SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Eli autona on tuo SpaceGear -97 2.5TD. Ja ennen diagnoosia ajoin 7asteen pakkasessa 30km. Mittariston mukaan lämpö viisarin vajaa puolen välin.

Alavesiletku on kylmä alhaalta, ja sisälle ei ole koskaan kuumaa tullutkaan. Ylävesiletku on lämmin. Syyläri on "normi" lämpöinen, ei porise. Ja perään esitetään kysymys onko vesipumppu sökö?? Ei ole vaihdettu viime jakopäähuollon yhteydessä.

Toinen ongelma joka tuli tänään eteen ensimmäisen kerran aamulla ja uusiutui töistä lähtiessä. Eli käy huonosti ja mittaristossa paloi kolme valoa ... akun kuva, tippakannu ja yksi joka ei jäänyt mieleen. Kaikki sammuvat kun polkaisee oikein kunnolla. Mistä vikaa etsimään??
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

syylari toimii oikein jos alavesiletku on kylma. harvoin se kuumenee. sisailman viileyteen vois vaikutta lampparin lammonsaatoluukun vaijerin uudelleen saato niin etta luukku menee varmasti kiinni kun kaannat vivun kuumalle. merkkivalot viittaisi laturioireisiin. mittaappa akun jannite kun merkkivalot palaa. on varmaan 12 volttia tai alle. sitten kun polkaset kaasua niin alkaa lataamaan.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

kannattaa vaihtaa termostaatti ja kiristää laturin remmit... Ja tosiaan tarkista se lämppärin läpän säätö...
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

No tuota lämppärin läppä menee kiinni se on tiedossa kun selvittelin juuri tuota "puhaltimen putkistoa", tuntuu ettei tuulilasille tule puhallusta. Purkasin hantin puolelta noita systeemejä ja samalla tarkistin tuon läpän. Tulee semmonen lehmän henkäys vaan. Takapään lisä lämmitin lämpenee kyllä hienosti.

Hihna mun mielestä oli ihan ok, mutta kaipa sitä voi hiukan kiristellä. Kokeillaan.

Otetaan tähän samaan nyt vielä semmonen että kuuluuko tuollaisen koneen käydä tyhjänäkäyntiä vaivalloisesti?? jotenkin hiukan röpöttää / pätkii. Auttaako uudet hehkut??
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

voi olla ettei siinä toimi jälkihehku ollenkaa jos tarkoitit että kylmänä tekee sitä..
Mutta jos lämpimänä niin sitte saa ilmaa jostain...

Ja kun se on 4D56 moottori niin siinä on nämä tyypilliset hehku sydeemit johon vaikuttaa moniasia... Laturin toiminta ja lämpöanturi kannen etupäässä ja se liitin siinä syöttö pumpun
kyljes... Siinä alkuu pähkinää...
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Kylmänä juu ... lämpinä käy kuin kello.

Kiitoksia avuista ... ihan ulalla riisseli jutuista. Kyllä nämä joskus vielä koitan oppia :)
 

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

hihna luistaa kylmänä (merkivalojen syttyminen)ja lämppärin kenno tukossa/"kalkkeutunut" ? Käsittääkseni öljynpaineen valon ei pitäisi syttyä kuitenkaan, koska siinä ei ole bulbchekkiä käynnistettäessä?
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

niin.. onkos se öljyvao keltainen, eli pinnan varoitin vaiko punainen eli paineen varoitin? Laturivian takia tulee maa-häirö, joka sitte sytyttelee noita merkkivaloja. Eihän latauksen merkkivalollekkaan ole mitään erillistä tarkastussysteemiä.
 

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Saattaa olla niin, että keltainen sytty, ellei laturi pyöri/lataa yhdessä laturin merkkivalon kanssa. = laturi sökö tai hihna luistaa. Punainen ö-paineelle.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Tänään tuli vastaan transportteri, jossa aikas samanlaisia lämpöongelmia ku I.Niemisellä Space Gearissa. Moottori on mittarin mukaan 90 astetta, mutta sisälle tuleva ilma nippa nappa kättä lämpimämpää. Ei edes tallissa puhaltanu kehuttavan lämmintä, vaikka tallissa oli varmaankin 10 astetta lämmintä. Ulkona ku oli likempänä -20 astetta, niin välillä heitti puhaltamasta lämmintä kokonaan ja surimman osan ajasta puhalsi semmosta käden lämpöistä ilmaa. Myöskään takatilan lämmittimestä ei tullu kuumaa.

Volkkarissa ei ilmeisesti ole tuota lämmönsäätöläppää, tai ainakaan ei semmosta löytyny. Lämppärin letkuista ei oikein osaa sanoa, että oliko riittävän kuumat. Ei ne kyllä kättä ainakaan polttanut.

Volkkari on joskus käyttäny alumiinisia lämmityslaitteen kennoja ja ne ei ilmaa lämmitä kovinkaan kehuttavan kuumaksi. Voisko Mitsussa olla sama ongelma?

Toki tuo kenno ei selittäisi mitenkään sitä, että lämppärille menevät letkut ei ole kuumia. Eli se sitten viittais taas jo noihin I.Niemisenkin epäilemään pumppuvikaan, tai sitten kansivikaan ja ne sekottaisi lämmityslaitteiden kierron. Toki paisuntasäiliöön ei tullut kuplia eikä pakokaasuja. Painetta oli hieman, mutta niinhän jäähytysjärjestelmässä on aina kuumana. volkkarissahan paisuntasäiliö on jäähdytyspiirin puolella ja paineistuu, eli on eri systeemi ku mitsuissa.

Jututin yhtä miestä, jolla on samanlainen portteri ja myös TDI kuten tuo ja se sanoi, että siinä on kyllä tarjennut ja takalämppäri puhaltaa niin kuumaa, että ei kestä kättä pitää kovin kauaa siinä edessä.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Valo oli se öljynpinnan valo, öljyt tarkistettu.

Täytyy alkaa selvittämään että mitkä letkun on lämpimiä siellä, niitä vaan on siellä hienosti "piilossa" ei tolleen äkkiä pääse tarkistamaan.
Ne lämppärille menevät letkut mitä viimeksi koitin niin olivat kättä lämpimämpia, mutta sain ihan mainiosti pidettyä niistä kiinni pidemmänkin ajan.

Semmonen se on että kun nolla kelillä ajelee niin sormet on silleen vähän kohmeiset. Lämpempää kuin ulkona, mutta ei silleen mielekästä ilman hanskoja. Vielä tulee toimeen näillä pakkasilla, mutta pian tulee -20c niin sitten alkaa varmaa olemaan jo tuskaa.

Lisäys:
Pääsen tutkimaan paremmin aikaisintaan viikonlopuna, jos vaimo ja nuorimmainen muksu pääsee pois sairaalasta. Mutta ajatuksia saa esittää niin tutkin kaikki jutut kerralla. Nyt ajellaan Galantilla, kun se on mukavan lämmin.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Heh ... nyt pääsin hakemaan auton kotiin. Hienosti lähti käyntiin 15 asteen pakkasista huolimatta, ilman lohkolämmitystä tietenkin.

Ajelin tuon 3 kilsaa pikku hiljaa kakkosella metsätietä pitkin, moottorin lämpömittari nousi ihan ok. Mutta ikkunat pysyivät huurussa vaikka väänsin lopuksi vielä puhaltimen neloselle. Niin sanottua kylmää kyytiä.

Voiko olla että siellä lämppärin kennostossa olisi ilmaa?? Ilmasin kyllä ennen pakkasten tuloa tuota autoa, mutta jos olis kuitenkin ilmaa siellä. Eli tarkoitan sitä että pitäiskö tuollaisessa tuolla ilmat pois ihan ajossa vai täytyiskö ajaa pystyyn se jonnekkin?

Hihnan luistaminen on totta, eli sen kiristys täytyy suorittaa huomenna.

Täytyy alkaa pohtia oikein korjaamolle viemistä. Jos ei omat keinot auta tuohon. Tulee vaan äkkiä hintaa tuollaisiin huoltoihin ja paikallisista "halpis" korjaamoista tuli mitta täyteen Galantin jakohihnan vaihdon yhteydessä (mutta sitä kauhu tarinaa en tähän kirjoittele).
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

ei siinä oikeen mikään muu auta kun pestä se lämppärikenno... Teet sellaisen pesulaitteen..

Porakone tai jms pumppu..
Astia
letkua
liittimiä yms. Yms..
Pesuaineena voi käyttää monia aineita... Mikä on sitte paras... En tiedä...
Ite olen käyttänyt kahvinkeittimen pesuainetta ja jäähdytysjärjestelmän pesuainetta...

Tietysti voit myös pestä koko järjestelmän pesuaineella.. Ei vain välttämättä tule samaa tulosta kun sillä täsmä iskulla siihen pelkkään lämppärinkennoon...

Tuleeko muuten sieltä tuulettimesta ilmaa kun se on päällä?
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Puhallin toimii mallikkaasti. Purin sen puhalimelta lähtevän kotelon ja testasin niin siellä puhallus oli ihan hyvä.

Täytyy ajaa auto lämpimäksi vielä ja purkaa uudelleen sieltä lämppäri kennon vierestä sen verran että voi kädellä kennoa koittaa. Sitä ei viimeksi tullut mieleen koittaa.

Oi voi kun olis lämmintä tilaa tyhjänä ... eikä nyt saakkaan tyhjäksi ihan hetkeen.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

ok.. Koita sitten koko kenno... Tai oikeestaan jos se tukossa on niin toinen putkikaan ei juurikaan lämpiä...
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Kokeiles ajaa se härpätin jyrkkään rinteeseen jotta pääsis mahdollinen ilmakupla liikenteeseen.
Vaihtoehto kaksi ilmanohjain lämppärillä on irronnut ja antaa vain sekoitettua ilmaa miten sattuu milloinkin keksimään, se muovilevy ei näet ole niitä kestävimpiä vaihtoehtoja.
Tuohon Transsun läppärisysteemiin, niissä on ollut sulkuventtiili nestekierrolle , en nyt vuosimalleja muista, ja lämpö varsinkin näissä -06 malleissa ja tuoreemmissa on kyllä kortilla,kovilla pakkasilla sai kyytiläisille tarjota huopaa tai hyppynarua. :nykii
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Ilmanohjain siinä lämppärillä on ehjä ja toimii kuten kuuluukin. Se läppä joka kääntää tuulilasille päin ilman, niin siitä en tiedä. Kotelon ulkopuolella mekanismit toimivat ja liikkuvat hienosti. Mutta mistään ei pääse tarkistamaan sitä läppää.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Nesteet tarkistettu, sitä kyllä olis kennossa. Kenno lämpenee.

Nyt mietintään itsellä jäi että onkos puhaltimen teho kuitenkin liian pieni, voiko siinä olla vanhetessaankaan muuta kuin toimii tai sitten ei?. Nelosella tulee jo pieni vire, mutta ei sittenkään kunnon puhallusta (ääntä nelosella kyllä riittää). Täytyy varmaan vaan ajella tuollaisenaan siihen asti että pääsee lämpimään halliin tutkimaan.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma


Se pyörii väärinpäin...... Koitas vaihtaa johtojen paikkaa
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Onkos noissa raitisilma suodattimia,sekun menee tukkoon niin loppuu se ilman tuleminen hyttiin tehokkaasti? Eli tarkistaisin sen ihan ensimmäisenä. Samalla kannattaa katsoa ettei putket ole tukossa,pajerossa ainakin joku on keksinyt laittaa sitä hienoa patjaainesta niihin putkiin :seina
Jos moottoria ei ole käytetty irti/vaihdettu lähi aikoina niin tuo väärinpäin pyöriminen on aika pieni mahdollisuus.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

En ainakaan löytänyt mitään suodattimia, yritin kyllä katsoa.

Ei ainakaan tietääkseni oli puhaltimelle tehty mitään. Tietenkään edellisten omistajien tekemisistä ei ole tietoa. Täytyy tutkia tuota puhallinta ja taitaa olla samanlainen muissakin mitsuissa, eli täytyy kokeilla vaikka toisella.

Puhaltimen putkistoa yritin katsella, mutta mitään vuoto kohtaa en löytänyt.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

ei tuossa meitin avaruusvaihtees ainakaan ole RI suodatinta ja se että voihan siihen olla jo vaihdettu moottori.... kuitenkin jo "vanha" auto... ;)
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Huoltokirjojen mukaan moottori olisi sama ollut alusta asti, ja näin ymmärsin edellisen omistajan jutuistakin.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma


no mikä prkl... kun kyllä meidän auton ainakin puhaltaa lujaa...

Ei siä voi olla tukosta... Mutta kuinkas jos ei ole poistoa... Kuinka jos teet niin että koitat sitä puhallusta ovet auki?
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

No nyt testaillessa ovet on olleet lähes poikkeuksetta auki. Jos huomenna sopiva keli niin könyän sen puhaltimen moottorin kimppuun, ja tutkin sen pyörintä suunnan.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Pyörii oikein päin, eli puhaltaa kotelosta ulospäin. Eli mun mielestä viimeinen vaihtoehto on se että se läppä joka ohjaa tuulilasille ilmaa on jotenkin jumissa tai vastaavaa. Kai sekin on sitten mahdollista.

Noh täytyy nyt ajella tuollainen honkkarin tupsyt lämmitin/puhallin systeemi kojetaulun päällä niin edes vähän auttaa tuulilasin auki pysymiseen.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

keskipakovoimapuhallinha puhaltaa aina ulospäin, mutta väärinpäin pyöriessään huomattavasti huonommin..
 

ile-78

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2009
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

MVa~1 sanoi
keskipakovoimapuhallinha puhaltaa aina ulospäin, mutta väärinpäin pyöriessään huomattavasti huonommin..

minulle möivät motonetistä muuten hienon ja toimivan puhaltimen, mutta puhaltimessa oli ne "siivet" väärin käsin eli puhali huomattavasti heikommin kuin alkuperäinen vaikka vaihtoi pyörintäsuuntaakin.

Korjauksen siipi edellisestä ja pyörintä suunta oikiaksi ni hyvin puhaltaa...
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Empä ole kyllä ikinä huomannut edes tarkistaa, että siivet ois oikeinpäin. ollu vissiin tuuria tähän mennessä ku yleensä on riittäny vain suunnan vaihto. Miksihän muuten suurin osa tarvike-moottoreista pyörii väärinpäin jos laittaa johdot alkuperäisellä liittimellä kiinni..?
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Eli nyt on aika kiittää vinkkejä antaneita. Ulkorakennuksen takaa hain -90lancerista puhaltimen liittimen ja tein sovitteen siittä, pyörimis suunta toisin päin ja testiä. Puhallus ainakin parani selvästi, eli siis nyt vaan odotellaan että tulee lähdettyä testi ajolle. Viitsi toista sen takia alkaa 20 asteen pakkasessa starttailemaan.

Puhallin oli vaihdettu joskus, ruuvit oli sen moisessa kunnossa ettei asentajalla ilmeisesti ole ollut sopivaa meisseliä. En itse ole saanut kyllä ikinä tollaiseen kuntoon puhaltimen kiinnitys ruuveja.

Käynnistys ongelmat häipyivät hihnan kiristämisellä. Kirityksen yhteydessä tuomasin että laturin kiinnistys pultti oli vaihdettu ja laitettu liian ohut pultti, eli laturi on vinossa...täytynee korjata kunhan ilmat lämpenee että tarkenee työstää.

Boschin hehkut odottelee kanssa asennusta, vaikka ilmeisesti näissä vehkeissä ei toimi kuin original hehkut?!? Pyysivät tossa paikallisella Mitsu osamyyjällä 50e/kpl alkuperäisistä. Ei ilkeäis ostaa jos nuo 12e/kpl boschit vaan toimivat, ne jäivät käyttämättä toisesta projektista ... ja netin mukaan sopivat tuohon autoon.

Mutta puhallin vinkin avulla minä sain nyt sitten tämän vuoden jäsenmaksulle vastinetta. Tuskin olisivat vikaa 15e hintaan korjaamolla selvittäneet.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

olehyvävaan... :)

ja se laturin alapultti on 8mm alkuperäisesti.. Ja tod.näk siinä on käynyt 4D56 hama... Eli melkei jokaises holoontunu sieltä koneen päästä.. Ja sen korjaaminen ei sitte ole ihan nopea juttu... :/
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: SpaceGear - käynnistys ja lämpö ongelma

Siellä on nyt läpi pultti... ja näytti M6 pultilta.
 
Ylös Bottom