Takakontin merkki ja malli lätkät

G

Gigant

Guest
Onko noi takakontin lätkät ihan liimalla kiinni ja uskaltaako ne vääntää vaan kylmästi pois paikoiltaan?
 

V.Taavila

Lancer Sportback 1.8 Intense -09 CX3A
Liittynyt
1 Tammikuu 2001
ÄLÄ tee sitä :'( :'(
Mulle tulee aina vaikutelma kun merkit on poistettu, että mällätty eikä ole raaskittu ostaa uusia tai, että häpeää autoaan kun ei uskalle kartoa takanatulijoille mikä on.

Mutta suomihan on vapaa maa ja jokainen toimii omien mieltymystensä mukaan.
 

MMC4ever

Galant stw -98, 2*Celeste ST-78, Space Star -02
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
V.Taavila sanoi
Mulle tulee aina vaikutelma kun merkit on poistettu, että mällätty eikä ole raaskittu ostaa uusia tai, että häpeää autoaan kun ei uskalle kartoa takanatulijoille mikä on.

Jos omistaa GLX:n niin nehän täytyy poistaa. 8)
Sama tilanne on, jos toisessa luukun reunassa on V6-24 merkki.

Kannattaa kuitenkin varoa maalipintaa. Helposti tulee ruhjeita irroituksessa.
Ja varmista ettei ole reikiä noitten merkkien alla.
 
G

Gigant

Guest
Ei Galanttia voi hävetä! On se vaan niin kaunis...
Eli tarkoitus olisi muuttaa hiukan ulkonäköä Gran Turismon logoilla ( takakontti ja helmat). Pitää nyt katsoa jaksaako teetättää noi tarrat.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
jos merkit on liimalla kiinni vain ni helpoin on tehdä näin:

ongen siimaa laittaa johonkin parin puukapulan tms väliin (jotta saa hyvän otteen siimasta)
Sitten vain laittaa merkin kulman alle siiman ja vetää varovasti "sahaten" vaikka siimaa merkin ja pellin välistä. Ei tarvi vääntää mitenkää merkkiä ja merkki on suora siis ;D
irrotusta voi tehostaa kuumailmapuhaltimella varovasti.

sitten vain jollain liimanpoisto tms aineella puhdista liimanjämät mitä jää ja HETI senjälkeen vahaus tälle merkin paikalle.
 
G

Gigant

Guest
Lancer sanoi
jos merkit on liimalla kiinni vain ni helpoin on tehdä näin:

ongen siimaa laittaa johonkin parin puukapulan tms väliin (jotta saa hyvän otteen siimasta)
Sitten vain laittaa merkin kulman alle siiman ja vetää varovasti "sahaten" vaikka siimaa merkin ja pellin välistä. Ei tarvi vääntää mitenkää merkkiä ja merkki on suora siis ;D
irrotusta voi tehostaa kuumailmapuhaltimella varovasti.

sitten vain jollain liimanpoisto tms aineella puhdista liimanjämät mitä jää ja HETI senjälkeen vahaus tälle merkin paikalle.

Kiitokset vinkistä, tämä kuulostaisi varsin pätevältä keinolta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Minulle taas jää mysteerioksi mihin joku oli tarvinut käyttöautoni mallimerkinnästä R-kirjaimen. Joku tuunari tietysti on maalannut sen punaiseksi ja tehnyt "Type-R" merkin Hondaan. Harmi vaan ettei kirjaimen poistaja ollut lukenut näitä vinkkejä vaan jätti maalipintaan ruuvimeisselistään kolot. Ajatuksissa on ollut ottaa loputkin kirjaimet pois ja tässähän niitä vinkkejä tuli. Kiitoksia.

Toisaalta onhan kotteroni nyt aito "cosa". :)
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Ite tein liiman reunaan alkuhalkeaman mattoveitsen terällä jonka jälkeen liima lähti repeämään ja teksti lähti helposti irti. Ruuvimeisselikin on toimiva, kunhan kiepauttaa pari kierrosta kangasta pään ympärille. Siis sen talttapään, ei kahvan ;D Piece of cake...
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Mulla lähti parilla pikkuruuvarilla kyllä "helposti" irti,mut liima ei meinannu lähtee sit millään..Montaa ainetta kokeilin,ja kun ei toiminu niin radikaalisti asetoonilla putsasin,ja kaikkihan tietää miten siinä VOI käydä..No,mulla kävi tsäkä,lakkapinta säily lähes koskemattomana,ja sen pienen himmennneen osion sain "normaaliks" Fareclalla..
 
M

Mustatimantti

Guest
tässä olis "ammattilaisen" neuvo:
Ota kuumailma puhallin, lämmitä varovasti.
kun liima alkaa oleen pikkuisen sulaa niin tuuppaa esim SUORALLA ja PUHTAALLA pakkelilastalla merkin alle, tietysti maalipintaa varoen. Toi Lancerin sanoma ideakin on toimiva ,mutta jos ei oikeasti ole varovainen niin siima polttaa lakkaan ikävät jäljet 8)
Würthilta saa sellaisia esim porakoneeseen laitettavia laikkoja jotka on jonkinlaista kumiseosta, sillä saa vanhan liiman pois eikä se vahingoita maalipintaa, paitsi jos sillä surraa liian kauan paikallaan tai painaa liikaa ;D
Toinen liiman poistoon erittäin hyvin soveltuva aine on KENTin ACRYSOL, sillä lähtee liimat ja paskat, mutta se ei vahingoita maalipintaa...
Ja näitä kaikkia tässä mainitsemiani juttuja olen kokeillut ja aina on onnistunut ;D 8) :p
 

V.Taavila

Lancer Sportback 1.8 Intense -09 CX3A
Liittynyt
1 Tammikuu 2001
Mustatimantti sanoi
Würthilta saa sellaisia esim porakoneeseen laitettavia laikkoja jotka on jonkinlaista kumiseosta, sillä saa vanhan liiman pois eikä se vahingoita maalipintaa, paitsi jos sillä surraa liian kauan paikallaan tai painaa liikaa ;D

Tuntee nimen "toffeelaikka". Nimi tulee väristä ja siitä, että se myös tuoksuu toffeelta.
 

Rocksta

New Member
Club Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2004
Sijainti
Ritvala
Mistäs tuota Kentin Acrysolia kannattaa lähteä kyselemään? Maali-, autovaraosa-, työkalukaupoista?
 
M

Mustatimantti

Guest
Sanoisin kyllä että sitä voi tietty kokeilla kysyä esim. varaosamaailmasta tai vastaavasta, mutten kyllä osaa sen tarkemmin sanoa että mistä yksityinen voisi sitä kysellä. Itse olen saanut sitä kun olen ollut töissä parissa isommassa auto firmassa... Voihan sitä tietenkin aina soittaa esim KENTin jollekkin myyntiedustajalle ja kysyä että suostuuko ne myymään yksityiselle, voi vaikka myydäkkin...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
itelt lähti liima ihan jarrulevyje puhdistuksee tarkotetulla spraylla. Poistaa lähes kaiken eloperäisen hellävaraisesti. sitä vaa rättii ja hankasin ja sit heti puhtaalle maalipinnalle vaha :)
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Onko evoissa nuo takana olevat mitsu ja lancer merkit liimalla pelkästään kiinni?

EDIT: Merkeillä vai ilman?
Itselläni ei ole mitään syytä mainostaa merkkiä joka vie kaikki omat ja varastetut rahat ;D

_big.jpg
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Liimalla noi vaan on voi jäädä jonkun verran eroa pinnan suhteen jos on haalistunut tuo väri. Helpompi myllyttää kun merkit ovat poissa. Nuo on ihan sikahelppo irrottaa reseptillä:

Kuumailmapuhallin + lankaa
pyyhitään aineen jämät pois sillä pienpoistoaineella mistä puhuin
pinnnan loppukäsittely
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Yllättäen tästäkin tulee hirvee operaatio sen sijasta, että tarrat irti ja se on siinä.
Merkit irtosi helposti kuumailmapuhallin lanka yhdistelmällä. Mitsu merkin alla oleva liima irtosi suht helposti mutta lancer merkin alla oleva ei sitten millään. Sitten päätin, että nyt lähden ostamaan toffee laikan mutta mistäs mä nyt sellasen saisin tähän hätään? Kun en muuta keksinyt niin kävin alan erikoisliikkeissä kuten hong kong ja tarjoustalo mutta yllättäen jäi laikka saamatta.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

mystinengalant sanoi
Liimalla noi vaan on voi jäädä jonkun verran eroa pinnan suhteen jos on haalistunut tuo väri. Helpompi myllyttää kun merkit ovat poissa. Nuo on ihan sikahelppo irrottaa reseptillä:

Kuumailmapuhallin + lankaa
pyyhitään aineen jämät pois sillä pienpoistoaineella mistä puhuin
pinnnan loppukäsittely

Tein varmaan aikoinaan jotain väärin ja merkkien irrotus meni aivan reisille. Lopputuloksena liiman alla olevat lakat lähti kokonaan. Eli vaikka merkit oli irti niin kaikki tekstit jäi näkösälle. :nykii
Jouduin laittamaan merkit takaisin, mutta maalasin ne sentään mustaksi niin eivät mustasta autosta sinällään suuresti erotu.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

evo6 sanoi
Yllättäen tästäkin tulee hirvee operaatio sen sijasta, että tarrat irti ja se on siinä.
Merkit irtosi helposti kuumailmapuhallin lanka yhdistelmällä. Mitsu merkin alla oleva liima irtosi suht helposti mutta lancer merkin alla oleva ei sitten millään. Sitten päätin, että nyt lähden ostamaan toffee laikan mutta mistäs mä nyt sellasen saisin tähän hätään? Kun en muuta keksinyt niin kävin alan erikoisliikkeissä kuten hong kong ja tarjoustalo mutta yllättäen jäi laikka saamatta.

Stirwelliltä Hyrylästä saat setin ainakin jos haluat oman hommata. Sieltä kävin itse hakemassa. Noilla kunnon laikoilla tahtoo vain olla hintaa, sillä Hyrylässä maksoi kahden laikan setti n. 50 € ja jos tarvetta ei juuri muuten ole, niin on vähän kallista. Jos sulle sopii, niin käy täällä meidän pihassa, niin otetaan ne jämät toffeella pois. ;)
 

White_Eagle

Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2008
Sijainti
Puumala
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

evo6 sanoi
Sitten päätin, että nyt lähden ostamaan toffee laikan mutta mistäs mä nyt sellasen saisin tähän hätään? Kun en muuta keksinyt niin kävin alan erikoisliikkeissä kuten hong kong ja tarjoustalo mutta yllättäen jäi laikka saamatta.

käyppä seuraavana biltemasta hakemassa.. ite oon useasta autosta ottanut merkit pois eikä yhteenkään maalipintaan ole mitään tullut
 

AnttiHartik

Active Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2006
Sijainti
Hyvinkää
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Bilteman laikkaa suosittelen myös.
Kulkee siellä hyllyssä jollain koristeteipinirroituslaikka-nimellä tjms. ja hinta ei päätä huimaa.

Toffeelaikkaa jos kysyy niin ovat vain aivan kujalla että mikä helv..? ;D
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Skydiver sanoi
Jos sulle sopii, niin käy täällä meidän pihassa, niin otetaan ne jämät toffeella pois. ;)

Laitoin tulemaan testiviestin aiheesta.

White_Eagle sanoi
käyppä seuraavana biltemasta hakemassa.. ite oon useasta autosta ottanut merkit pois eikä yhteenkään maalipintaan ole mitään tullut

Biltemasta en tajunnut käydä katsomassa ja tänään ei enään kerkeä.
 

Heimo26

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2008
Sijainti
oulu
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

_AH_ sanoi
Bilteman laikkaa suosittelen myös.
Kulkee siellä hyllyssä jollain koristeteipinirroituslaikka-nimellä tjms. ja hinta ei päätä huimaa.

Toffeelaikkaa jos kysyy niin ovat vain aivan kujalla että mikä helv..? ;D


luin ensin että ....koristeininirroituslaikka-nimellä...
 
M

Magilla4

Guest
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Yksi konsti liimanpoistoon jota itse jouduin edellisessä autossa käyttämään oli suksivoiteen poistoaine. Näin sen jälkeen kun lähes kaikki autotallin nesteet oli kokeiltu kuten puhdistettu bensa ja asetoni ja ties mitä vahanpoistoaineita. Suksivoiteen poistoaineella liima lähti lähestulkoon pyyhkimällä eikä vaurioittanut maalipintaa olleenkaan.
Parin viikon sisällä toistuu sama kuvio nykyiseen Mitsuun, ja nyt helpottaa jo kun tietää mitä mömmöä tarvitaan.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Onko tässä nyt edes kokeiltu irrottaa liimoja mystisen ehdottamilla tuotteilla? ::)

Toffee on ihan jees mut monesti sen jälkeen tarvii myös vähän myllytyslaikkaa..
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Jokaisella kunnon auton omistajalla on kuitenkin jonkinlaista rasvaa (crc,lps yms) jolla lähtee varmasti. Ei tarvi käyttää mitään erillaisia kalliita kikkoja noitten irrottamiseen. Ruiskuttaa rasvaa irrotettavan liiman päälle ja antaa hetken liueta ja pyyhkii pois. Toistetaan käsittely niin monta kertaa et on kaikki pois. Viimeistelyyn voi sitten käyttää jotain rasvan poisto ainetta.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

calle sanoi
Jokaisella kunnon auton omistajalla on kuitenkin jonkinlaista rasvaa (crc,lps yms) jolla lähtee varmasti. Ei tarvi käyttää mitään erillaisia kalliita kikkoja noitten irrottamiseen. Ruiskuttaa rasvaa irrotettavan liiman päälle ja antaa hetken liueta ja pyyhkii pois. Toistetaan käsittely niin monta kertaa et on kaikki pois. Viimeistelyyn voi sitten käyttää jotain rasvan poisto ainetta.

Itse irroitin merkit omasta autosta viime syksynä ja jos olisin pelkillä aineilla ne irroittanut niin olisin varmaan tallissa vieläkin niitä irroittamassa.

Loppujen lopuksi Skydiver ne siitä pois nyppäri toffee laikalla.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Itse irroitin joskus auton katosta Vortexista jääneet liimat ja teippien jämät Autoglymin Intensive Tar Removerilla kun kaverilla sattui olemaan sitä purkillinen ja ihmettelin millä liimat sais nätisti pois. Varovaisen irroittelun jälkeen jäljelle jääneet jämät lähti todella helposti ja nätisti. Sitä irroitettavaa ja siistittävää oli kuitenkin oli aika paljon verrattuna esim. takakontin lätkään nähden. Ei tainnut Vortexiin jäädä teippejä ja liimaa yhtään kun kaikki oli niin visusti katossa kiinni...
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

Urran sanoi
Tai sit sul oli väärät aineet ;D

No ei se mun aine valikoima tosiaan mikään kovin järisyttävä ollut mutta esim. "Autoglymin Intensive Tar Remover" irroitti vain ihan snadeja paloja eläimellisen riuhtomisen jälkeen. Se voi olla tuo lakaton maalipintakin josta ei niin helposti tarrat irtoa kuin lakallisesta... tai siis luulen niin.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

^No silläkin pärjää mut ei se tehokkain alan tuote ole. Kun on "siimottanut" merkin ensin irti niin kannattaa sumuttaa sitä ainetta ihan reilusti siihen liimojen päälle. Jos on tiukassa niin ottaa pari talouspaperin palaa/ sumuttaa märäks ja laittaa siihen päälle "pehmittämään". Tän jälkeen riittää kun vähän etusormella "nitkuttaa" niin lähtee liimat pehmikkeineen melko helposti :peukku

Toffeelaikka on sikäli ihan jees vaihtoehto mutta kun merkin ympäryksiä ei saa 100% puhtaiksi (esim. claylla on huonompi käydä ne merkin koloset) niin väkisin tekee naarmuja sillä. Vaikka Toffeelaikka ei normaalisti juuri naarmutakkaan. Mut jos himasta löytyy myllytyskone ja muut tarvittavat värkit niin toffeelaikkaa vaan, minkä jälkeen myllää pinnan takas virheettömäks ;)
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät


Mutta varovasti sitten senkin hankauksen kanssa. Kuten edellisellä sivulla selittelin mulla tuo meni ihan reisille ja kaikki lakat lähti merkkien alta. Syynä oli tarraan sivulle painuneet hiekat, jotka sitten liimaa hangatessa puhalsi lakatkin pois. Tyhmästä päästä jne.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Takakontin merkki ja malli lätkät

^Kyse on ihan käytettävien aineiden maalia pehmentävistä ominaisuuksista. Juuri se sama syy miksi me detailing miehet käytetään isopropanolia myllytysrasvojen poistoon eikä etanolia tai metanolia (halvempaa ja helpommin saatavilla).

Joka tapauksessa ennenkun mitään lähdetään rykimään, kannattaisi alue pestä APC:llä ja brushilla. Kyllä sillä siimallakin saa kivoja naarmuja aikaseks kun siel on paskat reunoilla..
 
Ylös Bottom