Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Hei
Nyt kun on boxeja vaihdeltu ja testerit näyttää ettei boxi kommunikoi vahteiston kanssa,niin neuvoja todella tarvitaan.
Onko mitään johtoja tai liittimiä,josta voisi aloittaa.
Onko mahdollista että siellä vaihdelaatikon ns sensoreissa joita näkyy kun öljypohjan magneetteja putsailtiin olisi häikkää.
Onko kytkentäkaavioita saatavilla jos oikea sähkömies pääsisi tutkimaan.
Vikamoodilla mennään ja katsastusmieskään ei huomannut mitään vaan leimasi OK
Koneessahan on vääntöä!
Historicjagge
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Jos boksi on todettu ehjäksi niin ei kai siinä muu auta kuin ruveta nasta ja piuha kerrallaan selvittämään mikä toimii ja mikä ei.
Se että boksi ei kommunikoi vaihteiston kanssa kuulostaa hieman oudolta. Vaihteiston päässähän ei ole mitään mikä edes osaisi kommunikoida.
Oliko niin että esim pulssigeneraattori ei toimi ja boksi ei näe että vaihteisto pyörii?

Ohessa laatikon kytkentäkaavio. Mene vaihteisto läpi komponentti kerrallaan ja tutki jos löydät jotakin mikä ei toimi. Itse aloittaisin pulse generatorista.

Teemu
 

Liitetiedostot

  • ELC 4AT.png
    ELC 4AT.png
    121.6 KB · Lukukerrat 1,506

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Hei
Kiitos kaaviosta!
Olen p..le ihan tavallinen konemies enkä ymmärrä noista kaaviosta p.kaan.
Kerron vinkkisi paikallisille sähkäreille,jos sattuisivat innostumaan.
Toi pusle generaattor! missä se sijaitsee vai onko se boxissa?(tyhmä kysymys)
Printtaan kaavion pojille täällä Unkarissa.
Ajelin muuten pääsiäisenä 1500 km Seefeldiin ja takaisin vikamoodilla satasta
3500 rpm no problems.Mäki Seefeldiin Innsbrukista oli sitten rajamailla kolmosella.
diamantemitsu
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Pulssigeneraattori on eräs laatikossa olevista toimilaitteista joka haistelee ajonopeutta. Jos se on rikki niin varmasti ei vaihtaminen toimi kun laatikko ei yhtään tiedä mitä vaihdetta tarjota.

Laitoin sulle meiliin 31 sivuisen pdf:n kuinka lukea vaihteiston vikakoodit muutenkin diagnosoida vaihteiston käytöstä. Löytyy kaaviot missä mikäkin toimilaite sijaitsee, minkä liittimen päässä jne... Myös vikakooditaulukko löytyy.

Onko vikakoodeja luettu? Ihan samanlainen toimenpide kuin ECU:n vikakoodien luku, mutta samasta liittimestä pitää vain valita eri pinni. (kuvassa). Foorumilta löytyy runsaasti ohjeita koodien lukuun. Rikkinäinen pulssigeneraattori antaa koodia 31, 32, 81 tai 82 tai kaikkia niitä. Ohessa kuva liittimestä. Se on se sama liitin kabiinissa sulakerasian vieressä mistä moottorin vikakooditkin luetaan.

Jos vikakoodit saat esiin niin boksi ainakin on jotenkuten hengissä. Sitten vaan koodin mukaan katsomaan että mikä sähkökomponentti on viallinen, korjaa/vaihda komponentti, nollaa vikakoodit (akkukenkä irti). Sitten hetkeksi liikenteeseen ja koodien luku uusiksi. Jos vielä löytyy viallisia komponentteja niin ne korjaten. Toivon mukaan koodit jossain vaiheessa loppuu ja vaihteisto saa eloa.

Jos olet koittanut useampaa boksia ja mitään muutosta ei ole tullut, niin luulen että aika yksinkertainen vika laatikon päässä. Tähän ei testereitä tarvita jos vaan koodit saat luettua. Sinänsä hyvä tuuri jos näin sillä boksit taitaa olla kiven alla.

Teemu
 

Liitetiedostot

  • TCU.png
    TCU.png
    13.7 KB · Lukukerrat 795

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Kiitos tiedoista
Kunhan vain löytyis täällä oi,kea kaveri hommaa katsomaan.
Voiko niissä ulkopoulisissa puihoissa tai liittimissä olla häikkää siellä laatikon päässä,mitä voisi itse putsailla tai nytkytellä?
diamante mitsu
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Itse kyllä selvittäisin vikakoodit ensin, kaikkein helpoin homma tehdä. Etsi täältä foorumilta vikakoodinen lukuohje. Analoginen yleismittari tai led etuvastuksella toimii hyvin. Harvemmin taitaa mitsujen liittimet temppuilla.
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Moi vielä!
Ne mitsun korjaamon kaverit panivat sinne liittimeen jonkun kompuutterin ja kertoivat ettei yhteyttä ole. Tämä sama molemmilla boxeilla,toinen Eskun takuu korjattu ja toinen Unkarissa takuu korjattu.
En kyllä kysellyt vika koodeista tai muusta mutta ns heittivät pyyhkeen kehään.
Eli ei kommunikoi.
Täytyy vaatia niitä koodien selvittämiseen.
Kyllä sama sähkäri selvitteli puihat ja kontaktit lämppärin ja ilmastoinnin boxista ja sai ne toimimaan ,joten kai se hommansa osaa kun vähän ohjeistaa sun pdf tiedoilla
diamantemitsu
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Eipä noista testereistäkään tiedä... Kaikkein varmin konsti on jos ihan itse koitat yleismittarilla kuvan mukaan liittimestä että tuleeko 12 voltin pulsseja. Sitten tiedät toimiiko boksi ja homma hoituu alle minuutissa.
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Hei
Täytyy kokeilla
Se Unkarin Mitsukorjaamon sähkäri laittoi töpselin sinne koetaulun alle kuskin puolelle ja sitten komputteri kertoi tilanteen ei yhteyttä.
Eli nyt koitetaan ns tavallisilla konsteilla.
Siinä kaavion liittimissä oli yksi vaaka viiva,Oliko se maa,kun mittarilla kokeilee,vai onko maa suoraan rungossa?
diamantemitsu
Ps Taidan ehdottaa sulle,että tuut tänne täyshoitoon ja tutkitaan Diamanten ongelmat!
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

siellä se on kuskin jaloissa sulakerasian kyljessä. Maa on se pinni joka kuvassa on merkitty "ground terminal". Pulssit +12v tulee siitä toisesta nuolella merkitystä pinnistä. Virrat täytyy olla ON asennossa. Koita etsiä täältä foorumilta lisätietoa vikakoodien luvusta.
Talviloma meni jo... Ei pääse.
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Hei kiitos vinkeistä ja kannustuksesta!
Tänään paikallinen sähkäri totesi että pinnien valillä pulssit kulkee.
Sillä oli kiinni jonkinlainen mittari joka näytti paksumpaa ja kapeampaa tolppaa ja sitten välillä mustia epämääräisiä "häiriötolppia" hänen mukaan.
Kaveri luki kyllä kaavioita ja oletin että jotain ymmärsikin ,kun meillä ei ole yhteistä kieltä.
Väitti,että oikeita vikakoodeja ei tule tai ne tulee liian nopeasti ja häiriöillä!
Tälle kaverille vois ohjeet olla tarpeen,
Koetin katsella tältä foorumilta mutta ei osunut silmään.
Eli oliko niin,että jos pulsseja tulee niin todennäköisesti ongelmat on muualla kuin
TCU boxissa.
Ihmettelen kyllä vielä tilannetta kun kolme eri testeriä on ollut kiinni ko "töpselissä" ja eivät ole osanneet kertoa kun,että ei kommunikoi.
Kaksi oli Mitsu huollonCompuutteria.Eikö sen testerin pitäisi kertoa suoraan vika koodeja vai eikö ko kaverit tiedä tai osaa hommaa. Diamantmitsu
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Jos pulsseja tulee tuosta kuvan pinnistä niin TCU on ainakin hengissä. Voi toki olla että siellä on joku piiri joka ei toimi, mutta kallistuisin vaihteiston sähkövian puolelle.

Kapeammat ja leveämmät pulssit on sitä morsetusta jota nämä boksit antaa.
Esim. tulee 3 pitkää, 2 lyhyttä - tauko - 4 pitkää, 3 lyhyttä - tauko ja sitten alkaa alusta
Tämä tarkoittaa että on vikakoodit 32 ja 43. Pitkät pulssit siis merkkaavat kymmeniä ja lyhyet ykkösiä.

Nyt kun vaan saisit kirjoitettua nuo pulssit mitä boksi antaa paperille niin siitä saisi tietoa mikä on vikana.
Tai jos korjaamolla on oskilloskooppi niin printti pulsseista ja tänne skannaten auttaisi kovasti. Ei toki ole välttämätön jos pystyt edellä mainitun esimerkin mukaan tänne ne postaamaan.

Eikun eteenpäin
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Edetään ajan kanssa niinkuin täälä on tapana.
Koitan saada pulssitiedot esiin kaverin kanssa.Sillä kyllä on mielestäni oskilloskooppikin!
Katsellaan!
diamantemitsu
Ps siinä sun prujussa oli kyllä tietoa ja ohjeita tosi hyvin,joten pitäisi selvitä ja koodi
numerohan kertoo vikakohteen
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Ei oo vielä löytynyt kunnon oskilloskooppia.Pojat näyttävät pelkäävän ko hommaa.
Pääsen 14.5 paikalliseen kouluun Platyn lukioon mittailemaan koodeja.
Toivottavasti onnistuu.
Tämä Platy muuten lasketaan olevan induktion keksijä.( unkarilainen)
diamantemitsu
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

onko varmaa että suomenmaahan tuodussa autossa sama ohjelma mitä se unkarin testeri kykenee lukemaan.ettei ole maa kohtaisia /eurooppa ja muut mallit eroja.kuten esim moottorin ohjauksissa on.

eli siksi ei testerit siellä anna yhteyttä,autosi boxin ja laatikon välillä :-\
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Hei
Tällainen on varmasti mahdollista,mutta kukaan ainakaan täällä ei tiedä.
Niin,se mun Mitsu on Diamante,joka on valmistettu Austraaliassa.
Kaikki osat eivät ole samoja ja varaosakirjat eivät aina tunne autoa.
Kaikki teidot ovat pääasiallisesti Sigmasta ja niillä on elettävä.
Katsotaan tilanne kun saadaan jälkeä oskilloskoopista.Niinkuin kerroin 12v pulsseja tulee pistokkeen navoista.
diamantemitsu
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Sanoisin että testereistä ei ole hirveää hyötyä näissä kun kaiken saa morsetuksena ulos. Kaikki matsku mitä tänne olen laittanut on Diamantesta ja kaikki on johtojen värejä myöten samaa Sigmassa.
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Hei Porukat!
Tänään oltiin mittareissa paikallisessa koulussa,jossa tutkittiin boxia.
Ensin ohjeiden mukaisten napojen väli:ei pulsseja(taisi edellisellä sähkärillä olla toiveajattelua kun heikkoja pulsseja tuli)
Sitten kiinni compuutteriin töpseliadapterilla, jossa löytyi Sigma ja compu osoitti että Moottorin ohjausyksikkö ok,Klima yksikkö ok ja sitten TCU ei pulsseja.
Voiko olla mahdollista että boxi hajoaa asennuksen jälkeisessä ensi käytössä jostain viasta?
Mulla on se toinen boxi jonka nyt vien paikalliselle korjaajalle,joka saa kertoa mikä on palanut tai viallinen,sitten se Eskun korjaama irti ja Esku saa tutkia onko sama
Vika
Käsi on päässä ja rupesin ajelemaan pienellä Suzuki Wagonilla
Terveisin
diamantemitsu
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Hei
Nyt toimii Diamanten vaihteisto,kun tilasin Saksasta ebaysta boxin .Toimitus suoraan DHL llä Unkariin.
Hinta oli kohtuullinen 202 e rahteineen ja viidessä päivässä!
Toimii kuin pitääkin.joskus pitää tosin kolmostä päällä vähän pitkään,mutta vaihtaa kun löysää vähän.
Käyn Mitsun testerissä,jos jotain löytyisi.
Vaidatan samalla öljyt kun olen ajanut yhteensä vikamoodilla n.5000 km.
Ne vanhat boxit oli sitten hengettömiä.Eskun mukaan toisessa prosessori ja toisessa regulaattoripuolella
häikkää.Ei kuitenkaan saanut korjattua vaikka otti 220e.( Oli se Eskun kanssa aika säätöä ja ei tullut valmista ja kävin Kotkassa yhteensä viisi kertaa)
Nyt ajellaan ja koitetaan saada vielä ilmastointi toimimaanTäällä on päivällä +30
historicjagge
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Moi Kaikille
yllä tämä Diamanten at laatikon tarina näyttää olevan loputon.
22.03 pitkään (n.3000km) toiminut ebayn boxi? sanoi sopimuksen irti eli ajellaan taas vika moodilla.
Eli kyllä jotain mätää täytyy olla jossain vaihdelaatikon venttiileissä tai solenoideissa.
Irroitin boxin johdot Janin ohjeen mukaisesti ja tilasin ebaysta uuden 150 +rahti ja tilaan ajan joltain joka väittää tietävänsä
vian kun on tutkinut ns valvebodin eli öljypohja auki ja jollain vehkeellä tutkien pitäisi vika löytyä.
En laita uurta boxia kiinni ennenkuin ko vika löytyy.Lupasivat korjata tai ainakin kertoa voi nykyisen boxin korjata.
Tämä nyt hajonnut boxi maksoi ebaysta viime syksynä 202e rahteineen.(No eihän se ollut pajon per 3000 km,mutta hatuttaa
kun ei toimi.
Kerron ensi viikolla lisää
historicjagge
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Minulta löytyy tuollainen laatikko varaosiksi tai suoraan ajoon tarviit. En ole tosin itse sillä koskaan ajanut joten kunnosta en tiedä.
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Kiitos vastauksesta tiedoista!
Koitetaan nyt saadajotain tolkkua tästä 3v sitten peruskorjatusta laatikosta.
Kertaan luhyesti tämän auton historian omistuksessani.
Ostin vuonna 2006 jolloin tiomi hyvin mutta jätti kolmosen väliin.ajoin n.5000kmkunnes meni vika moodille.
Paikallinen Mitsu huolto korjautti laatikon ja asennettiin heidän hankkima takuu TCU ajoin muutaman vuoden n.6000km ja jälleen vika moodille.
Esku tutki ja ei saanut kumpaakaan boxia toimimaan.
Ostin viimesyksynä boxin ebeysta joka lahti heti toimimimaan niikuin pitääkin.
Nyt viime viikolla n.2000km jlkeen jälleen vika moodile.
Tilasin ebeysta jalleen boxin ja en laitasitä paikoilleen ennenkun laatikon sielu on tutkittu.
Mikäli mitään ei selviä täytyy harkita uuden laatikon hankintaa.
Eli paljon se sun laatikko suurin piirtein kustantaa?
historicjagge
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

200 euroa tuollaisenaan. En tosiaan voi antaa mitään takuuta kun en ole sillä ajanut. Se on 24v mallista.
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Sigma/Diamante vaihteisto ongelma

Hei
kiitos hinta tiedoista!On varmaan ihan ok!Nyt on akuutti tarve jälleen ohi.
Ei löytynyt mitään vikoja solenoideista tai muista.Ei möyskään vikakoodeja.
Uusi boxi on taas paikoillaan ja toimii niin hienosti kun pitääkin.Ei pitele satunnaisesti kakkostakaan päällä niinkuin edellinen.
Katsotaan miten kauan boxi kestää.Janin mukaan boxin ikä ratkaisee. Eli se vanhenee ja herkeää toimimasta.
Niin saksasta rupeevat boxit loppumaan,joten vanhaa yritätään saada korjattua täällä Unkarissa.
Löytyi uusi korjaus firma!
Terveisiä
diamantemitsu
 
Ylös Bottom