T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Leimasta innostuneena kävin hommaamassa uusiin renkaisiin sovitekappaleet, hävisi se pienikin tärinä ratista pois. Sitten ajelin motonetiin, ostin öljyt ja suodattimen sekä laitoin jakopään roippeet tilaukseen.

Öljyt vaihdoinkin sitten neljään kertaan, kun ensimmäisellä kerralla laitoin pari litraa polttoöljyä täyttökorkista sisään. Huuhtelun tein 5w-40 öljyllä, ja kolmannella poislaskukerralla se oli jo ihan kirkasta, joten neljänneksi laitoinkin uuden suodattimen ja 10w-30 moniasteet, minkälaiset siellä on aikaisemminkin olleet :)

Samalla huomasin että edessä ei toimi parkit. Eikä takana huomiovalot. Sulakkeille ei tule virtaa. Onneksi toimivat edes katsastuksessa :) epäilisin, että valoreleessä on nyt jokin häikkä... Pitää tutkia.


Kunhan jakopään osat tulevat, niin säädän sitten samalla venttiilit ja sytytyksenkin. Öljyhuuhtelun jälkeen venttiilivälykset hieman kasvoivat, ei pidä vieläkään häiritsevää ääntä mutta selvästi koveni. Muut mekaaniset äänet taas vaimenivat, eikä mikään ihme, sen verran mustaa soppaa sieltä propusta valui pois.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Parkkien sähköongelma selvitetty, korjaukseksi riitti kun valoreleen käytti irti ja puhdisteli kaikki kontaktipinnat :)

Samalla pesaisin auton ja hämmästelin miten paljon naarmuja päällä ollut peite on saanut aikaan. Onneksi ovat vain lakassa ja lähtevät kunhan auton myllyttää (tai ensi talven aikana vetäisee vesihionnan kautta toisen kerroksen lakkaa).

Pitihän sillä käydä ajelemassakin, ja löpöhuuhtelulla oli kuin olikin yksi iso vaikutus: jälkikäynti hävisi täysin, nyt auto sammuu saman tien kun avaimesta kääntää. Ei se pitkään hörissyt ennenkään, mutta nyt ei enää ollenkaan.

Ja lopuksi vielä fiilistelykuva, ne on kivoja?

small
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Onhan se vähän kuivakkaa ajella ilman musiikkia, ja kun etuovista on nyt kaiuttimien paikat poistettu niin pitänee tehdä uusi hattuhylly, johon saa oikean aikakauden kaiuttimet. Ei vaan musiikin, vaan myös retrokertoimen takia :)

Tällaiset aarteet jäsen Tepi lähetti minulle:
small


...ja asennus voisi olla jotain tämän tyylistä, tosin korokerenkaat tuohon ehkä on tehtävä ettei tarvitse hattuhyllyn alapuolella olevaa peltiä pilkkoa:
small



Ja tuo työpaikalta löytynyt, melkein mint -kuntoinen peltinen öljypönttö sopii auton henkeen kuin tiedätte kyllä mikä minne.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Asennus tehty käyttäen alkuperäisiä kauttimien paikkoja sekä alkuperäisiä kaiuttimien johdotuksia :)

Orkkis hattuhyllyn jätin koskemattomaksi, uuden tein 4mm vanerista. Alapuolelle tuli 10mm vaahtomuovi vaimentamaan räminää, ja pintaan samaa keinonahkaa kuin etuovissakin.

Ja tältähän se näyttää:

full



Jännä vaan kun johdot eivät ilmeisesti kulje yhtenäisenä kojelautaan asti. Liittimeltä mitattuna näyttää ääretöntä vastusta. Selvitellään.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Kaiuttimille vedin sitten uudet piuhat, nyt kuuluu humppa. Tai rokki. Ja on muuten autenttinen 70-luvun saundi, vaikka kojelaudan alla piilossa oleva kiinalainen radio onkin tänä vuonna valmistettu :)

Mitäs muuta... Venttiilit säädin eilen. Ykköspytyn imuventtiili kantoi hieman, muuten kaikki oli ohjearvoissaan. Vaihdoin myös pyörijän kannen ja viilasin katkojan kärjet, molemmissa oli pientä hapettumaa havaittavissa.

Neljän tankillisen keskikulutus on ollut 7.8L/100km, sekalaisessa ajussa. Mielellään tuohon sen viidennen vaihteen ottaisi, kone huutaa aika paljon jo 80 vauhdissa... Sitkeyttä koneessa kuitenkin riittää aika hyvin, vaikka vähän laiskanpuoleinen muuten onkin :) ei tarvitse ylämäessä pykältää pienempää.

Kiva sillä on kyllä ajella.

small
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Hemmetti. Auto on alkanut kiukuttelemaan.

Alkuun kylmänä käynnistäessä hörähti heti käyntiin, mutta kun lähti ajamaan niin tasakaasulla pyöri kolmella. Tämä kuitenkin tokeni heti kun kiihdytti tai kone lämpesi vähän enemmän.

Toissapäivänä kävin tankkaamassa ja sen jälkeen on autossa haissut voimakkaasti bensalle, enkä tankannut edes täyteen asti. Valumajälkiä ei tankin liepeillä näy. Käynnistyy edelleen normaalisti, mutta nyt kylmänä rötääminen on todella voimakasta eikä toivoakaan että pysyisi ilman kaasua tyhjäkäynnillä. Lisäksi ikkuna auki ajaessa huomaa, miten kiihdyttäessä pakokaasu haisee todella kitkerälle ja pakokaasun hajua tulee kabiiniin tasakaasullakin.

Kummallista, etten sanoisi. Pitänee kasata valiantti takaisin, että pääsee sillä töihin ja kerkeää rauhassa ihmetellä Sigman oikuttelua.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Kaasarin käytin auki, vähän oli sakkaa pohjalla mutta sen puhdistaminen ei auttanut huonoon käyntiin. Kiihdytyspumppu toimii, mutta samalla suihkauttaa bensaa kaasuttimen päälle... Edelleen käy huonosti tyhjäkäyntiä ja miettii kiihdyttäessä.

Koitin tyhjäkäynniltä käyttää tulpanjohtoja irti, sylinterit 3 ja 4 vaikutti käyntiin vähemmän kuin 1 ja 2. Pitää vaihtaa tulpat vielä uudestaan ja toivoa että asia korjaantuu sillä.

Venttiilikopan tiiviste ei näköjään enää pidä viimeisimmän aukaisun jälkeen, koko tulppien puoli koneesta on märkä.

Bensan hajullekin selvisi syy, tankki on märkä vänkärin puolelta. En käsitä miten helvetissä se on mahdollista. Tankissa on kokonaan uusi pinta, jonka saumat on tinattu. Tankki on sisäpuolelta käsitelty epoksitervalla ja ulkopuolelta epoksipohjamaalilla ja polyuretaanipintamaalilla. Jo paikkauksen jälkeen, ennen maalausta ja sisäkäsittelyä, on tehty tiiveyskoe; 1bar paine pysyi tankissa 24h. Mutta nyt, tankin märältä puolelta jää sormiin ruskeata väriä jonka epäilen olevan peräisin liuenneesta epoksitervasta.


Taitaa kohta käydä niinkuin suurimmalle osalle näistä wanhuksista, eli tekniikaksi tulee 4G63 ja konttiin turvatankki. Vai pitäisikö laittaa suoraan 2JZ, kun sellainenkin olisi ylimääräisenä...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Irroittelin tulpat, näky oli seuraavanlainen:

small


Tulpat 4-3-2-1.

Mitähän noista sanoisi? 4 ja 3 pyörii rikkaalla, vai 2 ja 1 laihalla? Tosin, tulpat 1 ja 2 vaikutti käyntiin enemmän, eli voisi kuvitella niissä seoksen olevan enemmän kohdallaan.

Mittasin myös puristukset, ja 162psi +-3psi oli kaikissa, eli sieltä tuolle ei löydy selitystä.

Miten imuvuoto voi olla vain kahdessa sylinterissä? Kai se on otettava imusarja irti ja selvitettävä.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Tiiviste kai siellä oli vuotanut. Ja ykköspytyn pinnapultit oli korkanneet kemiallisesta metallista irti.

Eli, pyöräytin kanteen korkanneiden kierteiden tilalle M10 kierteet, joihin sorvasin sopivat pinnapultit, jotka laitoin lukkoliimalla kiinni.

Puhdistelin kannesta ja imusarjasta tiivisteen jäämät pois, ja veistelin 1.5mm korkista uudet tiivisteet, ja kiristelin imusarjan takaisin paikoilleen.

Vaihdoin uudet tulpat, uuden bensansuodattimen ja uudet venttiilikopan tiivisteet.

Nyt pyörii kylmänä ja lämpimänä kaikilla neljällä. Mutta edelleen hyytyy kun painaa nopeammin kaasua, kyykkää ihan kunnon voimalla. Ideoita?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Juupa juu. Vaihdoin bensaletkut, ei meinannut lähteä ottamaan bensaa ollenkaan kun veti ilmoja välistä. Luulin ensin että bensa on vaan niin lopussa, joten ajoin tankkaamaan, poistullessa hyytyi ylämäkeen. Aikani kun pyörittelin bensansuodatinta, sain pumpun imemään bensaa. Siitä viisastuneena vaihdoin kaikki klemmaritkin.

Noh, ajelin sitten ~25km matkan bänditreeneihin ja wanhus pyöri koko ajan paremmin. Pois ajaessa ei enää ollut minkäänlaista nykäistä kaasua painaessa ja kiihtyvyyskin on tullut takaisin, nyt kakkoskurkkukin aukeaa.


Kävin siis ABC tankkaamassa, ja sen jälkeen oireet vähitellen (tai aika nopeasti) hävisivät. Ettei vaan olisi vika ollut nesteeltä tankatussa 98E5, jälleen kerran... Hohhoijaa. Tietääpähän mistä EI hae bensaa jatkossa.

Noh, auto toimii taas :driver seuraava projekti on etsiä sopivat takaiskarit ja ruveta vaihtelemaan 5-vaihteinen laatikko paikoilleen.
 

O.Puis

New Member
Liittynyt
23 Kesäkuu 2014
Sijainti
Tartu,Viro
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Hieno auto!
Omani on seissyt 1995 vuodesta saakka.
Piti mennä romuttamolle,mutta kun paperit ja kilvet ovat tallessa,en raaski viedä.Ja melkein kaikki osat ovat tallessa.Kerään vaan vauhtia :)
orig_28968871_LgjC.jpg
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Eilen herättelin wanhuksen talviunilta, siinäpä vasta olikin projektia...

Laitoin miinuskengän akkuun kiinni, annoin bensapumpun pumpata kaasarin täyteen ja käänsin avaimesta, kertalaakista käyntiin :)

Kaikki paitsi vilkun oikean puolen indikaattori tuntui toimivan, mittariston maadoituksessa tosin on kostealla kelillä ilmennyt aikaisemminkin pientä ongelmaa joten tämä ei ole uutta ja poistuu kunhan kelit kuivuu.

Imuroin talven aikana kertyneet havunneulaset pois konepellin, ilmanottoaukkojen ja kattokaiteiden väleistä, pesu on vielä tekemättä mutta testilenkin kävin ajamassa korttelin ympäri ja hyvin kulkee :)


Ainiin, perjantaina kävin hakemassa uudet takaiskunvaimentimet. Ihan uudet. Motonetistä löytyi viimeinen pari, joka jopa toisella tilauskerralla sattui kohdalleen, ensimmäisellä sieltä tuli 2kpl sytytystulppia jotka ei edes käy tähän autoon... :D

Viisivaihteinen laatikko odottaa tallissa asennusta, meinasin että laitan nyt nuo muutamat pikkuasiat kuntoon ennen kuin otan liikennekäyttöön tälle kesälle:

-5v laatikon vaihto
-Takaiskareiden vaihto
-Etujousien vaihto lyhyempiin
-Pakoputken vuodon korjaus/etuputken uusiksi teko
(-Kaasuttimen vaihto tuoreempaan?)


Kuvaa en nyt saa näköjään laitettua, kännykästä ei suostu bittejä siirtymään kuvat.fi -palveluun. Laitan kuvan kunhan saan sen latailtua.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Iltapuhteina tein pikkupikku madalluksen keulaan. Alkuperäiset jouset jäivät koskemattomiksi, tilalle tuli mk2 golfin etujouset. Olivat 5mm kehäeroa vaille samoilla mitoilla, tosin niistä jouduin nappaamaan reilun kierroksen pois etteivät enää kapenisi alapäästään. Ohessa kuva katkaisun jälkeen:

small


Lankapaksuus noissa on miltei sama, golfin jouset ovat 0,5mm paksummat joka tuskin haittaa näin madalluskäyttöä ajatellen.

Ja autohan asettui ensimmäistä kertaa vaateriin, olematta kuitenkaan ylimatala:

small



Seuraava projekti olisikin takaiskareiden vaihto, ja 5v laatikkokin odottelisi asennusta. Saapa nähdä jaksanko jälkimmäistä alkaa väkertämään tälle ajokaudelle, että saisi auton joskus ajoonkin... :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jaha, onpas jäänyt kirjoittelu vähälle. Ei kyllä ole juuri tapahtunutkaan.

Vaihtelin orkkis jouset takaisin eteen, mittailin että loota ei sovi ilman sovellusta ja takaiskaritkin jäi vaihtamatta kun kanta nuljuuntui toiselta puolelta.

Sen sijaan puhdistin auton sisältä ja ulkoa, sisälle otsonointi ja ulos liuotinpesu+claybar+kunnon vaha. Tuli niin siistin näköinen peli, että ajelin tänään aamulla sattuneesta syystä leimakonttorin pihaan, käytin ruokatunnilla leimalla (puhtain paperein läpi) ja töiden jälkeen takaisin kotipihaan. Liikennekäyttöön en toistaiseksi ottanut, kun ei varsinaista käyttöä ole, mutta ompahan taas 9/17 asti ajoaikaa jos tuleekin ajelufiilis :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jahas, onpas taas vierähtänyt.

Otin auton pari viikkoa sitten liikennekäyttöön. Ei taaskaan tarvinnut muuta kuin akun kengän kiinni ja pari pumppausta kaasusta niin käyntiin lähti.

Sellainen ominaisuus on tullut, tai oikeastaan ollut jo pidempään, että kun ajaa ikkuna auki niin jostain tulee lievä bensan tuoksu. Eipä tuo ole juuri haitannut, kun suuttimista saa raitista ilmaa vaikka ikkunat on kiinni :) Pari tankillista tuolla tuli taas ajeltua, kun toinen auto oli työn alla.

Herranjestas, autohan on ollut minulla jo yli 10 vuotta. Sinä aikana mittariin on tullut huimat 6tkm lisää.


Olisikohan kerholaisilla tälle kiinnostusta, jos leikittelisi ajatuksella että tästä voisi luopua hyvään kotiin? Yleiseen myyntiin en tätä laita, koska pakko ei ole päästä eroon. Mutta jos oikein rakastava koti sattuisi löytymään, niin...
 
Ylös Bottom