Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Akunkenkien irroituksen jälkeen ei ole tyhjäkäynti lähtenyt pelaamaan, soitin autotaloon ja kuulemma ainut mitsun sielun tunteva kaveri on lomalla. Autoni uusinta katsastus on kuun viimeinen päivä joten kiire tulee ellei kipua löydetä. Auto on 05 2.0 lancer stw.
Tietääkö joku minkä niminen kaveri on kyseessä jos vaikka lomalla pienen virapelihomman tekisi :) koitin udella asentajan nimeä mutta taisi haistaa kysymykseni tarkoitusperän ja kiersi kysymykseni kauniisti. Ei satu foorumilainen olemaan kenties? ;D
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Miksi akunkengät oli irti? Tehtiinkö samalla muuta?
 

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Ensimmäisen kerran aikana vaihdettiin kytkimen rojut ja vaihdelaatikon pääakselin etu ja takalaakerit, tämän jälkeen ongelmat alkoi, lähinnä päinvastaista, sammuilua liikenneympyröissä ja satunnaisia kierroksen nostoja omin päin. Sitten seuraavan kerran kun vaihdoin pyöränlaakeria ja jouduin abs anturin hakkaamaan pois palasina ja samaan hengenvetoon vaihdoin muistaakseni ilmaputsarin ja cooling fan modulen. Sitten kaikki hauskuus alkoi, tasaisesta käymisestö ei tietoakaan, vanhan tkmotin vastukset 30 ohmia mutta vaihdoin silti uuden, egr venttiiliin koitin sokeaatiivistettä jos saa ilmaa sieltä, ei apua. Pesin brake cleanillä kaasuläppäkotelon kunnolla, ei auttanut. Pesin maffin crc air sensor cleanerillä ja tämän jälkeen ajoin 15km ja moottorin vikavalo syttyi, P0505 vikaa antoi kuitattiin pois eikä ole nyt vuorokauden aikana tullut uudestaan. Illallla meninkin räpläämään ilmeisesti biss ruuvia? Kaasuläppäkotelon yläosassa osoittaen matkustamon suuntaan........

Basbarduu sanoi
Miksi akunkengät oli irti? Tehtiinkö samalla muuta?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Kokeileppa tehdä siihen egr:n tulppaukseen reikä 8-10mm, saa painetiedon egr:lle ja ei pitäs tulla koodia enää, ainakin diesel Palleron vikakoodit loppu tulemasta tuolla konstilla, noki ei kuitenkaan enää tule sotkemaan paikkoja.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Anna käydä yli 20min tyhjäkäntiä, sen jälkeen varovaista ajelua 50-100km
Ecu on nollaantunut ja se hakee arvoja, mulla meni oman lancerin kanssa suhteellisen pitkään ennenkuin asettui tyhjäkäynti, toki meidän lanceri on ihan eri tekniikalla (1.8gdi turbo) mutta kaikissa mitsussa on vähän tuota opettelun hitautta

MAFFIA ei saa pestä millään cliinerillä !!!
Se on ultraääni perustainen vaurioituu anturit !

Biss ruuvia saa säätää vain ecun ollessa säätötilaan ajettuna, evoscan/mut testerillä tms.
Näitä pitäs välttää viimeiseen asti olla säätämättä, sekaisin saa ja hyvässä tapauksessa tk motti ajaa seinääpäin itsensä hengiltä ja polttaa oikein hyvällä tuurilla ecun
 

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Olen koittanut opettaa tuota tyhjäkäyntiä autolle noin 10 kertaa, olen antanut auton "resetoitua" pari kertaa jopa yli vuorokauden eli akku irti.
Olen koittanut kahta eri tapaa joista lukenut eli käyttää tyhjäkäynnillä n 30min ilmastointi pois päältä, ja myös ilmastointi päällä. Testannut myös opettamista niin että antanut koneen lämmetä n80-90 asteeseen ja ottanut akun kengän irti n10 minuutiksi ja koittanut sen jälkeen josko oppisi, kaikki edellä mainitut keinot ovat epäonnistuneet enemmän tai vähemmä.
Tuo maffiin koskeminen jänskättikin enkä sitä pidellyt aikaisemmin mutta kun google on kaveri ja antoi youtubeen linkin https://www.youtube.com/watch?v=XYAwGq-A7ko ja epätoivoissani marssein pikimmiten motonetin hyllylle josta cleaneria löytyi.
Jostain muusta ketjusta luin että BISS ruuvin "tehdas" asetus olisi pohjassa, siellä se on nytkin. En varmuudella voi sanoa että se olisi omassakin autossa ollut pohjassa kun on sen verran aiheuttanut auto kipuilua jo omassa päässäkin että on pakko ollut resetoida omaakin päätä erinäisillä juomilla. ;D
Tosiaan auto on ollut jokapäiväisessä käytössä emännällä joten uskoisin että suhteellisen varovaista ajoa sillä on ajettukin.

Mr mmc sanoi
Anna käydä yli 20min tyhjäkäntiä, sen jälkeen varovaista ajelua 50-100km
Ecu on nollaantunut ja se hakee arvoja, mulla meni oman lancerin kanssa suhteellisen pitkään ennenkuin asettui tyhjäkäynti, toki meidän lanceri on ihan eri tekniikalla (1.8gdi turbo) mutta kaikissa mitsussa on vähän tuota opettelun hitautta

MAFFIA ei saa pestä millään cliinerillä !!!
Se on ultraääni perustainen vaurioituu anturit !

Biss ruuvia saa säätää vain ecun ollessa säätötilaan ajettuna, evoscan/mut testerillä tms.
Näitä pitäs välttää viimeiseen asti olla säätämättä, sekaisin saa ja hyvässä tapauksessa tk motti ajaa seinääpäin itsensä hengiltä ja polttaa oikein hyvällä tuurilla ecun
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

silakka sanoi
Olen koittanut opettaa tuota tyhjäkäyntiä autolle noin 10 kertaa, olen antanut auton "resetoitua" pari kertaa jopa yli vuorokauden eli akku irti.
Olen koittanut kahta eri tapaa joista lukenut eli käyttää tyhjäkäynnillä n 30min ilmastointi pois päältä, ja myös ilmastointi päällä. Testannut myös opettamista niin että antanut koneen lämmetä n80-90 asteeseen ja ottanut akun kengän irti n10 minuutiksi ja koittanut sen jälkeen josko oppisi, kaikki edellä mainitut keinot ovat epäonnistuneet enemmän tai vähemmä.
Tuo maffiin koskeminen jänskättikin enkä sitä pidellyt aikaisemmin mutta kun google on kaveri ja antoi youtubeen linkin https://www.youtube.com/watch?v=XYAwGq-A7ko ja epätoivoissani marssein pikimmiten motonetin hyllylle josta cleaneria löytyi.
Jostain muusta ketjusta luin että BISS ruuvin "tehdas" asetus olisi pohjassa, siellä se on nytkin. En varmuudella voi sanoa että se olisi omassakin autossa ollut pohjassa kun on sen verran aiheuttanut auto kipuilua jo omassa päässäkin että on pakko ollut resetoida omaakin päätä erinäisillä juomilla. ;D
Tosiaan auto on ollut jokapäiväisessä käytössä emännällä joten uskoisin että suhteellisen varovaista ajoa sillä on ajettukin.

ei se ruuvi kyllä pohjassa kuulu olla... onkohan se flektin boksi nyt varmaan oikea?
 

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Koitin flektin vanhallakit poksilla mikä surraa koska sattuu mutta ei vaikuttanut käytiin tosin en resetoinut kun koitin vanhalla. Enkä jaksanut uskoa että flektien ohjauspoksi vaikuttaisi tyhjäkäyntiin. Flektit ainakin toimii nyt täydellisesti mutta koodi poksin päällä oleva koodi on alkuperäisestä numerosarjan viimeisestä numerosta 1 poiketen kaksi, ymmärsin lueskellessani että tuo olisi osa joka on tullut tilalle eikö vanhalla numerolla löytynyt enää osaa, tiivistettynä tilasin halvalla kiinasta joka pitäisi olla sitten oikea, painota kuitenkin että flektit toimii täydellisesti...

Harri K sanoi
ei se ruuvi kyllä pohjassa kuulu olla... onkohan se flektin boksi nyt varmaan oikea?
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Jos meinaat/tte puhdistella noita MAFFejanne niin tollanen elektroniikka kliinerillä käy puhdistamiseen ja Mr mmc niin toi maffi ei ole mikään ultraääni anturi vaan woetex anturi
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Muttaku ne flektit ja niiden ohjaus vaikuttaa juurikin tyhjäkäyntiin... kiinaboksilta voi odottaa mitä vain ;D
 

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Tulin sen verran vainoharhaiseksi tuosta flektien moduli epäilyistä että hain autopurkamosta oikealla numerolla olevan. Jahka kotio pääsen niin testataan menikö 25e kuolema hukkaan.
 

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Hmm, toivottavasti olet oikeassa. :peukku
Uskaltaisiko joku testata omasta biss ruuvistaan montako kierrosta menee ennenkuin on kiinni ;D
Koittanut tässä nyt selailla löytyisikö edes jenkkilän sivustoilta suuntaa antavaa ohjetta, jossain oli että pohjasta 1 ja 1/4 kierrosta auki ::)

Harri K sanoi
Muttaku ne flektit ja niiden ohjaus vaikuttaa juurikin tyhjäkäyntiin... kiinaboksilta voi odottaa mitä vain ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

silakka sanoi
Hmm, toivottavasti olet oikeassa. :peukku
Uskaltaisiko joku testata omasta biss ruuvistaan montako kierrosta menee ennenkuin on kiinni ;D
Koittanut tässä nyt selailla löytyisikö edes jenkkilän sivustoilta suuntaa antavaa ohjetta, jossain oli että pohjasta 1 ja 1/4 kierrosta auki ::)
unohda ny ne jenkkilöitte sekotukset...

luet oikeeta ohjetta vaikka lataamalla:
http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=16022
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
calle sanoi
Jos meinaat/tte puhdistella noita MAFFejanne niin tollanen elektroniikka kliinerillä käy puhdistamiseen ja Mr mmc niin toi maffi ei ole mikään ultraääni anturi vaan woetex anturi

Nyt tähän faktaa, mitsussa on karman vortex vapaasti suomennettuna infra/ultra ääni mittaus, jo matka puhelimia korjatessa huomasi miten elektroniikka cleanerit rikkoi mikrofoneja, tuolla on periaatteessa kautinkalvo ja mikrofoni kalvo, hunaja kenno tekee sen "virtauksen" mitä mitataan

c59701b3dddf08b3e49204f8adfed8b0.png


Vag BMW mursut on sitten niitä vastus kuumalanka dibadaata mitä voi huoletta puhdistella vaikka tinnerillä
 

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Ei ollut mitään vaikutusta toisellakaan poksilla. Soittelin vielä autotaloon ja sanoi että ei vaikuta tyhjäkäyntiin flektien ohjaus moduli.

Harri K sanoi
Muttaku ne flektit ja niiden ohjaus vaikuttaa juurikin tyhjäkäyntiin... kiinaboksilta voi odottaa mitä vain ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
silakka sanoi
Ei ollut mitään vaikutusta toisellakaan poksilla. Soittelin vielä autotaloon ja sanoi että ei vaikuta tyhjäkäyntiin flektien ohjaus moduli.
Kyllä vaikuttaa ecun ohjelmassa on feedi jos flektit pyörivät kierroksia nostetaan että autossa riittää jännite/virta, mun galantissa missä on evo8 ecu kierroksen nosto täydellä flekti nopeudella on 150rpm 100rpm osa nopeudella.
Ecu ohjaa sitä flektiä myös ilmastoinnin flektiä
Ja sun autossa on saman sarjan prossu ecussa.
 

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Okei hyvä tietää, haistoinkin mitsumiehen äänessä pienen epävarman empimisen soittaessa.. ;D
Mutta mikä tärkeintä, auto toimii kuin nakutettu kiinan kympin kahden palikoilla, tkmotti ja fan cooling moduleilla, tein vielä putsauksen tkmotin menevään koloon brake cleanillä ja mustaa tuli, ilmeisesti tuo säätönuppi tkmotissa ei ole päässyt menemään perille asti tai ainakin jäänyt johonkin kanittamaan. Putsaamisen jälkeen kone oli vielä lämmin edellisestä yrityksestä ja akku kerkesi olemaan irti putsauksen aikana n30min. Kun kenkä kiinni ja starttia, auto ei opetellut mitään vaan kävi ja kukkui heti niinkuin pitää. Ajattelin myös selvittää tätä biss ruuvin vääntelyä josta peloteltu, ei ole mitenkään niin tarkka ja mikään ei saa koskea ruuvi, toimii tässä ainakin ihan kuin normaali tyhjäkäyntisäätöruuvi, jätin sen noin 4-5 kierrosta auki pohjasta ja nättiä 700-800 kierrosta nakuttelee. Jos siis jollakin heittelee kierrokset miten sattuu kuitenkin pysyen tietyillä alueilla hetkiä niin suosittelen putsaamaan tkmotin ja sen vastakappaleen ympäristön. Kuukausien ihmettely tuotti tulosta eikä tarvinnut mennä timanttitiskille vaikka stressi taso tässä ehkä onkin kivunnut uusille ulottuvuuksille.
:driver


Mr mmc sanoi
Kyllä vaikuttaa ecun ohjelmassa on feedi jos flektit pyörivät kierroksia nostetaan että autossa riittää jännite/virta, mun galantissa missä on evo8 ecu kierroksen nosto täydellä flekti nopeudella on 150rpm 100rpm osa nopeudella.
Ecu ohjaa sitä flektiä myös ilmastoinnin flektiä
Ja sun autossa on saman sarjan prossu ecussa.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Se bias päästää siis ilmaa suoraan ohi, askelmoottori sulkee pää tyhjäkäynti kanavaa, jos se on liian kiinni motti voi ajaa itsensä seinää päin. Suosittelen että säädätät sen jossain joka osaa tai saattaa joku foorumilainen omistaa evoscan ohjelman lähistöllä niin säätöön toimii evo lancerissa (7-9)käytetty ohje,nyt en tähän pysty etsimään sitä

Meidän lancerin kanssa ajeltiin ~500km ennenkuin alko löytymään säädöt... Toki mun tapauksessa tulpattiin egr ja exhaust egr turbolta niin yritti olla ahdin hiukkasen liian aktiivinen ja tyhjä käynti sekaisin ihan täysin
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

^Veikkaanpa sen BISS ruuvin olevan turboautoissa vähän kriittisempi komponentti kun välillä on ali- ja välillä ylipainetta. Tuskin vaparissa aiheuttaa läheskään noin paljon ongelmaa, kyllä se tk-motti osaa kompensoida jos ruuvin asento on järkevissä rajoissa (juurikin noin että ei pääse tk-motti ajamaan itseään seinään).
 

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Vs: Satakunnan autotalon (porissa) mitsutohtori

Noh ongelmat ovat tipotiessään, myin auton. ;D
 
Ylös Bottom