Sapporo 2.4i -90 nykii

AFI

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2009
Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään kun auto nykii aina pintakaasulla, mutta kiihdyttäessä tai kuormitettaessa kulkee nätisti. :-\
Autolla ajettu vasta 97tkm ja seisonut viimiset 7kk.
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

tulpat, virranjakaja, tulpan johdot, kaasuläpän puhdistaminen.
pa-suodatin + uudet bensat tankkiin...
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Uudet bensat laitoin tankkiin ja virranjakajan kannen ja pyörijän vaihdoin samoin pa-suodattimen. Tulpanjohdot vois viel vaihtaa. Tuntuu kuin vika esiintyisi lievempänä kylmällä moottorilla mutta lämmetessä nykii kovemmin ???
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Epäilin samaa kuin -ah niin monesti- aiemminkin, eli alipaineletkuja :)
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

nostokurki sanoi
Epäilin samaa kuin -ah niin monesti- aiemminkin, eli alipaineletkuja :)

aivan :D tosin sapporossa ei ole kuin 2 alipaine letkua + jarrutehostimen letku...
eli pa-säätimelle imusarjasta ja sitten kaasuläpän päältä lähtevä egr letku
egr muutenkin kannattaa tulpata :peukku
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Tässä mallissa ei ole katalysaattoria eikä egr-systeemiä. Vaihdoin tulpanjohdot vanhat olikin jo aikansa nähneet ja nykiminen taisi hieman pienentyä, mutta nykii vieläkin varsinkin vakkarilla ajettaessa 80-100km/h tosi ärsyttävästi.. :seina
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

AFI sanoi
Tässä mallissa ei ole katalysaattoria eikä egr-systeemiä. Vaihdoin tulpanjohdot vanhat olikin jo aikansa nähneet ja nykiminen taisi hieman pienentyä, mutta nykii vieläkin varsinkin vakkarilla ajettaessa 80-100km/h tosi ärsyttävästi.. :seina

on siinä erg, egr on se kello siinä kaasuläppäkotelon alla.
90% mitsuista on varustettu egr:llä... sapporossa se on kannessa ja imusarjassa se kanava.
ohjaus alipaine kello on siinä kaasuläpän alla. kaasuläpän päältä lähtee yksi apletku mikä muuttuu putkeksi
kaasuläpän alle menessä sieltä menee t haaraan josta toinen erg alipaine kellolle ja toinen (kaksi mallia) vanhempi jossa menee t haaralta imusarjan alla olevaan lämpötoimiseen venttiiliin ja uudempi menee t haaralta sähköventtiiliin tulipellissä.

joka tapauksessa egr löytyy ;) ja kaikki sapporot on ilman katalysaatoria... ;)

tuo CA1A ja CB koriset (colt lancer 92-96) 1.3i koneet taitaa olla ainoat joissa erg systeemiä ei ole...
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Kiitoksia tiedoista! Pitänee tukkia tuo egr ettei turhaan likaannuta paikkoja.. Alipaine letkut katsoin kyllä ehjiksi. Mitäköhän vielä kannattais katsoa?
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

yksi mitä sapporossa on ollut niin ilmamäärämittari pikasen vialla (tiedän yhden tapauksen)
vielä lisää mahdollisia syitä on että ruiskun boxista kondensaatorit vuotaneet.
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Saisko ne selville lukemalla vikakoodit? Mistä kohdasta sapporosta luetaan vikakoodit? Luin jostain että 470 ohmin vastus ja punainen ledi tarvitaan lukemiseen?? :p
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

AFI sanoi
Saisko ne selville lukemalla vikakoodit? Mistä kohdasta sapporosta luetaan vikakoodit? Luin jostain että 470 ohmin vastus ja punainen ledi tarvitaan lukemiseen?? :p

ihan tuon ohjeen mukaan mikä on tuolla artikkeleissa, ylhäältä löytyy.

edit:
tässä kuvia miten galantista siivosin kaasuläppän, se auttoi tyhjäkäynnin seilaamis ongelmaan.
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant%20projekti/huoltoa/kaasulapanpuhdistus/

ja tässä mistä löytää ecun myös sapporosta :
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/huoltoa/ecunvaihto/
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Selvä kiitos, mutta mistä mahtaa löytyä se diagnostiikka pistoke jos lukis niitä vikakoodeja.. Ei ainakaan sulakerasian vieressä ollut. ::)
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

AFI sanoi
Selvä kiitos, mutta mistä mahtaa löytyä se diagnostiikka pistoke jos lukis niitä vikakoodeja.. Ei ainakaan sulakerasian vieressä ollut. ::)

löytyy sulakerasian vierestä, se voi olla max.10cm päässä rasiasta teipattuna johtoihin.
ja jos sitä ei ole käytetty siinä on suojahuppu päällä ja sitä ei helposti huomaan.
löytyy kumminkin kuskinjalkatilan sulakerasian vierestä/läheltä. :peukku
yleensä se pitäs olla ihan kiinni rasian reunassa. mutta siinä on 10cm johdot joten se voi löytyä ties minkä
johto nipun takaa ja niitä boxeja kun on sapporossa 3-4 siinä sulake rasian takana niin...
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Eipä vaan löydy diagnostiikka porttia sapporon kuskin jalkatilasta millään.. Olen jo ottanut ne ohjainlaiteboxit sieltä irti et näkis paremmin mut ei :nykii
Putsasin nyt samalla kaasuläppäkoteloa ja sumutin alipaineletkujen lähtöihin puhdistussprayta ja kone käynnissä samoin niin nyt alko käymään tyhjäkäyntiä kovemmin noin 1100rpm ku ennen oli jotain 750rpm? Nykimiseen ei vaikuttanu mitenkään. :-\ Niin ja tulppasin sen egr:n siitä alipainekellon päältä.. :p
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Moi. Eikös se portti ole vänkärin puolella jossain hanskalokeron paikkeilla?
Mulla oli joskus sapporossa juurikin tuollainen pintakaasu nykimis efekti ja lopulta syy löytyi joko nokan tai kampuran tunnistimesta - se oli toleransseissa eikä siksi tehnyt vikakoodia, mutta kun se säädettiin toleranssin toiseen laitaan niin alkoi toimia ??? Näin sen siis muistan ja aikaahan on kohta 10 vuotta eli yksityis kohdat siksi jo aika utuisia mutta toivottavasti auttaa asiaan, tsemppiä :peukku
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Mazdabishi sanoi
Moi. Eikös se portti ole vänkärin puolella jossain hanskalokeron paikkeilla?
Mulla oli joskus sapporossa juurikin tuollainen pintakaasu nykimis efekti ja lopulta syy löytyi joko nokan tai kampuran tunnistimesta - se oli toleransseissa eikä siksi tehnyt vikakoodia, mutta kun se säädettiin toleranssin toiseen laitaan niin alkoi toimia ??? Näin sen siis muistan ja aikaahan on kohta 10 vuotta eli yksityis kohdat siksi jo aika utuisia mutta toivottavasti auttaa asiaan, tsemppiä :peukku

saattaapi muuten ollakin :nykii nyt tarkemin muistellessa niin tossa mikä mulla on (91vm manuaali) oli
sulakeboxin vieressä mutta automaatti mallissa se saatto ollakin apparin puolella :nykii
anteeksi sotkeminen :-X
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Ei vaan löytyny hanttarin puoleltakaan. Irrotin hanskalokeron ja niitä muoveja jalkatilasta mut ei näy pistoketta missään. ??? Auto on manuaali laatikolla tosiaan. Ei mitään muita ehdotuksia/tietoa asiasta?? Onko se nokan/kampiakselin asentotunnistin jakopään kotelon sisällä jossain? ::)
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Jos pistokkeen sijainti on mallia hanskalokero niin se voi olla piilotettu lokeron yläreunaan niin hyvin ettei sitä helposti huomaa...?
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

samitsu sanoi
Jos pistokkeen sijainti on mallia hanskalokero niin se voi olla piilotettu lokeron yläreunaan niin hyvin ettei sitä helposti huomaa...?
Juurikin tuolla "yläkulmassa" mitä samitsu ehdotti. Mulla oli aikanaan (vm-88 manuaali), ei tarvinut purkaa kummemmin kunhan tyhjensi hanskalokeron että sen luukun sai laskettua alas, sekun tippuu alas pienet topparin kumet paikaltaan pois ottamalla ja sitten näkee sinne taakse..

Ks. Asentotunnistin oli muistaakseni jakopään kannen alla, en muista tarkemmin kun en itse säätänyt, vaan merkkihuollon "expertti" sen viimein sieltä sai kohdalleen.
OT sitten toimikin kivasti n.7vuotta ja 265tkm viiva 400tkm, jossain vaiheessa portti ei enää vastannut mutta ajoa se ei estänyt - Sapporo on todella hyvä auto.

ps. mulla taitaa olla jossain vara-ecucin vielä tallessa ellei vika selviä säätämällä, itse en koskaan tarvinut vaihtaa ks. osia.
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Mazdabishi sanoi
Juurikin tuolla "yläkulmassa" mitä samitsu ehdotti. Mulla oli aikanaan (vm-88 manuaali), ei tarvinut purkaa kummemmin kunhan tyhjensi hanskalokeron että sen luukun sai laskettua alas, sekun tippuu alas pienet topparin kumet paikaltaan pois ottamalla ja sitten näkee sinne taakse..

Ks. Asentotunnistin oli muistaakseni jakopään kannen alla, en muista tarkemmin kun en itse säätänyt, vaan merkkihuollon "expertti" sen viimein sieltä sai kohdalleen.
OT sitten toimikin kivasti n.7vuotta ja 265tkm viiva 400tkm, jossain vaiheessa portti ei enää vastannut mutta ajoa se ei estänyt - Sapporo on todella hyvä auto.

ps. mulla taitaa olla jossain vara-ecucin vielä tallessa ellei vika selviä säätämällä, itse en koskaan tarvinut vaihtaa ks. osia.

kampiakselin & nokan asento anturi on 8valve sapporossa virranjakajan sisällä.
tarkemin vielä että se optinen reikälevy jakajassa ja kehä jolla on yksi reikä on kampiakselin 0 kohdan tunnistamiseen
ja se jolla on 4kpl reikiä on nokan asennon tunnistus (sillä määrittää myös sytytyksen ja suuttimen avautumis kohdan)
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Joo kyllä tämä hyvä auto olis muuten ku alle 100tkm viel mittarissa ja kori ruosteeton. Pitäis vaan saada säädöt kohilleen niin olis tuo tekniikkapuolikin kunnossa. Kiitoksia vielä vastauksista koitan ettiä tuon pistokkeen ensin ja sit ihmetellä sitä nokan-asentoanturia. :)
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

soittelin eilen pohjanmaalle missä mun asapporon kori on niin
isä kävi varmistamassa...
siinä sapporossa on sulakerasian kupeessa se diagnostiikka liitin :nykii
päällä musta suojahuppu.
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

samitsu sanoi
Jos pistokkeen sijainti on mallia hanskalokero niin se voi olla piilotettu lokeron yläreunaan niin hyvin ettei sitä helposti huomaa...?

Juuri näin! Kiitos sieltä yläreunasta se sitten löyty kun tiesi mistä katsoa. ;D Nyt sitten vaan hankkimaan 470 ohmin vastus ja punainen ledi..
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Nyt on sitten vikakoodit luettu ja ledi vilkutti tasaisesti puolen sekunnin välein. :) Nyt pitäis sit seuraavaks katsoa tuota nokan ajoitus-anturia virranjakajasta.. ::)
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Sytytysennakkko katsottiin ja näytti perusennakoksi 6-7 astet eli ihan kohillaan sekin ??? Mikäs viel vois olla?
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

AFI sanoi
Sytytysennakkko katsottiin ja näytti perusennakoksi 6-7 astet eli ihan kohillaan sekin ??? Mikäs viel vois olla?

maadoititko tulipellistä ecun huoltoliittimen? sillä ellei sitä maadoita on ennakko pielessä
eli tuolla liittimellä poistetaan ecun oma ennakon säätö.
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/saatoliitin.jpg <--- tuollainen liitinn löytyy kytkinneste säiliön vierestä, siihen menee
vain yksi johto.

eli tässä on pa-pumpun liitin ja tässä samassa kohtaa on tuo huoltoliitin
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/liitin.jpg
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Joo kyllä se maadoitettiin se pistoke joka löyty tulipellistä ja vaan yks johto tuli.
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

sellainen tuli mieleen että vaihdoitko kaikki tulpanjohdot?
myös puolalle menevän?
ja yksi mikä on myös ollut häiriötekijinä että tarvike jakajan kansi on vääränlainen.

niissä on kerkeus eroja alkuperäiseen, eli saa olla tarkkana että tarvike pyörijä ja
kansi on yhteen sopivat :nykii

jossain topikissa oli juttua noista tarvike kansista.
 
Vs: Sapporo 2.4i -90 nykii

Joo kaikki johdot vaihdoin myös puolanjohdon. Kansi vaikutti samanlaiselta ja oireet pysyivät samanlaisina eli aivan pintakaasulla alkaa nykimään, mutta pienelläkin vedolla häviää nykiminen. Testerillä näytti kipinän syttymisjännitteet ja muissa paitsi 1 sylinterissä jännite oli 15Kv ja 1 sylinterissä 18Kv ei liene vakavaa :-\
 
Takaisin
Ylös Bottom