ST's STW Sport Lancer -04 2,0

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Käytännön syistä piti tuommoinen hankkia peruskauppakassi-ajoon,ja kyynel silmässä luopua sigusta..

Kyseessä siis -04 Sport-varusteltu STW,metrejä mittarissa 201tkm.

Suht siisti ja ainakin näennäisesti kunnossa,vaikka jotain pientä onkin.

Raittari ja is tuli vaihdettua samantien,kun olivat aivan tukossa.

Monari tuli myös vaihdettua,kun oli jo kunnolla pykinyt.

AC tuli täytettyä,~100gr puuttui,ja sen huomasi oikeastaan vain siitä että kompura pyöri "koko" ajan.

Pohjaakin tuli nosturilla katsottua,eikä nyt mitenkään pahan näköinen,vaikkei pahemmin ole suojattukaan.

Kahvitauolla tuli pikaisesti vaihdeltua palaneet kattovalot ledeihin.

4pv/500km takana,eikä tuo nyt hassummalta tunnu,tehoa vain saisi olla enemmän..
Noh,eipä tuo kulutus toisaalta paha ole.

Äkkiseltään sanottuna kokonaisuutena hajuton ja mauton.


Mahdolliset kommentit tänne:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=44112
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Ml 206tkm.

Tulpat vaihdettu,kärkiväli vanhoissa 2,5-3,5mm,eli on tainnut jäädä vaihtamatta 180tkm kohdalla..

Vaihteet hieman takunnut,aivan mustaa öljyä tuli pihalle,huuhteluöljynä "kombo",mutta heti huomasi parannusta.

Möljyt vaihtui myös.

Vahattuakin kapine tuli,mutta naarmuinenhan tuo on..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Kuvia en edelleenkään tänne saa lisättyä..

Takalasin pyyhkimen sulka oli aivan finaalissa,joten ainoa ratkaisu oli poistaa koko pyyhin.
Paljon kliinimpi perä,kun ei ole ylimääräisiä ulokkeita..

Samalla tuli kontin luukun reunoilta poistettu värinänvaimennusraudat,eli ~1kg painavat rautamöykyt/puoli.
Ihmeen paljon tässä korimallissa onkin moisia,tuntuu että joka nurkassa moisia,eikä noista nyt kuitenkaan niin paljoa apua ole.

Samalla tuli ruiskittua luukkuun kotelosuojaa,eipä ole näköjään kys pirssiä suojattu vielä mitenkään,mutta toisaalta eipä vielä ollut mitään tullutkaan.
Ja pienet slaissit äänieristettäkin tuli läiskästyä avoimeen pintaan.
 

Liitetiedostot

  • varinanvaimennin.jpg
    varinanvaimennin.jpg
    194.4 KB · Lukukerrat 1,837

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Piti herkistellä pikaisesti takajarrut iltahommina.

Mutta eihän se mennytkään ihan niin..

Eiköhän toisella puolen ollut liu'ut aivan jumissa,toinen jopa niin jumissa että napsahti.
Noh,lämmöllä sai natsan hienosti pois,mutta sitten tulikin ropleema mistä uusi liuku,kun en niillä osannut varautua.
"Hätävara"-liuku tuli sitten tehtyä pultista,menettelee sen pari pv että saa uudet.

Toisella puolen olikin sitten suht ok vielä liu'ut,liikkui naheasti.

Ja ennen kys operaatiota pesin auton,ja jätin käkkärin päälle,niin vielä onnistuneesti jumi toisen puolen käkkärin kengätkin,eli sai TAAS mennä uudestaan hallille/avata+putsata käkkärin puolenkin..

Eli puolen tunnin homma muuttui parin tunnin kiroiluksi..
 

Liitetiedostot

  • lanki.jpg
    lanki.jpg
    166 KB · Lukukerrat 1,802
  • nsliukutappi.jpg
    nsliukutappi.jpg
    187.5 KB · Lukukerrat 1,791

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Ml 208tkm.

Lodjuöljyt vaihdettu mitsun Diaqueeniin,saas nährä miten toimii.
Ainakaan tuo redline 60%/castrol 40%-seos ei toiminut yhtään kylmänä,takkusi pahasti.

Ja keulapalkista tuli myös poistettua pari turhaa värinänvaimenninta.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Siguun en 3v aikana saanut kuin kajarit vaihdettua,ja nykyään ei kehtaa kotonakaan kuunnella "kovaa",niin nyt oli PAKKO aloittaa tämän äänentoiston parannus.

Soittimeksi tuli perus-Clarion,vahvistimeksi (ainakin ensi alkuun..) 4-kan blaukkari,tehot tais olla 70W/kanava.
Taakse pulttasin 5,25'' Focalin koksut,kun eipä sitä eroa erkkasarjaan kuule tuollaisessa mölytoosassa,varsinkin kun ovat D-pilarissa.
Ja eihän sekään putkeen mennyt,alustavasti katsoin että orkkikset ovat 5,25'' tuumaiset,mutta eipäs olleetkaan,vaan 6''.
Eli eikun soviterinkulaa väliin vanerista.
Ja pakko olisi muutenkin näköjään ollut tehdä rinkula,kun magneetti otti peltiin kiinni,jäi ~15mm rako..
Samalla piti modata alkuperäistä suojaritilää.

Ja sitä vartenhan piti purkaa koko takakontti,että sai soviterinkulat paikalleen..

+ johdon vedin vaikeinta reittiä,mutta tuntui "alkuperäisimmältä" reitiltä.
ANL-sulakepesä löysi paikkansa konehuoneen sulakekotelon päältä.
Piuhan koko hieman liioiteltu 25mm2,mutta eihän sitä koskaan tiedä kasvaako nälkä syödessä..

RCA:ssa kävi legendaarisesti,vedin aikanaan itsetehdyn piuhan keskikonsolin läpi "suoraa" linjaa pitkin konttiin,ja sehän jäi 150mm liian lyhyeksi..
Noh,eikun pitempi piuha tilalle.
Vahvistin tuli pultattua kontin välikotelon muoviin.

Ja virrat päälle->säätämään.
Ihmettelin ettei "potkua" lähde tuon enempää,mutta en jaksanut sitä sen kummemmin märehtiä,kuitenkin jo riittävän pitkä päivä taas takana.
Noh,kotipihassa sitten tajusin vasta että nintendosta volymi (soitti siis spotifaita) lähes nollissa..

Tällä mennään toistaiseksi,erkkasatsi tulossa eteen (ja samalla vaimennusta),ja kuskinpuolen kontin "poskeen" aloin tekemään muottia,joka saa hartsin niskaansa..
Eli subikin tulossa,mutta niin ettei hyötytilaa kontista vie.


Ja tarttuihan tänään takapuskimen orkkis-alalippakin kouraan..
 

Liitetiedostot

  • kontti.jpg
    kontti.jpg
    89.9 KB · Lukukerrat 1,697

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Ml 209tkm.

Kytkin vaihdettu,ja eikun lodjuakin uusiksi.
Ilmeisesti ainakin perän lakrut sökönä..

Mutta olipahan kytkinkin vaihdon tarpeessa,vähimmillään oli enään 0,1mm kulutusvaraa,kun uudessa 2mm.
Ja sekä levy&P-A oli kuluneet epätasaisesti.
Ja painelaakeri aika vainaa.

P-A&P-lakru tuli Sachilta,levy alkuperäinen kun ei tarvikkeena tunnettu (tämä nyt tutkimisen alla,äkkiseltään aivan samanlainen kuin esim E33-galluissa),ja kytkinpikarikin tuli orkkiksena,se nyt ei ollut pahan hintainen,ehdottomasti kannattaa vaihtaa,tässäkin jo todella pahat pykimät!


EDIT:
Etupuskuria tuli myös kolvailtua,kun näytti jo toisesta nurkastaan niin pahalta..
 

Liitetiedostot

  • konehuone.jpg
    konehuone.jpg
    183.5 KB · Lukukerrat 1,658
  • kytkinpikari.jpg
    kytkinpikari.jpg
    180.8 KB · Lukukerrat 1,685

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Talvi tulee,siihenkin alettava varautumaan.

Eli ruostesuojausta,aloitin etupyöränkoteloista.
Kuten ensimmäisestä kuvasta näkee,kuraa oli kerinnyt kerään kiitettävästä,vaikka yleensä onkin tapana huuhtoa "lokarin välistä" pesujen yhteydessä.

Eli painepesurilla ensin pesua,ja suurin osa vanhoista massoista lähtikin (ja kura samalla)->kuivattelua->kotelosuoja->alustamassaa.
Pyöränkaaren "kabiinin" puolelle tulikin vedettyä tuhti kerros,3-5mm,toivoen että toimisi lisäeristyksenä,ja kyllähän se hieman auttoikin.
 

Liitetiedostot

  • massattu.jpg
    massattu.jpg
    222.6 KB · Lukukerrat 1,611
  • kurakaari.jpg
    kurakaari.jpg
    216 KB · Lukukerrat 1,596

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Kyllä tämä on sitten erikoinen tötterö,taas löytyi ovesta ihme muovipalikoita,ja olipa ovipahvissa reilu nyrkinkokoinen uretaaninöölikin,ilmeisesti eristeenä.
Muutenhan ovista ei MITÄÄN eristettä löydy,ilmankos mölyääkin..

Tuli sitten laitettua 10mm paksua "superloni" eristettä,jonka jo KippoII:ssa aikanaan hyväksi havaitsin,hieman auttaa.

Ja JBL:n 6,5'' erkkasatsi tuli pultattua,alkuun niin mankka ajaa tätä suoraan,äkkiseltään hönöpäiten eilen kuunneltuna tuntuisi riittävän.
Eli mankalta vedin oviin uudet piuhat,olikin yllättävän helpot reitit.

Ja "perinteisestihän" vakiokokoiset kaiuttimet ei menekkään mitsuun,eli tähänkin oli pakko tehdä soviterengas,koska reikä oli hieman normaalia suurempi.
Ja muutenkin kannatti tehdä soviterengas,koska magneetti oli vain ~3mm päässä lasista..

Disset tuli pultattua peilikolmioihin,niin näyttää melkein kuin vakioilta.

Nyt alkaa jo kuulostamaan musiikkikin musiikilta,eikä pelkältä huminalta..
 

Liitetiedostot

  • etuoveneristys.jpg
    etuoveneristys.jpg
    200.8 KB · Lukukerrat 1,536
  • 6,5''.jpg
    6,5''.jpg
    214 KB · Lukukerrat 1,554
  • disse.jpg
    disse.jpg
    180.3 KB · Lukukerrat 1,586

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Tänään olikin operaatio lämmitysvastukset.

Pitkään pohdin tähänkin webastoa,mutta tähän tilanteeseen enemmän haittapuolia siitä olisi ollut,siksipä perus Defa-linjaa.

Tai noh,ei nyt ihan perusasennus,laitoin tuollaisen 300W säteilylämppärin lodjun pohjaan,jos edes jotain auttaisi (säästetään lodjua kun ei ole niin puuroa öljyt pakkasilla..).

Sisähaaraa en jaksanut laittaa,kun en sitä missään voi käyttääkkään.

Töpsö tuli vas puolen sumarin viereen,huomaamattomimpaan kohtaan.

Talvigummit tuli myös laitettua jo alle,kun en enään viitsinyt tuurini kanssa leikkiä (yhdessä renkaassa sisäreuna raudoilla&todella terävä vekki yhdessä kohtaa josta jo raudat poikki osittain..).

P.S.
Defan ohje käskee irrottamaan akunkengän->ottamaan startin lämpösuojapellin irti,mutta mahtuu sen ihan helposti tuosta välistäkin laittamaan.
 

Liitetiedostot

  • talvigummit.jpg
    talvigummit.jpg
    215.2 KB · Lukukerrat 1,443
  • sateilyvastus.jpg
    sateilyvastus.jpg
    210.4 KB · Lukukerrat 1,468
  • lohkis.jpg
    lohkis.jpg
    220.5 KB · Lukukerrat 1,446

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Ml 214tkm.

Pitkästä aikaa tuli pestyä kunnolla,ja vahattua.
Samalla vain sitten irtosi kontin luukun timantti-badgekin,vieden maalia mukanaan..
Eli maalata pitäisi,mutta..

Koiranluut tuli eteen vaihdettua,ja huomattua että RT-päät aivan väljät.

Samalla tuli mallailua aloiteltua tietylle "lisävarusteelle"..

Perhana kun muut hommat vaan haittaa harrastamista.
 

Liitetiedostot

  • goldcruise.jpg
    goldcruise.jpg
    254 KB · Lukukerrat 1,359

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Uloimmat RT:t vaihdettu Lemförderiin.

Samalla huomattu että oik aksiaali AIVAN väljä,eli pitääpi sekin vielä vaihdella.

Piuhaa vedetty samalla lisää..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Goldcruise-merkkinen vakionopeudensäädin tuli pultattua viimein,onhan sekin hyllyssä jo pari vuotta ollut odottamassa potentiaalista potilasta..

Tuohan on ns. hienostunein mitä markkinoilta löytyy,ja sen kyllä huomaa,erittäin mukava käytössä,voin suositella.

Mekaaninen pulttaus oli sinällään helppo (kts kaksi postausta ylempää),ainoastaan koneen kannakkeen pienen "värinärauta"-palikan jouduin ottamaan pois että mahtui ohjausmoottori.

Sähköissä menikin sitten pidempään,kun en löytänytkään kaavioita siihen hätään..

Aparaatti itsessään tarvii siis VSS-signaalin,jarruvalon jännite tiedon PLUSSAN puolelta (tässäkin hieman aikaa purkamista&mittaamista että löytyi oikeat piuhat auton puolelta,koska perinteisesti kytkimeltä maa-ohjattu..),ja perusjännitteen.

Plussan otin suoraan sisätilan rasiasta,Cruisen sulakkeen takaa,siis orkkispaikasta.
Oli vain taas hieman kiroilua,kun tuleva johto paikallaan samoin kuin sulake,mutta ei ollenkaan lähtevää johtoa..

Sopivan liittimen metsästykseen menikin sitten pidemmän aikaa,lopulta AMP-tyylisen liitin sopi alkuperäiseen johtosarjaan.

Ja tuo VSS-signaalikin tuli haettua perinteisellä tavalla,eli liitin anturilta konehuoneen puolelta irti ja ECU:n päähän mittailemaan..

Ja käytössä tuo paljon "pehmeämpi" kuin vanhempien mitsujen orkkiscruiset.

Vakionahan näissä tulee ns ohjausviiksi-mallinen käyttökytkin,mutta mielestäni se ei tuohon sovi,niin otin tuon lisävaruste-kytkimen,eli nupin tilalle tulevan.
 

Liitetiedostot

  • liitin.jpg
    liitin.jpg
    178.4 KB · Lukukerrat 1,269
  • johtometsastysta.jpg
    johtometsastysta.jpg
    239.5 KB · Lukukerrat 1,267
  • cruise.jpg
    cruise.jpg
    178.8 KB · Lukukerrat 1,277

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Ml 215tkm.

Ainiin,vänkärin aksiaali tuli vaihdettua,ja öljyt.

Loppuipa seilaaminen ja vetely.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Pyöränkulmat säädetty,olikin haritusta pari senttiä..


Samaan syssyyn viimein meni herne nenään tuon kuskin oven kanssa,kun ei koskaan pysy auki.

Eli stoppari auki,ja siellähän olikin nuo nailonpalaset aivan kuluneet.

Nuo mustat palikat on kumia.

Eli parin millin kuminpalanen väliin,ja johan toimii stopparikin taas.
 

Liitetiedostot

  • stoppari.jpg
    stoppari.jpg
    242 KB · Lukukerrat 1,150

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Ml 221tkm.

Käkkäriä hieman kiritty ja takapalat vaihdettu.

Uudessa puskurissa hinkkaväri päällä,jos ensi viikolla saisi väriä niin pääsisi maalaan,ja "uusi" lodjukin jo tallin nurkassa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

..ja takapalojen vaihdon yhteydessä huomattu että toisen puolen pölysuojakumi oli rikki,eli tänään kummaltakin puolelta satulat palasiksi,uudet kumit ja nippuun.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Urranille kuvaa siitä mitä tapahtui ~kk sitten,nainen ratissa..

Olisin voinut sanoa että täysin koskematon takapuskin,mutta alta paljastuikin aikamoinen kittikasa.
Noh,uusi puskin ja värit niskaan.
 

Liitetiedostot

  • 2013-01-23-876 (Small).jpg
    2013-01-23-876 (Small).jpg
    96.5 KB · Lukukerrat 898

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Ml 222tkm.

Ns iso huolto tuli tehtyä,eli kaikki sudit+öljyt vaihtoon,samoin kuin jakopää (hydpati+stefat mukaanlukien) ja vaihdelaatikko (AVK:n purku).

Samalla vaihdoin moniurahihnan kiristinrullan laakerin,kun oli lievästi väljä (tähän saa siis pelkän lakrun vaihdettua,tyypiltään 6203).

Takakontti tuli maalattua,samoin kuin "uusi" takapuskuri.

Takakontti sen vuoksi,että mitsun badge irtosi erään pesun yhteydessä vieden maalia mukanaan,puskuri tölväisyn vuoksi.

Lodjuun sujahti mitsun omat öljyt,että toimii pakkasellakin.

Jakopäässä oli (taas..) yllätys,oli edellisessä vaihdossa vedetty "ylikireelle" kiristinrulla,korkanneen hydraulikiristimen vuoksi.
Eikä sitten viitsitty vaihtaa uutta hydpatia..
Mutta heppoista tekoahan tuo näyttää uusissa olevan,runko on bakeliittia.
Tilalle laitoin vanhempien TERÄKSISEN version,tulee kestämään auton loppuiän (onneksi tuokin löytyi hyllystä..).
 

Liitetiedostot

  • hydpadit.jpg
    hydpadit.jpg
    240.4 KB · Lukukerrat 836

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Nonnih,kyllä se vaan on aina mukava puhtaita osia kiinni pultata..
 

Liitetiedostot

  • takapuskin.jpg
    takapuskin.jpg
    67.7 KB · Lukukerrat 815

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Oho,vahingossa tuli harrastettua tuuninkiakin..

Mutta ovathan nuo projektorivalot paremmat kuin alkuperäiset,ainakin ulkonäöltään (ja onpahan uniikein farkku tässä maassa).
 

Liitetiedostot

  • 2013-03-27-1008_1.jpg
    2013-03-27-1008_1.jpg
    105.3 KB · Lukukerrat 750

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

..tuosta vielä Urranille lähitiiserikuvaa.
 

Liitetiedostot

  • etulamppu.jpg
    etulamppu.jpg
    85.3 KB · Lukukerrat 701

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

..kun ei mitään JÄRKEVIÄ tarjouksia ole tullut,niin ajattelinpa että jätetään tämä toistaiseksi sitten itselle.

Ja varustelu senkuin jatkui,vihdoin peräkonttikin hyötykäytössä kun "puolet" tilasta vie subikotelo,12'' Rainbown elementillä.

Nyt soi jo huomattavasti paremmin kuin alkuperäisillä aikanaan..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST's STW Sport Lancer -04 2,0

Tämähän meni sitten vaihdossa Vaasan suuntaan,toivottavasti menisi tämä(kin) jollekkin klubilaiselle.
 
Ylös Bottom