Taas levis loota... :-(

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Voi ¤¤#%"&#¤%, taas meni vaihdelaatikko Gala-Antista (E14 turbodiesel intercooler, "vähän" piristetty). Mutta toisaalta toi loota kesti sentään jo vuoden.. ;D

Eilen torstaina olin lähdössä pikkutieltä kantatielle ihan normaalisti kiihdyttäen. Kelasin kaikki vaihteet vitoseen asti jonnekin 90 km/h nopeuteen, ja yhtäkkiä kolahti ja alkoi kuulua epämääräistä räminää ja lupsutusta, ihan kuin rengas olisi puhjennut. Epäilin ensin irronnutta laturia tai irti taittunutta etupuskurin alahelmaa, mutta kun ajoin tiensivuun ja annoin auton käydä vapaalla tyhjäkäyntiä, kuului vaihdelootan kohdalta tuttua kolinaa ja roklotusta.

Pääsin ajamalla takaisin kotiin, kaikki vaihteet menivät päälle eikä kolinakaan enää voimistunut, mutta ainakin kolmosvaihteella kuului selvää jyrinää, jota aiemmin ei ole kuulunut.

Pitäisköhän ottaa loota auki ja katsoa, mikä sieltä on hajalla? Sisääntuloakselin jokin laakeri kenties? Tai ei kellään sattuis olemaan ehjää lootaa myytävänä...?
 
"Spezzi": mulla olis pari E15 TBOn lootaa, varmasti riittävän pitkällä perävälityksellä diesel käyttöönkin. En tiedä minkälainen se E14 alkuperäinen loota on mitoitukseltaan, mutta kun minulla oli levällään tuollainen E15 tbo loota, niin se on kyllä TODELLA paljon järeämpää kamaa kuin esim. 1,6 koneisten lootat.

Ne lootat oli tarkoitettu kilpuriin, mutta kun en löytänyt siihen käypää perävälitystä, niin päätin palata 2x4 lootaan...

Pistäs vähän speksejä siitä E14 lootasta (välitykset), niin vertaillaan.

Muistaakseni laskin, että jos bensakone kiertää 6500rpm, niin teoreettinen huippu tuolla E15 tbo lootalla olisi luokkaa 280km/h :eek:
 
no niiin, tässä E1# Galanttien laatikoiden välitykset, tiedot otettu saksankielisestä E1# (bensamallien) oppaasta.

käytetyt laatikot malleittain:

1.8 TD IC -> KM-163 ("Spezzin" tieto, ei ole varmaa onko bensa koneisen lootassa sama perävälitys)
1.6 -> KM-162
2.0-> KM-163
2.0 turbo-> KM-164
(nämä ovat ns. alipainevitosella)

1987->
1.6-> KM-201
2.0-> KM-206
2.0 turbo-> KM-164 (eli varmaankin vahvempi kuin uudemmat, koska turbossa edelleen sama)
2.4->KM-210

välitykset:
KM-162
1-> 4,226:1
2-> 2,365:1
3-> 1,467
4-> 1,105
5-> 0,955
peruutus-> 4,109
perävälitys-> 3,470

KM-163
1-> 4,226:1
2-> 2,365:1
3-> 1,467:1
4-> 1,105:1
5-> 0,955:1
peruutus-> 4,109:1
perävälitys-> 3,466:1

KM-164
1-> 4,007:1
2-> 2,224:1
3-> 1,467:1
4-> 1,142:1
5-> 0,856:1
peruutus-> 4,109:1
perävälitys-> 3,187:1

KM-201
1-> 3,363:1
2-> 1,946:1
3-> 1,285:1
4-> 0,939:1
5-> 0,777:1 tai 0,853:1
peruutus 3,083:1
perävälitys - (opas on epäselvä, se ehdottaa näihin samoja periä kuin vastaaviin KM-16# laatikoihin, tiedä sitten...)

KM-206
1-> 3,363:1
2-> 1,946:1
3-> 1,285:1
4-> 0,939:1
5-> 0,756:1 tai 0,853:1
peruutus 3,083:1
perävälitys - (opas on epäselvä, se ehdottaa näihin samoja periä kuin vastaaviin KM-16# laatikoihin, tiedä sitten...)

KM-210
1-> 3,166:!
2-> 1,833:1
3-> 1,240:1
4-> 0,895:1
5-> 0,731
peruutus 3,083:1
perävälitys - (opas on epäselvä, se ehdottaa näihin samoja periä kuin vastaaviin KM-16# laatikoihin, tiedä sitten...)
 
Kiitos Nikolle vaivannäöstä ja kiitos kaikille muillekin privana osaa ottaneille avuntarjouksista!!!

Tilanne Lanttini kohdalla on nyt se, että päätin ottaa talvella hankkimastani Galant Royal Digital -projektistani (E15, -86) tähän omaan dieseliini vaihdelaatikon. Konepellin alla olevan tyyppikilven mukaan molemmissa _on_ KM163-vaihteisto, ja useista eri lähteistä kuulemani perimätieto vahvistaa tämän - Nikon tähän laittama kooste mukaan lukien.

Mutta jos kerran vaihteiston tyyppi 2-litraisessa bensamallissa ja 1,8 TD:ssä on sama, niin onkohan perävälitys sitten kans varmasti sama? Tuo TD kiertää 120 km/h mittarinopeudessa noin 3200 r/min (16 tuuman vanteet ja 205/55-renkaat).

Vaihteistoa luovuttava Royal Digital on _lievästi_ hankalassa paikassa, mutta kätilön käsillä ja fakiirin kipukynnyksellä laatikon varmaan saa sieltä purettua. Raportoin sitten tänne, kun saan homman valmiiksi!

Kiitos vielä kerran kaikille osaa ottaneille ja osaa tarjonneille! :)
 
Ainiin, piti vielä raportoida vaihteiston oireista vähän tarkemmin.

Oirehan ilmeni kesken ajon omituisena rusauksena ja puhinana, ihan kuin olisi rengas puhjennut tai etuspoikka taittunut auton alle. Kaikki vaihteet menevät melko normaalisti päälle eivätkä pompi pois vaikka miten repisi. Mutta ylimääräinen kahiseva laakeriääni vaihteistoon tuli. Se kuuluu aina, kun auto liikkuu, ja sen taajuus seuraa vaihteiden käyttöä (mitä pienempi vaihde, sitä korkeampi juriseva ääni on). Eli mitä ilmeisimmin laatikon sisäänmenoakselin jompikumpi laakeri sanoi tattis ja moro. Mutta avaan tämän laatikon jossain vaiheessa ja raportoin sitten siitäkin.
 
eikö se perävälitys muuten lue siinä tyyppikilvessä?

E15 omistajat voivat varmasti kertoa mitä kone kiertää viitosella 120km/h nopeudessa, tuo 3200rpm kuulostaa kyllä ihan todenmukaiselta....?
 
Vois hyvinkin pitää kutinsa että sama tyyppimerkintä ja siis sama perävälitys. Dieselille ilmoitetaan huipuiksi joku 164 km/h ja bensakoneiselle kai joku 180 km/h eli bensakone vain kiertää vähän enemmän.
 
muistelin, että tyyppikilvessä lukee myös ERIKSEEN se perävälitys, laatikon tyypin lisäksi? Luultavasti muistan väärin....
 
Noniin, nyt on vähä tutkittu dieselin laatikko-ongelmaa.

Ensinnäkin varaosa-autona toimiva -86 2.0 royal on varustettu kaapelivälitteisellä kytkimellä, ja dieselissä on nestekytkin. Silti vaihdelaatikon tyyppimerkintä ainakin rintapellissä on sama KM 163.

Dieselin laatikossa tosiaaan kaikki pykälät menevät nätisti päälle ja auto kulkee normaalisti, mutta pieni jyrinä kuuluu. Kun laskin öljyt pois laatikosta, niin siellä oli metallimujua tosi paljon joukossa eli kyllä siellä kipeää on.

Nyt suunnitelma on ottaa loota alas ja auki ja katsoa, selviäisikö pelkästään laakerin tai parin vaihdolla. Toisaalta olisi mielenkiintoista koettaa modata nestekytkin johonkin 2-litraisen bensamallin KM 163 -lootaan, mutta osanluovuttaja-autoni on niin hankalassa paikassa, etten ihan huvin vuoksi viitsi lähteä kaivamaan laatikkoa sieltä irti.

Että sellasta rojektia...
 
tota mä Spezzi vähän pelkäsin: tilanne on sama kuin moottoreissa, esim. 4G63 koodilla kulkevaa moottoria on MUUTAMANA eri versiona liikkeellä..
 
Joo, siltä se kyllä vähän näyttäis. Eikä ole varmaa, että samalla KM 163 -koodilla kulkevassa 2-litraisen bensakoneen laatikossakaan olisi sama perävälitys.

Raportoin tänne lisää, kun saan vaan laatikon auki.
 
Nonnih, loota on avattu ja rikkihän se oli.

Diagnoosini osoittautui oikeaksi. Laatikon sisäänmenoakselin takalaakeri oli leikannut kiinni, jolloin lakrun kehä oli alkanut pyöriä. Se oli syönyt laatikon kuoren melkein puhki ja samalla vaurioittanut akselin päätä. Eli akseli, laakeri ja laatikon kuori ovat tattis-moro. Näin niitä vissiin menee... :-(
 
Nonnii,

Juttu jatkuu. Nyt on soviteltu paikoilleen KM164-tyypin laatikkoa (bensaturbosta) - kiitos NIKO tähänastisesta avustasi!!! :D

Laatikko tuntuu menevän paikoilleen heittämällä, ja silmämääräisesti arvoiden sekä tasauspyörästön paksuus että vetoakselien boorit ovat identtiset alkuperäisen laatikon kanssa. Ainoa ongelma oli hydraulisen kytkimen kanssa: alkuperäisessä työsylinterin voima välitetään haarukalle kulmavivun kautta, bensaturbon laatikossa tätä kulmavipua ei ole, vaan haarukan varsi tulee tavalliseen tapaan ulos laatikon kotelosta, jolloin työsylinterin tappi pääsee vaikuttamaan siihen suoraan. Koska jouduin vaihtamaan alkuperäisestä laatikosta KM164:ään työsylinterin, piti sitten insiproida tuo puuttuva tappi - sylkyt itse onneksi olivat samanlaiset. (Tapin sain Karjaalta siellä olevasta, ilmeisesti purkamista odottavasta -87 bensaturbosta.)

Eilen loppui ilta kesken, mutta laatikko on paikoillaan ja parilla pultilla jo kiinni. Raportoin lisää, kun homma etenee!
 
Sait seuraa. Takavetoturbon laatikko hajosi eilen. Rohisee mukavasti vapaalla ja ajettaessa. Vaihde päällä kytkin pohjassa ei rullaa oikein mihinkään. Pykälät menevät huonosti päälle. Kulki kuitenkin trailerille ja trailerilta talliin. Kertalaakista meni tämäkin, tosin ei ihan rauhallisessa ajossa :)
 
No voi makkara, tätä taitaa olla liikkeellä. Tää mun tais olla kai viides loota, joka tosta Lantista laukes. Motto: "Jos se kulkee, se myös hajoaa... " ;D

Takavetoturbon loota lienee sukua L300:n laatikolle. Mulla olis sellainen yksi ylimääräinenä. ;)
 
Mullakin olisi tuo celesten laatikko.. pitäis olla varmaan vastaava kuin lancussa?
 
Noniin,

Bensaturbon laatikko (KM164) on TD:ssä kiinni ja hyvin pelittää! :)

Laatikko meni käytännössä heittämällä lukuunotamatta sitä, että kytkimen työsylinterin tappi (joka siis välittää voiman sylkyltä kytkimen irrotushaarukalle) oli eri mallinen alkuperäisessä ja tässä bensaturbon laatikossa. Vetoakselien boorit sopivat myös suoraan.

Vetopyörästön välityssuhteet ovat bensaturbossa aavistuksen alkuperäistä pitemmät. Moottoritieajossa tämä on tietysti ihan mukavaa, melutaso pysyy jonkin verran alempana, kun kierrokset 5-vaihteella ovat vähän laskeneet aikaisempaan verrattuna. Pienemmillä vaihteilla kiihdytettäessä huomaa, että eroa on.

Tietääkö muuten joku, voiko laatikoista vaihtaa pelkän tasauspyörästöosan ristiin? Jos ottaisin aikaisemmasta KM163:sta tasauspyörästön ja asentaisin tähän bensaturbon 164:ään, riittäisikö se, vai pitäisikö vaihtaa myös joku laatikon akseleista? Ja jos pitäisi, meneekö heittämällä? ??? ::)

Tässä nyt asentamassani laatikossa oli kotelon takapäässä, siinä kahden akselin laakerien kohdalla, kaksi hiushalkeamaa, toinen ylä-, toinen alaosassa. Ensin ne näyttivät valujäljiltä tai ulkoisilta naarmuilta, mutta tarkemmin tuijottaen ne kyllä osoittautuivat halkeamiksi. Ilmeisesti laatikon kotelo on ollut tuossa kohdassa kovilla. Mitenkähän tuo kestää....?
 
jos se toinen tasauspyörästö laakereiden puolesta sopii paikoilleen, niin joudut pyörästön lisäksi purkamaan (ja vaihtamaan) sen viimeisen akselin, koska vetopyörästön "pikku" ratashan on koneistettu sen akselin päähän. Eli silloin joudut mittailemaan sen viimeisen akselin pituuden ja laakerit myös....
 
Otinpa minäkin askin irti. Ei tullut mitään palasia tms. öljyjen mukana mitä nyt magneetissa oli vähän jauhoa. Kytkinakselissa on reilusti klappia eikä se pyöri käsin. Laittamalla kytkinlevyn booreille saa akselia pyöritettyä levystä mutta on se kyllä kokolailla jumissa. Oliskohan laakeri hirttänyt kiinni? Ulostuloakselista pyörii niin kuin pitääkin.

Pitää purkaa paremmalla ajalla. Ainakin takaosa laatikosta pitää ottaa tästä sillä Galant/Sapporo/Starion lootassa keppi on tietääkseni noin 5 cm taaempana. Pitäisi kuulemma onnistua tämän osan vaihto.

Mikäs muuten olikaan se hyvä öljy mitsujen vaihteistoihin synkronoinnin kannalta? Joku Red Linen tökötti?
 
Takavetoturbon laatikko on vihdoinkin myös avattu.

Kytkinakselin kuulalaakeri oli pettänyt siten että sen laatikon puoleiselta reunalta ulkokehältä oli murtunut neljästä kohtaa pala irti. Yksi oli kiilautunut sivuakselin ykkösen rattaan ja kotelon väliin mistä johtui paha ääni ja heikko pyörivyys. Kolme muuta oli askin pohjalla. Laatikko oli selvästi jossain vaiheessa avattu ja epäilen että tässä oli tehty asennusvirhe joka rikkoi laakerin näinkin oudolla tavalla. Nimittäin kytkinkopan puolella olevassa laakerin päälle tulevassa suoja/kiristyskannessa oli kaksi tiivistettä päällekkäin. Myös säätölevy kannen alla oli julmetusti paksumpi kuin toisessa askissa. Olisiko siis mennyt liian kireälle ja yritetty kompensoida laittamalla kaksi tiivistettä päällekkäin tms? Sitten mahdollisesti hajonnut lämpölaajenemisen johdosta äärimmäisessä rasituksessa tms.

Aika erikoinen vaurio joka tapauksessa sillä tämä hajonnut kuulalaakeri pyöri edelleen normaalisti koska vauriot eivät yltäneet itse laakeripintaan asti. Ongelman aiheutti vasta murtunut pala joka kiilautui väärään väliin.

Joka tapauksessa vanha aski oli varsin kulunut. Hammaspyörät akseliin kytkevissä hampaissakin oli aika paljon välystä esim. suoralla nelosvaiheella jolloin voima ei kulje sivuakselin kautta ollenkaan. Synkrorenkaat olivat myös pahasti kuluneita. Nelonenhan rutisi todella helposti ja kolmonenkin nopeasti vaihdettuna. Vaikuttaa paljon ajetulta laatikolta, johon oli vaihdettu joskus uusia laakereita. Tilalle hankkimani aski on selvästi paremmassa kunnossa. Takaosa jossa on vaihteensiirtovivusto pitää ottaa vanhasta laatikosta koska toisessa keppi on eri paikassa. Muutama tiiviste pitää ostaa ja sitten ei kun aski kasaan ja kovaa ajoa.
 
Laatikko laitettu kiinni sunnuntaina ja tänään öljyt sisään. Rapisee ajossa jopa kytkin pohjassa vaihde päällä ja kolmosella tuntui vinkuvankin. Ääni tulee luultavasti jostain kytkinakselilta eli samasta paikasta mistä vanhakin aski laukesi.

Alkaa pikkuhiljaa mennä hermo näiden japanilaisten leluautojen laatikoiden kanssa. :(

Ei kai tässä muu auta kuin pari päivää punnerrusta ja ähellystä lisää ja aski täysin atomeiksi pöydälle. Näytti niin hyvältä etten purkanut akseleita pois ja tässä sitä nyt ollaan. Huoh...
 
öö tota ei sinne sais vaikka hiukan vahvempaa kalustoo sisälle tai kokonaan eri lootaa?
 
Ainoa saatavilla oleva parannus on uusimpien Starionien alumiininen pohjaluukku joka lisää kuoren vääntöjäykkyyttä. Niitä ei tunnetusti kasva puussa Suomessa. Muuten laatikko on sama.

Voihan tuossa tietysti olla joku kasaamisvikakin. Sen näkee sitten kun jaksaa purkaa uudelleen. Johan tänä kesänä on tullutkin yli 500 km ajettua, joten ei kiirettä. Auto on ollut minulla 2.5 vuotta ja sinä aikana pystytty ajamaan noin 1500 km. Kustannukset kilometriä kohti ovat 2-3 euroa kilometri tähän mennessä ja järjetön määrä käytettyjä työtunteja.
 
Ja asennusvirhehän se oli pirulainen. :(

Eli askista ei otettu akseleita pois, mutta kylläkin kytkimenpuoleisten laakerien suojana ollut luukku koska kytkinakselin stefa vaihdettiin varmuuden vuoksi. Jotenkin en tullut ajatelleeksi että mihinkään välykseen tuli koskettua kun enempää ei purettu vaikka tuollahan on aivan olennainen merkitys kahteenkin välykseen askissa eli kytkinakselin ja sivuakselin päittäisvälykseen. Muistaakseni laatikossa oli tuo paikka kasattu tiivistemassalla ja minähän laitoin siihen tietysti tiivisteen. Sen paksuus on noin 0.55 mm ja saman verran tuli suunnilleen lisää klappia. Sivuakselin kartiolaakereissa kun ei kärsisi olla yhtään välystä vaan pikemminkin 0-0.05 mm kireyttä. Ei ihme että vähän rohisi ja rallatti.

Jännä juttu sinänsä - mitsun varaosakirja tunsi A176 lancerissa tuohon paikkaan tiivisteen, mutta esimerkiksi minulla oleva 7 vuotta uudemman Starionin/Conquestin huoltomanuaalin PDF ei näytä tiivistettä. Valitettavasti PDF:stä puuttuu juuri ne kaksi sivua jossa tuon paikan kasaaminen esitetään, joten en voi varmistaa antaako
manuaali ohjeen kasata paikka pelkällä tiivisteliimalla.

Joka tapauksessa ilman tiivistettä kasattuna kytkinakselin välys ja sivuakselin kireys asettuvat juuri oikeisiin arvoihin. Toisin sanoen laatikko on säädetty ilman tuota tiivistettä pelkän tiivistemassan kanssa. Vanhassa A176:n alkuperäisessä askissa tuossa välissä oli kaksikin tiivistettä ja vähän muitakin virityksiä. Kasaaminen
jää toiseen päivään ja sitten selviää varmasti, mutta eiköhän vika tuossa ole.

Täysin oma moka, mutta toki olisi auttanut jos olisi ollut parempi manuaali käytössä... Olisi ilman muuta pitänyt viime töikseen ennen pohjaluukun asennusta tarkistaa välykset - mutta ne tuli tarkistettua ja hyväksi havaittua jo ennen kuin tuo etupään luukku irroitetiin eikä tullut enää kasausvaiheessa mieleen... No ainakin laatikko irtoaa ja menee paikalleen jo suhteellisen vikkelästi. :)
 
Loota on uudelleen kiinni ja ääntelee samalla tavalla kuin ennenkin. Kai se on uskottava että askista on joku laakeri rikki vaikka sitä ei paikallaan pyöritellessä huomaakaan. Lisäksi kolmosen synkro rusahtaa.
 
Tarvitsisin akuutisti jonkun takavetoturbon workshop manuaalin tms. jossa olisi KM132 laatikon purku- ja kasausohjeet kokonaisuudessaan ilman puuttuvia sivuja.

Löytyykö keneltäkään missään muodossa? Maksan mielelläni kopiointikulut tms. jos jostain tuollaiset ohjeet nopeasti löytyvät. Pitäisi saada tuo raato vielä ajoon tänä vuonna.
 
Ohjetta ei ole löytynyt (eikö kenelläkään todellakaan ole?), mutta kai se kasaan saadaan ilmankin.

Kaikki laakerit olivat kuluneet ja kytkinakselin laakeri pahassa kunnossa. Kallein laakeri maksaa 134 euroa, ei saa tarvikkeena. Loput löytyivät muualta edullisesti. Neulalaakereita ei uusita, ovat törkeän hintaisia ja näyttäisivät olevan kunnossa. Ihme juttu kun tuossa askissa kaikki muu on hyvässä kunnossa esim. synkrot uuden näköiset. Laatikko on myös ollut auki jossain vaiheessa. Vaikea uskoa että joku olisi vaihtanut synkrot ja jättänyt vanhat laakerit.

Huoh, satasen askiin on mätetty nyt sitten 300 eurolla osia. Olisi syytä toimia tai auto lähtee paaliin ja siirryn toiseen merkkiin. :(
 
Loota on kasassa ja autossa. Ääntää edelleen. Nyt alkaa todella olla vitsit vähissä sillä olin ihan varma että huonojen laakerien uusiminen auttaa. Neulalaakereita ei vaihdettu, mutta kaikki pinnat näyttivät hyviltä toisin kuin päälaakerit, jotka kaikki vaihdettiin. Rattaissakaan ei näy mitään merkittäviä kulumia jotka äänen selittäisivät. Vähemmän kuluneelta näyttävät kuin vanhassa askissa. Voisiko joku akseli olla kiero tms? Nelosella laatikko käytännössä lähes hiljenee kun voiman kulkureitti muuttuu.

Sitten pienempi juttu on että kolmonen rusahtaa nopeammin vaihdettaessa varsinkin kovilla kierroksilla. Synkrojen väli rattaaseen on mitattu ja se on reilusti isompi kuin speksin minimi. Muilla vaihteilla ei ole ongelmia.

Ilmeisesti on pakko purkaa aski vielä kerran ja vaihtaa kaikki uusitut laakerit vanhaan askiin joka sentään oli hiljainen ennen hajoamistaan. Kyllä tämä alkaa työstä käymään pikkuhiljaa...
 
Yhden Turbo Galantin askin ostin jo ja se on tämä nyt temppuileva. Toista en osta vaan laitan tuon vanhan kuntoon mieluummin. Luultavasti kaikki autoista syystä tai toisesta puretut askit ovat remonttikunnossa, joten ei enää viitsi haaskata niihin aikaa ja rahaa.
 
ainakin se mikä multa meni antelle on aivan ok, ajelin sen galantin hausjärveltä hyvinkäälle ja silloin se oli äänetön ja toimi mainiosti.
hintaakaan ei pitäis olla kuin 50€ ::)
 
Tossa opin uutta viimeviikolla. ..Kiitos nim. e15mitsubishi!!
Mutta ei käy 2litrasen vaparin ja ahdetun lootat toistensa tilalle.. Ahdetussa näytti olevan kiinnityspisteet leveämmällä, isomman kytkimen tarvitseman tilan vuoksi.
 
fisu sanoi
ainakin se mikä multa meni antelle on aivan ok, ajelin sen galantin hausjärveltä hyvinkäälle ja silloin se oli äänetön ja toimi mainiosti.
hintaakaan ei pitäis olla kuin 50€ ::)

Jos se on koeajettavissa olen kiinnostunut, muussa tapauksessa en ole kiinnostunut koska haluan todeta kaikkien ostamieni osien kunnon itse.
 
Heh, joo.. Emmä kuitenkaa onneks ollu vaihto puuhis, ku opin ton. :D
Näköjään oli jo vanha juttu (toukokuu) ja tietty joillekin varmaa sitäkin vanhempi. Nooh sitä se informaatio tulva teettää..
 
menee OT:
mullakin tuli taas laatikon tiputus eteen.. Kytkin jysähti ;D mut mielenkiintoista että joku laakeri maksaa noin paljon.. ite oon selvinny ihan jollain 50 egellä joka remontista mitä oon laatikkoon tehny :)
 
Takaisin
Ylös Bottom