Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Noniin, nyt kerkeää tämänkin aloittaa.. :D

Taustakertomuksena kerrottakoon että, 6g VR-4 on ollut aina haave, ensimmäisestä galantista lähtien, vapareita kerkesikin olla tuota ennen kolme, suunta tosin ollut parempaan päin kokoajan. (fwd 8v, fwd 16v, 4wd 16v ja nyt 4wd turbo 16v) ;)

Auto itsessään oli aikamoinen tuurilöytö, tuo Monte Carlo ei ole mikään ihan yleisin 6g VR-4.. Erikoista normi E39A VR-4:seen on se että tuossa on lukkoperä, ja kaikki nuo "uudemmanmalliset" tehopartsit myös. Eli noista löytyy aina se isompi IC, isompi trubo ja isommat suuttimet.

Käytännössä auto on siis samanlainen kuin RS, mutta luksusvarusteilla, jossain oli jotain mainintaakin että "Special luxury edition", Monte Carloja on valmistettu 2000kpl.

Auto oli Grade 4 ja 145tkm ajettu.

Aikani sheettiä kun olin tuijotellut, noin 2min :D, niin soitin Nokolle ja sanoin että toi on pakko saada. Tehtiin sikatarjous ja voitto kotiin, käsittääkseni tarjous oli jotain sellasta millä olisi voinut voittaa jo evo4 tai evo5 huutokaupan. Pientä riskiä siis sen suhteen. Auto kuitenkin jäi maksamaan alle puolet siitä. :)

Tässä välissä 3kk odottelua ja kuumottelua.. :p

Auto tuli siis haettua tiistaina 16.3.2010 satamasta. Ahtaajien lakkokaan ei vaikuttanut onneksi auton "kotiutumiseen". Nokonzokin ammattitaito helpotti tullissa ja katsastuskonttorilla asiointia huomattavasti, ei tullut mitään narinoita mistään puuttuvista papereista. Auton verotus siis käynnistyi heti helsingissä ja sain sen seurauksena pitkällä ajoajalla olevat "puuhakilvet" tuohon.

Helsingissä vaihdeltiin vielä nastat alle ja todettiin että uuden karhea säädettävä alusta näyttää löytyvän. Myös selvisi että keskuslukituksen kaukosäätö ei toimi. :<
Koeajolla Helsingistä Lappeenrantaan selvisi että turbotimer ei toimi (ei kytketty), ja että auto on todella miellyttävä ajaa, ei nitise eikä natise eikä kolise. Vetää hyvin ja on muutenkin jumalten vehje. Eniten jännitin että automaatti-ilmastointi pelaa kunnolla, ja siinä ei onneksi ole mitään sanomista. :)

Seuraavana iltana tuli ajettua ensimmäinen vikakin esiin, latauksen merkkivalo alkoi kiilua, kerkesin jo manata mielessäni että voi he*v***i mikä tuuri. Ruumiinavauksen jälkeen tosin kaikki merkit viittaa vahvasti siihen että laturi on joskus palanut jonkun ylivirran tai oikosulun seurauksena ja sitä oli japanissa korjattu. (denson huoltotarrat) Korjaus sitten oli pettänyt syystä X, liekkö lämmönvaihtelun takia, pakkasta oli kohtuullisesti tuona päivänä. Itse totesin että tuota ei viitsi edes yrittää korjata, vaikka laakerit ja hiilet ja liukupinnat olikin todella hyvässä kunnossa. Varsinkaan sen takia kun tuon laturin vaihto ei ole yhtä helppo kun fwd:ssä, pitää ottaa yläkautta pois. Varalaturi siis vanhasta galantista paikoilleen ja pitää vaikka jakorempan yhteydessä ostaa sitten uusi tuohon.

Tänään oli vuorossa jdm valojen vaihto "vähänkäytettyihin" eurovaloihin, parasta tuossa on se että vasen valo osottaa nyt s*aatanan ylös, varmana häikäsee enemmän vastaantulijaa kun JDM umpiot. :D Pitänee säädellä ennen katsastusta.

Töötit oli näköjään kevennetty tosta, pitää hommailla vaikka yksi tilalle, myös ennen katsastusta..

Sellasta tälläerää.. :)

Keskustelut: http://www.mitsubishiclubfinland.co...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-999
Kuvat: http://www.mitsubishiclubfinland.com/kuvagalleria/index.php?/category/119
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Noniin, töötti käyty noutamassa biltemasta mahtavaan 8e hintaan. Ajattelin että biltemaosa saa tässä tapauksessa kelvata, tuota varustettahan tulee käytettyä about kerran vuodessa katsastuksessa. Muutenkin oli mukavampi kävellä siellä hyllyjen välissä kun purkaa jossain lumihangessa jotain ruosteista paskaa jostain vanhasta galantista.

Katsastus checklist (valot ja töötti) alkaa olla tässä, huomenna tai ylihuomenna voisi käydä luomusta esittelemässä konttorilla. :)

Kaukosäätöisessä keskuslukituksessakaan ei ollut mitään vikaa, se vain että se toimii infrapunalla ja toimii kovin huonosti jos se osa avaimesta osottaa kämmentä kohti jossa on IR ledi..

Pienet dataloggauksetkin tuli vetästyä, mitään älytöntä knockiakaan ei tullut eikä mitään muutakaan huolestuttavaa. Lambdakin näytti toimivan. Kapeakaistalambda näytti sellasta 0,9v kun täyskaasulla vedätteli, tuntuisi ettei ainakaan siis kovin laihalla käy. Mikä ei varmaan olekkaan kellekkään ylläri kun on peukaloimaton auto ja moottorinohjaus. :)

Dataloggaukseen voi sitten paneutua uudestaan kun ahtopaineisiin perehtyy enemmän. :>
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Auto on käytetty tänään rekisteröintikatsastuksessa. Huomautuksitta meni, ja 4 paikkanen tuli. :)

Sen kunniaksi sitten kävelin röyhkeästi konttorin viereisestä ovesta sisään kyselemään paineensäädintä, eipä ollut, ostin sit Autometerin Pro Comp metric mittarin.

Asenneltiin Ilotalon kanssa se paikoilleen, samaan paikkaan missä vanhakin oli, toki kauniina pinta-asennuksena.

Testilenkillä huomattiin että eipä tarvitse paineita nostaa, aika kirkkaasti menee sinne 1bar hujakoille. Sitä en sitten tiedä että onko vanha mittari ollut tiensä päässä vai onko vuotanut. Tuo kuitenkin oli hyvä ostos, vanhan mittarin mukaan jos paineet olisi säädellyt bar:iin, niin piikatessa ois voinu löytyä jotain kivaa 1.4bar tai muuta..
main.php


Nyt sitten tullin kuumotuksia odotellessa taas.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään tuli laitettua vähän "talvipakettia" autoon. Eli siis mittarilukemalla 147085km on vaihdettu:
Tulpat, Ilmansuodatin, Pyyhkijät, Moottoriöljyt + suodatin, Vaihteistoöljyt, Kulmavaihteen öljyt ja Peräöljyt.

Moottoriin meni Shellin Helix Ultra 5W-40.

Vaihteistoöljyt ja Kulmavaihteen öljy oli aika paksua tavaraa, Valvolinen 80W-90 GL-4, meni niiden kanssa valuttelussa varmaan sama aika kun muissa hommissa yhteensä.
En tiedä onko tuo nyt liian jäykkää ja huonoa, vaihteet tuntui ainakin ihan yhtä hyviltä kun aikaisemminkin. Varaosapuljussa ei vaan ollut täyssynteettisenä tuota GL-4 luokituksella, mikä olisi sitten ollut 75W-90..

Perään meni sitten Valvolinen 75W-90 GL-5 LS, jos kulmavaihteesee vertaa ni toi tuli about 1/5 ajassa purkista ulos, aika notkeaa tavaraa näytti olevan. Jotain jäykkää tavaraa tuossa perässä kyllä olikin, liekkö nyt lukko olisi vaikka hieman inhimillisempi. :)

Arvelinkin jo satamassa että tuossa on luultavasti OK öljyt sisässä, kun öljytikkua tihrustin. Koneessa ei näkynyt mitään saostumia ja öljykin oli kohtuu kirkasta. :p
Tänään sitten tuli varmistus noista muistakin öljyistä, ihan hyväkuntosen ja kirkkaan näköstä litkua tuli pihalle. Noh, ompahan nyt "varmuuden vuoksi" vaihdettu nekin.

Ilmanputsarissa oli vähän jotain sontaa, se alkoi olla ihan vaihtokunnossa. Tulpat oli ihan ok. Pyyhkijät oli kohtuu hanurista, nyt kehtaa vesisateella pyyhkiä taas, näkyvyys paranee, ei huonone. :p

Sellaista tänään.

main.php
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Talvipaketista unohtui bensansuodatin, vaihdettiin se Ilon kanssa tänään. 300km myöhemmin siis tuli se laitettu kun edellisessä postauksessa mainittu mittarilukema. Hansu innostui räpsimään pari kuvaa autosta.

main.php


Musta auto on kyllä hieno, 2h aikaisemmin on auto pesty ja ajettu sen jälkeen tyyliin 15km :D jo näkyy kurat. No elämä on, ei vaikuta kulkupuoleen.

Huomenna kohti siilinjärveä, eiköhän auto muutu harmaaksi matkan varrella. :D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään vaihdeltiin kesärenkaat alle ja ECU irroteltiin autosta pois. Ajoittainen ylimääräinen räminäkin poistui katin lämpösuojapellin irroituksella.

main.php

Ecu oli näköjään tehnyt tässäkin vekottimessa perinteiset, eli hieman konkat vuotaneet. Vähiten tosin, jos vertaa muihin mitä itse noita slimmejä ecuja olen korjaillut. Liekkö se suurempi lämmönvaihtelu sitten suomikäytössä edistää tuotakin prosessia..

main.php

Konkat tietysti vaihtelin ja sitten ajattelin samalla juottaa EPROM:in irti.

main.php

main.php

Sitten vielä socket tilalle.

Tuohon voi sitten painaa vakioeprommin tai jonkun muun jännittävämpää koodia sisältävän eeprommin, tai parhaimmassa tapauksessa EPROM emulaattorin että pääsee koodiin käsiksi lennossa. ;D

Lakkasin vielä äsken ecun, liekkö liiallista itseluottamusta vai mitä, nimittäin jos tuo ei toimi ja huomenna liuottelen lakkoja pois ennen korjauksia, saattaa hieman ottaa otsaan.

Tuo on kyllä sellainen projekti tuo EPROM:in irti juottaminen, että ei kannata ihan ekakertalaisen ruveta siihen. 28 pinniä missä on jotain elämää kovempaa "tinaa" ja vielä lakan aiheuttamat liimautumisefectit, niin pienoinen kuumotus on kyllä päällä.

Sellaista tänään.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään tuli käytettyä VR4 tyhjän päällä pyörimässä AMW:n dynossa, dyno jarrutteli 260hp / 312 Nm tulokset. Virityksenä oli boost control solenoidin kuristimen poisto. Kaikesta päätellen koneessa on kaikki siis kunnossa. :) Helkatin rikkaallahan tuokin käy yläkierroksilla, kuten jälkimmäisestä dynolapusta huomaa.

main.php


Galleriassa on paremmat dynolappukuvat.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Pitkään "kylmänä" ollut turbotimer pääsi vihdoin tositoimiin kun innostus sen johdotusten tekemiseen löytyi. Eilen tein adapterin valmiiksi joka menee virtalukon liittimen väliin kätevästi napsnaps asennuksena. Sopivat liittimet luovutti GLSi Galant. :) Turbotimer on nyt siis täydellisesti irroitettavissa ettei jää jälkeäkään auton alkuperäiseen johtosarjaan, mitään raneja rosvoliitoksia tai vastaavia ei tullut käytettyä. Paitsi VSS signaalissa, mutta se olikin japaninpojan tekemä rosvous ecun päästä, eikä ole niin kriittinen että se olisi pitänyt korjata.

Eli liittimistä varastin lähdön turbotimerille, multifailasin tietysti eilen kun yleismittarilla mittasin ACC:n ja IGN johdot, niitä kun lähtee muuallekkin kun ECU:lle ja sisätilan puhaltimelle. Senverran kuitenkin meni nappiin että sai eilen testattua tuon että turbotimerin päässä oli maanmainio sokeripalaliitos.

main.php

Tänään sitten piti korjailla sähkökuvien avustuksella IGN ja ACC kohilleen, nyt jopa lämppärin puhallinkin jää pyörimään kun timer jättää auton käyntiin.
Aikani pähkäilin että jätänkö tuohonkin turbotimerin päähän jonkun irrotettavan liitoksen, mutta tulin siihen tulokseen että en. Tuskimpa tuo on menossa mihinkään toiseen autoon, tai ainakaan muuhun kun Godlike galanttiin. :>

Yksi lisämotivaattori timerin pään juotoksille oli se että japanissa tuohon oli laitettu jotkut naurettavat työnnettävät abikoliittimet, ja näinollen turbotimerin omat johdot oli jo pätkitty. Kässärijohto jäi vetämättä ja laitoin sen suoraa maihin, en näe mitään syytä että miksi olisin laittanut sen. Jossei halua turbotimeriä käyttää niin sen saa pois päältä napista, siihen ei käkkäriä tarvita. Samalla välttyy ikäviltä auton sammumisilta vaikka pakosarja hehkuisi punaisena ja jos unohtaa käkkärin vetää päälle ja kääntää virrat pois.

main.php

Tässä kuvassa on ainut käytetty abikoliitin, mutta sekin on juotettu että ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, eikä ainakaan vaikuta auton toimintaan, ainoastaan turbotimeristä häviää maa. Yllättävän siisti juotos tuli tuohon kohtaan.

main.php

Tässä näkyy sitten koko komeus, eli käytännössä turbotimerissä on kiinteänä asennuksena liittimet mitkä voi napsauttaa E3x galantin virtalukon liittimen väliin ja done, ihan yhtänopeasti saa myös turbotimerin pois käytöstä.

Kohtuu tyytyväinen olen, vaikka aikaa menikin. Rosvoliittimillä ja muilla hyvillä ratkaisuilla olisi mennyt varmasti murto-osa aikaa asennukseen mutta eipähän tarvitse kauheasti kuumotella nyt että auto palaa masennusten jäliltä. Tai vaihtoehtoisesti jää tien päälle jonkun oikarin takia. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään tuli haettua puuhakilpien tilalle peltiset puuhakilvet. Puuhaa riittää kun eihän ne käy, olin siinä uskossa että tuo korkea kilpi mahtuisi taakse mutta ei.

En tiedä löytyykö enää mistään niitä "lyhyitä" kilpiä, eli 3 kirjainta ja 2 numeroa. Hieno homma sinäänsä. Jos joku keksii jonkun hyvän ratkaisun tuollaisen kilven asentamiseen niin saa ehdotella. Koitan huomenna soitella ja tiedustella niitä parempia kilpiä, mutta voihan se olla että nuo pitää ranettaa pysyvästi autoon.

Tämä on kyllä välillä todella käsittämätön maa, sopivia kilpiä et saa, mutta et myöskään saa taivuttaa niitä kilpiä mitkä sinulle annetaan, vaikkei ne autoon taivuttamatta käykkään. Hienoa toimintaa taas.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Pakko ottaa heti aluksi takaisin tuo aamuinen "asiakaspalvelu", mistä mainitsin keskustelupuolella. Aamulla soitin Trafille, ja kyseessä todellakin oli ihan asiakaspalvelu, naishenkilö toisessa päässä katsoi että missä on lähimmät 5 kirjaimiset kilvet, lpr:ssä ei ollut A katsastuksessa, mutta Imatrallapa oli. Kysyi vielä että soittaako hän sinne ja pyytää lähettämään ne lappeenrantaan. Tästä häkeltyneenä kuitenkin päätin itse soitella imatran konttorille. Trafin nainen vielä pahoitteli tilannetta ja valitteli että todella sietämätöntä kun katsastuskonttoreilla ei ole enää noita kilpiä juuri missään, mutta kokoajan tulee autoja mihin ne ainoastaan sopii. Mainitsi vielä että kyllä niitä pitäisi taas joku erä lähitulevaisuudessa lähteä konttoreillekkin taas. Kaikenkaikkiaan jäi todella hyvä fiilis tuosta hommasta.

Noh, soitin sitten Imatran A katsastukseen, ja sanoivat että yhdet kilvet tuli viikko sitten, mutta ovat varattu, kysyin tietysti että mistä mahdollisesti saivat ne kilvet. Vastaus oli että Lappeenrannan K1 asemalta. Kiitokset ja puhelin kiinni.

K1:seen soitin tietysti välittömästi, ja sanoivat YHDET lyhyet kilvet löytyy. Virkailija vielä onnitteli hyvästä tuurista, kun viimeiset meinaan viedä. :) Pyysin varaamaan, ja lupasin tulla iltapäivästä hakemaan.

Lopputuloksena siis, sain lyhyet kilvet; JEE, maksoin saman maksun tänään ja eilen, ja eiliset kilvet jotka eivät olleet autossa kiinni, jäivät rekkariin kummittelemaan. :D
Eniten harmittaa tässä se että kun olisin tajunnut ihan omatoimisesti että se korkea kilpi ei todellakaan mahdu tuonne takapäähän, niin olisin ehkä myös tajunnut soittaa K1:selle ja kysellä kilpiä.

Toki noissakin on se vanha kunnon EU tunnus, ja korkea kilpi on nyt nippusiteellä edessä kiinni, ja leveä on takaikkunalla. Onneksi virkailija kirjotti kuittiin vielä että sopivat kilvet on tilattu, ja tulevat 2-3vk sisällä. Voin koittaa sitä esitellä poliiseille tuon takalasiranetuksen takia. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nyt selvisi taas yksi "ongelma" tänään, loggeri on kertonut että nakutusta tulee 5krpm jälkeen jotain 10-20 knock summin väliltä, tänään kun katsottiin perusennakko niin se oli jossain -10 asteen tuntumissa, parasta on se että käänsin sitä jo "hatusta" yhdessä vaiheessa myöhäisemmälle. Liekkö sitten ollut -15 pahimmillaan.. Japseilla vissiin oikeasti aika hyvää bensaa tarjolla.

Nyt se on -3 hujakoilla säädetty lampun kanssa, vähän varmuusmarginaalia kun noiden sytkäkartat on aika jyrkät ja kesä tulossa. Ei vaikuttanut mitenkään kovin erityisen negatiivisesti ainakaan suorituskykyyn. Kaikki nakutukset hävisivät kuitenkin. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Ratapäivät on takana, kulutuksesta sen verran että tankki täyteen LPR:ssä ja keskireipasta ajelua täyskaasuohituksia unohtamatta virttaan shellillä 32L Vpoweria tankkiin, ja mittarissa oli kuin olikin 320km. Kohtuu helppo laskea kulutus. Rata-ajossa se sitten olikin 170km ja 40l :D sisältäen siirtymät..

Tässäkin autokunnassa kävi perinteiset, eli jarrupalat tarkistin vissiin ennen lähtöä joskus kai, mutta kaikista varotoimista huolimatta kulutusvarottimet alkoivat kihnuttelemaan viimeisillä lapeilla.. Onneksi en ollut ainoa vaan muillakin oli vähän samaa ongelmaa. :D Huomenna jos jaksaisi/kerkeäisi vaihtaa palat niin ei tarvitsisi niin kovin hävetä keskustassa.

Kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen, rata oli aluksi liukas ja pääsi vähän tutustumaan että miten tuo auto käyttäytyy asfaltilla kun se menee luistossa. Loppuvaiheessa sitten rata oli jo kuivempi ja pystyi vähän yrittämään (liikaa), ja sitten kun jarrupalat alkoi olla finaalissa niin kävin vielä ajamassa sellasia kohtuu hillittyjäkin kierroksia mitkä saattoi myös olla nopeimpia. Enskerralla vois alottaa niistä vaikka..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Päivällä vaihtelin ne palat, onneksi siis eilen tuli lähdettyä pois sieltä alastaron nurkilta.

Rojekti oli kyllä ihan parhautta, etupaloissa meni jotain 10min per pyörä, oli vaseliinit liukutapeissa ja mikään ei ollut jumissa, palatkin lähti ilman työkaluja irti.

Takapaloissa meni sitten vähän pidempään käsijarruvaijerin irroituksen kanssa, kaikenkaikkiaan tupakoiden ja hohhaillen alle 2h projekti. Viimeistä pyörää kun kiristelin niin tulipa siinä mieleen että jarrunesteet olisi voinut vaihtaa, eli se jää tulevaisuuteen, vaikkapa sitten talvirenkaiden vaihdon yhteydessä tai aikaisemmin.

main.php

Etupalat oli siis aika finaalissa, tarkkakorvaiset saattoivat radalla jotain ääniä kuullakkin kulutusvarottimista, mitkä kyllä näköjään ajaa asiansa hienosti. Palat oli ihan täydellisen tasaisesti kuluneet, mikä on kiva. Toisaalta kyllähän tuo jarrujen rakenne toimii, jos mikään ei ole ruosteessa / jumissa. En ole vaan tuollaista ihmettä omissa autoissani aikaisemmin nähnyt. :D Aina joutunut kiroamaan että miksi nämä on näin huonosti suunniteltu että kuluvat epätasaisesti..

main.php

TRW:n palathan sinne meni, on osoittautuneet ihan hyväksi normiajossa, ikinä ei mitään kitinöitä ole noista kuulunut eikä suurempia lasittumisiakaan tai muuta nastyä. Kaikenlisäksi tuo oli aika hätäratkaisu saada palat sunnuntai aamuksi asennuskuntoon, kuten mökillä ollet varmaan havainnoivat. Palat noudimme Samitsun kanssa siis lauantaina illalla klo 22 aikoihin, eli siitäkin pieni pieni ääni juuri noille paloille.

main.php

Otin vielä bonuskuvan, kun sattui olemaan hyllyssä pölyttymässä aikaisempiin autoihin käyvät palat, eli vanhanmallisen satulan jarrupala ja referenssinä tuo uudempaan kaksimäntäiseen satulaan istuvan pala, jokainen voi mietiskellä että miksi nuo kaksimäntäiset satulat on kysyttyä kamaa. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tässäkin autossa oli taas perinteiset käynyt, eli tyhjäkäyntimoottori rikki. Vaihdoin tänään uuden, Ilotalon varastosta kun sattui tuohon +90 malliseen sopiva löytymään. :)

Olen tuon "toimintaa" jo pitkään epäillyt, mutta eilen jaksoin ihan loggerin kanssa varmistua asiasta. 6g galantissa tuo on kyllä jotenkin turha kapistus, kun ilmat lämpeni niin käänsin perusidleä vähän lisää että jaksoi käydä paremmin AC päällä, silti hieman ravistaen.

Radalla Päivinen valitteli että jarruttaa aika agressiivisesti moottorilla, se korjautui myös ehjällä tyhjäkäyntimoottorilla. Nyt moottorijarrutus tapahtuu huomattavasti herrasmiesmäisemmin. :D

Eilen avattiin se tkmoottori, ja rasvailtiin se että pyörii herkemmin, samalla kyllä todettiin että yksi kela on palanut. Lopputulos tuolle "korjaukselle" oli se että auto kävi välillä huonommin, tai siis liian korkeilla kierroksilla, eli se pääsi nyt liikkumaan johonkin suuntaan mutta huonosti, koska yksi kela oli pois pelistä.

Uuden moottorin "ruuvi" voideltiin myös, jos se vaikka ehkäisisi sen palamista. Ihan varma en ole että palaako ne kelat muuten vaan, vai sen takia kun se moottori jumittuu karstan/kuivuuden/lämmön takia.

Tyhjäkäynnin säätö tapahtui taas perinteisesti ehjällä moottorilla loggerin kanssa. Eli ruuvailtiin tkruuvia ja katottiin että stepit pyörii jossain 10-20 hujakoilla normaalisti ja pitkät ja AC päällä stepit riittää vielä pitämään auton hyvällä idlellä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään soitti K1:sen rouva/neiti ja ilmoitti että kilvet ovat saapuneet. Kävin hakemassa ja samalla palautin gti:n kilvet vaihdossa, ja toki eurotunnukselliset jeet. :)

Ajelin Samitsun tiluksille ja selvittelin tuota dimmerin toimintaa, kilven kiinnityksen jätin paremmin osaavan haltuun, suoraanhan ne ei toki käyneet edes nuo lyhyet.

Dimmeripiuha löytyi etsinnän jälkeen ja toivottu efekti tapahtui kun sen irrotti johtosarjasta, ilmastointipaneelin valot ei enää himmentyneet kun ajovalot käänsi päälle. Ei toivottua oli se että valomuistutusräikkä meni mykäksi, ei olennainen osa mutta raneahan tuollainen on poistaa käytöstä, eli johto takaisin. :D Tosin kyllähän sekin vähän arvelutti että pimeällä palaa kaikki valot taulussa ihan kirkkaimmillaan, reostaatti kun ei enää vaikuttanut tietysti mitään. Eli ainut järkevä ratkaisu tuohon on ajovaloautomatiikka tai sitten vaihtaa sumareiden tilalle huomiovalot, joista erkaannuttaa sen dimmerin. Sitten kun tarvitsee oikeasti ajovaloja niin myös mittaristo himmenee.

Kilpirintamalla tapahtui samanaikaisesti Samitsun toimesta kilpitaustojen muotoutumista RST pellistä, lopputulos tyydytti ainakin minua kovasti. :) Kilvet on aika tiukasti kiinni taustoissa, voi olla ettei jänis, lumipenkka eikä edes virkavalta ihan helpolla noita irroita, etukilpi ei irtoa senkään vertaa mitä takakilpi, kun sitä taustaakaan ei pääse ottamaan kilven mukana irti.

main.php

Tästä näkee hyvin kun kilpi on tuossa pellissä popniiteillä kiinni niin vähän heikohkoa on aukoa noita ruuveja kilven alta.

main.php

Jos alkaa kiilto häiritsemään niin voipi sitten vaikka maalailla mustaksi tuon pellin, tuohan on vielä ihan irrotettavissa autosta ilman porakonetta. :D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Postimies kilautti luukusta legendaarisen "Kipsivalven" eli siis nick Kipsin kaupitteleman kuulajousiventtiilin. Alunperin meinasin että laitan sen vasta DP:n ja decattauksen yhteydessä, mutta enpä yllättäen malttanut. 5min parkkisasennus ja vielä tuurilla säädin sen tässä sisällä silleen että 1bar nousi ahdot. :D Uskomaton munkki, mittalaitteistona oli puhalluskoe. Testilenkin jälkeen piti vielä vähän tipauttaa ahtoja ja tarkistaa että venttiili varmasti toimii, en uskonut siis tuuriini, ja kyllähän ne tippui. Nostin takaisin ne siihen 1bar tienoille. :)

Kuulajousi vaikutti nyt siis silleen että ennen ahdot nousivat 0,7-0,8 tietämille 3k jälkeen ja 5k jälkeen ne nousi 1bar hujakoille, nyt nousee heti 3k jälkeen 1bar ja pysyy kiltisti siellä. :) Ihan mukavasti tuli tohon 3-5k välille yllättäen vetoja lisää. Eli ehkä ihan hyvä että tuli tuo laitettua nyt, ois tullu muuten liikaa riemua jos dp ja kattiki ois täs samas rytäkässä vaihdeltu.

Pakko kompata kapteenivammaa ja amw:n maatsia, yksinkertainen osakin voi toimia hienosti, ilman että siitä tarvitsee maksaa mitään HKS, AEM, APEXI 100e -lisiä..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Eilen oli audiostelupäivä, eli takakajarit ja etukajarit tuli vaihdettua vähän parempiin kun OEM:t. Ovikajareita en vaihtanu ku koskaa purkanu niitä edes esiin niin ei viittinyt käydä räpeltelemään. Taakse tuli Impactit ja eteen meinas tulla, mutta eipä mahtunu impactien suurehkon magneetin takia, niin otin sitten halvemmat. OEM paikoille tottakai ja OEM ritilät vielä päälle. :p Totta kai kävi kuumottamaan subbarikin mutta en tiedä siitä. Tuon auton käyttötarkoitus ei taida kuitenkaan mikään liikkuva kuunteluhuone olla.


Tänään sitten oli performance oriented day, eli Samitsun magic touch tapahtui ja vakio downpipe laskeutui alas ja uusi hieno räätälöity vaihtui tilalle. Putken tuumakoko vaihtui siitä 2 tuumasta 2,5 tuumaan. Loppupää on edelleen 3 tuumaista, eli liian isoa minun mielestä. Mutta eipä voi minkään. Eipä tuota Fujitsuboa viiti roskikseenkaan heittää.
main.php



Uuden Downpipen laatuun olen kovasti tyytyväinen. Sovitus meni ihan nappiin, ei kolise mihinkään ja on muutenkin hyvin järkevän näköinen.
main.php


Jotain pientä kivaa performanceakin oli onneksi havaittavissa, nimittäin kytkin alkoi sutia testilenkillä. :D Vanha nelivetomiehen sananlasku kuuluukin; "Viritys on onnistunut jos kytkin alkaa luistaa" Tosin siihen auttoi jäähdyttely ja pieni ruuvailu työsylinterin päästä. Pitää seurailla tuota, jos kytkin vielä esittää vastalauseita kohonneelle vääntömomentille, pitänee harkita ahtojen laskua hieman. :(

Kissan puute ei onneksi ääniin ainakaan merkittävästi vaikuttanut, ehkä turbon ääni kuuluu jotenkin vähän selvemmin nyt ahdoilla.
Ahdot nousee nyt yhteen bariin jopa ennen 3000rpm, eli siinä parannusta. :) Ja yläkierroksilla tuntui olevan enemmän vetoja kun aikaisemmin, en kauheasti uskaltanut ilman loggeria tosin rajottimelle asti vedätellä.

Kytkin jos osottautuu pitäväksi niin dynossahan tuo on jo varmaan käytettävä. :)

Muut kuvat rojektista:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=28441

Tietääkö joku onko vaihteensiirtäjien akselin stefa vaikea vaihtaa, laatikon päältä sieltä hieman tulee öljyä, ilmeisesti jarrutellessa hieman enemmän. Eli siis se akseli mihin tulee vaihekepin vaijerit kiinni.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Kesälomahurunheittoreissuilla tuli koukattua Päiviseltä Ostrich emulaattori kyytiin, ja pari päivää tutustuin kyseiseen laitokseen. Eilen nakkasin sitten sen paikoilleen ja itseasiassa hieman itsekkin yllätyin kun auto lähti laakista käyntiin. :)
main.php


Karttoihin puutuin ihan vaan sen verran että ennakoita säätelin myöhäisemmälle.
http://eclipse.dy.fi/slider/e952slider.jpg Tuollainen sytkäkartta siellä nyt on sisässä, käytännössä muutokset on tuossa 4500rpm jälkeen isolla kuormalla, sieltä on napsittu ennakoita 1-3 astetta pois. Tällähetkellä ei mene knock sum yli kymmenen, aikaisemmin se pyöri jossain yli 20 pahimmillaan. (poislukien phantomknockit).

Hieman kiinnostaisi kyllä tuota bensakarttaakin peukaloida. http://eclipse.dy.fi/slider/3jdmrsmaps.jpg En tiedä vaan että uskallanko ilman laajakaistalambdaa, toki vois varmaan tehdä silleen että säätelis ja veis maatsin rullille suoraa sen jälkeen. Tuossa olisi suurella kuormalla noita 10 -arvoja mitä mielellään vaihtelisi vaikka 11 arvoiksi. :D

Jotain pientä kuumotustakin tuli vajaan 200km motaripätkien jälkeen, kaikki tietysti vielä 120km/h, rundit jossain vajaassa 4k:ssa.. :D Vantaalla nimittäin huomasin että öljytikku oli noussut pois pienestä lokosestaan. Tosin kun motaripieksentä jatkui seuraavana päivänä niin silloin se tikku kesti ihan paikallaan, eli ei kovin vakavasta huohotuksesta ole kyse, ja mahdollista tietysti on että itse evotin sen tikun vähän löysälle kun tarkistin öljyt ennen lähtöä. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Phantomknock.. Tuo 1g dsm / mitsujen vitsaus.. Sen metsästystä harrastellut tänään. Sellanen eliminator code löytyy mikä toimii E931 softassa, mikä löytyy siis cyclonettomista USDM turboecuista. Tietystikkään koodi ei toimi suoraan tuossa E952 eprommissa mikä minunkin autosta löytyy, JDM:ssä on koodissa eroa, kartat on laajemmat ja kaipa sinne se cyclonen ohjauskoodikin on johonkin väliin työnnelty.

Tuossa on se E931 jenkkikoodi:
5B9D: 86 FF LDAA $00FF ; Load 255d (max) to A
5B9F: 97 52 STAA L0052 ; Store 255d (FFh) to octane (mem address 52)
5BA1: 96 E1 LDAA L00E1 ; Load airflow per rev to accA
5BA3: 81 8C CMPA $0082 ; Compare to 8Ch (130d), which is approximately 0 psi
5BA5: 23 03 BLS 5BAA ; If E1 is greater than 130, do nothing; jump out
5BA7: 7E DB F3 JMP DBF3 ; Jump to end of octane code area
5BAA: 86 00 LDAA $0000 ; Load 00h (zero) to accA
5BAC: 97 8B STAA L008B ; Store 00h (zero) to knock sum address
5BAE: 7E DB F3 JMP DBF3 ; Jump to end of octane code area

JDM E952 koodi:
5AE7: 86 FF LDAA $00FF ; Load 255d (max) to A
5AE9: 97 52 STAA L0052 ; Store 255d (FFh) to octane (mem address 52)
5AEB: 96 DF LDAA L00DF ; Load airflow per rev to accA
5AED: 81 8C CMPA $0082 ; Compare to 8Ch (130d), which is approximately 0 psi
5AEF: 23 03 BLS 5BAA ; If E1 is greater than 130, do nothing; jump out
5AF1: 7E DB 3D JMP DB3D ; Jump to end of octane code area
5AF4: 86 00 LDAA $0000 ; Load 00h (zero) to accA
5AF6: 97 89 STAA L0089 ; Store 00h (zero) to knock sum address
5AF8: 7E DB 3D JMP DB3D ; Jump to end of octane code area

EDIT: koodi korjattu toivaksi

Sen verran tiedän että tuossa JDM ecussa lähdetään osoitteesta 5AE7 eteenpäin, kaikki menee siihen asti hyvin kun tullaan osoitetta 5AF6, mikä vastaa jenkkiecun 5BAC osoitetta.. Ilmeisesti tuo 00h tallentuu nyt ihan muuhun kun knock sum addressiin, nimittäin auto ei kestä yhtään kaasua sen jälkeen, käy kyllä hyvin, mutta kaasua ei pysty painamaan kun ihan vähän, ja käyntiin ei myöskään lähde.. Liekkö sitten menee joku airflow address nollille tai vastaava.

Ihan varma en tietysti voi olla että toimiiko tuo nyt muutenkaan ihan tuosta vaan suoraa, mutta ainakaan toiminnassa ei ole muutoksia vaikka noita alkupään osotteita vaihteleekin. Ja juurikin tuon knock sum addressin nollauksen jälkeen sitä pääsisi vasta testaamaan. Ostrich on kyllä kiva apu tässä hommassa kun voi lennossa editoida koodia. :)

Nyt jos tietäisi että missä osotteessa tuo Knock sum asustaa tuossa E952 ecussa niin saattaisi olla että toimiva phantom knock eliminator koodi olisi sitten tuollekkin eculle. ;) Pitää koittaa tutkia lisää..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Heh, se olikin 89 näköjään se osoite missä knock sum majaili. Editoin tota edellistä postausta vielä. Nyt ei tullut ykköselläkään välillä sellasta vedot tappavaa knockit tappiin ja sytkät eiliselle efektiä.. \o/ häppyhäppy..

Näköjään joutuu vielä vähä ottamaan ennakkoa 6500rpm jälkeen pois, siellä tulee oikeita nakuja ehkä liikaa.

Positiivista oli huomata että koodi ei tärvellyt koko nakutustunnistuksen toimintaa, vaan korkeilla kierroksilla korkeassa loadissa silti nakut näkyi ja ecu reagoi niihin. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Noh pistetää ny samaa rahaa muutakin E952 osoitteistoa..

Speedlimiterin poisto:
7805: 20 20

Fuelcut osoitteessa:
5554: B8 (2,9 g/rev) vakiona, FF poistaa kokonaan

Kierrostenrajotin osotteessa:
717A: tavut molemmin puolin 3 yhteensä. eli 7179-717B, vakiona tuossa on 8C 01 F4 mikä on 7500rpm :)
http://www.youtube.com/watch?v=FYJL7SUiqvY
:D alkaa näköjään pukkaamaan paineiden puolelle tossa 4500rpm limitilläki, iha kiva ois varmaan se stutterbox koodi laittaa. Menis kyllä kytkinhommiks välittömästi.

Idle map:
7ECE: alkaa, tuosta 8 tavua eteenpäin. 872rpm näköjää vakio idle.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Pitihän tota bensakarttaakin sitten kuitenkin vähän laihemmalle nykästä, ilman minkäänsortin mittalaitteistoa tottakai. Eli yläpäähän vaihtelin afr 11 lukemia, varmaan se vähän laihemmalle meni, jos meni. Mutta tarkemmat säädöt sitten laajakaistalla tai dynossa. Dataloggeri kertoi edelleenkin lambdajännitteen 0,99-1,01v, eli ei siellä ainakaan ihan pelkkää happea pala. :D Nakuja ei myöskään tullut.

Tyhjäkäynnin nostin koodilla tuosta vakiosta 950rpm:ään. Auto käy vähän mukavammin nyt, varsinkin kylmäkone päällä. Mekaanisella puolella on näköjään tyhjäkäyntiruuvi säädelty silleen että tyhjäkäynti ei mene alle 800 rundin vaikka ISC stepit olisi nollassa.

Tuo onkin ihan hyvä, ecu jos nollaantuu niin ei tule sitä ärsyttävää auton sammuiluefektiä valoihin. Turhaa sitä on muutenkaan säätää niin pieneksi että tyhjäkäyntimoottori on melkein auki että auto pysyy käynnissä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Eilenhän kävi sitten niin että vetotapa muuttui vajaavetoiseksi. Syynä boorien katoaminen sekä laatikon outputshaftista että kulmavaihteen inputshaftista.

Syy olisi kiva saada selville, yksi veikkaus tuli että on laitettu joskus japanissa jostain syystä toinen kulmavaihde, missä on sama booriluku mutta erimuotoiset boorit. Näinollen välykset kasvanut siihen pisteeseen että pito katosi.

Toinen veikkaus jenkkidsm foorumeita lueskellessa on se että keskitasauspyörästön shimmaukset on pettäneet ja akselissa on liikaa pitkittäisvälystä ja näinollen se syö booreja. Tässä tapauksessa uudet output MD741190 ja input MD741189 -shaftit olisi sileät taas jonkun ajan kuluttua. Ei viitsisi millään kokeilla kun maksaavat reilu 500e kpl suomessa ja jenkeissäkin reilut 200 dollaria kappaleelta. Tätä vaihtoehtoa en kyllä toivo. :)

Joku muu syy mikä?

Tietääkö joku että paljonko tuossa akselissa saa olla pitkittäisvälystä?

Noiden yllämainittujen akselihankinta vaihtoehtojen lisäksi on vielä yksi että teettäisi ne akselit, hintaluokka olisi varmaan samaa kun OEM osalla jenkeistä.

Vielä yksi vaihtoehto on tietysti että jos joku myy käytettynä hyvät vr4:sen shaftit, mitä en kyllä usko. ;)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nyt olisi hieman kuviakin.

Ilmeisestikkään kummankaan akselin vaihto ei ole mikään mahdottomuus. En tiedä tosin tuosta kulmavaihteen hammaskosketuksesta, sen ei pitäisi muuttua kun shimmaukset on ulkokoolien takana, mihin ei puututtu. Jos muuttuu niin se on sitten varmaan huono homma.

Edelleen tässä kuumottaa eniten syy miksi nuo akselit meni pyöreäksi.

Kuten viimeisestä kuvasta huomaa niin ei ihme että pientä rutinaa kuului kun autoa liikutteli, ei ole paljoa booreja jäljellä, eikä ole myöskään laatikossa olevassa outputshaftissa. :)
 

Liitetiedostot

  • tumppi.jpg
    tumppi.jpg
    63.2 KB · Lukukerrat 2,894
  • rataskardaaniinpain.jpg
    rataskardaaniinpain.jpg
    63.7 KB · Lukukerrat 2,872
  • boorit.jpg
    boorit.jpg
    44 KB · Lukukerrat 3,033

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Akseleita odotellessa on hyvää aikaa ämpyillä.

Tuon center shaftin pitkittäisvälyksen katsoin yhdestä 2g gsx eclipsestä, ja sitä oli vähintäänkin yhtä paljon kun vr4:sessa, eli tuskin se nyt sen takia on booreja haukkonut. Lipsussa oli ihan ehjät boorit.

Myös dsm wisemanit puhuivat että hard launchit käy noiden boorien päälle, eli jos jotain sellaista settiä on vedetty japanissa niin siitä on voinut lähteä lumipalloefekti pyörimään, väljyyttä on tullut ja se on sitten ajanmyötä kasvanut isommaksi.

Kytkinhän tuossa on kovinkin erituntuinen kun esim danilla, huomattavasti jäykempi painaa. Eli se voisi niitä launcheja vaikka tukeakkin..

Toivossa on hyvä että se olisi jostain tuollaisesta kiinni..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Kuukaus viimepäivityksestä. :<

Noh, ilotalon kanssa avattii "vitosen" koppa tänää ja otettiin visko pois, ja tökättiin akseli mäkeen laatikosta. Pakko oli käydä sovittamassa sitä kulmavaihteeseen, ja hyvin jaksoi käsineen pyöritellä sitä vaikka oli booreilla, taino "booreilla".. Ei niistä kovin paljoa kyllä jälelle sit vissiin ollu jääny, ja näkihän tuon tosin jo silmälläkin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Km lukema 158800
Eilen "illalla" valmistu akselinvaihtourakka ja hyvinhän se meni. Lootaan ja kulmaan meni tälläkertaa Valvolinen 75W-80 öljyt. Kulmavaihdekkaan ei pidä mitään erikoista ääntä. Kokonaisuutena tuon akseliparin vaihto ei ole mikään mahdoton tehtävä.

Jostain syystä tuli eilen illalla fuelcuttia ja tänään aamullakin kun ajelin töihin. Tänään päivällä sitten ei taas tullut. Liekkö ollaan limiteillä ahtojen kanssa ja viileämmällä tulee sitten raja-arvo täyteen. Huomenna jos tulee dynossa niin joko koodilla fuelcut mäkeen tai ahtoja pienemmälle..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään sitten dynossa selvisi että yläkierroksilla vetää laihalle. Hauska, kun viimekerralla meni rikkaalle. Mutta itseasiassa alastarossa jo huomasin datalogatessani että lambdajännite tippui mitä enemmän oli ajanut kierroksia. Liekkö joku piilevä bensapumppuvika tai muuta. Kartasta ruuvasin kuitenkin seoksia rikkaamalle ihan oman mielenrauhan takia, tuskimpa ne siitä kuitenkaan parani jos pumppu on hyytymässä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Auto käytetty paikallisessa mitsuhuollossa Samitsun räntsillä Jakopäärempassa. Pientä bonusta tuli myös jakohihnan lisäksi.

Kesällä tuli tilattua jenkeistä OEM osia aika nippu. Eli uusi laturi, jako- ja tasapainoremmi, vesipumppu ja jakopäähihnan automaattikiristin. Lisäbonuksena vielä lohkolämmitin, joka ei tullut jenkeistä vaan suomesta.

Nämä siis mittarilukemalla 161934km
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään kävin motonetissä ostoksilla, ostin Motox 10w-40 öljyä, luki jopa purkin kylessä että soveltuu turbomoottoreille. Vaihtelin ne joutessani. km lukema 162375.

Noh, pakko paljastaa että ylempänä ei ole ihan koko totuus. :D Motoxpaskojen mukaan lähti myös Valvolinen moottorinputsauslisäaine. Kuvio meni jotenkin näin.

Valvolinen putsausaineet sisään ja 5min tyhjäkäyntiä niinkuin ohjeet sanoi.
Öljyt ulos ja motonetin mahtilitkut sisään. 15km lappu pohjassa ajoa ja muuta sikailua.
Fabiohin tuomat Forten putsausaineet sekaan ja 15min 2000rpm käyttöä.
Öljyt ulos ja Valvolinen öljyt sisään ja uusi suodatin tietysti.

Yksi hankala nostaja ainakin vaikuttaisi hiljentyneen tuplaputsauksen jäliltä, yllättävän pikimustana nuo motonetin kurat kyllä tuli koneesta pihalle, vaikka ajoa ei ollut paljoakaan. Kyllä sieltä jotain selkeästi irtosi. Sitä en tiedä että kuinka paljon se eka putsausaine vaikutti, kun se nyt oli mustaa se öljy ennen senkin lisäystä.

Seuraavan öljynvaihdon jos tekisi vielä suht ajoissa niin sitten tietäisi että onko nostajahommia vai tuleeko tuon kanssa toimeen.

Olen vähän viivytellyt tuon huuhtelun kanssa, kun jännitti että älytön määrä shaissea lähtee kerralla liikenteeseen. Nyt tuli tehtyä se kohtuu kunnolla. Parempi suoritus on ainoastaan Samitsulla, kun se veteli sitä rallia fifti sixti öljy/löpö miksaukset koneessa. ;D

Tuossa vielä suoritusvideo kun oli ne huuhteluöljyt sisässä ilman lisäaineistuksia, piti saada ne kiertämään kunnolla.
http://www.youtube.com/watch?v=v1v-OQe3GYI
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Phantomknock..

main.php


Eihän se lentokenttäajo ihan nappiin nyt mennyt. Otin nimittäin yläpäästä 2 astetta ennakkoa pois varmuuden vuoksi kun oli niin kuuma. Noh auto ei sitten kulkenut mihinkään ja nakut näyttää olevan tapissa.

Noh havaihduin tästä nyt sen verran että tuo 1g ongelma näköjään nostaa päätään kun "tosissaan" vetää, se koodihan korjaa tuolta alakierroksilta moisen ongelman pois. 5000/5500 on se maaginen kierrosluku millon alkaa omassa autossa knockit nousemaan vaikka olisi kartassa mitä ennakkoja. Eli käytännössä sen jälkeen ecu myöhästää noin kymmenen astetta sytkää, tänään vielä ranetin itse pari lisää pois ja alkoi näkymään vedoissa.

Huono hommahan tuossa on se että jos ecu poimii jostain voimansiirrosta tai vastaavasta aina tuollaiset knockit, niin oikeaa knockia kuullessan sillä ei oo mitään pelivaroja.

Yhtä turvallisen systeemin sais sillä että ruuvais 5 astetta ennakkoja tiukemmalle ja nakuanturin lohkosta irti.

6750rpm on tuossa kuvassa kierroksia kun löysään kaasun. Muutenhan tuo on ihan ok settiä, jossei tota knock summia ja ignitionia kattele. :)

Ensikerralla kiristän karttoja kyllä, tehköön ecu mitä lystää.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Enpäs kiristänyt, kun myöhästin.. Ja ihan reilusti. Nyt on -10 astetta ennakkoa verrattuna vakiokarttaan. Aika villiä settiä kyllä.

Nyt taas pikaisella road testauksella tuntus että nakut on poissa. Ennakot huitelee +5000 rpm noin 20 asteen hujakoilla.

Samassa ne huitelee vakiokartallakin, on vaan nakutusta todella paljon ecun mielestä ja se myöhästää sytkää 10 astetta ite. :)

Kun löytyisi joku konsti että saisi ecun kuulemaan oikeita ja huolestuttavia nakuja, tuosta systeemistä olisi huomattavasti enemmän hyötyä.

Toki riskihän tässä on se että kun otan kartasta ennakkoa pois, ja jos tuohon päälle ecu vielä kuulee täydet nakut niin se pystyy ottamaan yli 20 astetta ennakkoa pois vakiokarttaan nähden, sillon aletaan olemaan siinä pisteessä että menee 8v vaparigalantit heittämällä ohi. :D

main.php


Linkki keskusteluun: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.0
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Noniin, lisää ennakkoleikkejä.

Ilotalon kanssa ajeltiin tänään vielä kahdestaan ja varmistettiin Ostrichin / Tunerpro:n rom trace päällä että ecun prossu todellakin käy lukemassa tuolta alarivistä nuo ennakot. 1bar ahdoilla lukee tuota alinta riviä. Eli en ole ihan väärästä kohdasta sentään noita ennakkoja napsinut pois.

Samalla huomattiin että trace ei toimi jostain syystä bensakartassa eikä octane mapissa.
MAF compensationissa näytti toimivan.

Käyttökokemukset tosin jää tuntiin kyseisestä ominaisuudesta tunerprossa, että pientä evotusta ja user erroria voi olla mukana myös. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Yksi autossa alusta asti ahistanut "vika" on nyt korjattu. Olen ihmetellyt aina että miksi radio kuuluu vähän huonosti, ja alkaa kohisemaan vahvallakin signaalilla jos takalasinlämmittimen laittaa päälle. Aina vaan olankohautuksella menty ja epäilly huonoa maadoitusta tjsp.

Kamelin selkä katkesi kuitenkin viimeeksi helsinginreissulla, kun KLF ei kuulunut kehätiellä juuri missään kohdassa. :D

main.php

Ekaksi purin vasemman takakulman verhoilut pois, mittasin että antennin runko on hyvin maissa. Samassa rytinässä bongasin sitten tollaisen harmaan ohuemman johdon mikä yllättäen on yhdistetty liittimellä sähköllä toimivaan teleskooppiantenniin.
Sitten alkoi raksuttaa; kun laitoin mankan tuohon paikalleen niin OEM mankassahan oli kaksi antenniliitintä kiinni, toinen pienempi toinen isompi. Isompi kävi suoraan radioon. Oletin silloin että pienempi liitin on jotain typerää MW / pitkäaaltoradiokuuntelua varten ja turha.

Ainut vaan että oletin väärin ja kyseessä oli suuremman luokan träppi ja JDM ukotus..

main.php


Revin mankasta tuon sopivan liittimen irti ja kiilasin pienemmän paikalleen, ja kappas kun alkoi kuulumaan radiokanavat paremmin. Tokihan se piti tutkia että mihinhän tuo isompi liitin mahdollisesti on menossa, ja se on se helkatin pitkäaaltoantenni. :D

main.php


Takalasin yläreunassa ekat langat on siis JDM:ssä antennikäytössä, eikä lämmitystä varten. Tuossa on luultavasti vielä pelkkä "kuuma karva" kytketty, eli käytännössä myös se koksun ulkovaippa toimii antennina, mikä on aika huono homma tuolla korkeammilla vhf aallonpituuksilla.

main.php


Kuten jotkut on joskus saattanu huomata, niin pyrin välttämään auton alkuperäisten johtosarjojen ranettamisia kaikin tavoin, tuon liian pienen antenniliittimen kytkemisen ratkaisin tollaisella sovitusholkilla keskinastaan ja 1,5mm2 ML kuparilla maadoituksen "tiivistämiseksi" Nyt liitin sopii hyvin isompaan vastakappaleeseen eikä helise. :)


Lopputuloksena on siis teleskooppiantennin käyttöönotto pitkän tauon jälkeen, se on nyt hoitanut reilun vuoden päivät sellaista koristekepakon virkaa mikä nousee ja laskee automaattisesti..

Ihan vaan muillekkin JDM VR-4 miehille tiedoksi tämä.. :) Toki voi olla että tuo kahden antennin systeemi on jotain monte carlon juttuja mutta en kyllä jaksa uskoa että näin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 169750

Kaikki laatikon laakerit vaihdeltiin ilotalon kanssa tässä alkuviikosta. Homma on teoriassa aika simppeli, 3h meni kun otettiin laatikkoa pois ja pari iltaa veivattiin laakereiden kanssa ja 5h meni laatikon paikoilleen laitossa. (josta kaksi tuntia siihen että saatiin se laatikko menemään sinne oikeassa asennossa)

Laatikon kaikki laakerit oli aika tasaisesti kuluneet, ulkokooleissa ja rullissa oli selkeästi kulumisjäljet, tuosta syystä se varmaan ääntikin. Yllättävän suuret heitot kyllä sovituksissa tuollaisissakin lodjuissa, jotkut ulkokoolit lähti irti tyyliin mukavia puhumalla ja jotkut meni myös paikoilleen ihan sormineen, kaikki tollaiset löysät tapaukset liimattiin.Yksi ulkokooli oli vähän tanssinutkin ja paukutellut shimmilevyyn monttuja. Minä en ainakaan huomannut kyllä että missään olisi ollut mitään pyörähtämistä näkyvissä, ihme kyllä.
Laakerikitti mikä tuli jenkeistä sisälsi yhtä poikkeusta lukuunottamatta täsmälleen samat laakerit kun alkuperäisetkin. Yhden Koyon tilalle tuli SKF:n laakeri.

Purkuvaiheessa hymyilytti kun painelaakerin sai käteen, se oli jostain syystä siinä kondiksessa että sen pystyi sormineen purkamaan ihan osiin, noh nyt kun on uusi laakeri niin kytkinpoljinkin on huomattavasti pehmeämpi käyttää. Kytkinlevynä oli OEM ja se sinne meni myös takaisin, pitää jossain välissä koittaa metsästää vähän pitävämpi mutta miellyttävä korvike tilalle. Näköjään se oem levykin kestää nuo alle 400Nm väännöt.

Liekköhän launcailemalla sitten saatu nuo laakerit kulumaan nopeasti vai liekkö normaalia tollaisessa voimamallissa että laakereita pitää vaihdella 200tkm välein lodjusta normiajossakin. :p Hammasrattaat oli ihan ok kunnossa ja muuten ei ollut mitään huolestuttavaa laatikon sisällä, synkrojakaan ei tarvinnut vaihdella.

Tuolla muutama kuva.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=37763
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Paskoja vehkeitä kun pitää kokoajan rempata.. :( Ei ole edes vuottakaan kun viimeeksi tähän kirjottelin.

km lukema 179000

Huomasin viikko sitten että ilmastointi ei toimi, painoin kynnellä venttiilistä ja pieni pihaus vain kuulu, eli aineet karannut.
Tänään sitten korjaamolla koeponnistus typellä ja korvalla kuuli mistä vuotaa, kompuran painepuolen o-rengas oli hajonnut kohtuu atomeiksi, ei ollut poikki vaan pitkittäin haljennut. :) Se vaihtoon ja väriaineet sekaan järjestelmään, ja naapurikaupunkiin toiseen ilmastointihuoltoon mistä sai RS-24:sta ja mineraalipohjaista öljyä mitä varuiksi vähän lisättiin kiertoon.

Hyvä homma tässä oli se että tuo karkulaisuus tuli huomattua tälleen suht aikaisessa vaiheessa eikä sitten ilmastointihuoltojen sesonkiaikana, jostain käsittämättömästä syystä ihmiset huollattavat ilmastointeja alkukesästä kovin aktiivisesti. :)

Suunnitelmissa olisi ainakin kardaanin tukikumien ja ristikoiden vaihto seuraavaksi.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 186000

Katsastettu huomautuksitta.
Katsastusta varten piti kyllä korjata töötti, kun oli jumiutunut eikä pitänyt ääntä. Suihkin aseöljyä siihen ja räikkä taas pelasi, ensivuonna sama korjaus varmaan. :)

Kesärenkailla mennään vielä ihan normisti. ;)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

190+ jotai kilsoja

Kytkin luistaa, ainakin 4 ja 5 vaihteella kun ahdot nousee bariin tai yli. :ranteet
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 200600
Vissiin eka jdm e39 vr4 missä tuo rajapyykki rikottu, kunnia toki hieman kyseenalainen. :(

Katsastuksessa taas käyty, takaa löytyi yksi katkennut jousi. Liekkö ollut jotain tekemistä viimetalvisilla jäärataseteillä vai onkohan ollut pidempäänkin poikki.

Tavan rattimies kyllä minäkin, kun en ole asiaa huomannut. Tosin aika ylhäältä se oli katkennut, että jousen pituus ei ollut mahottomasti muuttunut.

Autossahan on joku kybin whattafuck säädettävä alusta, että toivotan itselleni jo valmiiksi onnea takajousten etsintään.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Jousi löytyi, kuten keskustelupuolelta oli luettavissa. Ja on nyt vaihdettu. Hieman pidemmät oli uudet jouset, mutta muuten vaikutti samalta. Liekkö sitten ollut jotkut madallusjouset nuo mitkä oli paikallaan, ainakin ne oli siniset väriltään. :)

Operaatiossa käytettiin jousipuristimena 4 tolppasta autonosturia, ja meni yllättäen aika kivuttomasti puristushommat, tietysti Galantti lekotteli nosturilla vielä samaan aikaan lisäpainona. :D

Laiskuuden vuoksi tuli sitten vielä vaihettua samalla talvirenkaatkin jo näin etuaikaan alle, kohtahan se typerä lakikin olisi sen tosin jo vaatinut.

Ikaritolpissa luki muuten "Super Special KYB for STREET USE", liekkö sitten jotkut AGX:n edeltäjät tai jotain..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tuo oikean etumurroksen rikkoontunut suojakumi on yllättäen aiheuttanut sen että murros on alkanut pitämään ääntä, onkohan raadilla sivistyneitä veikkauksia että käykö JDM VR-4:seen sama osa kun suomimallin galantteihin?

ASA ei tietysti pelkkää murrosta tunne, vaan suurinpiirtein koko vetarin kummankin murroksen kanssa, ja itsellä kun ei euroasaa ole, niin en voi referoida siitä.

BOOT KIT, FR AXLE SHAFT,RH tarjoaisi MB526891 ja korvaava MB620240
JDM asa kyllä sanoisi että E39A soveltuu kaikkiin.

Jarrupalat pitää vaihtaa eteen samassa rytinässä, ennen jääratailuja.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Vissii kännissä katoin ton MB numeron, toi edellinen taitaa olla pelkkä suojakumi.

MB526914
JOINT & SHAFT KIT, FR AXLE,RH

Tuo on vissiin oikee numero, sisältää kai akselinkin nivelen lisäksi. Paketti jenkkilässä vain 214 dollaria.

Pelkkää niveltä sais chinashittinä 30e hintaan! pakko-ostos!

ASA:n mukaan tuo ei etuvetoiseen käy, pitääpä tiedustella tuota tarvikkeena suomesta, jos ny jättäs ton 30e chinashitin kuitenki sinne itään.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Noniin, samitsun nosturilla oli vapaa slotti ja touhuttiin etujarrupalat ja se oikean puoleinen nivel. Aivan upeeta ja mahtavaa oli huomata että vasemmanpuoleinen etujousi on kans poikki. :D tiiä siit sit että kuinka kauan se on ollu.. :< Toi on varmaa joku nokonzokin salaliitto, että saa BC racingeja kaupaks paremmin. :p

Lohdullista on se että noita pitäs saada ihan tarvikkeenakin sentään, ja ompahan sitten hyvä syy vaihtaa vaikka tuo vasemmanpuoleisen nivelen suojakumi, kun siinä jotain alkavaa halkeamaa oli näkyvissä.

Jarrupaloissakin ois ollu pintaa vielä vaikka kuinka, liekkö oisvat kestäneet jääratailuakin ensviikonloppuna.

main.php
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 207000

Tätäki saa jatkuvasti rassata, ei tunnu kestävän nää vanhat romut. :p Sähköantenni lopetti toimintansa jo joskus syksyllä, ja samoin tarvikkeena ostettu termostaatti ilmeisesti alkoi jumimaan itseään hieman auki, kun lämpöjen nousemisessa kesti niin pitään.

Mikä onkaan parempi aika kun tälläsillä helteillä tuollasia korjailla, varsinkin tuota termaria, sitä ei ois missään nimessä kannattanu vaihtaa jo talveks.

Sähköantennissa oli käynyt ne perinteiset, eli se muovinen hammasnauha oli pätkiytyny poikki, ja paristakin kohtaa vielä.

Nopea hommahan tuo oli purkaa, ja ottaa katkenneet pätkät kelalta pois, "siivouksen" jälkeen syöttelin moottorille timanttitiskiltä noudetun antennin/hammasnauhan MR252200 ja taas pelaa.

edit: Olin näköjää kännissä laittanu vielä näköjään 82 asteisen tarviketermarin. :< Noh nyt on MD997608 ja 88 astetta. Puolilämpimällä koneella nous ainakin lämmöt ihan silmissä puoleen väliin, tai jopa hitusen yli. Selviää huomisaamuna että tapahtuiko parannusta myös "kylmällä" koneella.

Keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 212000

Helteiset ratapäivät takana, vanhus veti iloisesti ja kyydissäolijoiltakin tuli kehuja. Mitään korvinkuultavaa nakua ei onneksi kuulunut, vaikka ecusta on poistunut ominaisuus säätää ennakkoja nakutuksen perusteella. En tiedä onko se tosin jo myöhäistä jos nakutusta kuuluu sisälle ilman peltoreita, Arskan sapporossa ainakin joskus radalla sitä kuului, ja ei se sinne hajonnut.

Öljyt vaihdettiin Lappeenrannassa ennen reissuun lähtemistä, perinteinen 4l sisään, eli pinta meni hieman yli ylämerkin. 500km matka-ajoa ennen rataa, ja sitten taas ratailun jälkeen matka-ajoa noin tuhat kilsaa. Eli 1500km nyt öljynvaihdon jälkeen, ja näytti olevan pinta vähän yli puolenvälin. Öljynkulutus on siis ihan normaali, tai ainakin mulla on suunnilleen tuohon tahtiin vienyt kaikki galantit.

Voimansiirron väljyydet pahenevat kokoajan, en tiedä missä kaikkialla tuossa on väljää. Sinäänsä vähän harmi että mulle sattui ilmeisesti tuo pahiten japanissa räpätty yksilö. Perästä kuuluu ainakin aikamoinen pärräys kun kevyttä moottorijarrutusta harrastaa varsinkin kolmos ja nelosvaihteella.

Täytyy kyllä todeta että tuo on pirun hauska rata-ajossa, kun ahdin ja muu moottoritekniikka on huomattavasti potkaisevampi kun vastaavantehoinen evo, varsinkin alastarossa kun käyttää pääasiassa kolmos ja nelosvaihdetta, niin sitä aina oikein vaihtokohdassa odottaa sitä puolen sekunnin/sekunnin esileikkiä ennen kun boosti tulee peliin. :p Normiajossa evo on kyllä kivempi, se vaan vetää huomattavasti tasaisemmin, ja alempaa.

Mullahan on tuossa ihan ikänsä mukaiset 195/65/15 rullat alla, ja ovat vielä contin halpisbrändiä, yllättäen rata-ajossa oli pientä allettaittumista havaittavissa, mutta kumit kesti kyllä lähes vastaavalla tavalla kun premiumcontactit, millä on tullut ajettua enemmänkin rataa. Taidan ostaa seuraavallakin kerralla nuo summerstarit, hintaansa nähden ihan kelporinkulat, ja kuitenkin ehkä laadukkaammat kun halvimmat kiinalaiset. :) Ainakin ne Savan halpiskiekot oli huomattavasti surkeammat ihan normiajossa, puhumattakaan radasta missä ne suli muodottomaksi mössöksi.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Aivan käsittämätöntä että tämänkin laatikosta on alkanut tyhjäkäynnillä kuulumaan kolinaa / roklotusta mikä häviää kun painaa kytkimen pohjaan.

Toinen juttu mikä ihmetyttää on se että esim. shellin öljysopivuustaulukko tarjoaa tohon perään LS lisäaineistettua öljyä, mutta ASA:n mukaan tuolla on viskolukko, niinkuin Puhakalla. Käsittääkseni tuo on suljettu systeemi ja LS lisäaineistuksesta on hyötyä vaan levylukon kanssa. Tiedä häntä sitten.

Ajattelin kyllä että jos vaihtais vielä kesälomalla, mitä on viikko jäljellä laatikkoon ja kulmaan ja perään redlinet. Riippuu vähän kerkeämisestä, eli Pajeron valoista. Pitäisiköhän mennä sillä mikserillä mitä porukka on tehnyt.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 222000

Voimansiirron öljyt on edelleen vaihtamatta, moottoriöljy tummuu todella nopeasti, en tiedä pitäisikö lyhentää vaihtoväliä vai onko tuo joku muu vika tai peräti ominaisuus. Samoin on alkanut tulemaan pieni epäilys nenän kautta että venttiilinohjurin kumit vois alkaa olee valmiit.

Jotain remppaakin tähän pitää tehä välillä (tai pitäs tehä varmaan enemmänkin jos jaksais, esim. ne voimansiirron öljyt)
Mutta jarruremppa oli tällähetkellä akuutein, muutama viikko sitten alkoi oikea etupyörä laahailemaan ajoittain, ja Autofrenin korjaussatsit tuli tilattua eteen. Sen tiesinkin jo että ne pölysuojat oli menny pilalle jarrusylintereistä, kun viime palojen vaihdossa tuli tälläinen ikävä havainto tehtyä. Lisäksi oli mennyt yksi liukutapin kumi myös. Liukutappi ei kuitenkaan jumittanut, vaan ne männät.
Männät ei olleet onneksi ruostuneet pahemmin, ja ilman mitään hiekkapapereita tai muita ikävyyksiä ne lähti erinäköisillä tököteillä ja räteillä ihan siedettävän puhtaaksi. Aikaa meni ihan kivasti kun sai satulat kädessä askarrella menemään.

Takana tilanne oli enemmän JDM tyylinen, eli niks naks pultti auki ja satula ylös ja pyöritteli männän sisään ja vaihtoi palat. Jotenkin uskomatonta että 25v vanha liukutapin pultti on ilmeisesti alkuperäisvaseliinissa ja ei puhettakaan että ois jumissa. Jotain ikävää sielläkin että käsijarruvaijerien kumit oli rikkoontuneet.

Nyt pelaa taas jarrut ja toivottavasti seuraava kerta on taas pelkkä palahuolto. :) Osat kun alkaa muutenkin olemaan jo kohtuu tiukassa noin vanhaan autoon, onneksi sentään sain TRW:n palat tuohon.

Maalipinnasta tuli viimeviikolla vähä paikkailtua kiveniskemiä töpötinputelilla, ja töpötinlakalla, siistejähän noista ei tule mutta eipähän ruostu. Hankalammat mitkä oli ruostunut, ne tuli ajettua pellille ja maalattua sinkkipohjamaalilla aluksi.

Keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema alle 222222

Tätähä näköjää saa tänäkesänä rempata ihan huolella, liekköhän alkaa jo ikä painaa. :p Jo toisen huollon vaatii jo tänäkesänä.. "Taivas varjele mitä sieltä tulee"

Tänään siis sytty huoltovalo lounastauolta paluureissulla, ja kun autossa ei sellasta yleellisyyttä ole, niin Galant indikoi huollon tarpeesta suihkuttamalla jäähdytysnestettä konehuoneeseen. Höyryn muodossa tosin.

Vikapaikka löytyi ihan työpaikalla, termarikotelosta sisätilan kennolle lähtevä letku oli kehittänyt itseensä noin 2cm pitkän halkeaman. Paikka löytyi nopeasti, kun seurasi että mistä höyryää eniten.
Hätäkorjaus koneen jäähdyttyä onnistui ihan leathermanilla, niinkun tän ikäluokan autoihin kuuluu. Eli letukan ruuvarilla letkuklemmari löysälle ja 4cm lyhennys letkuun letukan puukolla ja takas paikalleen. Kadonneiden nesteiden tilalle lorottelin ihan vettä työpaikalla.

Töistä paluumatkalla kävin hakemassa metrin letkua ja jäähdyttimenputsausainetta, aineet kippasin syyläriin jo varaosaliikkeen pihalla, kotimatkalla ja kotipihassa pidin välillä lämpöjä täysillä että putsaavat aineet päätyy myös sisätilan kennoon.

Asennuskännejä vetäessä olikin hyvä laskea aika harmaat jäähdytysnesteet (eli lähinnä vedet reilun lisäyksen takia) pois ja yrittää huuhdella systeemiä ihan puutarhaletkulla. Varmaan 15-20L laskin läpi, ja vesikin alkoi jo kirkastua. Muistin toki vaihtaa myös sen paskoutuneen letkun.

Asennuskänneistä johtuen testiajot jäi ajamatta, mutta kyllähän tuo tallissa käytellen tuntui pelaavan taas. Jäi semisti mietityttämään että oisko pitäny vaihtaa suosiolla se toinenki letku, eli paluu sisätilan kennolta. "Puristelutestit" tosin indikoivat että se ois paremmassa kondiksessa ku to lahonnut kuumemman puolen letku.

Asennusjuomat nauttineena ja siitä innostuksen saaneena meinasin lisätä öljyäkin laatikkoon kun ne paskat tarvikestefat fuskaa, mitkä aikaisemmin vaihdettiin, mutta en saanut proppua auki tallin lattialla, ois tarvinnut enemmän clearencea alapuolelle.. :C Harmillista kun tosta minun tallista puuttuu se reikä lattiasta missä edes voi rymytä auton alla..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 224868
Keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Katsastettu huomautuksitta.

Muita vikoja ei ole kun tuo taunuksen haju, eli lisääntyvä öljyn tuoksu. Sitä en tiedä että tuleeko ahtimesta vai venttiilinvarrenkumeista..

Niin ja vähän alkaa ärsyttää nuo vaihdekepin puslat, en tiiä pitäskö jotain korjaussatsia harkita niihin, Dani ja Puhakka taisi laittaakkin.

Talvirenkaat vaihdoin poikkeuksellisesti tänävuonna etuajassa, kun pajerolla varmaan tulee pääasiassa kuitenkin kelattua töihin
Ja laskin ahtoja.. :nykii Jotenkin oli karannut piikit pahimmillaan turbotimerin mukaan 1,4bar, ruuvasin senverran että pysyy normisti siinä barin hujakoilla.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 22xxxx

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Jäärataakin päässyt kiertämään, tuo puslasarja houkuttelee entistä enemmän siihen vaihekeppiin.. a) rasittava ajaa jäällä kun kepissä on väljää.. b) uutena ominaisuutena tuntuu että osuu metalli metallia vasten kun yrittää ykköstä arpoa.. Eli kai sille on jotain tehtävä..

Vaihoin öljyt 4800km kohalla kun olivat ihan mustat, STP:n putsausaineet sekaan ja käyttelyä pihalla metodilla. Uusien öljyjen kanssa on kierretty lähinnä jäärataa ja en tiedä että onko ne nyt tummuneet ihan niin pahasti kun aikaisemmin. Pitänee jatkaa tämän vehkeen kanssa lyhennettyä vaihtoväliä ja tuon putsausaineen käyttöä.

Pajerossa on kyllä ihan kirkkaat öljyt vaikka vaihdoin siihen jo aikaisemmin, se toimii hyvänä referenssinä.

Jotain laitettavaakinhan tässä näköjään olisi, meni sillon muutama vuosi sitten siinä suhteessa laatikon laakereiden vaihto vähän pieleen, kun tuli samassa setissä mukana olleet tarvikestefatkin heitettyä orggisten tilalle. Noh nämähän sitten vuotaa vetoakseleiden kohdalta ainakin. Vuotokohtaa tutkiessani ja öljyä lisätessäni huomasin ilokseni että myös oikeanpuolen vetarin sisemmän nivelen suojakumi on paskana. Liekkö suuttunut laatikkoöljystä.

En tiiä että jaksaisko nuo stefat ja suojakumin tai nivelen vaihtaa nyt erikseen, vai pitäskö tehdä se aivan uskomattoman upea temppu että pudottaa laatikon pois ja vaihtaa kytkimen samalla. Siinähän on ollu ajoittaisia pitovaikeuksia jo monta vuotta.

Ahtojen lasku helpotti vähän piikkailua, enää ei ole näkynyt sentään mitään 1,4bar lukemia turbotimerin max arvossa, kyllä siellä silti välillä vilahtaa 1,2bar ja (oikeaa) nakutustakin taitaa tulla välillä. Datalogista yritin katella että tuo vois melkein nyt tulla osakaasulla tuo naku. Ennakkojahan on laskettu pääasiassa täydellä kuormalla. Nuo jääratadatalogit on vaan vähän sellasia vaikeasti luettavia kun kovin pitkiä aikoja ei pysty pitämään kaasua pohjassa.

Vois toki harkita että vaihtaa Pajeron kuulajousiventtiilin ja Galantin kipsivalven päittäin, mutta en kyl tiiä haluanko että Pajerossakin piikkailee ahdot, kun siinä tulee vielä fuelcuttikin barissa. :<
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom