Sapporo GSR HT -tietoa vailla

G

GSR-79

Guest
Morjens!

Tuli hommattua heräteostoksena iltojen iloksi/suruksi '79 Sapporo 2.0 GSR HT. Mulla ei ole minkäänlaista tietoa kyseisestä mallista ja ajattelin, josko joku ystävällinen tietäjä voisi vastata seuraaviin kysymyksiin tai antaa vinkkiä mistä vastaukset niihin löytäisin?

-mallin valmistusvuodet
-tekniset tiedot

-korimallin tyyppikoodi
-moottorivaihtoehdot ja niiden tyyppikoodit
-perusvarusteet ja tehtaan / maahantuojan lisävarusteet
-montako kappaletta tuotu virallisesti Suomeen ja minä vuosina
-montako kappaletta mahtaa olla vielä rekisterissä
-tyyppiviat
-osien saatavuus / onko sisar- tai muita malleja joiden osia voi soveltaa
-moottorin, vaihteiston ja alustan / jarrujen virityspotentiaali
-mallin mahdollinen kilpailuhistoria / luokitus
-www-linkkejä

Kiitos!
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=37235&Mitsubishi

Tuolla saa jo aika paljon kaiken näköistä irti.

Eli moottorina on tuo 4g52 ilmeisestikin jonka teho erilähteistä riippuen on tuosta 98:sta aina sinne 110hp:hen asti. Tuo samainen moottori on tehokkain mitä suomeen on tuotu.

Osista sen verran että takaveto galantista luulisi käyvän aikahyvin osien 1:1:een.

Muut voivat jatkaa mutuilua, minulta loppuu tietämys sapporoista tähän.
 
G

GSR-79

Guest
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Hmm.. Kuukausi postauksesta. 130 lukukertaa ja 1 vastaus. Onko kyseessä niin harvinainen auto ettei kenelläkään ole näistä tietoa vai onko kyseessä kuollut foorumi vai mikä?

ps. kiitti Wlooffy tuosta linkistä.

-M
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Itse olen kanssa huomannut että tämä wanhojen autojen puoli ei ole mitään aktiivisinta puolta. Itsekin olen kysännyt monesti kaikenlaista, mutta lopputuloksena kaiken saa etsiä itse.
 
G

GSR-79

Guest
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Tiedonjanoa päivitetty. Kiitti Frostillekin linkistä, tuolta muutamaan kohtaan vastauksen sainkin. Ehkä tottunut liian hyvään kun NCF:n puolella vastauksia tulee usein apteekin hyllyltä. Tosin Datsunin lukumäärät, historia ja harrastajamäärät lienee Suomessa hiukan eri luokkaa kuin Mitsun.

Tuota mkI:sta Galantia ollut nähtävästi saatavilla myös turbona, jos Wikiin on uskomista? Onko myös niin että turbossa on ollut erillisjousitus myös takana?

Wiki listaa seuraavat moottorivaihtoehdot:

4G32 1.6 L I4
4G52 2.0 L I4
4G54 2.6 L I4
4G63T 2.0 L I4 turbo

Omassani siis koneena 4G52. Onko kahta alinta moottoria ollut saatavilla Japanin ulkopuolella? Kyselen ihan tuon virityspotentiaalin takia, eli mikä olisi mahdollista lain pykälien puitteissa ja löytyykö Mitsulta sopivaa isolohkoa tai turbokonetta Sapporoon vai kannattaako kääntää katse samantien SR20DETin suuntaan?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

2-litraista turboa on Suomessakin. Galantissa siinä oli myös erillisjousitettu perä, Sapporosta en sano varmaksi, Lancerissa ei ollut.

2.6 litraista ei kai tuotu Eurooppaan.

Jos heität 16V hatun 4G63T takavetolohkon päälle niin siinä on kone josta ei virityspotentiaali lopu ihan heti. Eikä se nyt ihan nuhapumppu ole 8-venttiilisellä kannellakaan. Lohkoissa on sen verran eroa että takavetoisten 4G63T:ssä on erilainen pulttijako vaihteiston kiinnityksessä kuin muissa 4G63 tai 4G63T lohkoissa. Vastaavasti turbojen vaihdelaatikko on erilainen kuin muissa.
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

-70 lukulaisia mitsuja ei ole paljon jaljella, vahainen kiinnostus yhdistettyna mitsu-tehtaan mokaan (nordic ruostesuojan sijaan laitettiin aavikko tason suoja vuosi tolkulla ennen kuin vika huomattiin) on tehnyt katoa riveihin.
En tieda kuinka pahasti erehdyn jos vaitan etta suomessa on kilvissa enemman skylineja kuin -70 lukulaisia mitsuja.. ;)

4G54:sta ei taida olla suomessa ollu muissa kuin pajeroissa?

4G63T on aika laaja kasite, eikos tuosta nyt luovuttu vihdoin evo x myota?
Potentiaalia siis on, ja lakihan sallii aikas vapaalla kadella. Kuhan on aken lupa.
SR20DET ankeamista tuohon en kylla ihan ymmarra, epailen ettei ymmarrysta hirveasti tule muualtakaan..

(kun kirjoittelee toiden lomassa niin aina joku kerkee valiin.. ;) ast selvensikin aika hyvin tuon tuossa..)
 
G

GSR-79

Guest
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Kiitoksia vinkeistä ja mielipiteistä.

MkI Turbo Sapporossa on siis erillisjousitettu perä ja GS/R:ssä ei. Onko tuo GS/R kuitenkin mahdollista leimata 4G52:llä + jälkiasennusturbolla (tai 4G63T:llä) normaalin muutoskatsastuksen kautta vai vaatiiko, että alusta vastaa alkuperäistä Turbo Sapporon alustaa, eli erillisjousitettu takapää? AKE:stahan tuo selviää, ehkä, mutta ajattelin onko täällä kenelläkään omakohtaista kokemusta asiasta.

Onko MkI Sapporoa viety 2.6 litraisella koneella muualle Eurooppaan tai Pohjois Amerikkaan? Mikäli on silloin tuo 4G54 kävisi vertailumoottorina ja mahdollistaisi iskutilavuudeltaan 25% isomman koneen (2555cc --> 3193cc) istuttamisen Sapporoon, mikäli max. 20% tehonlisäys ei ylity vaihtokoneessa alkuperäiseen verrattuna. Löytyykö Mitsulta sopivaa strokeria takaveto Sapporoon? Esim. 3.0 V6:sta tms.?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Jos lähtisin virittämään, ottaisin suosiolla vertailumoottoriksi 4G52 version. Se on kuitenkin kaksilitrainen, turbolla saa siitä ihan tarpeeksi, ainakin alustaan, vaihdelaatikkoon ja jarruihin nähden. Ja leimalle tehot on helppo säätää kohdalleen.
2.6 konetta on ollut Amerikassa, mutta Suomessa on vieläkin niin neukkumeno konttoreilla, että sopivien papereiden saaminen ei ole helppoa. Lisäksi vaparin viritysvarat tulevat aina nopemmin vastaan kuin turbon..

En kuitenkaan lähtisi tekemään sitä turbokonetta 4G52 koneesta, vaan jo mainitusta 4G63 8-valvesta.
Miksikö?

4G52 koneet ovat jo iäkkäitä ja harvinaisia, ja niistä on järjestään kansi ainakin alkavilla halkeamilla. Turbomäntiä, sopivaa imusarjaa yms. tarvittavaa sälää et löydä enää mistään tähän moottorityyppiin.

4G63 SOHC aihioita on paljon, ja ne ovat puoli-ilmaisia. 4G63 on lisäksi kevyempi kuin 4G52.
Ns. 6-bolt alakerta on samanlainen esim. kankien osalta kuin DOHC versiokin, samaten DOHC turbomäntiä pystyy käyttämään -> H-profiiili kanget ja paremmat männät saa tilattua ja vieläpä edulliseen hintaan.
Näppärä kaveri muokkaa etuvetoisen kaasuläpän imusarjan toiseen päähän, siihen päälle joku KMS, Megasquirt tyyppinen ruisku, isot suuttimet, cooleri, ja asiallinen bensapumppu, niin imupuoli on valmis. Pakosarja on melkein väkisinkin rakenneltava itse, mutta valmiita laippoja kyllä löytyy clubin kautta.
 
G

GSR-79

Guest
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Kiitti. Just tämänlaista tietoa kaipaan kun itsellä on Mitsun koneet toistaiseksi täysiä mysteereitä: selvisi, että omassa Sapporossa onkin kiinni juuri tuo 4G63 SOHC tuplilla eikä 4G52, kuten tuossa ylempänä höpisin..

Mutta miksi 4G63 SOHC eikä 4G63 DOHC? Onko 8V kansi kestävämpi? 16V kuitenkin virtaa paremmin myös Mitsuissa? Missä takavetomalleissa kyseisiä 4G63-moottoreita on ollut? Miltä osin etuveto 4G63 -moottorit on hyödynnettävissä?

Mitä vaihtoehtoja on vaihdelaatikoissa ja onko saatavilla lukkoperiä, välityssarjoja ym. palikoita niihin?

Alustassa niin jarrut, iskarit, jouset, puslat, tukivarsien kiinnikkeet ym. tulee tietysti vastaamaan lisääntyneen voiman tuomaa rasitusta ja massan ripeämpää liikettä. Luultavasti koriakin on syytä vahvistaa jos rata kutsuu. Mutta ennen alustaan perehtymistä on hyvä saada jokin käsitys tällaisen Sapporon virityspotentiaalista ja sellainenhan tässä alkaa pikkuhiljaa muodostuakin.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

SOHC siksi, että jos/kun sinulla on jäykkä taka-akseli, 170hv turbo koneen käyttäminen vertailumoottorina ei onnistu helposti, eli on käytettävä 2.0 SOHC vaparia ja turbotettava sallitut prosentit päälle. Kaikin puolin muuten SOHC on huonompi: kannet halkeavat helpommin ja virtaavat huonommin verrattuna DOHC-koneeseen. Etuvetolohkot ovat hyödynnettävissä, tässä

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=9760.25

ja tässä

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=6884.0

keskustelua mm. lohkoista. Jos pysyttelee 4G63 lohkossa ja SOHC rakenteessa, 4G64 SOHC kansi on turbokäytössä eräs mahdollisuus, vakiona isommat palotilat, kanavat ja muistaakseni venttiilitkin. Puristussuhteen kanssa voi joutua taistelemaan, se menee melko alhaalla sillä 4G64 kannella.

Vaihdelaatikoihin, ja samalla siis lohkoja on periaatteessa kahta eri mallia ja samalla pulttijakoa: ns. leveä, josta englanninkieliset puhuvat "wide block" nimellä, sekä ns. kapea, johon viitataan "narrow block" termillä. Tässä puhutaan siis koneen-laatikon välisestä pulttijaosta.

"Wide blockia" löytyy Suomesta lähinnä takaveto-turbomalleista vakiona, joka taas tekee alunperin vapaastihengittävän moottorin lohkon (Esim. etuveto Gallusta) käytön turbomallin laatikon kanssa mahdottomaksi. Lohkoa ja lootaa lukuunottamatta osia pystyy käsittääkseni sotkemaan melko vapaasti, koskapa esim. DOHC-kansi on sovitettavissa "wide block" malliseen lohkoon.
Oikeastaan tuon turbomallin laatikon sopimattomuus on pahin miinus "narrow blockissa", koska tarpeeksi järeän kytkimen löytäminen pienemmällekin halkaisijalle ei enää nykyään ole mahdottomuus.

Vaihdelaatikko ja perä ovat/tulevat olemaan pahimmat murheenkryynit: vaihtoehtoja ei alkuperäisenä kauheasti ole, ja nekin vähät ovat siinä rajoilla keston ja välityksien suhteen. Jäykän taka-akselin tilalle pystyy toki sovittamaan esim. Danan akseleita (työlästä tämäkin), lootan vaihtaminen puolestaan vaatii askartelua kytkinkopan kanssa. Vakioon akseliin ainoa ehkä sopiva lukko voi löytyä 4wd Lancerista, mutta tämäkin on vielä teoria asteella. Vakio lukon huonoa pitoa ja perän kestoa tämäkään ratkaisu ei paranna.

Alustassa lähtisin liikkeelle vähintään turbomallin alustasta (sekä jarrujen, että jousituksen suhteen), mutta kyllä siitäkin voi parantaa. Tosin siitä eteenpäin kaikki on enemmän tai vähemmän sovittamista, eli bolt-on ratkaisuja ei tule löytymään helposti.

Yleisesti ottaen kannattaa lueskella arkistosta myös (turbo)-takaveto Galluista, Lancereista ja Celesteistä, koskapa tekniikka on monelta osin samaa. Sapporohan on teknisesti Coupe-Galant.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Takavetoturbon aski kestäisi paremmin jos siihen saisi jostain uudemman Starionin alumiinisen pohjaluulkun peltisen tilalle jäykistämään. Kai tuollaisen voisi itsekin tehdä/teettää, eihän se ole kuin alumiinilevy jäähdytysrivoituksella. Tämä ei tosin ratkaise heikohkojen synkrojen ongelmaa mutta askin pitäisi pysyä paremmin kasassa muuten. Ei se nyt ihan huono ole muutenkaan ja kestää ainakin jonkun aikaa 350 Nm jos vaihtaa siististi ja on muuten kunnossa.

Mutta tuon kanssa siis tarvitaan takavetoisen turbon lohkokin kuten Niko totesi.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Ja linkkipalstaa kannattaa selailla, sieltä löytyi mm. nämä:

http://www.geocities.com/chris_fernance/Links.html (Scorpion = Sapporo)

http://www.sigma-galant.com/modules.php?name=Forums

http://www.projectzerog.com/index.shtml
 

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Moi nick.GSR-79
Loistava autovalinta sinulla :peukku.

Tossa edm. tulikin jo paljon vinkkejä ja hyviä sellaisia, joten ei enempää niistä.

Käytännön kokemusta ks. tbo-laatikon osalta voin sanoa, että viime kesän ajelin n. 420Nm:ä vääntävällä 4g63-mosalla/Sapporolla ja "sormet ristissä" ajeluahan se oli. Laatikko oli rempattu aikaisemman omistajan toimesta ja oli äänetön keväällä mutta kokoajan kesän mittaan mekaaniset äänet paheni ja vaihtohetket rusahti kertakerralta enemmän vaikka "pidin" laatikkoa kuin kipeetä pillua. ;D
Yleisesti Englannissa/ Australiassa, missä harrastetaan tehokkaita takapotku Sapporoita, Starioneita,yms, pidetään 300hv/350Nm kipurajana ks. laatikolla.
Melkein allekirjoittasin tämän, tosin ei sen nyt vielä totaalisesti hajonnut mullakaan(huom. käyttäjästä kiinni) . Vapari-lodjut unohtaisin kyllä kokonaan jos virittämään aloitat...on ne niinku jo ulko -mitoiltaankin niin poloset verratuna Tbo-lodjuihin.

Tosin rahapulassa on talven aikana tarkoitus elvyttää toi vielä kerran, vaikka oikeampi ratkaisu olis vaihtaa jonkun muun vaihteisto.
Ausseissa suositaan Toyota Tbo-Supran lodjuja/ isoja Getraggeja. Tremec T56: ne olis hyvä mitä saa Suomestakin mut hinta 2000 egun paikkeilla ja vaatii kaikki kytkin, kytkinkoppa, vauhtipyörä muutokset.
Sitten on vielä nää Volvo M46 variaatiot, mut yleensä sit suorakytkynä ja 4-vaihteisena= kestää, mut ei ehkä käyttöystävällisin.

Perästä senverran, et ainakin Mitsu-vapareitten jäykkä-/4 linkkiakselit saat unohtaa just noitten huonojen lukkojen saannin takia ja myös kestävyyden jos tehotavotteet alkaa olemaan +250 hv.

Itselläni on Dana 31:nen Spicerin lukolla ja samaista perää on käytetty paljon Rallycross-/F-ryhmän ralliautoissa ja todettu hyväksi. Ei ole itsellänikään moittimista. ;) Miinuspuolena pitäisin näissä perissä sitä, et ns. suoraanmitsusopivuutta...ei ole.
-A
 
G

GSR-79

Guest
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Huh.. Kiitoksia! Taitaa mennä jokin aika näitä tietoja sulatellessa ja linkkejä tsekkaillessa.
 

sapporo79

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2008
Vs: Sapporo GSR HT -tietoa vailla

Meillekin tuli alkuviikosta iltojen iloksi tuo -79gs/r sapporo.
Suunnitelmissa oli turbotus(ehkä), koneena on myös tuo 4g63.

rojektin alotus kestää vielä että saa tallin raivattua ensin tyhjäks.
Olis kiva kuulla miten ajattelit virityksen kans edetä.
 
Ylös Bottom