Sigman sähköongelmat

Kamikaze

Sigma 3.0 V6 24V A 1992 (myyty)
Liittynyt
14 Syyskuu 2004
Sijainti
Mänttä-Vilppula
Ostin vajaa viikko sitten 195 tkm ajetun -92 3.0 V6 automaatti Sigman, ja siinä on ollut mystisiä sähköongelmia.

Kas kun ABSin ja luistoneston merkkivalot palaa, eli ne ei toimi... Tarkastin kaikkien antureiden ja johtojen kiinnitykset, ne on ainakin kunnossa.

Moottori naputtaa joskus, kuuluu jostain venttiilikoneistosta. Ja kulutus on valtava. Matka-ajossa 13,5 litraa, kaupungissa 20 litraa per 100 km. Liittyykö nuo naputus ja kulutus toisiinsa? Millasiin kulutuslukemiin muut ovat tomaatti-Sigmoilla päässeet? Missä voisi olla vikaa? Suuttimissa, jossain anturissa tms? Ainakaan check engine -valo ei pala, voisiko moottorin vikamuistissa silti olla jotain, vaikkei valo palakaan?

Lisäksi lämmityslaitteen moottori ei meinaa mennä päälle, menee joskus, kun on ajettu jonkin aikaa. Katkaisija kyllä toimii, kun sitä säätörullaa pyörittää, niin rele napsuu, mutta moottori ei käynnisty. Vaihdettiin eilen uusi moottori, mutta ei auta... sama vika edelleen. Eli vika ei ollut moottorissa, vaan jossain muualla, missä? Talvi painaa päälle, olisi kiva saada puhallin toimimaan, ettei tarvi ajaa lasit jäässä. Autossa on automaatti-ilmastointi ja portaaton puhallustehon säätö.

Onko merkkihuolto ainoa (ja kallis) vaihtoehto, vai voiko noille vioille tehdä jotain omatoimisesti?
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Kyllä nyt kuulostaa siltä, että merkkihuolto on se ainut oikea paikka noiden ongelmien hoitamiseen, ellei sitten jotain taikuria löydy jostain joka osaa tehdä noille jotain. Valitettavasti.
Sen verran harvinainen kärry Sigma kuitenkin on.

Offtopic, kyseessä on ilmeisesti tuontiauto ? ::)
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

mun mielestä sigman pitäs viedä kaupungissa 13-14 ja maantiellä joku 8, muistelen ainakin näin 8)
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Juu ei tuo kulutus ole terveen Sigman kulutus.
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

koljonen täällä tere!naputus helpottaa öljyn vaihdolla ja lisäämällä uuden öljyn sekaan forte top end treatment,ja se ei vaikuta polttoaineen kulutukseen. hommaat merkkiliikkeestä sähkö kaaviot ja kutsut vesa.k paikalle ja värkkäät sen vikakoodi lukijan ite.luulisin että kustannukset pysyy kurissa.
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Terve. ABSeista tuli mieleen että jos valo syttyy heti kun auton käynnistää eli ne ei toimi edes vähän matkaa niin oletko katsonut että ABS järjestelmä saa sähköä?
Meinaan jos ABSeissa on ollut jotain häikkää aiemmin tai ne on haluttu ottaa pois käytöstä (mistä sitä koskaan tietää) on ohjaussulake voitu ottaa pois ja silloin koko ABS-järjestelmä ei ole toiminnassa (jarrut toimii muuten normaalisti) valo vain palaa.
En tiedä missä se sulake Sigmassa on mutta Sapporossa "pieniä sulakkeita" löytyy ohjauspyörän vasemmalta puolelta jalkatilan sulakerasiasta - "vahvemmat sulakkeet" jolla saa em. toiminnon aikaan ABSeihin löytyy taas kone tilan oikealta puolelta, mutta Sapporossa kun ks, sulakkeen irroittaa (tai jos se on palanut) niin myöskään ohjaustehostin ei ole käytössä ja kumma kyllä sillä voi ajaa ihan hyvin (ohjaus on jäykempi mutta ei paha) ja sitten on vielä pääsulakkeet heti plus akkukengän jälkeen jotka kannattaa myös katsoa läpi ja suihkutella niihinkin vaikka kontakti spraytä varsinkin jos niissä on hapettumaa - puhdistaa pinnat ja spraytä perään (näin siis Sapporossa).

Oudolta kuulosti tuo puhallin homma ja en muuten tällaisia yksinkertaisia tarkistuksia edes ehdottaisi, mutta kun olet auton juuri hankkinut niin oletan että nämäkin voivat olla uusia asioita (oli ainakin mulle kun ostin karvalakkimalli Lancerin jälkeen tuon teknisemmän Sapporon.)
Eli jos Sigman automaatti ilmastointi on saman tyylinen kuin Sapporossa niin AUTOMAATTI-ASENNOSSA se lähes pysäyttää puhaltimen kun haluttu sisälämpötila on saavutettu ja voi kuulostaa siltä ettei se pyöri ollenkaan? mutta kun asetusta muutat selkeesti lämpimämmälle tai kylmemmälle puhaltimen nopeuden pitäisi kasvaa ja sen mukaan se avaa ja säätelee lämmitysventtiiliä kunnes haluttu sisälämpötila on saavutettu ja taas hiljentää kierroksia puhaltimelta - tai vastaavasti viilennyksessä laittaa lämmitysventtiilin kiinni ja käynnistää ilmastointikompuran ja puhaltaa kovempaa kylmää kunnes sisäilma on asetetussa viileydessä jonka jälkeen kompura sammuu ja puhallin hiljenee ...kunnes sisälämpötila muuttuu ja toiminnot alkaa jälleen säätämään sitä kohdalleen).
(Hyvä systeemi kun ei tarvi jatkuvasti käännellä itse vipua ees taas niinkuin karvalakkimalleissa.)
Sitten on MANUAALISÄÄTÖ-mahdollisuus (ainakin Sapporossa) joka ohittaa automaattisäädön ja saa itse valita puhallin nopeuden säädön (tätä itse käytän kun kosteilla ilmoilla puhallusta tarvitaan kokoajan, huurteen poispitämiseksi) (tai jos on useampi ihminen kyydissä niin sisäilma pysyy näin parempana, hiilidioksidi-anturia kun ei kuitenkaan ole) nojoo mentiin mun alalle (LVI-säätötekniikkaan ja siksi voisin puhua siitä ehkä enemmän kuin kukaan jaksaa lukea - mut ota vaikka pätkä kerrallaan :D ).

Vikakoodeja voi olla rekisterissä vaikkei check engine valo palakaan, sinne jää aiemmat häiriöt/viat muistiin ja on siksi yliveto vian haussa ja rekisterin voi pelkästään luetuttaa,kirjata ylös ja tyhjentää merkkiliikkeessä - ei se maksa paljon vie asentajan aikaa noin 15min.
Merkkihuolloissakin jos/kun teettää jotain "vaikeempaa" kannattaa kysyä asentaja jolla ois mahd. paljon kokemusta juuri ks. viasta - vaikka kyllähän niiden pitäisi liikkeessä automaattisesti valkata oikea asentaja... mutta jos se sattuu olemaan lomilla??
(niin vie myöhemmin). 8)
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Juu, käytin autoa eilen merkkihuollossa. Testeri kiinni, ja kone ei antanut yhtään mitään vikakoodeja. Päästöt OK, suuttimien avautumisajat kunnossa, lämpötila-anturi näyttää oikeita lukemia... eikä ilmamäärämittarissakaan pitäisi olla mitään vikaa.

Mutta silti kuluttaa ihan liikaa, lähes kaksinkertaisesti kuin mitä pitäisi. Huollossa arvelivat, että suuttimet saattavat olla likaiset. Lorautin tankkiin Forten suuttimienpuhdistusaineen, eipä ole ollut vaikutusta. Sitten epäilivät, että katalysaattori voi olla niin tukossa, että kulutus johtuu siitä. Uusi alkup. katti maksaa reilut 1100 e, mutta tarvikkeena saisi 400 ecuun. Kannattaako lähteä ostamaan uutta, en oikein jaksa uskoa että vika on sielläkään?

Samalla kaadoin öljyn sekaan Forten top end treatmentin, mutta eipä se naputusta vähentänyt. Arvelivat että se johtuu kuluneista venttiilinnostimista. Jos ääni häiritsee, maksaa uusin nostaja reilut 30 e kappaleelta. Mutta jos niitä pitää ostaa ja asennuttaa 24 kpl, niin alkaa jo tuntumaan kukkarossa!

Kuskin puolen etupyörän ABS-anturi oli pimeä, tilaavat uuden anturin (reippaat 300 e) Japanista, ja muutaman viikon päästä asennus. Lämppärin puhaltimen rele vaihdettiin uuteen, ainakin toistaiseksi on toiminut kuten pitääkin.

Mutta se valtaisa kulutus on edelleen vaivana. Mikä ihme siinä oikein voisi olla?
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Juggis sanoi
Kyllä nyt kuulostaa siltä, että merkkihuolto on se ainut oikea paikka noiden ongelmien hoitamiseen, ellei sitten jotain taikuria löydy jostain joka osaa tehdä noille jotain. Valitettavasti.
Sen verran harvinainen kärry Sigma kuitenkin on.

Offtopic, kyseessä on ilmeisesti tuontiauto ? ::)

Ihan alkuperäinen Suomi-auto on kyseessä. Merkkihuollossa olivat yhtä kysymysmerkkejä sen kulutuksen suhteen kuin minäkin...
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

eikös ugella ollut neuvot noihin välyksettasaajiin... eli liotetaan dieselissä ja puhdistellaan neulalla tms ko proceduuri löytyy haulla kun hakee gti lancerin "nakutusta" tjsp

jotain heittoja kulutukseeen:

- laahaako jarrut ?
- onko tulpat ok ?
- catin tilalle väliaikasesti suoraputki
- toimiiko kone muuten, pätkiikö vedossa tms ?
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Tepi sanoi
jotain heittoja kulutukseeen:

- laahaako jarrut ?
- onko tulpat ok ?
- catin tilalle väliaikasesti suoraputki
- toimiiko kone muuten, pätkiikö vedossa tms ?

Jarrut ei laahaa, kaikki palat vaihdettu ja jarrut läpikäyty. Tulpat vaihdettu 5 tkm sitten. Kone toimii täysin, vain kulutus riesana. Sitä kattihommaa pitää vielä harkita...
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

On jumalauta kauheita kulutuslukemia !!! Mun Sigma vie matka-ajossa 7-9 litraa, kaupungissa 9-13 litraa (riippuu nilkan asennosta) Mulla on manuaaliloota,joka vie vähemmän kuin tomaattti mutta silti sulla on hirvee syöppö.
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

No niin, ylisuuren kulutuksen syy on selvinnyt. Kun viallinen ABS-anturi vaihdettiin uuteen, laski matka-ajon kulutus 14 litrasta alle 9 litraan satasella. Kaupungissa menee edelleen sen normaalit 15 litraa.

Ilmeisesti ruiskua ohjaava ecu-boxi ottaa myös pyörännopeusanturilta tietoa, jota käyttää hyväkseen seoksia säätäessään. Ja kun tämä anturi oli pimeänä, eikä antanut lukemia, niin ecu sitten pelasi varman päälle ja antoi keittoa reilummalla kädellä.

Eli taisin ihan turhaan vaihtaa autoon uuden katalysaattorin ja kaikki, kun vika olikin siinä anturissa...
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Hmm mä ehdottaisin Ecun lähettämistä huoltoon. Itsellä ainakin bensan kulutus laski Dynamikissä kun boksi petti ja korjattiin.
Ennen boksin korjausta auto myös nakutti.(luulin itse että nakutus johtuu kuluneista venttiilinnostajista) Eli todellisuudessa Boksi laittoi sytytyksen pieleen ja johtui siitä. Ja boksihan tutkii nakutuksen tunnistimia. yms.
Entäs onkos autossasi nykimistä?

Ja sulla ei Check Engine valo pala ollenkaan? Vai eikö herjaa vikakoodeista?

Lähetä Eskulle boksi vain ja anna katsoa. Ei se huolto muutenkaan varmaan pahaa tee :)
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Feppi sanoi
Hmm mä ehdottaisin Ecun lähettämistä huoltoon. Itsellä ainakin bensan kulutus laski Dynamikissä kun boksi petti ja korjattiin.
Ennen boksin korjausta auto myös nakutti.(luulin itse että nakutus johtuu kuluneista venttiilinnostajista) Eli todellisuudessa Boksi laittoi sytytyksen pieleen ja johtui siitä. Ja boksihan tutkii nakutuksen tunnistimia. yms.
Entäs onkos autossasi nykimistä?

Ja sulla ei Check Engine valo pala ollenkaan? Vai eikö herjaa vikakoodeista?

Lähetä Eskulle boksi vain ja anna katsoa. Ei se huolto muutenkaan varmaan pahaa tee :)

Kyllähän se auto nakutti aina toisinaan, pääasiassa kylmänä, mutta se loppui kun laitoin Xadot koneeseen. Auto ei nyi, kulkee aivan normaalisti. Ja Check Engine -valo ei pala, eikä anna mitään vikakoodeja. Paitsi sen anturin koodin antoi silloin kun se oli rikki.

En usko, että kannattaa enää boxia rassata, kun kulutus on jo saatu kondikseen. Se 15 litraa satkulle on kaupunkiajossa ihan tehtaankin lupauksen mukainen kulutus automaatti-Sigmalle. Ja milläs mä sen aikaa ajan, kun boxi kiertää Suomea?
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Juu hyvä että sait kuntoon jo :)
Boksi nyt kuitenkin kannattaa joskus huollatuttaa ;D Sen opin kantapään kautta. Aina vain mietin että millä ajan kun se huollossa on ja siirsin ja siirsin ;D Sitten se lopulta hajosi kun olin kiireellä lähdössä tapaamiseen ;D

Xado siis auttois sinullakin? Täytyypi varmaan tilata sitä muutama tuupi varmuudeksi hyllyyn Forten viereen ;D
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Unohda Fortet, minun autoon ei ollut mitään vaikutusta Motor Flushilla, Top end treatmentilla eikä sillä bensan sekaan laitettavalla suuttimienpuhdistusaineellakaan.

Xado on päivän sana!  ;D
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Huoltohan on edelleenkin halvempaa, kuin korjaus.... ::)

No joo, sanon nyt tuhannennen kerran: kannattaa huoltaa ENNEN mitään oireita. -> Ei takuulla hajoa korjauskelvottomaksi. Hajoaa nimittäin joka tapauksessa. Vain ja ainoastaan ajan kysymys.
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Esku sanoi
Huoltohan on edelleenkin halvempaa, kuin korjaus.... ::)

No joo, sanon nyt tuhannennen kerran: kannattaa huoltaa ENNEN mitään oireita. -> Ei takuulla hajoa korjauskelvottomaksi. Hajoaa nimittäin joka tapauksessa. Vain ja ainoastaan ajan kysymys.

Oletpas kovin vakuuttunut siitä, että hajoaa. Mikäs siellä sitten hajoaa ja miksi? Ja mitä tämä sinun huolto-ohjelma sitten pitää sisällään, eli mitä sille boxille oikein teet? Ja paljonko se huolto maksaa?
 
Re: Sigman sähköongelmat, APUA!

Sitä alkaa pikkuhiljaa vakuuttua, kun on pitkälti toista sataa näitä korjannut..

Hajoaa monikin paikka, kyseessä kiva ketjureaktio. Siksi, koska Mitsu luuli käyttävänsä hyviä osia (luulisin, tuskin oli tarkoitus), mutta tulikin käyttäneeksi kelvotonta potaskaa..

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5297.msg36162#msg36162

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5987.msg40707#msg40707

Tämä on parempi kuin maksettu mainos :) :
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5778.msg39366#msg39366

Huolto maksaa... jäsenille kuutisen kymppiä.
 
Juttelin tuossa viikonloppuna yhden autosähkömiehen kanssa, joka on tehnyt näitä hommia jo vuosikymmeniä. Oli ehdottomasti sitä mieltä, että kyllä ne ecut kestää niin kauan kuin koko muu autokin. Ja ettei niitä kannata rassata niin kauan kuin ne toimii eikä ole mitään oireita.

Sanoi, ettei niissä ole juurikaan vaihdettavia osia, ja ihmetteli, miten niitä sen kummemmin voi "huoltaa", kuin puhaltaa pölyt päältä pois.

Onkohan muuten tossa normi-sigmassa samanlainen ecu kuin siinä ökyversiossa, jossa on aktiivijousitus ja nelipyöräohjaus?
 
Käsittääkseni se "huolto" on kondensaattoreiden vaihto sellaisiin jotka eivät sylje elektrolyyttiä levylle, (kylmä)juotosten korjausta jne.
Samalla voi tietenkin puhaltaa ne pölyt pois.
 
kyllä kannattaa huollattaa ecu tms,koska ethän öljyäkään vaihda vasta sitten kun se on loppu!?
ja luulisin että esku tietää mistä puhuu kun on kerran korjannut yli sata poksia. :eek:

jokaisessa autossa on omat tyyppiviat,esim:kallistuksen vakaajan tangot volvossa jne jne....
nyt kun joku tietää/osaa korjata ja huoltaa ja tyyppiviat ovat tiedossa niin eikö olisi huollon paikka vaikka ei vielä oireita esiintyisikään?! ;)
sitä en osaa sanoa mitä huollossa tehdään,mut esku varmaan tietää ;)
 
Niin, tämä autosähkömies höpisi myös sellaista, että alkuperäisissä boxeissa niiden komponenttien jännite tms. korjataan oikeaksi erilaisilla tasausvastuksilla, koska niiden komponenttien arvoissa saattaa esiintyä heittoa.

Ja että sitten kun alkuperäinen komponentti vaihdetaan uuteen "parempilaatuiseen", jossa arvo on kohdallaan, korjaa nämä tasausvastukset arvot vinksalleen, ja sitten ei boxi toimikaan enää niinkuin pitäisi.

Samoin epäili vahvasti kylmäjuotosten esiintymistä boxeissa. Piti koko boxien "huoltoa" huuhaana ja rahastuksena. Nämä eivät siis ole minun mielipiteitäni, vaan jo kymmeniä vuosia alalla olleen, yleisesti taitavana pidetyn ja ammatissaan arvostetun autosähkömiehen suusta kuultua juttua. Seinät notkuivat erilaisista diplomeista ja todistuksista... Sanojensa vakuudeksi vielä aukaisi pari mitsun ja mazdan ecu-boxia, joita hyllyssä oli, ja kysyi, että kuinka monta vaihdettavaa osaa niissä näen.

Mutta Esku varmaan korjaa nämä väitteet?
 
no höh....silti ihmetyttää miksi kaikki jotka ovat lähettäneet rikkinäisen poksin korjattavaksi ovat saaneet sen ehjänä takaisin? 100e rahastuksella ei uutta osteta ja tehdä vielä voittoa. :p
mutta kukaan ei pakota huoltamaan. ;)
 
ralli art sanoi
no höh....silti ihmetyttää miksi kaikki jotka ovat lähettäneet rikkinäisen poksin korjattavaksi ovat saaneet sen ehjänä takaisin? 100e rahastuksella ei uutta osteta ja tehdä vielä voittoa. :p
mutta kukaan ei pakota huoltamaan. ;)

Puhe ei ollutkaan rikkinäisten korjaamisesta, vaan toimivan boxin huollon tarpeellisuudesta ja että onko se ylipäänsä mahdollista. Ja nämä olivat edelleenkin sen autosähkömiehen mielipiteitä, ei minun.
 
Joo, en minä nyt sentään kymmenien vuosien kokemuksen syvällä rintaäänellä lausuttuja faktoja mene korjaamaan. Näin se on sitten nähtävä   :D

Mitsuissa nämä tasausvastukset ovat muuten pääpiirilevystä erillisillä hybridipiireillä suoraan keraamisen levyn pinnassa ja ne on trimmattu laserilla oikeisiin arvoihin. Näitä hybridejä ei pidä eikä tarvitse mennä sorkkimaan.  ::)

Mut emmää mittään tiärä... :p

Oliko muuten kymmeniä vuosia sitten paljonkin elektronisia moottorinohjausjärjestelmiä?  ???
Ei meidän Tanessa ainakaan olt... ;D
 
Esku sanoi
Oliko muuten kymmeniä vuosia sitten paljonkin elektronisia moottorinohjausjärjestelmiä?  ???
Ei meidän Tanessa ainakaan olt... ;D

Jos on ollut kymmeniä vuosia alalla, ei se tarkoita sitä, että kaikki opit ovat sieltä 60-luvulta, eikä uutta ole opeteltu. Kyllä kauan alalla ollutkin voi olla asioista ajan hermolla ja opiskella koko ajan uutta tekniikkaa. Alkais muuten asiakkaat käymään vähiin, jos osaaminen on jämähtänyt 70-luvulle, eikä osaa muita kun tanareita ja ladoja korjata...

Muuten Esku, jos irroitan & avaan ecun ja siinä ei silmämääräisesti katsottuna ole mitään vaurioita havaittavissa, onko tarpeellista huoltaa? Ja onko siinä aktiivijousitetussa ja nelipyöräohjatussa Sigmassa sama ecu kuin normiversiossakin?
 
Kamikaze sanoi
Sanojensa vakuudeksi vielä aukaisi pari mitsun ja mazdan ecu-boxia, joita hyllyssä oli, ja kysyi, että kuinka monta vaihdettavaa osaa niissä näen.
Tuota...
Se on tietty paljon katsojan silmästä kiinni, kuinka monta vaihdettavaa osaa siellä näkyy. :-\.
Jos esimerkiksi merkkiliikkeestä käy kysymässä, niin eihän siinä ole kuin yksi osa... Siellä kun ratkaisee aika paljon, mitä sinne viivan alle on jäämässä 8)
Jos noita piirilevyjä lähtee itse puhdistelemaan/korjailemaan ja komponentteja vaihtelemaan, niin ihan hyvä olisi, jos olisi koulutusta/kokemusta elektroniikasta. Eskukaan ei varmaan paljon ilahdu, jos hommat hoidetaan "pilaa se ensin itse"-metodilla. Siinä visuaalisessa tarkastuksessakin kannatta olla siinä määrin huolellinen, ettei altista piirejä turhan päiten staattiselle sähkölle.
 
no tuli semmonen mieleen et juotoksethan voidaan tinata ja mahdollisesti jo kiehuneet(vielä toimivat) konkat voidaan uusia sekä alkaneet hapettumiset poistetaan.
myös piirilevythän voidaan suojata siihen tarkoitetulla aineella.
tälläinen käsitys minulla huollosta...esku korjatkoon jos meni aivan puihin ;D
 
Eipä mennyt kovinkaan pahasti puihin :)

Jonkinverran yksinkertaistettuna noinhan se menee. En jaksa enää uudestaan kirjoittaa sen tarkemmin, löytyy vanhemmista viesteistä.

Osista on muuten suurin osa vaihdettavissa...

Tuo pilaa-se-ensin-itse -metodi on kyllä tullut tutuksi. Yleensä saan nekin yksilöt kuntoon, tosin valmiiksi räplätyissä on ollut useammin täysin kuolleita (korjauskelvottomia osien saatavuuden puutteen vuoksi), kuin sellaisissa, joihin ei ole koskettu. Joka tapauksessa yleensä työmäärä on moninkertainen -> hinta myös.

Moni tielle jättänyt ecu on silmämääräisesti katsottuna täysin kunnossa, vaikka mitä suurennuslasia käyttäisi. Ja vaikuttaa joskus olevan jopa testerin mielestä järjissään. Sitten on merkkihuollossa vaihdettu virranjakajat, tulpat, johdot, hyvä ettei koko auto, ennen kuin on uskottu että se ecu todellakin on rikki.

En muuten sanonut, että kymmeniä vuosia alalla olleet olisivat jämähtäneet jonnekin 60 luvulle. Tarkoitin vain, että tämänsorttisten vikojen kanssa siitä monien kymmenien vuosien kokemuksesta ei ole mitään hyötyä, kun tekniikka on vasta parikymmentä vuotta vanhaa.

En ole varma tuosta sigmojen ecujen yhtäläisyydestä. Voi olla sama, voi olla olematta. Joka tapauksessa ero on vain ecun ohjelmassa, itse "rauta" on täysin sama -> samat viat. Sama pätee KAIKKIIN tuon ikäisiin Mitsun tekemiin ja suunnittelemiin ecuihin. Ei siis rajoitu edes Mitsuihin, vaan seassa ovat myös Mazdat ja Hyundait (joiden ecut valmistaa Kefico).
 
Takaisin
Ylös Bottom