Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

jannevillepetteri

New Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2011
Moi! Eli tollainen farkku manuaali 12-tappinen kyseessä.vm-93.
Eli ongelma: Kun moottoria kuormittaa esim. 3-vaihteella 40-60km/h
vauhdista,moottori "jyristää",lyö vastaan. :-\
Ei siedä täyskaasu kiihdytystä raskaasti kuormittaessa.Eli kiihtyy kevyemmällä
kaasulla paljon nätimmin..

Tulpat oli edellinen omistaja vaihtanut,myös: Lambda,tulpanjohdot,virranjakajan pyörijä,
bensapumppu.Voisiko polttoainesuodatin vaikuttaa asiaan? Ei tietoa milloin vaihdettu.

Sytytystä tänään säädin,eli tämän ennakonsäätimen maadoitin,laitoin kampiakselin merkin
T kohtaan.Säädin paikallaan näytti n,10astetta.Ehkäpä huonommin pelasi.
Tyhjäkäynti oli nätimpi,mutta otti kierroksia laiskasti.
Ennen säätöä ennakko oli 20astetta aikaisella.Sillä se pelaa parhaiten,miksikö näin..? Jakoko
ei kohdallaan..

Alipaineletkuja tutkin vain silmämääräisesti,komponenttien liittimiä auoin toivossa että olisi hapettumia.
Puhdistin kaasuläppäkotelon ja imuputkiston..enpä huomannut vaikutusta..

Tyydynkö nyt sit tähän tilanteeseen,vai löytyiskö viisaammilta vielä neuvoja? Kiitos.
 

jannevillepetteri

New Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2011
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

Mr mmc sanoi
ettei olisi jako hypänny?

Tuo pitää tarkistaa,samalla näkee suuntaa-antavasti hihnan kunnon kun ei ole tietoa siitäkään
milloin vaihdettu..Onko tietoa onko vaikeasti luettavat ajoitusmerkit nokilla,kampuralla?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

mulla ei valitettavasti ole mitään tietoa ks koneesta, oire vain tuntui käypäseltä jaon hyppäämiseen.

mutta jos on samanlaiset merkit kuin noissa 4syl koneissa niin jakopään yläsuojat irti.

kampiakselista pyörittää sytytys merkki kohtaan T niin pitäs olla nokkapyörien merkit kohdallaan.

mutta tosiaan mulla ei ole mitään tietoa millaiset merkit on tuossa koneessa, viisaammat vois valistaa
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

Bensapuolen ongelmat selviää helposti lukemalla lambdaa joko mittarilla tai dataloggerilla. :)
 

jannevillepetteri

New Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2011
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

Slider sanoi
Bensapuolen ongelmat selviää helposti lukemalla lambdaa joko mittarilla tai dataloggerilla. :)

Tarkoitatko jos käy vaikka normi pakokaasutesterillä?,näkeehän sillä lambdan arvon,ainakin
onko laihalla vai rikkaalla..Ei taida muista testereitä tältä kylältä löytyä..ainakaan pajoilta..
Noh,tarkastellaan tänään tuo jako kunhan vesisade hellittää...
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

jannevillepetteri sanoi
Tarkoitatko jos käy vaikka normi pakokaasutesterillä?,näkeehän sillä lambdan arvon,ainakin
onko laihalla vai rikkaalla..Ei taida muista testereitä tältä kylältä löytyä..ainakaan pajoilta..
Noh,tarkastellaan tänään tuo jako kunhan vesisade hellittää...

Tai ns. ilmaisella dataloggerilla. Esim. TMO softa läppärille + johto. Kyseinen loggeri toimii ainakin tuon aikaisissa tonnareissa, sigmoissa, galanteissa. Ohjeet löytyy wikistä.
 

jannevillepetteri

New Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2011
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

dani sanoi
Tai ns. ilmaisella dataloggerilla. Esim. TMO softa läppärille + johto. Kyseinen loggeri toimii ainakin tuon aikaisissa tonnareissa, sigmoissa, galanteissa. Ohjeet löytyy wikistä.

Onko tietoa mistä tuollaisen johdon löytää? ::) Ilmeisesti itse rakennettava tai jostain jenkeistä tilattava..
Itse ohjelma löytyi helposti ja äkkiseltään yksinkertainen käyttää..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

Seosmittarin voi kytkeä apukuskin jalkatilasta löytyvään testiliittimeen, löytyy läheltä ecua johtosarjasta irrallisena. Satavarma en ole että sigmassa on tälläinen, mutta galanteissa on ainakin. Muistaakseni tuo on ihan abikoliitin. Toki kannattaa olla huolellinen ja laittaa joku mittari siihen mikä ei kuormita yhtään sitä linjaa, kun se sama tieto menee myös eculle.

Datakaapelin voi tehä itse, diodi on ainut komponentti mitä tarvitsee, liikenne on lähes sarjaprotokollan mukaista. Laitan vaikka töiden jälkeen siitä jotain lisäinfoa.
 

jannevillepetteri

New Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2011
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

juu,kyllähän esim.seosmittari on tarpeellinen vaikka lisämittariksi..

niin,onkohan tietoa noista nokka-akseleiden ajoitus merkeistä? Itse merkit
kyllä löytyy pyöristä mutta minne ne pitäisi osoittaa kun kampiakseli on kohdillaan..
En oikein hahmottanut "vastatappia" minne niitä vertaisi...

hihna näytti hyvältä,ei yhtään
pykämää..mietin vaan kun oli tässä topicissa puhetta että kyseistä autoa olisi kaupiteltu
joskus kansivikaisena,et olisko tehty remppaa ja sit jäänyt hieman jako heittämään..kun tekee
sitä kyseistä kuormitus ongelmaa..
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

jannevillepetteri sanoi
juu,kyllähän esim.seosmittari on tarpeellinen vaikka lisämittariksi..

niin,onkohan tietoa noista nokka-akseleiden ajoitus merkeistä? Itse merkit
kyllä löytyy pyöristä mutta minne ne pitäisi osoittaa kun kampiakseli on kohdillaan..
En oikein hahmottanut "vastatappia" minne niitä vertaisi...

hihna näytti hyvältä,ei yhtään
pykämää..mietin vaan kun oli tässä topicissa puhetta että kyseistä autoa olisi kaupiteltu
joskus kansivikaisena,et olisko tehty remppaa ja sit jäänyt hieman jako heittämään..kun tekee
sitä kyseistä kuormitus ongelmaa..

yksinokkaisessa kannessa taitaa olla yleisimmin suoraan ylöspäin iskun suuntaisesti (nokkapyörän taustapellissä lovi tai viiva)... Ihan satavarmaksi en mene kuitenkaan sanomaan.
 

jannevillepetteri

New Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2011
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

No nii,aiheesta hieman lisää..tuo kuormitus ongelma nyt ei ole
lähinnä mieltä painanut vaan tälläinen toinen juttu:

Kun polttoaine mittari näyttää 1/4 osa tankkia tai vähemmän,
alkaa ilmestyä vika;
eli kun painaa kaasua reilummin,yleensä 2 vaihteella,
autosta ikäänkuin lyötäisiin sähköt poikki,kun nostaa kaasun tai kytkin pohjaan
ja kaasuttelua niin helpottaa,toimii normaali kaupunki pintakaasulla.

Eli kuinka suuri polttoaine tankki on farkussa?
Ilmeisesti näissä on se vanhanmallinen kohoanturi,epäilen jotain vikaa siinä.Eilen ajoin polttoaineen
aivan finito viivalle asti,bensavalo ei syttynyt.Nyki ja rytki useasti ennen huoltoasemaa.
Tankkasin 30eurolla(n.20l) mittari nousi puoleen tankkiin! Ajelin noin 20km eikä vika taas ilmennyt.
Epäilen että polttoainetta on todellista vähemmän tankissa mitä mittari näyttää..

Tietysti se selviää kun rytkäyttää tankin täyteen.. ::) Luulisi silti et tankki ei puolitu 20litralla..

Tai onko muita ehdotuksia tuolle "puutumiselle"? vaihdettuja osiahan löytyy jo jonkun verran..
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

jannevillepetteri sanoi
No nii,aiheesta hieman lisää..tuo kuormitus ongelma nyt ei ole
lähinnä mieltä painanut vaan tälläinen toinen juttu:

Kun polttoaine mittari näyttää 1/4 osa tankkia tai vähemmän,
alkaa ilmestyä vika;
eli kun painaa kaasua reilummin,yleensä 2 vaihteella,
autosta ikäänkuin lyötäisiin sähköt poikki,kun nostaa kaasun tai kytkin pohjaan
ja kaasuttelua niin helpottaa,toimii normaali kaupunki pintakaasulla.

Eli kuinka suuri polttoaine tankki on farkussa?
Ilmeisesti näissä on se vanhanmallinen kohoanturi,epäilen jotain vikaa siinä.Eilen ajoin polttoaineen
aivan finito viivalle asti,bensavalo ei syttynyt.Nyki ja rytki useasti ennen huoltoasemaa.
Tankkasin 30eurolla(n.20l) mittari nousi puoleen tankkiin! Ajelin noin 20km eikä vika taas ilmennyt.
Epäilen että polttoainetta on todellista vähemmän tankissa mitä mittari näyttää..

Tietysti se selviää kun rytkäyttää tankin täyteen.. ::) Luulisi silti et tankki ei puolitu 20litralla..

Tai onko muita ehdotuksia tuolle "puutumiselle"? vaihdettuja osiahan löytyy jo jonkun verran..

kuulostaa ihan siltä ettei saa tarpeeksi polttoainetta.
 

jannevillepetteri

New Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2011
Vs: Soch Sigman moottorin kuormitus ongelma

Eli pitäisikö bensan paineet mitata? Se voisi olla ratkaisu tuohon
kuormitus vikaan kanssa...Polttoaine suodattimenhan vaihdoin 500km sitten..
Se auttoi hieman,entinen suodatin oli täysin tukossa kun halkaisin sen..
 
Ylös Bottom