevalla latauslaitteella on aina yksivaihelatausta.

Toki jos latausasema on vaiheet yhdeksi muuttavaa sorttia, niin sitten sähköä imetään useammasta vaiheesta.
Kiitän kommentista!
Tavanomaisesti latailen työnantajan pistorasiasta 16A yksivaiheisella, mutta originaali laturi on sitten mökkikäytössä...siellä kun tuli asennettua vain 10A pistorasia. Säädettävä toki tuo 16A laturikin on. Moottorin/sisätilanlämmitintä ei sitten kyllä kestä samalle vaiheelle yhtäaikaisesti kytkeä (kokeiltu on).
Mut aattelin pistää lataukseen vähän vauhtia ja tarjota Mitsulle kaikkia kolme vaihetta "seinälaturista". Sitä kun aina pitää kokeilla, josko jotain uutta keksisi (mihin tässä muka kiirettä olisi..:)).
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Kiitän kommentista!
Tavanomaisesti latailen työnantajan pistorasiasta 16A yksivaiheisella, mutta originaali laturi on sitten mökkikäytössä...siellä kun tuli asennettua vain 10A pistorasia. Säädettävä toki tuo 16A laturikin on. Moottorin/sisätilanlämmitintä ei sitten kyllä kestä samalle vaiheelle yhtäaikaisesti kytkeä (kokeiltu on).
Mut aattelin pistää lataukseen vähän vauhtia ja tarjota Mitsulle kaikkia kolme vaihetta "seinälaturista". Sitä kun aina pitää kokeilla, josko jotain uutta keksisi (mihin tässä muka kiirettä olisi..:)).

Ei Outtista voi ladata kuin max 16A virralla / 3,7 kW teholla AC:nä.

Eli esim. 2 vaihetta yhdistävästä latausasemasta 2x8A.

DC:nä ChaDeMo-liittimen kautta sitten onnistuu vaikka 50 kW teholla, mutta se ei ole kovinkaan hintaystävällinen ratkaisu kotiin hankkia...
 
Ylös Bottom