Sigman tyhjäkäynnin säätö

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Hei
Tyhjäkäynti on alhaalla eli valot, puhaltimet ja ilmastointipäällä menee alle 500rpm ja sammuilee vaihteita päälle laittaessa.
Voiko siitä "kaasuläpän"päässä olevasta kahdella ruuvilla kiinni olevassta murikasta kääntää lisää kierroksia.(Kun näyttää olevan
ruuvien alla ns soikeat reiät säätöä varten)
historicjagge
Ps vaihteisto toimii ja ilmastointi on kytktty manuaaliksi.Pyörän laakerit ok.Eli nyt on kiva ajella!
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

ei voi kääntää :nykii tekee sen että jossain tilanteessa tyhjäkäynti nousee liian korkeeski
ja tk moottori vetää "väkisin" pienemälle ja polttaa itsensä ja hyvällä tuurilla ecun.

mutta mun tietääkseni galantin ohje tyhjäkäynin säätöön pitäisi toimia myös sigmassa.

epäilisin että ongelma on nyt kumminkin siinä että tyhjäkäynin nosto ei toimi ilmastoinin ollessa päällä.

esim. mulla nousee 750rpm-> 950rpm kun ilmastointi lähtee päälle
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

Tästä myös hiukan kiinnostunut.

Sigmassa oli tyhjäkäynti normaalit 750rpm, kunnes putsasin kaasuläppäkotelon yms.yms. ja kasaamisen jälkeen ei laskenut enää alle tonnin lainkaan.
Säädin pakokaasumittauksessa kaasuläppäkotelon päällä (alunperin kai kumitulpalla suojattua) olevaa ruuvia sen verran, että sai tyhjäkäynnin hyväksytylle alueelle. Kai sitä joku jo joskus ennenkin on kääntänyt, koska suojatulppaa ei ollut.
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

tässä tapauksessa egr tulppaaminen ja kaasuläpän puhdistus voisi olla oikea ratkaisu :peukku
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

siitä tulpatusta ruuvista sitä saa helpolla säädeltyä mieleisekseen...
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

Yleensä nuo ongelmat johtuu tyhjäkäyntimoottorin hajoamisesta. Kannattaa etsiä netistä säätöohjeet.
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

Hei
Tein ton Andyn suosituksen mukaan!
Ilmastointi plus kaikki vempeleet päällä 500 rpm.ään ja nyt toimii.
Ilmastoinnin ohitus manuaaliseksi oli se joka vei kierrokset alas.
Diamantamitsu
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

Muutama viesti ylöspäin kirjoittamastani ihmettelystä ei ole mitään selvinnyt.

Kaasuläppäkotelo oli aika likainen, olisko se edellisten omistajien aikana laskenut tyhjäkäyntiä jota sitten on korjattu sitä ruuvia pyörittelemällä?

Käänsin itse ruuvista tyhjäkäynnin takaisin sinne 700rpm nurkille ja hyvin on toiminut.

Kävipäs muuten tuolla välillä ecukin huollettavana, olisko konkkien toimintakyvyn heiketessä joskus ennen nostettu tyhjäkäyntiä...
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

No nyt on selvinnyt: Tyhjäkäyntimoottori paskana, ecusta savu ulos.
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

Jos epäilee että tyhjäkäyntimoottori on hajalla ja toiminta on epämääräistä, niin kannattaa irroittaa plugi ecun suojelemiseksi. Korsmalle tämä taisi valitettavasti tulla liian myöhään... Onko levykin palanut ECUsta, vai vain komponentteja?
 
Vs: Sigman tyhjäkäynnin säätö

ECU näyttää ihan korjauskelpoiselta, tosin itse en ala kolvaamaan, sen jälkeen sitä ei varmaan saa korjattua enää kukaan muukaan ;D

Olkoon nyt toistaiseksi näin ilman tyhjäkäyntimoottoria, kun tuntuu toimivan.
 
Takaisin
Ylös Bottom