Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Maanantaille on varattu leima-aika, mitään pienintäkää epäilystä ei tietysti ole etteikö menis läpi ku nuo ruostuneet jarrulevyt on heitelty metallikuormaan. :cool:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Hemmetti soikoon, kesällä huomasin ekan kerran että tää nykäsee kun kääntyy vasemmalle, sillon oli tankki tyhjä ja luulin että johtu siitä ku kaikki galantit ollu vähä sellasia nykijöitä ku höyryillä ajelee. Ja nelivedot varsinki vähä erikoisia tuon loiskekaukalonsa takia.

Noh aattelin sit tos tälläviikolla että siihe o oikeestaa tasan kaks vaihtoehtoa mistä se johtuu, joko tuosta kiinan bensapaineen säätimestä tai pumpusta, sähköistä tai että sihti vaikka irronnu. Pessimisti kun ei pety niin ei muuta ku vaikeemman kimppuun ja sieltähä se vikaki sit heti löyty.
IMG_20211127_190623.jpg
IMG_20211127_190628.jpg


Ihan tasantarkkaa ei kyl selvinny mitä tuo skeida on, hienosti se lähti bräkkärillä irti ja kiiltoo oli senverran mukana että vois olla linjoista tai tankista peräsin.

IMG_20211127_190927.jpg
IMG_20211127_191526.jpg

Tankki toisaalta oli ihan siisti.

IMG_20211127_191618.jpg


Ilotalon kans soiteltiin ja se sano että sillä on jotai sihtejä hyllyssä, suurin visio melkei mulla että koittaa jotain vähä harvempaa että menis sit nuo rojut suodattimeen. Voin vaihdella sitä vaikka puolen vuoden välein kunhan ei tarvis tota polttoainepumppuu olla kokoajan nostelemassa pois. Aina menee vaa lisää soraa tankkii tos jumpassa. :confused:


Linkki keskusteluun:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Koska arkena on niin kiva näiden kans puuhata niin sen tunteroisen tänää pyörittelin pumppua niin että paineensäätimen tilalla oli sellanen perus m filterin suodatin mistä näkee läpi. Viikonloppuna ku alotin ton homman ja siihe jotai mustia piskuja tarttu niin ajattelin et joo tää on tää perus letkuläppä etanolin kans ja ne lahoo.

Mut tänää sit taas ku pyörittelin enemmän pumppuu ni vähä mietityttää se että siellä ensinnäkin on jotain kiiltävää suodattimes, oisko linjoista? Sit on jotain harmaata mukana, joka vaikuttaa ihan perus soralta mitä oon varistellu ite tankkii ku rovehtinu pumpun kans, samoinhan tuo kiiltävä voi olla myös sitä.

Sit kaikenlisäks vähä ärsyttää että miks ylipäätää mitää kerääntyy toho paluupuolen linjaa, sielhä pitäs suodattimen ennen suutintukkia painepuolella hanskata kaikki tollaset kai pois.

Se ilotalolta saatu imusukka vaikutti iha hyvältä raosta kurkkimalla katottuna, toki taas tässäki hommassa rapis lisää soraa tankkiin. :(
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Eilen tuli pyöriteltyä pumppua ainakin muutaman tunnin edestä, minusta kokoajan lisääntyy rojun määrä siinä paluulinjassa olevassa suodattimessa, mitähän lie muka tekee se korkeapainepuolen suodatin.

Noh jokatapauksessa rupesin nyt puuhamaan tuota painemittaria kabiiniin mikä on pitäny tehä jo vuosia. Viimeeks ku oisin tahtonu polttoaineen paineita katella niin mittaripa näytti 10 bar ja eipä muuta ku pelti kii, ja tää projekti sit starttaili. Toki myös tuo nykiminen oli toisena syynä painemittarin asennukselle.

IMG_20211204_164725.jpg


vielä se vaan sitkeesti näytti 10 bar vaikka oli jo mittari ruuvattu säätimestä irti ja biltsun öljynpainekello tilalle. Vetelin läpivientikumista kaksnapaisen johdon läpi jos tarvii joskus joku seuraava mittari laittaa niin ei tarvitse tapella sen läpiviennin kans, melkei ku vetäs aina vaan suosiolla jonku 7 johtimisen kaapelin niin siitä vois aina vaan suosiolla napsia piuhoja käyttöön.

Lähti tietysti laukalle sit auton sisällä ku pohdin että mistä nappaan ACC ja Illumination sille painemittarille, tein tollaset "hienot" kolmehaarat nyt että jos tulee mittarinasennusinspiksiä enemmänkin, niin senku tökkii plugeja paikoilleen. ACC on sininen ja valot oranssi/vihree.

IMG_20211204_191805.jpg


Kaipa se pitäs mennä vielä tänää tallii vähä turaa jotai jos sais vaikka mittariin eloa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Meninki ja sainki ja vaikka mitä härskiä nyt tuleeki mieleen, tossa ehkä kaks parhainta kuvaa mitä oon räpsiny ottaen huomioo että noi on
IMG_20211128_190027.jpg
IMG_20211205_175843.jpg
kännyllä otettu mutta ees valaistus on suurinpiirtei sama, kyllähä sitä mystistä kiiltävää väriä vaan jopa paluupuolelle kertyy vaikka pumpun pyöritystä ei oo ku muutama tunti kuvien välillä eroa.

Mutta nii ite se koko homman ydin, sehä meni nappii. Kertaheitolla heräs painemittari henkii ja ku tallissa poleksin kaasuu ni joha se perkele putoo ku menee ahdoille, katutestausta odotellessa :/
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
2016 helmikuussa oon kirjottanu: "Muistutukseks itelle että se on sitten 14mm kanta siinä alapään putken mutterissa" Kiitos vaan itselleni, helpotti kun oon vaihtamassa taas polttoainesuodatinta. :D Bonusvinkki vielä että painaa vaihdekaapeleita alas ja tyrkkää sit avaimella tulipeltiä päin.

polttoainepaineet seilaa oudosti, en tiiä mistä hitosta se johtuu, kylmänä tosi paljon yli säädetyn ja laskee sit puolen tunnin ajolla alas. Ehkäpä kiinansäädin. :(
IMG_20220206_180204.jpg

Polttoainseuodattimesta tuli aika harmaata kamaa, samoin tuo paluupuolen suodatin oli vaihtanu aika reilusti väriä lyhyessä ajassa.

IMG_20220206_180807.jpg
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
km lukema 277969
Tää on nyt tämmönen isomman luokan remppa jo ku vaihdoin ilmanputsarinki. Milloha lie viimeeks :censored:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
km lukema 280743
Öljyt vaihdoin, toverin öljyjä ku ei enää pysty periaatteesta käyttää niin Shell Helix 5w-40 nyt sit tälläkertaa koneeseen. 7500km oli B tripissä että eiköhä noilla edellisillä ollu jo tarpeeks ajeltukkin. :)

Tuo paineenvaihtelu polttoainepuolella rauhottu huomattavasti ku otti sen säätimen alipaineletkun irti. Edelleen siinä on varmaan sitä ongelmaa että ihan eri paineet kylmänä kun lämpimänä, eiköhä se talvella ala taas kiristelee vannetta.

Tuo uus iso polttoainesuodatin paluupuolella on kestäny ihan kirkkaana, tai siis punaisena. Mut ei tollasena mustana.

Offtopicina sen verran että lanceriinki pitäs varmaan viritellä tollanen paluupuolen suodatin, jos semmosella sais jotenki kerrytettyä ne imusihdin sonnat pikkuhiljaa siihen. :D aika märkä uni siis, tankki ois pudotettava. :(

Linkki keskusteluun:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Innostuin säätämään tätä, sain jonkunverran paremmaks trimmejä tyhjäkäynnillä ku muutin suutinten latensseja reilusti. Mutta ei tuosta taida hyvää kyllä saada tolla polttoaineenpaineensäätimellä. Tai sit loppuu pumppu kesken. Pitäs jostain metsästää joku säädin mikä pitäs paineet siinä 4bar, muuta en oikein vaatis nyt tähän hommaan. Varmaanhan se on joku AEM tai vastaava aito sit oltava?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Tuntuu että menee kokoajan synkempiin vesiin tän kans. Nyt noiden viimekertaisten säätösessioiden kans tilanne on se että kun kylmänä käynnistää niin polttoaineen paineet on kirkkaasti yli 5bar ja käy hiton rikkalla ennen kun kone lämpenee senverran että O2 trimmi pääsee korjaamaan järkeväksi. Vetoja kyllä piisaa, mutta vielä vähän empii kun mennään kartoille tyyliin 10km ajon jälkeen, ja rikkaalla selkeesti.

Edistystä kyllä siinä suhteessa että ne suutinten latenssit oli törkeesti alakanttiin, nyt käy tosi hienosti ja paksulla tyhjää pakkasellakin käynnistyksen jälkeen, toki voi johtuu myös tuosta törkysästä polttoaineen paineesta. :D

Sit kun ajaa oikeasti pitkään niin polttoaineenpaineet tippuu sinne jonnekki about 4 bar hujakoille, tai alle ja sit nuo mun säätämät kartat osuu taas hienosti ja rairaita on tarjolla ilman nykimisiä.

Tähän pitää vielä lisätä että voin myös säätää paineen niin että se on kylmänä just kohillaan mutta sit se laskee kun on 20min ajellut ja laihallanykiminen alkaa...

Purin tänään vielä tuon säätimen ja eipä siellä mitään kovin näkynyt, jotain ruosteita siellä alipaine/painepuolella joka ohjaa tota "kalvoa" tai ehkä enemmänki muovia tuon tapauksessa. Messinkinen palikkakin oli vähä löysällä, kiristin sen kasatessa tiukemmalle.

IMG_20221203_204554.jpg

IMG_20221203_204627.jpg


Jostain foorumeilta luin että etanolin viskositeetti muuttuu lämpötilan mukaan, se vois tavallaan selittää tän kaiken mut taidan olla ainut joka kärsii liian korkeista polttoaineen paineista kylmällä "koneella" :D Muutenki tuntuu jotenki oudolta että kerkeiskö se soppa edes käydä suutintukissa lämpenenemässä niin paljon että se jossain näkys.

Noh eipähä tule tylsää ku tätä selvittää (y)

Eikös se niin ollu että näissä vanhoissa ei ollu mitään PWM:ää tai vastaavaa ecussa polttoainepumpulle, edes tyhjäkäynnille?

Linkki keskusteluun:

 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Noniin, Ilotalollahan oli varaosahyllyssä Aeromotiven FPR:n kopio, kävin sen tossa ennen joulua hakemassa ja aikani sitä pyörittelin konehuoneessa ja eihä se ny hyvältä vaikuttanu oikei missää vaiheessa. Ei noita AN -liittimiä vaan saanut mitenkään tuonne mahtumaan.

IMG_20230111_214051.jpgIMG_20230111_214138.jpg

Itse säätimen oli vähän niinku pakko olla tos iskaritolpassa, siihenki joutu tollasen hässäkän jo tekemään telineeksi. Nooh sit iskikin joku megaluokan influenssa ja tää koko homma jatku vasta tuossa viimeviikolla, kävin hakemassa IKH:lta jotain paineilma tai vastaavia lähtöjä jotka suurinpiirtein sopi vissii ton säätimen kierteisiin ja sain sillä tarvittavaa pelivaraa kun se mutka oli melkei heti säätimen jälkeen.

IMG_20230112_183252.jpgIMG_20230112_215415.jpg

Ekalla testauksella viimeviikonloppuna akusta pumpulle syötettynä suihkus viina jo heti suutintukilta ja meni fiilikset heti, aivan samantien mies ja valot tallista pois.
No tossa viikolla motit palautu taas ja kävin kokeilee uusiks ja totesin että tukilta tosiaan vuotaa, se oli vaan se laippalähtöön tuleva kierrenippa mikä oli vähä löysällä, sen ku kiristin ni alko tiputtaa viinaa tosta säätimen alta. Se oli sit taas tuon 90 mutkan ja letkulähdön välistä, ei varmaan uskaltanu vetää sitä tarpeeks kireelle. Mutta kun tuossa FPR setissä tuli just sopivia kumitiivisteitä sinne, kun kartio on ihan sama kun AN -liittimissä niin laitoin sellasen ja vuoto loppui.

Noh vuodot ku oli tukittu niin tälläviikolla pääs jo vähä testaamaankin, auton toiminta vaikutti korvakuulolta mahdottoman hyvältä, ja oli ilo huomata että polttoaineen paine nousee ahtopaineen mukaan. Tosin ihan täydellisesti ei tämäkää homma menny, vaikka jousikuorma on ruuvattu ihan pienimmäksi mahdolliseksi niin vielä on alipaineellakin 3-4 bar välissä polttoaineenpaineet. Toisaalta softathan mulla on säädetty sen mukaan myös.

Nyt kun oon testaillut niin polttoaineen paine nousee täydellä luukutuksella sinne 5bar lukemiin ja taitaa jopa mennä jonkun aikalailla rikkalle kun kartat on sen mukaan että ois se 4bar painetta, pienillä ja keskikuormilla on suht hyvä.

Seuraavaksi pitäs oikeastaan miettii että porttaanko ton säätimen paluulähdön että saisin tyhjäkäynnillä polttoaineenpaineet sinne alle 3bar vai enkö vaan tee mitään ja säätelen softalla.
Tossa on joku video ku joku dual walbro man on joutunu tuon tempun tekemään, Galanteissa syy moiseen operaatioon taitaa ehkä enemmänki olla ahdistavahko paluulinja.

Onneks ainakaan näillä pienillä testauksilla tää säädin ei tee sitä samaa ku edellinen että paineet väpättää ja pomppii tasakaasulla ajaessa, eikä myöskään sitä että kylmänä paineet on 1.5bar enemmän ku lämpimällä koneella. Toki tässähän on ihan kalvo, eikä muovilätkä vaan.

Linkki keskusteluun:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Nojoo, kyllähän se alko liikaa ärsyttää että sitä painetta oli liikaa. Ei muuta ku säädin irti ja modailemaan. 3mm pora meni just läpi tuosta paluupuolen reijästä, sen tuikkasin nelimillisellä terällä ja testaamaan. Se auttoi ainakin siihen että enää ei noussut yli 5bar polttoaineen paineet ahdoilla.

IMG_20230121_131449.jpgIMG_20230121_132003.jpg


Mutta silti oli painetta liikaa, seuraavaks hioin jousesta pari milliä päistä pois ja sillä putos jo hyvin lähelle 3 bar paineet tyhjäkäynnillä.

IMG_20230121_195913.jpg

Seuraavaksihan se pitäs sit ruveta niitä karttoja säätelemään laihemmalle kun niissä ei ole huomoitu tuollaista näppärää ominaisuutta että polttoaineen paineet nousee ahtopaineiden mukaan. Menee törkeen rikkaalle heti kun vaihtuu lambdaohjaukselta kartoille. Kaasu pohjassa pelaa ihan hyvin, mut ei taida lompakko sellasta ajelua kestää.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom