Takajarrusatulan mäntä jumissa?

V.Taavila

Lancer Sportback 1.8 Intense -09 CX3A
Liittynyt
1 Tammikuu 2001
Nyt on tainnut päässä käymään silleen, että on takajarrusatulan mäntä mennyt jumiin :-/

Auto on siis E15 Galant jossa siis levyjarryt takana.

Vaihdoin loppuunkuluneen ulkopuolisen palan kun alkoi pitää ääntä. Katsoin samalla ettei "akselit" ole jumissa kuten kai aika helposti ko. mallissa eikö? Ne kumminkin liikkuivat helposti eli kyse ei ole niistä. Kiersin männän sisään, että sain "uuden" palan kiinni. Oli kyllä aavistuksen jäykkä, mutta meni kumminkin enkä tiedä kuinka jäykkä se on normaalisti.

Nyt kuitenkin kun ajelin kotia remonttipaikalta noin 10km ja vilkaisin jarruja, oli repsikan puolen levy eli se minkä vaihdoin, polttavan kuuma kun kuljettajan puolen oli vaan lämmin. Eli uskoisin jumittamisen olevan männästä kiinni.

Eli varsinainen kysymys onkin että onko se millainen homma herkistää vai liekö mahdottomuus?
 
Moi Ville.
Mä luulen, että sä joudut nyt vaan purkaa sen satulan.
Elikkäs satulat irti ja putsiin ja uudet lelut sisälle.
Oletko muuten vaihtanut liukuholkit milloin? Itselläni
oli joskus kaikki uusittu paitsi ne holkit niin oli vähä sa-
mallaiset oireet(satula pääsee heiluu siinä holkin varas-
sa ns. sivuttain ja saattaa jumia sen takia). Yhdessä
E15 turbossa oli sillain, että oli kumit/holkit yms. vaih-
dettu niin silti jumitti, mitattiin sitä satulassa olevaa pe-
sää koneistaja ässän kanssa niin sehän oli kulunut ihan
banaaniks eli se uus holkkikaan ei enään pelittänyt
siinä :(.
No satulathan maksaa tohon aikas p******ti niin pää-
tettiin sillain, että koneistetaan satulan "holkkipesä"
vähän isommaksi ja täyttöhitsataan se ohjanholkki sii-
hen sopivaksi. Avot, ja sit tuli hyvä.
No toinen vaihtoehtohan on ostaa sit korjatut/uudet
satulat.
Et tämmöstä.
t:Arska
ps. aina kannattaa operoida sit molemmat puolet sa-
malla kertaa kun niitten nesteiden kans joutuu kuiten-
kin pelaa, eikä tuu sit esim. seuraavassa katsatukses-
sa puoltamisongelmaa.
 
En oo liukuholkkeja vaihtanu. Ja uudet satulat ei tule kuuloonkaan tuon hinnan takia :-/

Mulla on yhdet käytetyt joidenka pitäis olla ihan "hyvät" (kun roskiinkaan ei ole heitetty). Pitäis varmaan niiden kunto tutkia, että saako niistä toimivia kun ei pysty autoa pitämään pois ajosta.
 
Tee kuten mä.

Eli mulla oli kaikki männät ja kaikki liut ihan ruosteessa.
Purin kaikki jarrusatulat, ja hioin männistä ja liuista ruosteet pois, uudet tiivisteet, ja takas kiinni ja toimi taas hienosti.
 
Juuri niin, teme.
Sit vaan jos se "liukoholkin" pesä mikä on siinä satulan
yläosassa on kulunut tarpeeksi paljon, että "jää jumiin"
sen takia, vaik kaikki muut olis jo vaihdettu holkkia myö-
ten tulee eteen noi mun aikaisemmin mainitsemat kons-
tit. :)
t:Arska
 
Pitääpä vielä seurailla tilannetta (lue: toivon ihmettä eittei tarvis ruveta jarruja ropaamaan). Nyt meinaan kun kävin ajelemassa niin ei lämmenny sen enempää kuin toinenkaan.
 
jarrua pita katsoa kaksi kerta vuotessa... tämä on ainoa vihje mita mä tietan.... ainostan takajarrua, sieltä aina mitän löyty :( Mäntällä en ole ollut problemoja ...
 
Takaisin
Ylös Bottom