SpaceWagon TD88 hehkuvikaa vai?

N

Nakunaku

Guest
Eli rakas työmatkakulkineeni on jo vähän aikaa tehnyt sitä että käynnistäminen on vaatinut useamman sekunnin sahaamista. Aiemmin on lähtenyt "päähehkun" jälkeen ihan avainta kääntämällä ja jälkihehku on toiminut joitakin sekunteja lämpötilasta riippuen. Nyt tuntuisi jälkihehku olevan pimeänä (päättelin ihan itse).

Eikä tässä vielä kaikki. Nyt on alkanut tyhjäkäyntikin ontua, sammahtelee satunnaisesti esim. risteyksiin tultaessa kun polkasen kytkimen pohjaan. Sammuilee ja tyhjäkäynti onnahtelee tasapuolisesti kylmänä ja lämpöisenä.

Tästä tulikin mieleeni että olisko vikaa esim pumppu/suutinpuolella kun on näin ruvennu käymään vai liekö ne kuuluisat automaattiset pikahehkusydeemit kaiken pahan alku ja juuri?

Vanhoista topiceista onnistuin onkimaan kytkentäkaavion noista Pajeron hehkulaitteista, mahtaako olla sopivat? Ainakin johtojen värin on osittain samoja...

Auto on siis vm88, ajettu reilu 300tkm. Toiminut ihan ok tähän asti. Onko kellään kokemusta vastaavista??
 
Mutta eikös ilmavaivat ja vuodot ilmene enimmäkseen täyskaasun pätkimisinä??

Suodattimen vaihdoin alkusyksystä, kaikki pa-linjat on ihan ok näköiset päällepäin.

Sellainen huomio tuli tosin tänään tehtyä, että kun laittoi tankkiin 20l naftaa ja siihen sekaan K-Diesel lisä-ainetta n 1dl ja antoi kunnolla motarilla saapasta niin kävi tosi hyvin tyhjäkäyntiä muutamassa valoristeyksessä. Tosin lyhyehkön kaupunkiajon jälkeen alkoi taas tyhjäkäynti pätkiä.

Mene ja tiedä...
 
Ei välttämättä. Ukolla oli jokunen vuosi sitten hilux, niin siinä oli tuommoset oireet. Oli liikennevaloissa melko inhottava ku ei meinannu pysyä käynnissä. Suodattimen rungossa oli jossain kohe halkeama.

Edit: Tai voihan jossaki olla tukkeuma, ?tankissa?. Ota suodattimelta putki irti ja paineilmalla VAROVASTI tankinkorkki auki tietysti.
 
Voiskos tollainen ilmavika/halkeama ilmaantua ihan ykskaks yllättäen? Auto on tosiaan toiminu ihan ok sen ajan kun on mulla ollut.
 
Joo, täytyypä huomenissa sitä pa-linjaa vilkaista. Kaikki letkut onkin varmaan alkuperäisiä, ainakin siltä näyttävät.

Tyhmä kysymys:

Jos oikein olen ymmärtänyt niin mitään siirtopumppuahan tuossa autossa ole, vaan ruiskupumppu imaisee aineet tankista asti???? ???
 
Jos päätänkin vaihtaa letkun filtterin ja pumpun väliltä, niin miten ilmaan systeemin sen jälkeen? Suodatinjalassahan on se käsipumppu+ilmaruuvi, entä pumpulla? Vai onko niitä itsestään ilmaavia malleja?
 
Eipä nuissa pumpuissa enää nykysin ilmaruuvia ole. Eli Painelet sillä käsipumpulla kotvasen ja sitten käyntiin. Jos se käsipumppu toimii oikein hyvin, niin sen pitäs kierrättää syöttöpumpun ylipaineventtiilin kautta paluupuolelle.
 
Mulla samanmoista vikaa startatessa. Laitoin läpinäkyvän letkun (joku vanha kiljun lappoletku) suodattimen ja pumpun välille. Näki hyvin, kuinka isot ilman lonkareet hiipi letkua pitkin pumpulle.

Sattumalta törmäsin uuteen suodattimen runkoon puoli-ilmaiseksi, vaihdoin sen sekä uuden suodattimen.

Ilmanlonkareet hävisi, starttasi paremmin.

Vika saattoi olla siis suodattimen rungossa, suodattimessa tai vaihdetussa letkunpalassa.

(Jos ilmanlonkareita olisi ollut vieläkin edellisten vaihtojen jälkeen, olisin testannut polttoaineputken (tankki->suodatin) tiiviyden laittamalla 5 cm palan samaa läpinäkyvää letkua letkun jatkoliittimellä polttoaineletkuun ennen suodatinta. Ja tarkastellut meneekö siinä välissä ilmaa. Jos menee, niin sitten harkitsemaan pa-letkun/putken vaihtoa uuteen letkuun.)
 
No niin, alkaa mysteeri selviämään. En ole vielä pa-linjaan kerinny kiireiltäni perehtymään, mutta eilen kun tankkasin tankin täyteen niin jopas tänä aamuna auto lähti kun palmun alta. Eli löytynee ilmavuoto jostain tankin suunnalta.

Minkäslaiset lemmarit siellä tankin liitoksissa onkaan? Käykö tavalliset letkunkiristimet vai onko ostettava omanlaiset?

Autolla on jo tullut pitkään ajeltua, mutta ei aiemmin ole alle asiaa ollut...
 
Kyllä sinne tavalliset lemmaritkin käy, mutta kannattaa hankkia sellaisia lemmareita jotka kiristää kunnolla letkun ympäriltä. Meillä Pajerossa oli pari vuotta sitten samantapainen vika, kun polttoaineen pinta laski alle puolen tankin niin auto rupesi käymään raskaasti ja kierrokset putosivat 750 r/min -> 500 r/min. Viaksi ilmeni polttoaineputki tankin luona. Oli putken päälle kertynyt moskaa ja ajan myötä syövyttänyt po- putket. Kun polttoaineen pinta laski alle puolen tankin niin ruiskupumppu joutui tekemään kovempaan töitä ja siinä samassa imi ilmaa moska kerroksen läpi.
 
Joo, olitte ihan oikeassa. Tankilta lähtevä naftan imuputki on ruostunut ihan huokoseksi. Kaveri hitsasi uuden mutkan tilalle, ja taas toimii...

Kiitoksia vaan osallistuneille!! ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom