sigman tyhjäkäyntiongelma

Z

ZAKE

Guest
Tyhjäkäynti ontuu,mitä tehtävissä. Olen pudistanut kaasuläpän. Käy melko tasaisesti 750 kierroksella kunhan on saanut jonkin aikaa houkuteltua. Siis lämpimänä käy moitteetta, Kylmänä joutuu jonkin aikaa poljeskelemaan kaasua. Kylmänä kierrokset tippuu 500 kierrokseen jonka jälkeen joko sammuu tai jää käyntiin. Kylmänä ryyppy päällä kierrokset vain hieman yli 1000 kun käy. Onko ryypylle eri säätö ja missä. Miten Sigmassa säädetään tyhjäkäynti oikein jos jotain pitää madoittaa niin mitä ja missä tarkalleen. Akun navan olen ottanut irti ja laittanut paikoilleen ei vaikutusta. Nämä kaikki ongelmat alkoivat kun vaihdoin ternarin ja putsasin kaasuläpän. Toivottavasti joku voi auttaa. Lisäksi ongelma on yli 80 nopeudessa tuulen ujellus kuuluu sisälle todella voimakkaana, kaikki tiivisteet tarkastettu mutta aina vaan tuuli vinkuu kyllä se vika vielä teippailemalla löytyy mut aattelin jos jollain ois ollu vastaavaa vikaa niin nopeuttas etsintää. Terveisin uusi sigman onnellinen omistaja.
 
tyhjäkäynnin säätö ruuvi on siinä kaasuläppäkotelon melkein päällä,mustan kumi tulpan alla.ryypylle ei ole säätöä.

tyhjäkäynti ontuu kylmänä...vois olla moottorin lämpötilan anturi tai sen liitin likainen.ei vaan tuu heti mieleen tarkkaa kohtaa sijainnista.
 
ujelluksen poistoon kokeileppas ovien säätöä tiukemmalle.karmitiivisteet saa olla aika tiukalla koria vasten.ajan saatossa tiivisteet painuvat kasaan jolloin tiivistys heikkenee.silikoni voitelu helpottaa :peukku
ainakin meidän autossa ujelsi etuovien karmeista,johon helpotti säätö tiukemmalle+oven karmin taivutus koria päin,tietenkin ikkuna alhaalla ;D ettei tarvii lähteä ikkuna ostoksille ;)
 
meikälääsellä on kans tyhjäkäynnis häikkää mutta säätäminen ei auta. eli missä vika: välillä käy ihan nätisti kierrokset n.800 mutta välillä huitasee kierrokset 2.5tuhanteen.... liikkeessä meinasivat jotta "joutokäyntikone" sökönä eikä mitää voi tehä.... neuvoja?
 
Paablo Sigmoineen ilmoittautuu myös tyhjäkäyntiongelmaisiin.. Sigu kyllä lähtee loppukuusta Evakaarille muutenkin huoltoon, joten jos budjetti sallii, niin hoidatetaan tuokin kuntoon..
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

sama ongelma täälläkin, ja kyselinkin siitä jo aiemmin...kaverilta kyselin ja veikkaili lämpötila anturia, niitäkin on siellä kyllä aika monta mutta kuulemma semmonen josta lähtee kaks piuhaa...en oo kerenny tutkia tarkemmin
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

Joo nostellaan tätäkin ylös jos joku ois vaikka viisastunut asian suhteen/korjannut ongelman.. Meillä on täsmälleen samat oireet ZAKEN kanssa, missä vika?
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

Taidanpa olla zaken entisen sigman nykyinen omistaja.... kyllähän se käynti ontui melkoisesti kylmänä varsinkin jos laittoi ilmastoinnin päälle.Mutta ainakin omassa autossani auttoi ihan helpot ja yksinkertaiset toimet .. "Ilmanotto" putken päähän oli joku epähuomiossaan laittanut rätin ilmeisesti öljyn määrän tarkistusta silmällä pitäen.Se peitti osittain kyseisen putken ja hankaloitti täten koneen ilman saantia.Joten poistin sen tieltä.Päätin samalla vaihtaa autoon uudet suodattimet ja polttoaine suodatin oli aivan tukkeessa.Lisäksi autoon ei ollut vaihdettu sytytystulppia pitkään aikaan sillä ne olivat KAUHEASSA kunnossa......nämä pikkuasiat vaikuttivat siis kyseiseen ongelmaan ratkaisevasti.Niin ja se ujellus loppui kokonaan kun sai säädettyä toisen takaoven niin että se menee kunnolla kiinni siis tiivisteiden väliin jäi rako ja ovi irvisti paikallaan.
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

Jatkan tähän. Eli tuli käytettyä sigua "tutkimuksissa" johon kuului käynnin perussäädöt ja kaasuläppäkotelon puhristus, mutta ongelma ei näillä korjaantunut, vikakoodeja ei myöskään löytynyt.. Nyt sitten ehdotellaan Joutokäynninsäätömoottorin ja joutokäyntiventtiilin vieressä olevan Vahaelementin vaihtoa (400€ + 300€ + työt) :p No joutokäyntimoottorista löyty sen verran juttua että sen toiminnan pystynee tarkistaan ittekin, tosta vahaelementistä ei oo hajukaan sitten.. Ehkä multakin löytys joku rätti väärästä paikasta? ;D eikä tulppien iästäkään oo tietoo.. hmm
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

miten teillä voi olla tuollaisia ongelmia, kun mulla ei ole edes koko tyhjäkäynti moottoriakaan käytössä ja silti on ihan siistiä tyhjäkäynti, niin kylmänä, kuin kuumana ??? (kylmänä n. 1000 rpm ja lämmettyä n. 850 rpm) tyhjäkäynnin säädön hoitaa ainoastaan se "vahatermari" siellä kaasuläppäkotelossa ;D no, mulla on kylläkin megasquirt ohjaamassa konetta, joten saan sen rikastuksilla myös hieman pelattua...
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

paablo sanoi
Jatkan tähän. Eli tuli käytettyä sigua "tutkimuksissa" johon kuului käynnin perussäädöt ja kaasuläppäkotelon puhristus, mutta ongelma ei näillä korjaantunut, vikakoodeja ei myöskään löytynyt.. Nyt sitten ehdotellaan Joutokäynninsäätömoottorin ja joutokäyntiventtiilin vieressä olevan Vahaelementin vaihtoa (400€ + 300€ + työt) :p No joutokäyntimoottorista löyty sen verran juttua että sen toiminnan pystynee tarkistaan ittekin, tosta vahaelementistä ei oo hajukaan sitten.. Ehkä multakin löytys joku rätti väärästä paikasta? ;D eikä tulppien iästäkään oo tietoo.. hmm

Mitenkäs, onkos kukaan sigman ecuja huollattanut? ;)
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

Höylä hei. Meinaatko että siis ton tyhjäkäyntimoottorin vois irrotella kokonaan eli auto vois pelittää pelkällä vahaelementillä, vai pitääkö sitten olla toi megaskuirtti rinnalla?? ..harmittaa että tuli 90 luvulla valittua kauppakoulu eikä sitä amiksen autolinjaa..
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

paablo sanoi
Höylä hei. Meinaatko että siis ton tyhjäkäyntimoottorin vois irrotella kokonaan eli auto vois pelittää pelkällä vahaelementillä, vai pitääkö sitten olla toi megaskuirtti rinnalla?? ..harmittaa että tuli 90 luvulla valittua kauppakoulu eikä sitä amiksen autolinjaa..

miksi ei vois toimia, perustyhjäkäynti pitää vain säätää sillä ruuvilla sopivaksi kylmälle ja kuumalle koneelle (vahaelementtihän kuristaa sitä lisäilmaa sitä enemmän, mitä lämpimämpi kone on), koneen lämmettyä tyhjäkäynti tuntuu hieman tippuvan kylmään koneeseen verrattuna ::) (olettaisin kuitenkin myös sigman vakio ecussa olevan ihan normaalit kylmärikastukset, joten sillä ei pitäis olla kauhean suurta merkitystä, onko vakio ecu vai megasquirt piuhojen päässä).

tietenkään tämä systeemi ei sitten osaa muutella automaatin aihettumaa kuormituksen muutosta tai ilmastoinnin aiheuttamaa kuormitusta, mutta luulisin silti koneen saavan sellaisiin säätöihin, että sillä pystyy ajaman arkiliikenteessä ihan tyydyttävästi...

se itse tyhjäkäyntimoottori pitää tietenkin jättää paikalleen, mutta piuhat irti, ettei se sieltä saa liikaa ilmaa... ja säätää se aika pienelle käsin, että tuon vahaelementia säätö alkaa tuntumaan moottorin käytöksessä, muistaakseni itse säädin moottorin asentoon 1/2-3/4 kiinni asentoon ::)
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

jos ilmastoinnin kytkeminen päälle ei nostata tyhjäkäyntiä niin moottori on takuu varmasti rikki.höylältä ostin moottorin siihen ja avot toimii kun junan vessa.6 napaisesta liittimestä mittasin vaan että virtaa tulee kahteen napaan,toinen virta säätää pienemmälle ja toinen isommalle.mutta vaikka moottori oli rikki niin kylmänä tyhjäkäynti oli noin 1500rpm.jos moottori on kunnossa niin myös ratin kääntäminen paikoillaan nostattaa jonkin verran käyntiä.
 
Vs: sigman tyhjäkäyntiongelma

ralli art sanoi
jos ilmastoinnin kytkeminen päälle ei nostata tyhjäkäyntiä niin moottori on takuu varmasti rikki.höylältä ostin moottorin siihen ja avot toimii kun junan vessa.6 napaisesta liittimestä mittasin vaan että virtaa tulee kahteen napaan,toinen virta säätää pienemmälle ja toinen isommalle.mutta vaikka moottori oli rikki niin kylmänä tyhjäkäynti oli noin 1500rpm.jos moottori on kunnossa niin myös ratin kääntäminen paikoillaan nostattaa jonkin verran käyntiä.

mukava kuulla, että meni hyötykäytöön sekin osa, olis muuten ollut mulle ihan turha... ja mulla toimii se sun vanha rikkinäinen ihan niin hyvin kuin tarvitsenkin :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom