T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Katsastettu ilman huomautuksia :) jarruissa oli heittoa etujattujen osalta 0.1kN, muissa jarruissa ei lainkaan. Päästöt olisi kuulemma menneet läpi heittämällä "kakkosluokastakin", kun tuo kuuluu päästöluokkaan 1. Kaikki valot toimi eikä yhdessäkään nivelessä ollut välystä. Erittäin hyväkuntoiseksi kehui katsastusmies :) kieltämättä nosti mielialaa tuo katsastusreissu :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Pientä puuhastelua taas...

Auto siis onnistui kuluttamaan akun kuiviin kun jätin parkit päälle :-[ taisi olla kolmas tai neljäs kerta tuolle akulle, alkaa kohta käymään jo ampeerituntien päälle (jos ei jo käy) tuo kuivattaminen. Ostinpa sitten elektronisen, älykkään akkulaturin joka ei kiehuta akkua tai polta kennoja täydellä virralla kun akku on kuivunut alle 8v... Annoin sitten akun olla yön yli tuon nerolaturin perässä ja aamulla näyttikin täyttä. Mittasin napajännitteen, 13.1 volttia ja otin laturin irti. Tunnin päästä mittasin uudestaan ja jännite oli tippunut 12.98 volttiin, aikaisemmin kun on ollut tyhmän laturin perässä niin jännite on 5min irroittamisen jälkeen tippunut jo puoli volttia. Eli kyllä se jotain eheyttämistä akulle teki :)

Ja akun eheytymisen huomasi myös ajon jälkeen, sigman jännitemittari näyttää ajon jälkeen noin 13 volttia kun se aiemmin on tippunut melkein heti sammuttamisen jälkeen 12 voltin tuntumaan. Uskallan jopa suositella tuollaista laturia :)


Ja sit muuta:
-Valojen päällejättämisen ansiosta asensin autoon valosummerin. Pienen ihmettelyn jälkeen keksin minkä sulakkeiden taakse se piti kytkeä että toimi oikein. Jospa nyt ei enää jäisi tuikut yöksi päälle.
-Bensapumpun katkaisija lensi takaisin työkalupakkiin keskikonsolin muovin välistä, ja kojelautaan tuli uusi retromallinen vetokytkin valolla :) ja mikä parasta, sille löytyi jopa paikka kuskin puolen ilmasuuttimen yläpuolelta. Ei siis tarvinnut tehdä yhtään ylimääräistä reikää, ja asennus näyttää miltei alkuperäiseltä. Ei (ehkä) jää enää tämäkään itsekseen lupsuttelemaan.
-Sytytys säädetty ajoituslampun kanssa. Ennakkoa oli vaatimattomat 25-30 astetta, en tiedä, asteikko kun ulottuu vain 15 asteeseen asti. Säädin ennakon noin 7 asteeseen, kone ei enää lämpene lähellekään niin paljoa, pyörii tasaisemmin ja ennen kaikkea vetää todella nätisti nyt kun vielä kiihdytyspumppukin toimii. Miinuspuolena tuli pieni tärinä (tai paremmin hytkyminen) tyhjäkäynnille, mutta eipä tuo minua haittaa... :)

Kaiken kaikkiaan auto on pelannut nyt 850km ajon aikana moitteettomasti. Mittarilukemaksi pyörähti tänään 71042 km. Öljyjä ei ole hävinnyt, värikin on pysynyt kirkkaan siirappina ja nestepintakin on entisellään. Kyl se kansiremontti taisi onnistua :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Joopa, sigmalla tuli ajettua vajaa tuhat km viime kesänä ja sitten vein sen pressutalliin säilöön. Ja siellä se oli koskemattomana eiliseen asti...

Akun jouduin vaihtamaan, oli kuivunut ihan totaalisesti, jännite tippunut nollaan eli tuosta ei enää kunnollista saa (=ongelmajätettä). Laitoin pellin alle tuon Galant Sportin entisen akun, ja johan syttyi valot kojetauluun. Bensapumppu päälle, lupsutteli aikansa ja sit tahti harveni. Polkaisin viidesti kaasupolkimesta (pikkuryyppy kelpaa aina... :D) ja käänsin avaimesta. Saman tien lähti käyntiin :peukku ja pyöri nätisti kaikilla neljällä heti alusta. On se kone. :)

Kävin sitten ajamassa pikku lenkin huoltoasemalle ja takaisin, ja toimi ihan kuin olisi vasta eilen ajettu viimeksi. Mikään ei kolissut, rämissyt, auto ei pätkinyt tai kulkenut mitenkään tahmeasti. Nice. :)

Edelleen olisi haussa polttoainesäiliön korkki siihen... Niin ja tankki. Myös takakonttiin tuleva turvatankki kelpaisi, jos jollain sellainen sattuisi olemaan ylimääräisenä... ::)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Oliskohan se viikonloppuna ajo kuopioon tällä ja ensi viikolla katsastamaan...? :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

no eihän se ollut, ei kerennyt.

Eilen sain kuitenkin sen verran aikaiseksi että vaihdoin alle talvirenkaat, että sain kesänakit kyytiin ja pääsee niitä taas tässä joutessaan puunaamaan. Pitää kiillotella tahnalla uusiksi ja ehostella nuo valkosivut, renkailla hyvinkin pari kesää vielä ajaa... Renkailla jotka ovat ensiasennusrenkaat... :D

Ja aika hyvä tuuri kävi, löysin AD-varaosasta alapallonivelet. Poistomyyntierää. 9€ kpl. Viime katsastuksessa kun tuli maininta siitä että pallojen suojakumit ovat kuin taikinaa, tarttuivat katsurin sormiin pahemmin kuin purukumi... ;D

"Uusi" tankkikin on. Tosin vielä teräsharjausta, ruosteensyöjää ja hartsia vailla, mutta on kuitenkin. Ehkäpä nyt uskaltaa sitten tankata jo täyteen asti :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Googlettelin tuossa lisää tietoa tuosta alapallonivelestä, jos vaikka jollekulle tulee myös tarvetta uusia...

Alkup. varaosanumero:
MB-001699

Vastaavat nivelet:
MB-002588, MB-001696, MB-001715

Käytetty mitsuissa:
Galant 73-83, Lancer EX 79-87, Lancer 73-79, Lancer Van (stw?) 77-84, Celeste 75-80 ja Minicab 80-84

Muissa autoissa:
Huyndai Sonata BF3F 2.0i 16V 130hv 6/91-1/00

Tarvikevalmistajien varaosanumeroita:
Three Five (555): JHYB-7102 / SB-7102 (löytyy vaihtelevasti kummallakin koodilla)
Lemfoerder: 1183502
GMB: 0104-0310

sekä vielä viimeiseksi Örumin varaosanumero: MI42


Siirtäköön joku operaattori muualle jos viitsii/lukee/huomaa/kehtaa/näkee tarpeelliseksi/huvittaa :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Hyvät alapallot, paskat suojakumit. Repesi heti kun käänsi rattia. Ilmeisesti liian tiukka sovite, olisi pitänyt kuulemma prässillä painaa suojakumi paikoilleen ??? mitenkähän se olevinaan auttaa sitä ettei se repeä kun olka-akseli kääntyy...

Noh, tuli sitten tutkailtua kaverin pajerosta irroitettua yläpalloa, ja sekin sopisi paikoilleen :nykii kartio on aavistuksen isompi, noin 0.5mm, mutta uppoaa kuitenkin tarpeeksi syvälle. Ainut ongelma (ehkä) tulee olka-akselin kiinnitystavasta, alkuperäisessä alapallossa kun on 12mm kierre mutterille ja pajeron yläpallossa 14mm. Mutta, koska epäilyttävästi näyttää siltä, että tulevaisuudessa alapallojen saanti ehtyy kokonaan, ei olka-akselin modaus isommalle reiälle olisi ollenkaan hullumpi vaihtoehto...

Ja sitten. Kysyin maahantuojalta alkuperäisiä alapalloja. Kuskin puolelle saa, mutta siihen tulee alatukivarsi mukaan. 217 euroa. Jäi tilaamatta.

Aikani pähkäiltyäni menin irtonaisen alapallon kanssa AD-varaosaan ja kysyin että etsitäänkö tähän suojakumi. No perkele, niitähän löytyi ihan irtotavarana. Ja sellaista mallia mikä tulee jousella puristettua kiinni, eikä puristussovitteisella renkaalla. Joten, kassan kautta kaikki mitä alun perin tarvitsinkin, kaksi suojakumia yhteensä 5,40 €. Kiitooos :)

pitäisi vaan älytä heti artikuloida oikein, eli että tarvitsee pelkät suojakumit....
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Nonni. Nyt on alapallojen suojakumit vaihdettu. Samalla uusin myös rasvat niveliin, enkä pelkästään alapalloihin vaan kaikkiin muihinkin. Raidetangonpäätkin kun olivat irti niin hyvä rasvailla samalla.

Sitten rupesin tankkia vaihtamaan: ostin alkukesästä -82 galantin bensatankin, joka oli hyvässä kunnossa. Tein sille ruosteenpoiston yläpuolelle käyttäen rälläkkää ja ruosteensyöjää, ja sitten sivelin hartsit pintaan. Pinnasta tuli hyvä ja tiivis, sisältä tankki olikin kuin uusi (digikamera mahtui näppärästi laipan reiästä sisään).

Mutta: vaikka tankki olikin nopeasti katsottuana 1:1, ei se sopinut paikoilleen. Osa (kaksi tai kolme) kiinnityspisteistä oli eri paikoissa ja täyttöputken asento oli aavistuksen toisenlainen. Ai että syljetti. Ei sitten tankata tänäkään kesänä täyteen... :(
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Satunnaisesti sigmalla ajelleena voin todeta että kyllä se edelleen päitä kääntää. En tiedä sitten, onko se hyvässä vai huonossa mielessä... :D

Mutta olen jo hetken ihmetellyt sellaista rohisevaa ääntä, joka muuttaa taajuutta kierroksien mukaan. Tiistaina huomasin, että ääni loppuu, kun vaihdekepistä nostaa. Ajattelin ensin, että pakoputki jyrisee pohjaa vasten, mutta tänä aamuna asiaa tutkailtuani huomasin että ääni tuleekin vaihdelaatikosta; sen tukikumi on pettänyt, ja loota makaa nyt sen apurungon päällä. Noita tuskin saa juuri mistään uusia, eli pitänee tänään käyttää se irti ja korjata sikamassalla tai muulla vastaavalla :)

Muuten auto on toiminut kuin unelma. Jälleen kerran. :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

...ja nytpä sekin vaihdelaatikon kannatin on korjattu. Oli vulkanointi pettänyt toiselta puolelta. Laitoin liimalla kiinni ja porasin 6mm reiät keskellä olevaan rautaan asti (tosin rautaan tein 5.5mm kolot) ja pyörittelin M6 pultit läpi. Ei pitäisi enää irrota :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jopa jotain. Auto on ollut seisonnassa.. öö, syyskuusta? asti porukoiden pihassa. Joku viikko takaperin kävin kaivamassa sen suurin piirtein esiin lumipenkasta, ja kyllähän sitä lunta päällä olikin. Auto nousi melkein 10 senttiä kun lumet poisti päältä.

Tänään sitten kopistelin loputkin lumet päältä ja sivuilta pois, ja pitihän sitä käyntiin yrittää... Akunkenkä paikoilleen, bensapumppu päälle, muutama polkaisu kaasusta ja kääntö avaimesta.

Ja eikö se hörähtänyt saman tien tulille. On se ihme peli :) Saman tien vielä kävi täydellisesti kaikilla neljällä sylinterillä, ei pätkinyt yhtään. JÄNNÄN äärellä olemme jälleen. Tulis jo kesä...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jaa jaa, kännykällä lähetetty vastaus ei sitten tullutkaan perille. Ilmanko ei vastauksiakaan kuulunut.

Noh, sigma on nyt siis ajossa. Valkosivut renkaisiin on tehty uusiksi, vanteet on hiottu hapettumista puhtaiksi 2000 hiomapaperilla, bensatankki on hiekkapuhallettu, ruoste-estokäsitelty ja pinnoitettu hartsilla ja viimeiseksi vielä maalattu.

full


Kuvan ottamisen jälkeen kyljet saivat vielä alkuperäiset listat takaisin, helmalistat ovat vielä irrallaan kun pitäisi kiillottaa ja sitten keksiä miten ne kiinnittäisi. 80% alkuperäisistä muoviklipsuista hajosi kun helmalistoja irroitti, eikä uusia löydy varmasti enää mistään...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Hittolainen. Vesipumppu hajosi.

Ihmettelin töihin tullessa outoa ääntä tyhjäkäynnillä, ja pihaan tullessa kurkkasin konepellin alle. Vesipumpun hihnapyörä vipatti. Tarrasin flektistä kiinni, ja sitähän pystyi liikuttelemaan edestaas... Olipa muuten first time ever, kun vesipumpun laakeri hajosi ennen tiivistettä :nykii
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

nostokurki sanoi
Hittolainen. Vesipumppu hajosi.

...ja nytpä se on vaihdettu :) samalla vaihtui jäähdytysnesteet tuoreisiin, sekä jako korjattu, oli hypännyt jossain vaiheessa hampaan verran :nykii

small

Sieltä poistui wanha, hyvin palvellut pumppu

small

ja sellainen sinne meni paikoilleen. MADE IN JAPAN, kuten japsiautoon pitääkin :)

Nyt taas rokkaa. Öljyt oli vieläkin maksimirajassa ja tuoreen väriset, mutta taidan silti ne lähiaikoina vaihtaa vaikkei niillä ole ajettu kuin muutama tuhat... Tulpatkin voisi uusia samalla, vaikka nekin tuli vasta kansiremontissa vaihdettua. Ilmanputsarinkin voisi uusia, ja ja ja... ;D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Sigma on rokannut hienosti :peukku on sillä ilo ajella, kun ei enää bensakaan haise vaikka tankki on täynnä. Tulipa sillä viikonloppuna pyörähdettyä sellainen 240km lenkkikin, ja toimi ihan täysin moitteettomasti koko reissun ajan. Mukavasti se kyllä katseita kääntää, vielä kun olisi joskus sen verran rahoissaan että ylimaalauttaisi sen, niin... :p

Sekalaisessa ajossa kulutuskin on ihan kohtuullinen, aika tarkalleen 8 litraa/100km josta siis yli puolet kaupunkia. Viidennellä vaihteella kulutus tippuisi epäilemättä ainakin litran, kierrosluku nimittäin vaikuttaa kulutukseen aika massiivisesti. Iltahämärässä kulutusta pystyy jopa seuraamaan reaaliajassa, HUCO:n sähköinen bensapumppu kun on erillisen kytkimen takana. Kytkimen valo välkähtää hieman himmeämpänä aina kun bensapumppu sykähtää, ja sykinnän tahdin näkee selvästi nousevan kun kaasuttimen toinen kurkku aukeaa (tyhjäkäynnillä n. 35-50pulssia/min, kiihdyttäessä likemmäs 250p/min). Economy-mittari? Wanha juttu, meillä seurataan bensan menekkiä...! ;D

Mutta, pientä puuhasteluakin on "pitänyt" tehdä:
-"nännäri" piti ottaa pois kojelaudasta (sehän sitä kitisevää ääntä piti, kun ei istunut tiiviisti paikoilleen)
-ilmansuodatin on vaihdettu (huh miten kallista, 5,40€)
-mittaristo käytetty irti ja liitokset puhdisteltu (meinasi taas ruveta sekoilemaan, eipä sekoile enää)
-lämppärin kenno imuroitu ja kanavat puhdistettu.

Viimeisessä olikin mukavasti hommaa, lämppärin kennoa kun ei edes näe yläpuolelta. Piti vähän kikkailla, että sai imurin letkun taipumaan lähelle, ja sittenkin joutui käsin kaapimaan roskia lähemmäs että sai imaistua mokomat pois. Mutta nyt taas ilma kulkee, eikä suuttimista lennä roskia silmiin ;)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Heeehehehehehahahahahhohohoho


small



No joo, ei noi siihen jäänyt. Ei mahdu edessä pyörimään, eikä kyllä käy yhtään tuon auton tyyliinkään :D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

huhhuh, tulipas pervo idea. Mitenkähän tällaiseen sigmaan onnistuisi laittaa pajeron 2.5TDIC? :D voisiko vertailuna käyttää seuraavan korimallin 2.3TD -versiota?

Onko tämän korimallin Galant Sigmoissa muuten 2.0 -koneen jatkona jäykkä vai retku taka-akseli? Ja onko takana rummut vai levyt? Yleensäkin kiinnostaisi tietää 1.6 ja 2.0 eroavaisuudet tämän korimallin sisällä... Ulkoapäinhän tämä pitäisi pitää tietysti ihan vakiona, olisi vaan komeaa jos pellin alla olisi viheltävää dieselvoimaa ja kunnolla polkaistessa saisi woimasavut aikaiseksi :)

Sinänsähän tuo koneen vaihto ei olisi kovinkaan ongelmallinen, korvakot saa tehtyä, 2.5TDIC ei edes tehot nousisi liikaa (1.6 vakiotehot 75hv) ja painonkin puolesta pitäisi pysyä sallituissa rajoissa? Pajeron pikkuloota tai takavetoisen L200 loota pitäisi mennä myös aika kivuttomasti, ainakin teoriassa. Päästöistäkin menisi vakiokoneella ihan hyppien keikkuen läpi, kun on sen verran vanha että menee bensanakin vasta ensimmäiseen päästöluokkaan.

Olenkohan mie ihan pipi päästäni?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

En suinkaan ole hävittänyt tätä kaunotarta, enkä unohtanutkaan. Ollut vain vähän hiljaisempaa tämän kanssa, aina välillä jotain pientä... Nyt sitten tuleekin useampi postaus kerralla ja kuvien kanssa :)

Aloitellaampas vaikka siitä, että keväällä herättelin auton pihan perältä ja heti alkuun pesin sen.

small



Sävyeroja on häiritsevän paljon, ja kattokin on auringossa palanut piloille. Vänkärin etulokarissa oli auton käytännössä ainoat ruosteet, joten otetaampas se irti ja katsotaan mitä alta löytyy...

small



Eipä siellä ollut nimeksikään ruostetta, ja ne pienimmätkin kukat otin samoin tein kiinni. Irtonaiseen lokariin olikin sitten helppo ruveta ompelemaan paikkaa:

small



Etuhiekkapellissä olikin enemmän tekemistä, se kun oli ruosteessa ja mutkalla ja joku oli siihen tökännyt sumuvalojen kiinnikkeille reiät. Hionta, oikaisu ja reikien täyttö hitsaamalla + koritinalla, ja tilanne alkaa olla taas räpylässä:

small


small


small


small



Tällä hetkellä korityöt ovat vaiheessa, jossa etuhiekkapelti on hipistelty loppuun asti ja pohjamaalattu epoksilla, samoten kuin etulokarikin.

Nyt pieni ajatuskatkos, jatkuu...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Bensatankkihan tässä rupesi vuotamaan parin täytön jälkeen, ei lasikuitu kestänyt etanolia. Puukkosahalla ajoin tankista pitsiintyneen pinnan pois ja tein suorasta pellistä uuden, jonka hitsasin paikoilleen ja kävin saumat koritinalla läpi:

small



Tankin hioin ympäriinsä puhtaalle pellille ja hapotin pohjan ennen maalausta, sitten epoksia pintaan:

small



Ja loppusilaus polyuretaanimaalilla. Sisäpuolelle ruostesuojaksi tuli epoksiterva, kiitokset UITTO

small
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Pyöräntuennat olivat ehjiä, mutta ruosteisia. Pulttipyssy hyötykäyttöön ja osat irti:

small


Mitäs noille nyt sitten tekisi? Olisi isoja saaveja, kidesoodaa, teräslevyä ja puikkohitsauskone. Mitähän tästä tulee?

small


No suhteellisen puhtaita osiahan sieltä tuli:

small


small



Takajarrurummut kävivät sorvissa, että sai pinnan puhtaaksi:

small



Sitten vaan maalia pintaan, ensin epoksi ja sitten polyuretaani:

small


small



Kuivumisen jälkeen ne alkaa näyttää jo hyvälle.

small



Ripustukset saivat myös osansa, ensin teräsharjalla ruoste pois ja ruosteensyöjä pintaan:

small


Ja sitten epoksia, jonka jälkeen PUR.

small



Ja eikun romut läjään:

small
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Lukkonupeista lähtee kromaukset. Saisikohan uusia? Tehtyä, siis, itse?

Rosteritankoa sorviin

small


Lastua

small


Karkea muoto

small


Viilalla vähän pyöristystä

small


Sitten kävi vissiin jotain katkaisua ja toisen pään työstämistä, ja kiillotusta, tai ainakin muistelisin jotain sellaista?

small


Juu, eiköhän tuollaiset kelvanne.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Uudet kesävanteetkin tuli hommattua, mallia JBW MiniWheels. Noissa oli sellainen sopiva klassikkohenki :) Eteen kokoa 15x6 ET0 ja taakse 15x7 ET-13 (jos oikein muistan). Voi olla, että puolat vaihtaa vielä väriä, jotenkin vähän räikeät tuollaiset hopean väriset puolat noissa, joku hivenen tummempi voisi rokata.

small


Takavanteista puuttuu vielä kumit päältä, en ole saanut päätettyä että minkä kokoiset siihen kannattaisi laittaa niin että näyttäisi hyvälle. Eturenkaat ovat kokoa 195/50R15, taakse ehkä 205/60R15 tai 215/55R15.

Etukaaren ja renkaan välillehän on aina jäänyt aika suuri rako, kuten kuvasta näkyy:

small


Joten aikani pähkäiltyäni päädyin ratkaisuun, että ostan sopivan kokoiset uudet jouset ja lyhennän niitä. Alkuperäiset jouset saa jäädä vielä varastoon, en kehtaa niitä pilata kun saatavuus alkaa olla kortilla. VW Golf II etujouset (tai takajouset, en muista) olivat oikealla halkaisijalla, eikä paksuudessakaan ollut kuin parin kymmenyksen ero. Pituuttahan golfin jousilla on enemmän kuin noilla orkkiksilla, mutta lyhennetään niitä tarpeen mukaan. Keulimisesta on joka tapauksessa päästävä eroon.

Ai niin, ja selvittelyn jälkeen pyysin rekisteriotteeseen merkkaamaan käyttöönottopäivän, joka oli loppukesästä. Miksi? No siksi, että nyt kun käyn keväällä auton katsastamassa heti kun katsastusväli alkaa, saan ajaa sillä seuraavan vuoden kesäajotkin samalla leimalla :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Viimeiset irto-osien ruostekorjaukset saatettu loppuun, eli etuhiekkapelti ja vänkärin etulokari kitattu, hiottu ja pohjamaalattu. Peltityöthän noihin tuli tehtyä jo kesällä.

small


small



Minkähän takia tuotakin hommaa olen lykännyt kesästä asti, nyt kun aloitti tekemään niin 3h päästä homma oli valmis, eikä ollut edes paha homma tehdä. Pitäisi vaan olla aktiivisempi näiden kanssa eikä miettiä että "jokohan tuota... no ei jaksa..." :D


Niin ja saa kommentoida, ettei menisi ihan yksinpuheluksi -> http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14399.50
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Ja niin löysivät korjattu etuhiekkapelti ja vänkärin etulokari takaisin paikoilleen :)

small


Kaikki kiinnityspultit uusin samalla, luonnollisesti, ja passailin peltiosat niin hyvin takaisin paikoilleen kun ne pystyi laittamaan. Vänkärin etulokarin alareuna on ottanut joskus hieman damagea eikä tämän takia istunut hiekkapeltiin täydellisesti, mutta se saa nyt olla niin. Ei se omaan silmään sairasta, ja se lienee tärkeintä.

Irrottelin myös kuskin oven, joka oli ainoa missä oli ruostevaurioita. Ilokseni huomasin, etteivät vauriot laajentuneet kun niitä puhdisti, vaan koko oven ehjäksi saattamiseen tarvittiin vain 3 pellinpalasta. Kaikki reiät olivat lähteneet leviämään tiivistenauhan kiinnityspisteiden rei'istä. Peltiä pois niin laajalti kuin tarvitsi, 0.7mm pellistä sopivat palat taiteltuna ja leikeltynä valmiiksi oli sitten helppo hitsata palapeli kasaan. Jos koko oven alahelmaa olisi ollut vielä saatavana, niin olisin varmaan päätynyt siihen, pieniä palasia kun on hankalampi hioa näkymättömiin.

Saumat hioin rälläkällä tasaisiksi ja näkyville jäävät käsittelin koritinalla+pakkelilla, piilossa olevat kraaterit saivat pelkän koritinan pintaan.


Niin ja uusi väri on nyt päätettynä, alkuperäishenkinen mutta pikantilla korostuksella:

1000x1000.jpg
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Kävin tänään ostamassa maalit, lakat, ohenteet sun muut tykötarpeet:

small



Samalla ostin siirtokilvet ja ajoin auton maalauspaikalle kaverin talliin. Nyt kieltämättä alkaa jännittää, auton maalaus on ollut ajankohtainen jo kohta kahdeksan vuotta ja nyt se taitaa ihan oikeasti tapahtua :nykii

small


Takapäätä purkaessani mielessä pyöri vain yksi ajatus: Olisiko se sittenkin pitänyt tehdä kotipihassa, kun siellä on kuitenkin ruostetta hitsattavaksi asti?

Puskuri ja takavalot irti, lukkopaneeli irti, rekisterikilven valot irti... Teräsharja laulamaan. 6kpl 2€ kolikon kokoisia alueita piti raapia puhtaaksi ja käsitellä ruosteenpysäyttäjällä, mutta ainuttakaan reikää siellä ei ollut. Minä en ymmärrä tuota autoa, miten se voi olla tuollaisessa kunnossa? 70-luvun japsi, ja noin kovapeltinen?

Huomenna viimeiset kittaukset ja pinnan hionta ympäriinsä, sitten puhdistus ja hemmetti soikoon: sehän alkaisi olla maalausvalmis. Jännäkakka pötköttelee housussa.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Eilen vietin tallissa aika pitkän tovin, kun hieroin pohjia valmiiksi. Kittiä ei määrällisesti mennyt juuri yhtään, mutta moneen paikkaan piti pikku sipaisu vetäistä että pinnasta sai tasaisen. Katon reunalla ollut lommo vaati eniten huomiota, kun oli pullistanut metallia ylöspäin toisesta kohdasta, mutta sekin on nyt tasoitettu :)

small


Eniten ihmetytti tuo auton takaosa. Tarpeeksi pitkään kun katsoi, niin löytyihän sieltä yksi ruostereikä, mutta koska sekin oli jo pysäytetty ja koko oli samanlainen kuin nuppineulalla olisi tökätty pahvinpalaan, ei aiheuttanut toimenpiteitä. Sekin oli tuolla puskurin takana piilossa, joten siihen tulee vain maalit ja lakat päälle, että se on helpompi joskus myöhemmin korjata mikäli sille tulee tarvetta.

small


Tuo katto oli kyllä palanut hienosti pilalle, saman tien kun alkoi hankaamaan niin lähti väriä. Muualta lähti vain lakkaa, kuten hiontapölyn väristä ehkä voi aavistellakin... :)

Tänään sitten vuorossa pölynpoisto autosta ja tallista, tallin esilämmitys +22C ja sen jälkeen maalia pintaan. Hui!
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

small


Se olisi maalia vaille. Antaa asettua pari tuntia, kun pesin tuon pinnan kahteen kertaan ja vielä teippausten jälkeen rasvanpoistoaineella kertaalleen... Ja ennen maalausta vielä pyyhintä tahmaliinoilla.

Kakka, se on jännä, ja housussa.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Saako kiusata? No kiusaan kuitenkin.

small


small


Mutta. Eihän se niin ruusuisesti mennyt, mitä olisi voinut toivoa... Muutamasta kohdasta joku vanha maali kiehui, ja muutama valumakin onnistui tulemaan. Valumat ei haittaa, koska tulivat sopivasti niille kohdille mihin tulee kylkilistat, mutta kiehumiset sai aikaan sen että hiomahommiksi menee ja huomenna haetaan lisää maalia. Tämä ei jää tähän, stana.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Aamusella kävin ostamassa litran lisää maalia, ohennetta, lakkaa ja kovetetta. Tallille otin mukaan vielä hiomapaperia ja karhunkieltä. Raavin kiehuneet kohdat tasaiseksi, ja hinkkasin koko auton karhunkielellä pikku naarmuille. Kiehuneisiin kohtiin sumuttelin harsoina tusinan verran kerroksia, eivätkä ne enää kiehuneet läpi :) Sitten pyyhkäisin koko auton yli, ja lakka perään.

Ja tältähän se rupesi näyttämään:

small


small


No joo! Mutta entäs kun napsitaan teipit vielä pois?

small


small



Tiedättekö sen tunteen, kun joku asia on onnistunut yli odotusten? Sellainen "fuck yeah!!!!" -tunne? No sellainen minulla on nyt :)

Pari päivää saa auto kuivua lattialämmön kanssa tallissa, ennen kuin otetaan päivänvalossa kuvia. Tallivalaistus ja kuvausolosuhteet, iphonen kamerasta puhumattakaan, eivät tee minkäänlaista oikeutta tuolle näylle, mutta jospa tuosta jo jotain ideaa saisi... :)

Sana on vapaa.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Maanantai:

small


Torstai:

small


Kyllä siinä jotain pientä muutosta on tapahtunut. Huomenna pitää kyllä ottaa järjestelmäkamera mukaan kun käyn auton kuivumista katsomassa :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Lisäilläämpäs vielä vähän kuvia, mitä kävin tänään räpsimässä kun hain irtonaiset merkit muottien tekoa varten... Alumiinista ajattelin valaa uusia, jos se nyt onnistuu. Alkuperäisistä muovisista kun tahtoo lähteä kromipinta irti, eikä niitä taida mitenkään järkevästi saada entisöityä.

Jos merkkien valmistus ei onnistu, niin minulla on yksi villi idea miten mallin logon saisi tehtyä auton takaosaan... ::)

Eilen kävin viemässä nuo uudet vanteet rengasliikkeeseen, ja kuten edelliseltä sivulta voi huomata, pyysin myös vaihtamaan liian pienellä profiililla olevat kumit isompiin. Nyt rengastukseksi tulee eteen 195/60R15 ja taakse 205/60R15. En millään malttaisi odottaa, että renkaat saapuu liikkeestä, kun tekisi hirveästi mieli päästä vaihtamaan puolien väriä hopeasta grafiitin harmaaseen... Myös auton jousitusta pitäisi etupäästä hieman madaltaa, omaan silmään ei käy yhtään tuo keuliminen. Mutta siihenkin on jo tarvikkeet olemassa, ja alkuperäiset osat säilyy alkuperäisinä :peukku

Mutta nyt niitä kuvia, tällä kertaa ihan oikealla kameralla otettuja:

small


small


small


small


small



Lakkaa tulee mahdollisesti vielä toinen kerros auton päälle vesihionnan jälkeen, kunhan ensin aurinko näyttäytyy ja auton näkee luonnonvalossa. Turhaa työtä en kehtaa tehdä, ja lakkaa on jo riittävän paksulti auton päällä, mutta kun tekisi mieli saada mahdolliseksi ihan peilipintainen kiilto auton joka puolelle... Ja siihen vaaditaan tarpeeksi lakkaa, että on vara hioa ja myllyttää. Mutta katsoo nyt. :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Piti koittaa minkälaista olisi tehdä itse merkkejä. Noita kylkimerkkejä siis, joita auton mukana tuli puolet liian vähän.

Ensin kipsistä muotti, jonne alkuperäinen kappale öljyttynä:

small



Sitten jämäalumiinia sulatukseen, tuossa sulaa 3kpl pantittomia oluttölkkejä sekä pari paloiteltua soiroa 2mm alumiinipeltiä:

small



Sulan alumiinin lirautin valumuottiin, josta tietysti olin onkinut alkuperäisen osan jo pois:

small



Valumuottia pitää vielä parannella, mutta eiköhän se tällä menetelmällä onnistune... :)

small
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Takapuskurihan tuossa autossa on ollut melko huono niin pitkään kun auto on minulla ollut, pakokaasu on syönyt kromin puolesta puskurista pilalle ja lisäksi auto on ilmeisesti peruutettu lämmitystolppaan, jonka seurauksena puskurissa on ikävä lommo.

small



No, filmivanerinpalaa ja kumivasaraa apuna käyttäen lommon sai oikaistua suht hyväksi ilman teräviä vekkejä:

small



Sitten rupesin ihmettelemään, millä puskurin saisi taas kiiltämään. Muutamia eri konsteja reunaan kokeiltuani, löytyi kohtalaisen oloinen menetelmä:

small



Pari tuntia erilaisilla laikoilla ja tahnoilla ajoa, ja kyllähän siitä taitaa puskuri vielä tulla:

small



Nyt jos lämmittelisi saunan ja ottaisi vähän aikaa rennosti ennen nukkumaan menoa... Jos malttaa. :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Vilkut eivät enää sopineet auton uudistuneen ulkonäön kanssa yhteen...

small


...joten niitä piti vähän puleerata:

small



Maskissa oleva logo kehyksineen oli myös vähän haalistuneen oloinen:

small


...joten purku, kiillotus ja kasaus tällekin:

small



Niin ja takapuskurin sain myöskin kiillotettua loppuun asti:

small



Multa loppuu kohta kiillotettavat kesken :(
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

UUH.

small


small


small



...ja komeuden kruunaa brand new takavalot :)

small



Vielähän tuossa on vaikka ja mitä, listojen kiillotusta, kiinnikkeiden tekoa, luukkujen tiivisteet pitäisi uusia ja... Mutta ihan hyvää tahtia kesään kohti mennään :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Etupääkin alkaa olla kasassa, tosin tuon etupuskurin reunoissa olevat "itkemät" pitää kyllä saada jotenkin häviämään. Ovat vaan aika tiukassa, enkä kehtaisi tehdä samaa hio-hienonna-kiillota-hinkkaa -operaatiota kuin takapuskurille, kun tuo on muuten niin hyvässä kunnossa.

small


Vilkut ovat vielä irrallaan, kun kuskin puolelta oli lasi halki. On ollut kyllä niin kauan, kuin auto on minulla ollut, mutta mieluummin laittaisin nyt ehjän paikoilleen jos jostain sellaisen löytäisin...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Vanteet:

smaller


vai

smaller



Tuota pitää ehkä madaltaa aavistus tuota autoa. On se melko korkea noilla renkailla, vielä mietityttää että pitäisiköhän ostaa orkkis aluille uudet renkaat päälle ja kiillottaa ne... Päätöksiä, päätöksiä. Onneksi on vielä 1,5kk aikaa ennen kuin tointaa viedä leimalle.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Ei se kai mennyt hukkaan tämäkään päivä.

Kiillotettuja peilejä takaisin ruuvatessani tutkin muutenkin ovien rakennetta, ja tulin siihen tulokseen että sinnehän voisi laittaa vähän raskasmattoa vaimennukseksi sekä kotelosuojaa happanemisen estämiseksi. Tuumasta toimeen, ja motonetistä pari pakettia vaimennusmattoa mukaan, ovien puhdistus sisäpuolelta irtoroskasta ja ylimääräisestä rasvasta, ja sitten pääsikin lätkimään bitumia äärelleen:

small


Ainetta meni neljä arkkia per ovi, eli kaksi paloiteltua arkkia pintapeltiin sekä kaksi vielä pienemmiksi paloiteltua arkkia sisäpuolen peltiin. Lopuksi suihkuttelin kotelosuojaa oviin sen verran että piisaa, eli yksi purkillinen riitti kahteen oveen.

Ovipahvit ovat ottaneet aikojen saatossa jonkin verran kosteutta, ja tulikin mieleen että mitäs jos tuohon tekisi uudet... No tämä jäi kuitenkin vielä ajatusasteelle, sen sijaan otin tavoitteeksi ettei ovien välistä pääse enää kulkeutumaan auton sisäpuolelle kosteutta. Joten, tehtaan oppeja mukaillen, höyrysulkumuovia pintaan!

small



Joo joo, ovenkarmin välistä paistaa vielä pohjamaalin väri. Olen laiska, tyhmä ja saamaton. Mutta minäpä teen omalla tyylillä!

Vaikutus oli aika dramaattinen, ovea ulkopuolelta koputellessa kuulostaa niinkuin se olisi tehty lattaraudasta, ei kumise yhtään. Ja kun oven vetäisee kiinni... No, sanotaanko vaikka, että jos ennen ääni oli "klänks" niin nyt se on "tumps". Eiks ollu kivasti artikuloitu savon pojalta?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Vaan nytpä sain otettua viimeinkin kuvan, jossa aurinko näyttäytyi ja antoi maalipinnan helmiäiselle oikeutta:

small


Herkkua. Tuo on juuri sitä, mitä tuolta väriltä halusin. Kiitokset J. Niemelle vinkistä :peukku


Mitäs muuta... No eilen illalla pyöräytin tehdä loputkin lukkonupit, kuvassa vielä kiillotusta vaille:

small


Hioin sellaisen terän, jolla tuon pään muodon saa ajettua kahdella lastulla. Aikaa yhden lukkonupin tekoon menee n. 5 minuuttia alusta loppuun (poislukien kiillotus) :) Ja kyllä, ihan tallissa tehtyjä osia nuokin.


Ovipahvejakin aloin sitten tekemään uusiksi, aineena samanlainen kovalevy kuin alun perinkin. Mitat vahasta mittaamalla siirtäen uudelle pahville, vähän porausta ja pistosahan kanssa leikkimistä, lopuksi reunojen pyöristys hiomalla ja motonetistä mukaan muutama pussi verhoilun kiinnikkeitä (joo, löytyi 90% alkuperäisen kaltaisia peltikiinnikkeitä!) ja sovittamaan:

small


Sitten otin vielä alkuperäisestä ovipahvista peltisen yläosan irti, ja alkuperäisiä niittejä uudelleen käyttäen naputtelin sen kiinni uuteen pahviin:

small


Seuraavaksi kai se olisi aloitettava verhoiluhommat. Yritin tehdä kuumarullauslaitetta, jolla olisi saanut alkuperäisen kaltaiset urat tehtyä vinyyliin, mutta eipä se niin vaan käykään. Alkuperäinen vinyyli nimittäin on TODELLA ohutta, enemmänkin muistuttaa paksua muovipussia, ja tuo uusi mitä hommasin, on veneiden kuomuissa ja penkeissä käytettävää ja luonnollisesti n. 4x paksumpaa. Lisäksi sävy heittää jonkin verran, mutta mielestäni uusi pinta on silti siistimpi kuin alkuperäinen, joka on saanut osansa kosteudesta, pakkasesta ja ovenkahvan upotuksen peittävän metallikupin ruosteesta.

Vinkkejä keinonahan kuvioiden tekoon saa esittää, ja kommentoida tietysti muutenkin, ettei mene ihan yksinpuheluksi :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Mitähän tänne pitäisi kirjoittaa että ihmisiä kiinnostaisi?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Vanteet pornotettu :)

small


Pitäis varmaan ruveta ottamaan ihan oikealla kameralla kuvia, tai vaihtaa kännykkä toiseen. Ei nuo iphonen kuvat ole mitään kauhean hyvälaatuisia... Mutta toisaalta, säilyypähän jännitys kun näyttää kuvissa ihan paskalta :D

Hieraisin myös kaupat 13" kesärenkaista vanteille laitettuna, eli todnäk käytän auton leimalla noilla alkuperäisillä vanteilla. Kunhan ensin kiillotan ne. :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Ovipahvihommia tänään...

small


Meinasin vaihdella vielä uudet valssit takaisin alle, mutta auto on (ja ilmeisesti pysyy) jumissa takapihalla. Tuo v*tun piha on ollut riesana joka kevät, kun siinä seisoo vesi ja siitä tulee sellainen luistinrata ettei siellä pysty edes kävelemään...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Mitäs sitä on tullut tehtyä... No juu, tosiaan. Pakoputken irroittelin, aikomuksena tehdä uusi. Alkuperäisestä kun on yksi vaimennin hävinnyt matkan varrelle, ja takapönttö päästää enemmän kaasua sauman välistä kuin putken päästä.

Ostinpa siis 2" liitännöillä olevan refleksiovaimentimen, ja aikani sijoituspaikkaa mietittyäni päädyin laittamaan sen orkkis takapöntön paikalle. Itse pakoputki muotoutui 2" rosteriputkesta ja valmista mutkista leikkaa-liitä -menetelmällä, huolellisesti mitoittaen joka osan erikseen että varmasti mahtuu.
No ei mahtunut, ottaa takapenkkien alla koriin kiinni. Ja on liian kovaääninen yhdellä vaimentimella, eli pitänee joku absorptiopönttö hommata vielä välille, sekä db-killeri putken päähän.

Samalla siinä auton alla istuessani rupesin hahmottelemaan polttoainetankkia takaisin paikoilleen. Mutta sen verran silmä sairasti ruosteisen taka-akselin kanssa, että piti se ensin käydä teräsharjan ja ruosteenpysäyttäjän kanssa läpi. Samalla katselin pohjasta ilmenneet pintaruostepaikat, ja tein niille saman operaation.

Nytpä on sitten ehjätty tankki paikoillaan, ja ompas kivan näköinen kun kiiltää :)

Kuvia ei valitettavasti tullut otettua, otetaan sitten seuraavalla kerralla siitäkin edestä.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Hemmetin katupöly, piti taas pestä auto. Onneksi siihen riittää painepesuri ja mikrokuituliina, jolla kuivata :)

small


Keulaa pitäisi kyllä vähän madaltaa, joku 3-5cm voisi olla sopiva. Häiritsee tuo keuliminen, johtuisiko siitä että autossa on (muistaakseni) A161 etutolpat paikoillaan...

small


Ja minun mielestä noista vanteista tuli aika täydelliset, nyt ne ei ole niin räikeät mitä aikaisemmin!
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jeppis jepulis.

Pakoputki olisi nyt valmis :) hiljentämisen taikasana oli Biltemasta löytynyt Volvon äänenvaimennin, jota ei tarvinnut muokata kuin kiinnikkeiden osalta.

small


Kylläpä nyt kelpaa, kun auton sisälle ei kuulu enää pakoääntä ollenkaan. Pari pakoputkiklemmaria pitää vielä ostaa, kun loppuivat mokomat kesken, vaikka olevinaan ostin niitä aikaisemmin tarpeeksi. Mutta näköjään yksi ei riittänytkään. Höh.

Joku kiva pakoputken pää tuohon pitää vielä hommata, sellainen putken kokoinen kromattu voisi olla just sitä mitä tuo vielä kaipaa :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Huh.

Kiillottelin etupuskurin loppuun, kasasin vilkut uusilla laseilla, tein kiinnikkeet helmalistoille, liimasin koristelistat kiinni ja lopuksi vielä vahasin auton.

Alkaa tuo työ olla enää pientä hipistelyä, kun suurimmat hommat on jo tehty, vaan kieltämättä alkaa palkitsemaankin kaiken uurastuksen :)

small


p.s. taisipa olla viimeksi vuonna 2007 nuo helmalistat paikoillaan, tosin silloin paljon ruhjotummassa ja epäkiiltävämmässä kunnossa...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Sain viimeinkin askarreltua kuskin puolen etuoven ovipahvinkin valmiiksi ja paikoilleen :) (älkää välittäkö oviaukon eri sävystä yms virheistä, ne korjataan kyllä aikanaan)

small



Laitoin myös paikoilleen Tirse:ltä ostetun National kasettiradion, joka myöhemmin vaihtuu pelkkään radioon, kunhan saan oikeanhenkisen peitelevyn tehtyä. Mutta tällä mennään toistaiseksi:

small



Sisustan puhdistin tekstiilipesuaineella sekä suihkuttelin 20% etikkaliuoksen pintoihin ja pyyhin hetken päästä pois. Etikka tunnetusti tappaa homeitiöt tehokkaasti, ja jättää raikkaan tuoksun (kunhan sitä ei lutraa liikaa). Ikkunat pesin hyväksi todetulla keinolla, eli sankolliseen vettä yksi tippa astianpesuainetta.

Huomenna sisustan imurointi ja irtoromujen siito pois autosta, niin ja takarekisterikilven kiinnitys paikoilleen.

Ylihuomenna olisi katsastusaika, hieman jo jännittää. Turhaanko? Jää nähtäväksi.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Tarkastelin auton toimintaa katsastusta varten ja muutenkin vähän siistin sisältä.

-Lattiamatot, keskikonsoli ja penkit imuroitu
-Kaikki irtonainen pois auton sisätiloista (vanhat siirtolaput, mutterilaatikot, spraypurkit, uunin pelti... :D )
-Takakontin tyhennys, imurointi, rasvanpoisto (mitä lie joskus kaatunut varapyöräkoteloon), pintaruostepaikkojen teräsharjaus ja rost-stop
-Varapyörän, tunkin, rengasavaimen ja öljypöntön sijoittelu takakonttiin
-Polttimoiden toiminnan tarkastus ja tarvittaessa hapettumien poisto
-Öljyn, jäähdytysnesteen ja pissapojan nesteen tarkastus ja täyttö.

Yksi polttimo piti jopa uusia, vänkärin puolen kaukovalon alkuperäinen H1-polttimo oli tullut tiensä päähän. Onneksi uusi löytyi hansikaslokerosta, harmi vaan että oli myös uuden mallinen eikä tuollainen superretro kuin alkuperäinen... :)

smaller



Tankkiin kaadoin 20 litraa tuoretta 98E5 polttoainetta, ja jopa polttoainemittari näyttäisi toimivan.

Huomenna se olisi sitten tuomion aika. Jännittää, kuten aina.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

small


Sillälailla!

Oman jännitysmomenttinsa toi maanantai, vesisade ja klo 13 alkava katsastus. Oli oikein kuun asennotkin kohdallaan epäonnistumisen puolesta...

Kotipihassa auto käyntiin, tai no, eihän se lähtenyt. Joku venttiili oli liimautunut auki ja kävi siksi alussa kolmella kunnes viimeinenkin venttiili tuli mukaan. Kerkesin jo säikähtää että jako on hypännyt...

Matkalla konttorille huomasin että töötti ei pelaa. Noh, korjauskehotushan siitä vain tulee, herkistellään...

Konttorilla sitten mainitsin että jos ei mene läpi, niin en ota liikennekäyttöön. No, mutta renkaiden muutoskatsastuksen takia kakkososa tulee kuitenkin postissa, eli en saa otettua sitä heti tieliikenteeseen. Eli ensin leima, ja jos mene läpi, niin liikennekäyttöön otto ja sitten muutoskatsastus. Hienoa rahastusta taas trafilta :peukku

Kello löi 13, ja katsuri ajoi auton sisään halliin. Naama mutkalla. Ajattelin saman tien että tämäpä taisi olla tässä, vaikka miten monta kuperkeikkaa heittäisi niin ei sympatioita heru. Yritin vähän huultakin heittää, mutta ei katsuri ottanut koppia. Hukkaan meni.
Katsastusmies nousi autosta ja tokaisi "sulla ei toimi jarruvalot eikä töötti", jaa, jarruvalot olikin uutta, eipä niitä pystynyt oikein kotipihassa katsomaan... Vänkärin jalkatilasta löytyi pieni ruostereikä saumakohdasta, mutta muuten alusta oli kunnossa, kuten myös nivelet ynnä muut.

Aikani jutustelin asiasta katsurin kanssa, ja hän siinä pikkuhiljaa alkoi sulamaan jääkuorestaan ja ehdotti että jos käyn pihalla koittamassa saanko jarruvalot pelaamaan, niin hän voisi päästää läpi, koska se oli ainoa hylsyn aihe. Tottahan tämä järjestely minulle kävi.

Aikani tutkin sulakerasiaa, jarruvalokytkintä, valorelettä, tulee virtaa vai eikös tulekaan... Melkein tunti meni, kun löysin ihan sulakerasian perältä hapettuneen sulakkeen kannan. Sulake vaihtoon, pientä pyörittelyä ja kappas, töötti ja jarruvalot pelaa!

Sitten eikun liikennekäyttöön otto tekemään, katsuri katsoi että valot ja riikkari toimivat, kirjasi muutokset otteeseen ja turvallista matkaa :driver

Seuraava katsastus onkin sitten todennäköisesti 10.5.2016, eli pari kesää huristellaan tällä leimalla hyppien keikkuen. Viuh!
 
Ylös Bottom