Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Tarkoitin että olis laittanut sen RST levyn niillä kiinni. Seevaus levyyn ja uppokantanen kuuskolo... Nythän se ei oo enään oem ? ;D
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Siis tuo RST levy on juurikin puskurissa olevissa oem reijissä kiinni matalilla ruuveilla. Näkyy kuvassa. Kilpi tulee RST levyn päälle noihin reikiin mitkä on porattu RST levyyn, näkyy myös kuvassa.

Ainut vaan että kun kilpi on kiinni niiteillä, niin niitä ruuveja jotka pitää RST:n puskurissa ei pääse enää irroittamaan kun kilpi estää sen. :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

No niinpä onkin kun tarkemmin katsoo :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Enkai mie saakutti vieköö tosta puskuria menis ranettaa jonku kilven takia. ;>
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

"Tietääkö joku onko vaihteensiirtäjien akselin stefa vaikea vaihtaa, laatikon päältä sieltä hieman tulee öljyä, ilmeisesti jarrutellessa hieman enemmän. Eli siis se akseli mihin tulee vaihekepin vaijerit kiinni."


"Näennäisen" helppo,kunhan vain ensin saat käpälät IRTI..
Käpälät on akselilla tiukalla (ruoste)sovitteella,ja läpi menee ~4mm paksuinen umpitappi,joka on sitten TIUKASSA.

Itse en ainakaan yrittäisi vaihtaa,jos ei ole lodju irti,on sitten niin v-mäinen saada tuo tappi irti.
Käpäläthän nyt lähtee "helposti" irti ulosvetäjällä.

Sen pölysuojan alla onkin sitten kauluksellinen stefa,mitsulta ~10€.
Nyppäämällä irti,ja uusi tilalle.

http://www.paskanmyivat.com/EXE/Moottori,laatikko/photos/siirtajanstefa.html
http://www.paskanmyivat.com/EXE/Moottori,laatikko/photos/siirtajanstefa02.html
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Juu stefa on jo ostettu. En usko että tuossa jdm:ssä on kauheasti ruostesovitteita, että jospa tuo olisi tehtävissä oleva projekti sitten. :) Jos niitä tappeja vaan pääsee jollain pakottelemaan pois akselista, kun lodju on paikallaan..
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Itsellä meni ~2h sen umpitapin kanssa taistellessa,ja kolme tuurnaa..


Oli niin prkl piukassa,ettei auttanut mömmöt eikä lämpö,vain RAAKA VOIMA sai tapin antautumaan..


Helpostihan käpälät sitten lähti ulosvetäjällä.

Ja kuvista poiketen,lodju oli IRTI kun tapin irroitin,MUISTELISIN että pitää lyödä pihalle syylärin puolelta,eli tilaahan ei ole.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Joo, normipäivää pukkailee siis :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

syylärin ny nappaa muutamas minuutis ylös ni johan on tilaa :peukku
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Joo se pitää ainaki tehä kyllä. :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Toimiiko myös tuo ECU niin että kun Knock Sum kasvaa tapahtuu kaksi asiaa:

a) sytytysennakkoa viivästetään
b) oktaaniflagia pienennetään, luultavasti vasta hieman a-kohtaa isommilla Knock Sum arvoilla

Oktaaniflagi taas vaikuttaa siihen missä suhteessa high ja low octane karttojen välillä interpoloidaan?

Eli käytännössä koodilla pakotetaan oktaaniflagi aina maksimiksi eli käytännössä poistetaan low octane karttojen vaikutus kokonaan (saman asian ajaisi luultavasti high ja low octane karttojen muuttaminen samanlaisiksi). Lisäksi Knock Sum pakotetaan aina nollaksi kun ei olla ahtopaineiden puolella.

Onko sitten niin että phantom knockia ei enää esiinny ahtopaineiden puollella vai voiko sitä olla sielläkin jolloin ennakkoja silti vähennettäisiin turhaan Knock Sum:n kasvaessa?

Evoissa yleensä säädetään nakutusanturin herkkyyteen vaikuttavia parametrejä ECU:ssa jos anturi poimii jotain ylimääräistä esimerkiksi takomäntien tai nokkien vuoksi. Tai jos muuten vaan halutaan vetää moottori lähemmäs rajaa kuin mitä vakioarvot sallivat. Eikö se ole mahdollista vanhemmassa ECU:ssa?

P.S. mikä prossu noissa on? Näyttää aika yksinkertaiselta tuon koodipätkän perusteella (missä nyt ei tosin ihmeitä tehdä). Joku muinainen Motorola / Freescale?
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

http://www.lilevo.com/mirage/phantomknock.htm

http://www.lilevo.com/mirage/dsmromedit.htm#octane

Nuo vastannee kysymyksiisi.

Ainakin oli mukava huomata että sytytysennakko pienenee edelleen jos knocksummi kasvaa, jopa modini jälkeen. ;D

Prossu on Mitsun MH6111 joka pohjautuu Motorolan M68HC11E prossuun, mistä on opcodet ja sheetit toki saatavilla.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Slider sanoi
http://www.lilevo.com/mirage/phantomknock.htm

http://www.lilevo.com/mirage/dsmromedit.htm#octane

Nuo vastannee kysymyksiisi.

Ainakin oli mukava huomata että sytytysennakko pienenee edelleen jos knocksummi kasvaa, jopa modini jälkeen. ;D

Prossu on Mitsun MH6111 joka pohjautuu Motorolan M68HC11E prossuun, mistä on opcodet ja sheetit toki saatavilla.

Jäi vähän epäselväksi vielä onko siellä erilliset low octane kartat kuten uudemmissa vai mikä sen octane flagin vaikutus on?

Ilmankos näytti tutulta, pykälää uudempi HC12 ei ole minulle ihan tuntematon otus, varsinkaan HW puolelta :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Minusta siinä on sellanen kartta (octane table) mikä lätkästään tuon normikartan päälle jos ehdot täyttyy. En tiedä sittee että sekoittuuko ne kaksi tablea jotenkin vai käyttääkö se vain octane tablea vai miten..

Jokatapauksessa homma on hieman ikävä jos tulee phantomknockia, sytkäennakko menee myöhäselle turhaan eikä ecu siirry käyttämään normikarttaa koska välillä pomppailee nakut tappiin kun pintakaasulla kruisailee kaupungilla. :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Katelin tuota sun sytkäkarttaa ja havaitsin että mullahan on itsellä ihan hemmetin paljon vähemmän ennakkoa... Kai sitä uskaltaa sit vielä nostaa jos joskus saa tuon kapineen taas liikenteeseen. :D
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Noh noi onki liian rankat nuo kartat suomibensalle, ja noissa ei kauheasti ole puristuksia. En kyllä ihan suoraa menisi noita JDM karttoja heittämään. :D
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Jätkät alko puhumaan sellasta koodikieltä, että eihän tuosta tavan tallaaja ymmärrä yhtään mitään :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

nokonzok sanoi
Jätkät alko puhumaan sellasta koodikieltä, että eihän tuosta tavan tallaaja ymmärrä yhtään mitään :)

Ihan selkeää assemblyähän tuo on :)

Ja Sliderille:

Ilmeisesti noissa vanhemmissa ei sitten ole samanlaista low octane ja high octane karttojen välillä interpoloivaa systeemiä kuin Evo 4+ ECU:ssa. Käytännössä oktaaniflagin saaminen uudemmissa nollaan edellyttää aika rajua nakutusta jatkuvasti ja vasta tällöin käytettäisiin kokonaan 100% low octane karttoja.

Sinänsä low octane kartat ovat normaalitilanteessa turhia, ECU kannataisi säätää niin että octane flag ei normaalisti laske maksimista. Jos noihin saa käyttöön vilkkuvan CEL valon nakutusta havaittaessa niin siitä näkee jo aika pitkälle jos on huono satsi bensaa tms. Kunhan pitää huolen siitä että jonkunlainen sytytyksen viivästys jää käyttöön nakutustilanteessa.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Köyhiä tollaset vilkkuvat CEL-valot. Tuossahan sattuu olemaan ahtomittari toteutettu kuudella ledillä.. :> Saa paljon kewlimmän knockkivaloshown aikaseksi. :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

ast sanoi
Ilmeisesti noissa vanhemmissa ei sitten ole samanlaista low octane ja high octane karttojen välillä interpoloivaa systeemiä kuin Evo 4+ ECU:ssa.
Ainakin +90vm tavan galluissa/colteissa/lancereissa jne on..
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Slider sanoi
Missä niin sanotaan?
Ei kait missään,mutta TMO:lla kun loggailee,niin näyttää eri käyrää low/high-sektoreille..

Sitä sukkuloiko ecu noiden välillä "summamutikassa" vai joko/tai,en tierä,mutta kartat siellä kuitenkin näyttäisi olevan.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

http://eclipse.dy.fi/slider/3jdmrsmaps.jpg

Joo ei siitä ollutkaan epäselvää etteikö toi octane table löytyisi ecusta, jopa tuosta E952:sesta se on selvillä. Se vaan että miten sitä käytetään.. Noissa lambdattomissa vehkeissähän on se octane switch hanskalokerossa millä tota karttaa voi sit ehotella eculle. :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Ruoste ne syö noi boorit...
Teetä uus sisäholkki ja akseli metallisorvaamo Karpiolalla :peukku
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Kysyin karpiolalta hintoja, ja epäilivät että pidempi akseli ois sen reilu 200e "normaalista" tehtynä, tuplat jos tekis kovasta. Eli oem osat jenkeistä houkutteli enemmän. :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Ihan hyvä kysymys, GTi:ssä käytin sitä ja mitää ongelmia ei ollut.

Eipä tuo valvolinekään huonolta öljyltä ole kyllä missään vaiheessa vaikuttanut. Bonuksena vielä se tulee 5l kannussa niin on mahdollista lisäysvaraa. :)
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

-JP- sanoi
Miksi et osta esim. Mobil 5-50w ?
Slider sanoi
Ihan hyvä kysymys, GTi:ssä käytin sitä ja mitää ongelmia ei ollut.
Eipä tuo valvolinekään huonolta öljyltä ole kyllä missään vaiheessa vaikuttanut. Bonuksena vielä se tulee 5l kannussa niin on mahdollista lisäysvaraa. :)

turbokoneesta en tiedä, mun kokemus on ollu että mobilia kuluttaa vähäsen (4g63-16v vapari) shellin 5-40w pysy hyvin sisällä vaihtovälin
samaten halvoista teboilin gold on toiminu nykyisessä gti:ssä ihan loistavasti...
valvolineä myös kulutti hiukan 8tappinen.... vähempi ku mobilia...

noissa ei oikeesti taisa auttaa ku kokeilu mikä pysyy kirkkaampana ja parhaiten sisällä?
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Mr mmc sanoi
turbokoneesta en tiedä, mun kokemus on ollu että mobilia kuluttaa vähäsen (4g63-16v vapari) shellin 5-40w pysy hyvin sisällä vaihtovälin
samaten halvoista teboilin gold on toiminu nykyisessä gti:ssä ihan loistavasti...
valvolineä myös kulutti hiukan 8tappinen.... vähempi ku mobilia...

noissa ei oikeesti taisa auttaa ku kokeilu mikä pysyy kirkkaampana ja parhaiten sisällä?

Tuosta "kirkkaimpana" pysymisestä olen eri mieltä. Öljyn kun kuuluu kiertää moottorin sisällä ja kerätä paska pois sieltä, jääden sitten suodattimeen. Olisin enemmän huolestunut jos öljy ei juurikaan mustu vaihtojen välissä. Mutta summasummarum, toimivassa moottorissa sillä öljyllä kohtuulyhyillä vaihtoväleillä ei niin isoa merkitystä ole että kannattaisi maksaa esim tuplahintaa verrattuna edullisempiin.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Juu en minäkään siitä öljyjen tummumisesta ole huolissani. Kuten dani sanoi niin se vaan kertoo siitä että skeidaa tulee öljyn mukana pois. ;)

Siks oliki ilosta huomata että forte ja uusi öljy ja 15min käyttöä sai ne tummumaan aivan pikimustaksi.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Minusta 20 astetta 5500+ rpm kuulostaa siltä että 1 bar ahdoilla voi vielä juuri ja juuri mennä. Eli ECU kuulee luultavasti ihan oikeaa nakutusta.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Niin siis näissähän on tosi matalat puristukset niin silloinhan mennään kovemmilla ennakoilla näin yleisesti?
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

ast sanoi
Minusta 20 astetta 5500+ rpm kuulostaa siltä että 1 bar ahdoilla voi vielä juuri ja juuri mennä. Eli ECU kuulee luultavasti ihan oikeaa nakutusta.

Mulla oli eilen dynossa maksimissaan 26 astetta yläpäässä. Ecu saletisti veti takasin knockin takia niinkun pitkin viikkoa loggaillessa, mutta maatsi ei kuullut yhtään mitään, juuri niinkuin epäilinkin.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Joo se jäi mainitsematta että maatsi ei ole koskaan kuullut nakua, edes vakiokartoilla vaikka ahdot piikkaili loppupäässä sinne 1bar hujakoille.. :(

Mutta sinäänsä, tuo -10 astetta on aika hyvin linjassa dsm sytkäkarttojen kanssa jo. Olikos niissä samat puristukset vai enemmän?
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Slider sanoi
Joo se jäi mainitsematta että maatsi ei ole koskaan kuullut nakua, edes vakiokartoilla vaikka ahdot piikkaili loppupäässä sinne 1bar hujakoille.. :(

Mutta sinäänsä, tuo -10 astetta on aika hyvin linjassa dsm sytkäkarttojen kanssa jo. Olikos niissä samat puristukset vai enemmän?

Olisikohan tämä enemmän ominaisuus, kuin vika. Eli tuo puristussuhde aiheuttaa nykypolttoaineilla jostakinsyystä tuontaajuuksisen värähtelyn. koska kaikilla joilla on 7.9 puristukset on sama ongelma. Mulla oli ne 9.0 puristukselliset männät ja niissä ei tätä ongelmaa käsiittääkseni ollut.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Ilotalo sanoi
Olisikohan tämä enemmän ominaisuus, kuin vika. Eli tuo puristussuhde aiheuttaa nykypolttoaineilla jostakinsyystä tuontaajuuksisen värähtelyn. koska kaikilla joilla on 7.9 puristukset on sama ongelma.

No niin, ei sitten muuta kun wisecot isommilla rutuilla sisään! ;D
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Ilotalo sanoi
Olisikohan tämä enemmän ominaisuus, kuin vika. Eli tuo puristussuhde aiheuttaa nykypolttoaineilla jostakinsyystä tuontaajuuksisen värähtelyn. koska kaikilla joilla on 7.9 puristukset on sama ongelma. Mulla oli ne 9.0 puristukselliset männät ja niissä ei tätä ongelmaa käsiittääkseni ollut.

Joo, ei se nyt taida mikään voimansiirrosta tai muualta tuleva "sivuäänikään" olla kun se kuitenkin vähenee pelkkää ennakkokarttaa muokkaamalla, ei ole tosin aikaisemmin tullut mieleen että 10 astetta pitää ottaa pois. Siksi en ole aikaisemmin huomannut tuota, vaan olen luullut että "nakut" säilyy vaikka mitä tekis.

Vai osaako joku fiksumpi sanoa että voiko moottorin ääntely/värähtely whatever muuttua ennakkojen tahdissa, vaikkei olisikaan varsinaisesta nakutuksesta kyse.
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Slider sanoi
Joo, ei se nyt taida mikään voimansiirrosta tai muualta tuleva "sivuäänikään" olla kun se kuitenkin vähenee pelkkää ennakkokarttaa muokkaamalla, ei ole tosin aikaisemmin tullut mieleen että 10 astetta pitää ottaa pois. Siksi en ole aikaisemmin huomannut tuota, vaan olen luullut että "nakut" säilyy vaikka mitä tekis.

Vai osaako joku fiksumpi sanoa että voiko moottorin ääntely/värähtely whatever muuttua ennakkojen tahdissa, vaikkei olisikaan varsinaisesta nakutuksesta kyse.

No ääntäähän se moottori eri tavalla ainakin itellä sillonkun ei nakuta ;D
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Itelähän on kans nuo 2 antennijohtoa ja kytkin mankkaan sen isomman..
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

En muista mikä mulla siellä on kiinni mutta suoraan se mankkaan meni, ja radio kuuluu hyvin joten eipä aiheuta ainakaan nyt mitään toimenpiteitä...
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Jep jep, normipäivä. Voi melkein kalenterista kattoa aina mikä näistä menee, tuskin noi kardaanin kumitkaan mikskään menis jos ois saanu olla Japanin leppoisassa ilmastossa, mut täällä noi menee kaikista vuorotellen. Paskaa laatua kun ei kestä ku reilu 20 vuotta...
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Joo, eiköhän me suhvan kanssa kimppatilata ne kaikenlisäks vielä. :D Ihan suosiolla. :p
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

läl läl lää, my kardaaninkumit on vaihdettu ;D
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Katsastusta varten piti kyllä korjata töötti, kun oli jumiutunut eikä pitänyt ääntä.

Paskoja vehkeitä tosiaan. Mitään ei kestä ja rahaa palaa korjauksiin kilotolkulla. Olis kannattanu vaan ostaa suosiolla uusi auto! ;D
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Terve!

Mahdollisesti seuraavaksi sintterikytkintä? :driver

- Virta
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Taasko siitä pitää laatikko tiputtaa. Perk... :D
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Mää voisin kans tuoda yhden josta vois laatikkoa tiputella!
 
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo' -keskustelu

Joo, se sintteri voi olla ehkä minun mukavuusrajan ulkopuolella. :D

Hakusessa olisi varmaan joku massakykä, mikä olisi pitävämpi kun vakio. Laatikon pudotus ja varsinkin takasin laitto kyllä vähän kuumottaa, se kun tuntuu olevan sellainen homma että sitä ei opi, vaan se on tuurista kiinni millon se sinne suostuu paikoilleen asettumaan. :/
 
Takaisin
Ylös Bottom