Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Polttelisi Japanilaisvalmisteinen USA:ssa vuonna 2014 ensirekisteröity auto, joka on maahantuotu Saksaan muuttoautona.

Autolla ei ole E-tyyppihyväksyntää ja se on rekisteröity Saksaan sikäläisin TÜV säädöksin.

Muistaakseni foorumilla on joskus käsitelty vastaavaa tapausta, mutta en löytänyt haulla ketjua. Myös Googlella löytämäni esimerkit oli aika vanhoja.

Osaatteko sanoa? Onko lainsäädäntö näiltä osin muuttunut? Saako tällaista ylipäätään rekisteröityä Suomeen?
 

Tilulilu

Evo III
Liittynyt
8 Heinäkuu 2016
Sijainti
Vantaa
Vs: Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

Ei ole asiasta varmaa tietoa.
Ei tuon muuttoauton pitäisi asiaa hirveesti hankaloittaa.
Eihän japanista tuodutkaan ole E-hyväksyttyjä suoraan.
Auto pitää vaan rekisteröintikatsastaa ennen rekisteröintiä jolloin se yksittäishyväksytään.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

Jos auto on CARB-hyväksytty ("50 state legal") se ei tarvitse Suomessa minkäänlaisia todistuksia tai muutoksia, voi ajaa suoraan konttorille. Jos ei ole, tarvitaan päästöistä todistus, ei muuta.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

Kiitos Herroille,

Kysyin myyjältä tuosta CARB -hyväksynnästä. Vaikutti ettei ollut kuullutkaan moisesta.

Tiedättekö mistä CARB -hyväksyntä käy ilmi? Tyyppikilvestä, Jenkki -papereista vai jostain rekisteristä tms.?

Jos CARB -hyväksyntää ei ole, mitä tuo todistus päästöistä käytännössä mahtaa tarkoittaa. Kuka sen myöntää ja onkohan sen saaminen 100% varmaa myös USA markkinoille tarkoitetulle automallille.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

Mizushima sanoi
Kiitos Herroille,

Kysyin myyjältä tuosta CARB -hyväksynnästä. Vaikutti ettei ollut kuullutkaan moisesta.

Tiedättekö mistä CARB -hyväksyntä käy ilmi? Tyyppikilvestä, Jenkki -papereista vai jostain rekisteristä tms.?

Jos CARB -hyväksyntää ei ole, mitä tuo todistus päästöistä käytännössä mahtaa tarkoittaa. Kuka sen myöntää ja onkohan sen saaminen 100% varmaa myös USA markkinoille tarkoitetulle automallille.

Autosta pitäisi jostain löytyä merkintä CARB-hyväksynnästä, todennäköisesti siitä tarrasta missä on mm. painot ja VIN. Voi kai olla muuallakin, ei ole henk. koht. kokemusta.

Päästölappu = TÜV-todistus, sen joko saa tai sitten ei. Jos ko. mallia on enemmänkin Euroopassa niin sille kyllä todistus löytyy. Viime kädessä voi kolmella tonnilla käydä VTT:llä ajelemassa rullilla.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

Äijät on kyllä avuliaita. Kiitti :peukku

Kysyn myyjältä, josko CARB löytyisi mainitus paikasta.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

Tuossa yleisimpiä lokaatioita. Voi olla myös kuskin ovenpielessä, esim. tonnarissa taitaa olla näin.

veci_label.gif
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

^ Tuo kuva selventää lisää. Jospa noilla tiedoilla löytyisi.

Tattista vaan :peukku
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Saksaan muuttoautona tuodun USA-auton rekisteröinti Suomeen.

Siinä tarrassa ei välttämättä lue carb-sanaa sitten. Voi olla myös ULEV II, eli ultra low emission tms. Kannattaa pyytää myyjältä kuva kaikista tarroista joita löytyy autosta ja käydä esittelemässä asiantuntevalle katsastusmiehelle. Mulla on ollut jenkkituonneissa aina se tarra joko konepellissä tai tuulihaan vieressä, auton etuosassa kuitenkin.
 
Ylös Bottom